URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
19 August 2022, 08:56

Economie de 11 milioane euro la proiectul de 1,4 miliarde euro pentru Drumul Expres Oradea - Arad

Economie de 11 milioane euro la proiectul de 1,4 miliarde euro pentru Drumul Expres Oradea - Arad foto Facebook / Florin Birta
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La propunerea președintelui Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, dar în absența acestuia, aleșii bihorenilor au votat joi, în unanimitate, un act adițional la parteneriatul cu CNAIR care permite economisirea a 11 milioane euro pentru derularea proiectului Drumului Expres Oradea – Arad.

Este vorba despre suma pusă la bătaie de CJ Bihor și Arad, precum și de primăriile Oradea și Arad, pentru întocmirea studiului de fezabilitate, a studiilor de teren și a proiectului tehnic, care vor putea fi decontate din bani UE, la fel ca execuția lucrărilor.

Din fonduri UE necheltuite

„Sunt bani necheltuiți din Programul Operațional Infrastructură Mare pe actualul exercițiu bugetar (n.r. – european), 2014-2020, iar în aceste condiții domnul președinte Bolojan a discutat cu cei de la CNAIR ca din acești bani să se acopere sume asumate de cele patru administrații locale intrate în parteneriat cu Compania pentru realizarea proiectului”, a spus vicepreședintele Mircea Mălan în ședința de joi a CJ Bihor, de la care președintele Bolojan a lipsit, fiind la București.

Mălan a explicat că administrația județeană din Bihor și din Arad, precum și cele două primării partenere și-au asumat la debutul proiectului pentru realizarea Drumului Expres Oradea - Arad să suporte cheltuielile pentru studiul de fezabilitate, pentru avizele și studiile de teren (geo, pirotehnic, descărcări arheologice etc.) și pentru proiectul tehnic, CNAIR angajându-se în schimb să depună spre finanțare cu bani europeni proiectul în sine.

„Până acum, Consiliile Județene Bihor și Arad și primăriile Oradea și Arad au plătit 5 milioane de euro pentru studiul de fezabilitate și celelalte studii și avize. Vor recupera acești bani din fondurile europene din POIM 2014-2020, iar diferența de 6 milioane euro, cât costă proiectul tehnic, va fi acoperită tot din aceste fonduri europene. Rezultă o economie de 11 milioane euro făcută de administrațiile locale”, a explicat Mălan, ulterior ședinței, pentru BIHOREANUL.

Îngropat și dezgropat

Proiectul Drumului Expres Oradea – Arad datează din 2010, din vremea fostei CNADNR (Compania Națională pentru Autostrăzi și Drumuri Naționale), care însă l-a „uitat” la sertar un deceniu întreg.

În 2020, după intrarea în vigoare a OUG 101/2020, ce permitea autorităților locale să preia proiecte de infrastructură rutieră majore de la CNAIR în contextul în care banii europeni stăteau nefolosiți, Ilie Bolojan, proaspăt președinte al CJ Bihor, a propus și obținut realizarea unui parteneriat cu CJ Arad și cu primăriile Oradea și Arad, plus CNAIR, pentru realizarea acestui proiect evaluat la 1,38 miliarde euro.

Șoseaua ar urma să aibă o lungime de 120 km și profil de autostradă pe cea mai mare parte a traseului, cu câte două benzi pe sens (diferența față de o autostradă fiind viteza de rulare și lipsa benzilor de urgență).

Drumul Expres DX Oradea - Arad va avea 75 de pasaje supraterane şi poduri peste cursuri de apă şi intersecţii cu drumuri naţionale, judeţene şi comunale, iar în Bihor patru noduri rutiere, plus mai multe drumuri de legătură cu DN 79 și cu drumuri județene.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
Mai oameni buni
Tot morocanosi santeti...indiferent ce s ar face gasim nod in papura,la cati bani se prada in tara asta...sa se faca naibii odata...e clar ca daca stam la mana miticilor...va fi la pastele cailor...
Postat 20 August 2022, 08:28 de zorro
Doamne ajută
Dacă CNAIR se ocupă de licitație, de caiet de sarcini și restul detaliilor, la cum se descurcă cu autostrăzile, nu știu cum să vă spun da slabe speranțe am că o să existe drumul... Nici la 10 ani după semnarea contractului nu cred că va fi gata 100%. A avut CNAIR/CNADNR vreun proiect de autostradă, drum expres inaugurat la timp? Sau +5 ani de la data când trebuia să fie gata?
Postat 20 August 2022, 07:21 de Vio_427
Pielea ursului din padure
11 milioane raportat la 1.4 miliarde e cam 1%. Seamana cu precizia testului de sarcina la barbati: 1% eroare la 1.000.000 de barbati ne da 10.000 de barbati gravizi... Citind mai bine stirea lui Adrian, descoperim ca defapt e vorba de 5mil. studii fezabilitate plus 6 mil. proiect executie platiti de Arad&Bihor co. ___ care se vor deconta de catre nu stiu ce POIM. Deci ne plateste ALTCINEVA consumatia. Pentru ca avem valoare. Valori.Valorile sunt in poza... Dreptul nostru se rezuma la o limba sincera
Postat 19 August 2022, 17:42 de excalibur
11 milioane €
Cu banii astia se mai pot face niste drumuri, asta in conditiile in care PZD și UDEMEREU nu se supara :::)))
Postat 19 August 2022, 16:39 de Sandu2100
Economie pe hârtie.
La ritmul inflaționist din zilele noastre, cam cât de prost poți fi să crezi că un grup de deștepți știu cu precizie cât va cota o lucrare care nici nu a început încă, dar mai ales nu se știe când se va finaliza? De fapt nu-i vorba de nicio economie ... ci de aplicarea unor standarde de costuri impuse de la nivelul Comisiei Europene, care a stabilit cât trebuie să pună "la bătaie" fiecare dintre finanțatori. Se știe clar deja de pe acum, că toată lucrarea va costa peste 1,7 miliarde cu totul ... nu 1,4 miliarde minus 11 milioane.
Postat 19 August 2022, 10:09 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON