URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 12 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Interesantă ideea Primăriei de a le cere artiștilor ambulanți să solicite administrației locale dreptul de a se produce pe teritoriul municipiului Oradea. Nu se vor percepe taxe pentru așa ceva, dar spațiile unde va avea loc actul artistic și orarul vor fi bine definite.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Nici n-am apucat să uităm bulibășeala alegerilor comasate din 9 iunie, locale și europarlamentare, cu acuze de furt și o impardonabilă întârziere în centralizarea și publicarea rezultatelor, că deja ne putem imagina ce se va întâmpla la alegerile de la finele anului, în legătură cu care tocmai s-a decis că vor fi intercalate: turul I al scrutinului prezidențial pe 24 noiembrie, urmat pe 1 decembrie de cel legislativ, pentru desemnarea viitorilor senatori și deputați, iar apoi, pe 8 decembrie, de turul II al alegerilor prezidențiale.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 28 iunie a.c. s-a publicat în Monitorul Oficial o nouă Ordonanță de Urgență care modifică din nou Codul Rutier și, din păcate, nu în bine. În războiul contra drogurilor și alcoolului la volan, guvernanții scot pe bandă monstruozități juridice care nu fac decât să lovească în cetățeanul onest și să aducă noi pete pe obrazul Statului. Ceea ce s-a făcut prin această Ordonanță depășește, însă, toate aberațiile anterioare și încalcă orice regulă de drept și de bun-simț juridic.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Diabetul este o boală cu o evoluție lentă și silențioasă, dar hiperglicemia cronică determină o serie de probleme de sănătate, uneori foarte grave. Supravegherea medicală continuă este foarte importantă, descoperindu-se factorii de risc și cei agravanți precum și bolile asociate (hipertensiunea arterială, bolile cardiovasculare, obezitatea), toate acestea cu scopul instituirii unui tratament adecvat.
08 Noiembrie 2022, 18:05

Drumul Expres Oradea - Arad: S-a aprobat varianta de traseu finală a viitoarei șosele de viteză

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consiliul Județean Bihor a aprobat, marți, cu unanimitate de voturi, varianta de traseu finală propusă de firma care a actualizat documentația Drumului Expres Oradea - Arad.

Noua șosea ar urma să aibă o lungime de 120,1 kilometri, pe cea mai mare parte cu profil de autostradă, fiind proiectată pentru o viteză de rulare de 140 km/h.

După 15 ani

Abandonată în 2007, cu trei ani înainte ca fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România să amâne fără termen proiectul Drumului Expres Oradea - Arad, noua documentație a fost întocmită de aceeași firmă care a realizat Studiul de Fezabilitate în urmă cu mai bine de un deceniu, Consitrans SA, la comanda celor patru administrații locale care s-au asociat în noiembrie 2020 pentru a realiza, totuși, această șosea: consiliile județene Bihor și Arad, respectiv primăriile Oradea și Arad, la inițiativa pe atunci proaspătului instalat președinte al CJ Bihor, Ilie Bolojan.

De precizat că cele patru administrații au încheiat un parteneriat cu actuala Companie Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere pentru realizarea șoselei, care va avea profil de autostradă pe cea mai mare parte a lungimii ei, urmând să fie finanțată cu fonduri europene estimate la peste 1,5 miliarde euro.

Noua documentație are 293 de pagini și prezintă un raport final asupra a patru variante de traseu, rezultate în urma unei analize multicriteriale în care au fost avuți în vedere factori financiari și de mediu, care, potrivit documentului, au contat în proporție egală la conturarea concluziilor.

Varianta 4, cea mai bună

Potrivit documentației actualizate de Consitrans, cea mai bună variantă de traseu (varianta 4 - marcată cu albastru închis pe hartă), pe care o și recomandă, și care a și fost votată în unanimitate de consilierii județeni, prevede ca DX Oradea - Arad să aibă o lungime de 120,1 km.

Șoseaua va începe din partea de sud-est a Oradiei, din drumul de legătură între centura orașului și Autostrada Transilvania (A3), desfășurându-se spre sud ocolind localitatea Livada de Bihor prin partea de est, continuând în lungul căii ferate Oradea - Arad prin partea de vest a localităților Nojorid și Gepiu și prin partea de est a localității Inand.

Ea ar ocoli Salonta pe partea de est și ar reveni pe partea de vest a căii ferate Oradea - Arad și DN 79, la vest de localitățile Ciumeghiu și Avram Iancu.

În județul Arad, conform acestei variantei, DX Oradea - Arad începe din partea de vest a localităților Zerind și Iermata Neagră, se desfășoară spre sud printre localitățile Chișineu Criș și Socodor, în lungul DN 79, apoi pe partea de vest a localităților Nădab, Simand și Zimandu Nou, ocolind municipiului Arad prin partea de nord-vest.

Această variantă presupune construirea a 75 de poduri și podețe, precum și amenajarea a 12 noduri rutiere, din care 6 pe teritoriul județului Bihor: cu drumul de legătură între centura Oradea și A3, cu DC 77 (km 5+500), cu DN 79 pe raza localității Gepiu (km 19+300), cu DN 795 în Salonta (km 32+250), cu drumul de legătură spre Ungaria (km 42+900) și cu DN 79 în Avram Iancu.

De precizat că această variantă a fost aprobată într-o formă îmbunătățită, ea prevăzând conexiuni prin pasaje supraterane și subterane nu doar cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania, ci și cu drumul construit în 2018 între Oradea și Sântandrei cu acces prin Ioșia Nord.

Varianta 2, locul 2

Potrivit documentației Consitrans, au fost luate în calcul încă alte trei variante, una din acestea (varianta nr. 2, marcată cu albastru deschis pe hartă) prevăzând că DX Oradea - Arad ar fi urmat să aibă o lungime de 119,328 km. Conform acesteia, șoseaua ar fi pornit din sud estul Oradiei din drumul de legătură între centura orașului și A3, s-ar fi desfășurat spre sud de-a lungul căii ferate Oradea - Arad pe partea de vest a acesteia, continuând prin vecinătatea localităților Livada de Bihor, Gepiu și Inand până în Salonta și ocolind orașul pe partea vestică a acestuia. De aici, ea ar fi continuat spre județul Arad în paralel cu DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu.

O altă variantă (varianta 3 - violet pe harta de mai sus) prevedea ca șoseaua să aibă o lungime de 118,951 km. Conform acesteia, DX Oradea - Arad ar fi început tot din sud estul Oradiei, din drumul de legătură între centura orașului și A3, s-ar fi desfășurat spre sud ocolind Livada de Bihor pe partea de vest și ar fi continuat traversând calea ferată Oradea - Arad și DN 79 între Gepiu și Inand. Mai departe, șoseaua ar fi ocolit localitățile Inand și Salonta pe partea estică și ar fi revenit pe partea de vest a căii ferate Oradea - Arad și DN 79, continuând la vest de localitățile Ciumeghiu și Avram Iancu. Potrivit acestei variante, DX Oradea - Arad ar fi avut 82 poduri și podețe, precum și 10 noduri rutiere, din care cinci pe teritoriul județului Bihor (cu drumul de legătură între centură și autostradă, cu DN 79 în Gepiu, cu DJ 795 la km 37+100, cu drumul de legătură spre Ungaria și cu DN 79 în Avram Iancu).  

O altă variantă (varianta 1, marcată cu roșu pe hartă) prevedea ca traseul să înceapă din drumul de legătură între centură și autostradă, să se desfășoare spre sud, ocolind localitatea Livada de Bihor prin partea de est, apoi de-a lungul căii ferate Oradea - Arad, continuând pe partea de vest a localităților Nojorid, Gepiu și Inand. Șoseaua ar fi ocolit Salonta pe partea de est și ar fi revenit pe partea de vest a căii ferate Oradea - Arad și DN 79, la vest de Ciumeghiu și Arad.

Dacă această variantă ar fi rămas în calcul, lungimea șoselei ar fi urmat să fie de 118,985 km, să aibă 71 poduri și podețe, precum și 12 noduri rutiere, din care 6 pe teritoriul județului Bihor (cu drumul de legătură dintre Oradea și A3, cu DC 77 (la km 5+700), cu DN 79 (km 25+100), cu DJ 795 (km 33+250), cu drumul de legătură spre Ungaria și cu DN 79 în Avram Iancu).

Termen, 2027

Potrivit explicațiilor date de președintele CJ Bihor, este suficient faptul că varianta a patra a fost votată de aleșii bihorenilor. Ea nu va mai trebui supusă votului CJ Arad și Consiliilor Locale Oradea și Arad, deoarece administrația județeană a fost desemnată de celelalte trei ca autoritate contractantă, cu acceptul CNAIR.

În schimb, varianta aprobată marți de consilierii județeni va trebui să primească și acordul Comisiei Tehnico-Economice a CNAIR, cu care cele patru administrații locale a încheiat în toamna anului 2020 acordul de parteneriat pentru realizarea DX Oradea - Arad.

Bolojan a arătat că în luna decembrie a acestui an consultantul Consitrans trebuie să predea și Studiul de Fezabilitate aferent variantei finale aprobate, care va trebui aprobat și de CJ Arad, și de Consiliile Locale Oradea și Arad.

În luna martie este prevăzută finalizarea proiectului tehnic și tot atunci CJ Bihor vrea să lanseze licitația pentru desemnarea constructorului. Lucrările de construcții ar urma să înceapă anul viitor și să fie finalizate în 2027.

Finanțarea proiectului, estimată la peste 1,5 miliarde euro, va fi făcută din fonduri europene.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Proiectul e vechi, dar nu detalist, doar prefezabilitate, o estimare grosolana a costurilor
Da, e proiectul mai vechi dupa cum bine zice articolul, axa Transcarpatia, care uneste Marea Baltica de Marea Neagra si Marea Egee, Polonia de Grecia, ca are nevoie si Estul Uniunii Europene de interconectare, colaborare, transport, logistica si comert intre noii membrii europeni.
Postat 09 Noiembrie 2022, 02:35 de unu
KP aka mama Omida
Alta data ne spuneai ca DX e proiect din anii 70 ::::)))) acum te tragi pe cur, tot altă dată spuneai ca drumul nu va fi făcut nici în 20 de ani , tot asa spuneai ca UE nu are de gând sa finanțeze acest drum pt ca vrea sa finanțeze prin Ungaria și ca Aradul nu e interesat de DX . Acum te tragi pe cur , cu comentariul ăsta ::::))))) sa nu te tragi prea mult pe cur , ca te poți arde ::::)))))
Postat 08 Noiembrie 2022, 22:38 de Sandu2100
Dar voi, la Bihoreanul, chiar bateți câmpii cu insistență chiar.
"Abandonată în 2007 ..." spuneți voi? În 2007 nu s-a pus o clipă problema unui drum expres Oradea - Arad, cel mult erau proiecte punctuale de modernizare a actualului traseu DN. Conceptul drumului expres, paralel cu DN79 și care să lege A3 de A1 prin țara noastră aparține ... fostului ministru Berceanu, fiind doar o idee de viitor. Includerea traseului pe lista MT și CNADR/CNAIR s-a făcut abia în 2017, la insistența lui Gh. Falcă, nefiind vorba de niciun abandon în afara punerii în așteptare a unui strudiu de prefezabilitate neînsușit atunci de către Comisia Europeană. Abia în urmă cu 3 ani, în 2020, a fost aprobată în teorie întocmirea studiului de fezabilitate. În lipsă de finanțare certă, alocarea de fonduri pentru demararea documentației tehnice s-a făcut de către CJ Arad și CJ Bihor. Atât doar ... ca să poată să se laude unii cu gândirea altora.
Postat 08 Noiembrie 2022, 20:54 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5873 RON
  • 1 EUR = 4.9749 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON