Registrul Auto Român (RAR) va trebui să înființeze și gestioneze un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România, iar cei care vând mașini secondhand vor trebui să ceară și apoi să prezinte cumpărătorului un așa numit RAR Auto-Pass, care va cuprinde numărul kilometrilor parcurși de respectivul autovehicul, precum și date privind implicarea sau nu a mașinii în vreun accident.
Potrivit Wall-street.ro, piața românească de automobile la mâna a doua este plină de capcane pentru cumpărători, inclusiv privind kilometrajele modificate.
Proiectul noii legi a fost adoptat marți de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, cu 255 de voturi „pentru”, niciun vot „împotrivă” și o singură abținere. Așadar, legea merge la promulgare, notează Ziare.com.
Concret, vânzarea unei mașini va fi condiționată de un document obținut de la Registrul Auto Român. RAR Auto-Pass va fi valabil pentru 60 de zile și va trebui obținut de vânzător.
Conform legii, pe de o parte, „operatorii economici autorizaţi sunt obligaţi: a) să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei prestaţii efectuate, informaţii referitoare la numărul de identificare al autovehiculului şi valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului supus prestaţiei în cauză. b) să transmită către RAR informaţii legate de repararea şi/sau înlocuirea odometrului din dotarea autovehiculelor, inclusiv valoarea indicaţiei acestuia înainte de intervenţie cât şi după intervenţia efectuată; c) să transmită informaţii către RAR referitoare la numărul de identificare al vehiculului, precum şi la principalele operaţii de reparaţii pentru toate vehiculele rutiere la care au fost efectuate reparaţii în urma unor evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcţie, sistemul de frânare, structura de rezistenţă a caroseriei ori a şasiului sau la alte sisteme de siguranţă activă ori pasivă stabilite prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii”.
În ceea ce privește certificatul RAR Auto-Pass, legea prevede că acesta va fi eliberat contra cost, la cerere, „deţinătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune - autoturisme”.
Certificatul va conține „informaţiile existente în registru cu privire la istoricul citirii odometrului, implicarea vehiculului rutier într-un eveniment care a produs avarii grave la sistemul de direcţie, sistemul de frânare, structura de rezistenţă a caroseriei ori a şasiului sau la alte sisteme de siguranţă activă ori pasivă, precum şi la neprezentarea vehiculului rutier în cadrul unei campanii de rechemare prevăzute la art. 6 a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piaţă în România", arată legea nou-adoptată.
Totodată, în cazul în care în registru nu sunt disponibile informaţii referitoare la vehiculul rutier respectiv, în locul certificatului „RAR Auto-Pass”, RAR va emite gratuit un document prin care se va menţiona această situaţie, se mai precizează în proiectul de lege adoptat, conform Ziare.com.
În ciuda acestei legi trimise la promulgare, Icars.ro scrie că cei care cumpără mașini secondhand nu ar putea avea, nici așa, garanția unui istoric real al kilometrilor parcurși pentru că unele autovehicule ar avea deja, la luarea în evidență de către autoritățile române, kilometrajul măsluit.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.