Anul 2012 este unul paradoxal pentru Oradea. Deşi sunt prognozate venituri mai mari, bugetul este unul cumpătat, întrucât oraşul începe să plătească din ratele la tramvaiele Siemens. Drept urmare, inclusiv capitolul salubritate din buget este unul de an greu.
Primăria a decis, pentru a ţine sub control cheltuielile, să aloce acestor activităţi acelaşi buget ca anul trecut. Urmând ca, pe parcurs, dacă va fi nevoie, fondurile să se suplimenteze.
Salubritate & Co
În 2011, Primăria a alocat, la început de an, 12 milioane de lei pentru sectorul salubritate. Bugetul a fost însă suplimentat de-a lungul anului, ajungând în final să se ridice la 13,4 milioane de lei. Asta nu înseamnă, însă, că atâţia bani a încasat operatorul licenţiat de salubritate, RER Ecologic Service, de la Primărie.
"Salubritatea nu presupune doar curăţenia străzilor ori golitul coşurilor de gunoi, ci e un program complet derulat de Direcţia Tehnică şi care cuprinde, pe lângă salubrizare şi deszăpezire, achiziţie de mobilier urban, cheltuieli legate de vechea haldă de deşeuri, servicii plătite Penitenciarului pentru munca deţinuţilor, banii alocaţi fundaţiei SOS Dogs pentru adăposturile câinilor comunitari, lucrări de întreţinere şi reparaţii pe spaţiile verzi din cele patru loturi în care e împărţit oraşul, precum şi achiziţia de brazi", explică directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto).
Ca anul trecut
În acest an, banii alocaţi pentru salubritate sunt cu 11% mai puţini decât s-a cheltuit anul trecut. Practic, bugetul acestui sector în 2012 va fi tot de 12 milioane de lei. "Reducem la minim planul iniţial al bugetului, ca să stimulăm toate serviciile să se încadreze în bani", zice Florea.
Primăria nu va reduce din activităţile elementare din salubritate, precum salubrizarea străzilor ori deszăpezirea, însă caută metode ca să ţină cheltuielile sub control. Dacă ar porni de la o sumă mai mare, cu suplimentările care sunt inevitabile, la final de an bugetul ar ajunge şi mai mare. "În fiecare an încercăm să ducem spre investiţii o sumă cât mai mare, iar o metodă este să reducem la minim planul de buget", explică directorul economic.
În plan sunt cuprinse lucrările şi investiţiile esenţiale, urmând ca banii pentru alte propuneri să fie alocaţi doar dacă ideile sunt bine gândite şi argumentate. Dacă peste an vor exista alocări suplimentare la buget, el va fi rectificat şi vor fi acceptate şi mai multe investiţii.
Accent pe servicii
Activitatea operatorului licenţiat de salubritate, RER Ecologic Service, nu va fi, însă, afectată de scăderea bugetului. "Operatorul e plătit în baza lucrărilor efectuate pe bază de comandă. Dacă aceste lucrări sunt recepţionate de colegii mei, vor fi şi plătite", precizează Florea.
La rândul său, conducerea RER Ecologic Service înţelege raţionamentul Primăriei. "Noi ne vom desfăşura activitatea astfel încât nicio stagnare a nivelului bugetar să nu fie resimţită de orădeni. Ne vom strădui ca activităţile noastre să fie de o calitate cât mai bună, astfel încât toţi cetăţenii să fie mulţumiţi de cum arată oraşul", spune directorul general marketing-economic Gabriela Mălinaş (foto).
Cât despre planul de activităţi şi investiţii al companiei, Mălinaş spune că nu a fost definitivat. "În mod cert vom pune accent pe serviciile oferite, inclusiv pe serviciul de închiriere a containerelor, dat fiind faptul că recent am achiziţionat un utilaj nou, Multicarul, cu care oferim un nou serviciu: închirierea de containere de mici dimensiuni", arată directoarea.
Bugetul redus al salubrităţii, ca de altfel întregul buget al Primăriei, va fi supus dezbaterii Consiliului Local, însă înainte de asta va intra în dezbatere publică, astfel ca orice orădean să poată face propuneri. Important e ca acestea să fie pertinente, ţinând cont de anul auster care se anunţă...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.