La un an de când ministrul Mediului, Attila Korodi, a semnat la Oradea contractul de finanţare pentru proiectul Consiliului Judeţean Bihor de management integrat a deşeurilor din judeţ, preşedintele Cornel Popa a semnat şi primele contracte de execuţie.
Două contracte, patru firme
Potrivit unui comunicat al CJ Bihor transmis luni, primul contract semnat este pentru construirea la Oradea a unei staţii de tratare mecano-biologică a deşeurilor, staţie ce va costa 27 milioane de lei şi va trebui finalizată în 10 luni. Executantul acestei lucrări este asocierea Euriteh SRL cu Good Prod SRL, contractul cuprinzând şi achiziţia de echipamente de manipulare, încărcare şi transport ale deşeurilor stabilizate.
Cel de-al doilea contract, în valoare de 63 milioane de lei, a fost semnat de Popa cu asocierea Teamnet Engineering SRL şi Constructim SA, firme ce vor trebui să construiască patru staţii de transfer a deşeurilor (câte una în Beiuş, Marghita, Salonta şi Săcueni), şi câte o staţie de sortare a deşeurilor la Beiuş, Marghita şi Salonta. Totodată, firmele vor cumpăra utilaje pentru transportul, manipularea şi încărcarea deşeurilor.
O staţie de transfer este locul în care sunt stocate deşeurile reciclabile înainte de a ajunge în staţiile de sortare, unde reciclabilele sunt separate şi balotate. Apoi, acestea sunt predate firmelor responsabile de revalorificarea lor, în timp ce deşeurile menajere, la fel ca în prezent, pot fi aduse exclusiv în depozitul ecologic din Oradea.
CJ Bihor a mai informat că în proiectul de management integrat mai urmează să fie semnate patru contracte. Astfel, vor fi dotate cu echipamente mobile de colectare staţia de sortare deja existentă la Valea lui Mihai şi staţia de transfer de la Aleşd, vor fi cumpărate utilaje de colectare a deşeurilor pentru toate cele şase zone de colectare din Bihor şi vor fi închise şi ecologizate toate cele opt depozite de deşeuri neconforme din Oradea, Beiuş, Marghita, Salonta, Aleşd, Săcueni, Ştei şi Valea lui Mihai. Licitaţiile pentru aceste proceduri de achiziţie au fost realizate, sunt în faza de evaluare, contractele urmând să fie semnate în luna martie.
Deşeuri doar la Oradea
Proiectul "Sistem de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Bihor", finanţat din fonduri europene, are o valoare totală de 249 milioane de lei (54,9 milioane de euro), din care 199 milioane de lei reprezintă finanţarea nerambursabilă.
În tratatul de aderare la Uniunea Europeană, România şi-a asumat că va închide toate vechile gropi de gunoaie şi va depozita deşeurile exclusiv în aşa-numitele halde ecologice. În Bihor există un singur depozit ecologic, cel administrat de Eco Bihor în Oradea, astfel că deşeurile tuturor bihorenilor trebuie transportate aici.
Din acest motiv, CJ Bihor este nevoit să construiască în judeţ staţiile de transfer şi de sortare şi să asigure utilajele de salubritate necesare pentru transportul gunoaielor din toate satele bihorene la Oradea.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.