În urma forumului Iniţiativa Celor Trei Mări (3 Seas Initiative Business Forum), ţinut pe 17 şi 18 septembrie la Bucureşti sub patronajul preşedintelui Klaus Iohannis, România a devenit stat susţinător al proiectului Via Carpatia, o autostradă transeuropeană care trece prin Bihor. La forum au fost prezenţi şi preşedintele Consiliului Judeţean, Pásztor Sándor, precum şi prefectul Ioan Mihaiu, susţinători ai proiectului.
Potrivit unei informări transmise de CJ, delegaţia bihoreană a avut "îndrevederi cu reprezentanţi ai Guvernului României şi ai altor state membre I3S care şi-au exprimat intenţia de a sprijini o dezvoltare cât mai rapidă a componentei de infrastructură rutieră nord-sud". Cum factorii de decizie şi-au exprimat acordul pentru crearea acestui coridor transeuropean, România a devenit stat susţinător al proiectului Via Carpatia. Pasul următor este identificarea instrumentelor de finanţare prin care să se asigure realizarea construcţiei drumului dintre Oradea şi Arad.
Comunicatul cuprinde şi o declaraţie a şefului CJ, Pásztor Sándor: "Am avut iniţiativa de a promulga acest proiect pe agenda naţională a ţării odată cu organizarea conferinţei internaţionale din martie de la Oradea, unde prefecţi şi preşedinţi de consilii judeţene au semnat protocolul de susţinere al proiectului Via Carpatia. Cu această reprezentare comună de susţinere, conducătorii autorităţilor judeţene au reuşit să dea un impuls important acestei tematici, pe care o susţinem ca prioritate".
În luna martie, la Oradea, reprezentanţii judeţelor Bihor, Timiş, Arad şi Satu Mare au semnat un protocol de colaborare care are ca scop sprijinirea dezvoltării infrastructurii rutiere prin proiectul transeuropean Via Carpatia.
Autostrada "Via Carpatia" este un deziderat prezentat, încă din 2006, de Polonia şi Lituania. Şoseaua ar lega nordul de sudul Europei, din Lituania în Grecia, trecând prin Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria.
O parte din traseul european se suprapune pe autostrăzi deja construite, însă în ţări precum Slovacia şi România aceste investiţii ar trebui făcute de aici înainte. În 2010, România a aderat la proiectul "Via Carpatia", dar de atunci nu s-a făcut ceva concret în acest sens.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.