URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Decembrie 2022, 17:30

Premieră: Costul estimat al Drumului Expres Oradea - Arad a fost aprobat de Consiliul Județean și Consiliul Local Oradea în ședință comună (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Aleșii bihorenilor și cei ai orădenilor au votat vineri, în unanimitate, într-o ședință comună fără precedent, parametrii financiari ai celui dintâi proiect de anvergură preluat de autorități locale de la Ministerul Transporturilor, pentru construirea Drumului Expres Oradea - Arad.

Potrivit studiului de fezabilitate, noua șosea cu profil de autostradă ar urma să coste echivalentul a peste 1,5 miliarde euro, sursa de finanțare fiind fondurile europene.

140 km

Desfășurată, în premieră, cu participarea atât a membrilor Consiliului Județean Bihor, cât și a celor ai Consiliului Municipal Oradea, partenere în proiect împreună cu CJ Arad și Consiliul Local Arad, reuniunea a fost găzduită în sala mare a Primăriei și a fost condusă atât de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, cât și de președintele de ședință din partea „parlamentului” municipal, Teodor Filimon, în condițiile în care 3 din cele 8 proiecte aflate pe ordinea de zi trebuiau supuse adoptării ambelor administrații locale.

Cel mai important este, de departe, cel privind DX Oradea - Arad, unde aleșii au avut de aprobat SF-ul actualizat, cel precedent, vechi de peste un deceniu, fiind „îngropat” în sertarele fostei CNADNR.

După ce proiectul a fost „înviat” prin preluarea lui de la actuala CNAIR, de noul SF s-a ocupat firma Consitrans, care l-a estimat la suma de 10,710 miliarde lei, echivalentul a circa 1,54 miliarde euro, banii urmând să vină din Programul Operațional Infrastructură Mare.

Din această sumă ar urma să fie construit între Oradea și Arad un drum expres cu profil de autostradă (cu 4 benzi), lung de 120,108 km, dar și încă 20 km pentru un drum de legătură din Salonta (5 km), care va funcționa și ca centură a acestui oraș, din Arad (3 km), precum și spre o nouă vamă româno-ungară în zona Salontei (9,85 km).

Cu acordul tuturor primăriilor

Potrivit SF-ului Consitrans, DX Oradea - Arad va avea 12 noduri rutiere (6 pe teritoriul județului Bihor și tot atâtea pe teritoriul județului Arad), 70 de poduri, pasaje și podețe, 6 parcări de scurtă durată și 12 noduri rutiere.

Președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a explicat că noua șosea va porni din Oradea din spatele Gării Ioșia, va continua ocolind satul Livada din comuna Nojorid spre a intersecta apoi DN 79 dinspre Cefa spre Inand, va coborî în zona Salonta la ieșirea din oraș spre Tinca, va continua cu un drum de legătură spre Ungaria, iar pe teritoriul Bihorului va continua până la limita cu Aradul prin Avram Iancu.

Bolojan a ținut să precizeze că traseul a fost stabilit cu acordul tuturor primăriilor unităților administrativ-teritoriale pe care DX le va străbate și că „am colaborat foarte bine cu toți primarii, indiferent de culoarea lor politică”. Este vorba despre 9 UAT-uri: Oradea, Sântandrei, Nojorid, Gepiu, Cefa, Mădăras, Salonta, Ciumeghiu și Avram Iancu.

De altfel, șeful CJ Bihor i-a mulțumit și secretarului de stat orădean din Ministerul Transporturilor, orădeanul Adrian Foghiș, pentru buna colaborare cu acest minister, la rându-i Foghiș evidențiind că DX Oradea - Arad este un proiect de importanță strategică la nivel național, asigurând conectarea dinspre nordul Europei la coridorul IV paneuropean.

„Este o premieră la nivel național, ca un proiect de așa anvergură să se deruleze în parteneriat între autorități locale și autorități centrale, și este un exemplu de bună practică”, a spus Foghiș (foto jos), subliniind că de la parteneriatul între CJ Bihor și Arad plus Primăriile Oradea și Arad au mai fost perfectate în țară încă 55 astfel de parteneriate, niciunul nefiind însă de anvergura acestui proiect.

Adrian Foghiș, secretat de stat

Cu pasaj peste centura Oradea

La rându-i, primarul Florin Birta a scos în evidență că proiectul DX Oradea - Arad conține inclusiv un pasaj peste centura Oradiei, dinspre strada Meșteșugarilor, ceea ce „a degrevat bugetul local de cheltuirea unei sume cu care vom putea face altceva”. Pasajul, practic, va lega interiorul orașului de capătul orădean al DX în zona din spatele Gării Ioșia.

Prezent și el la ședința comună a CJ Bihor și CL Oradea, președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca (sosit cu o întârziere de circa 15 minute după ce fusese blocat pe DN 79 din cauza unui accident rutier produs în Nojorid), a afirmat că DX „va crea dezvoltare” nu doar între cele două reședințe de județ, ci și în toate localitățile care vor fi conectate la noua șosea.

Iustin Cionca, președinte CJ Arad

Mai mult, Cionca a apreciat că proiectul DX Oradea - Arad dă tonul unei adevărate descentralizări în ce privește infrastructura rutieră, spunând că mulțumește „Ministerului Transporturilor și Guvernului pentru că au dat drumul, în sfârșit, la descentralizare”, și a spus că pe viitor proiectele importante trebuie să aibă relevanță regională, nu doar județeană: „Eu cred că de acum înainte va trebui să gândim regional, să nu ne mai împiedicăm în granițele dintre județe”.

După ce indicatorii tehnico-economici ai șoselei au fost aprobați de administrațiile Bihorului și Oradiei, același lucru urmează să-l facă CJ și CL Arad, iar apoi să fie emisă o Hotărâre de Guvern cu același obiect, după care liderul parteneriatului - CJ Bihor - va putea organiza licitația pentru construirea șoselei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Adrian Foghis e des pomenit ca a facut multe in guvern ptr regiunea Crisana
Bravo lui, e bine ca Bihorul are oameni prin ministerul transporturilor si secretari de stat
Postat 20 Decembrie 2022, 15:48 de unu
Kp
Desigur...neuronul tau are un fix...bolo..indiferent de subiectul discutiei...evident ca nici acrst proiect nu e pe placul tau...
Postat 18 Decembrie 2022, 09:37 de zorro
Bihoreanul ascunde ce spune CNAIR.
Anume faptul că președintele CJ Bihor bate câmpii în majoritatea situațiilor legate de lucrări care nu țin de județ ci de minister și bani de la bugetul național. De fiecare dată când apar asemenea opinii despre Bolojan ... hop și propaganda bihoreană care îl ridică pe "neterminat" în slăvi.
Postat 17 Decembrie 2022, 13:22 de KP
Matematica
Mie imi da 2,18 mld eur. In rest sper sa se miste lucrurile.
Postat 16 Decembrie 2022, 20:46 de Kid
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON