URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Noiembrie 2022, 18:05

Drumul Expres Oradea - Arad: S-a aprobat varianta de traseu finală a viitoarei șosele de viteză

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consiliul Județean Bihor a aprobat, marți, cu unanimitate de voturi, varianta de traseu finală propusă de firma care a actualizat documentația Drumului Expres Oradea - Arad.

Noua șosea ar urma să aibă o lungime de 120,1 kilometri, pe cea mai mare parte cu profil de autostradă, fiind proiectată pentru o viteză de rulare de 140 km/h.

După 15 ani

Abandonată în 2007, cu trei ani înainte ca fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România să amâne fără termen proiectul Drumului Expres Oradea - Arad, noua documentație a fost întocmită de aceeași firmă care a realizat Studiul de Fezabilitate în urmă cu mai bine de un deceniu, Consitrans SA, la comanda celor patru administrații locale care s-au asociat în noiembrie 2020 pentru a realiza, totuși, această șosea: consiliile județene Bihor și Arad, respectiv primăriile Oradea și Arad, la inițiativa pe atunci proaspătului instalat președinte al CJ Bihor, Ilie Bolojan.

De precizat că cele patru administrații au încheiat un parteneriat cu actuala Companie Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere pentru realizarea șoselei, care va avea profil de autostradă pe cea mai mare parte a lungimii ei, urmând să fie finanțată cu fonduri europene estimate la peste 1,5 miliarde euro.

Noua documentație are 293 de pagini și prezintă un raport final asupra a patru variante de traseu, rezultate în urma unei analize multicriteriale în care au fost avuți în vedere factori financiari și de mediu, care, potrivit documentului, au contat în proporție egală la conturarea concluziilor.

Varianta 4, cea mai bună

Potrivit documentației actualizate de Consitrans, cea mai bună variantă de traseu (varianta 4 - marcată cu albastru închis pe hartă), pe care o și recomandă, și care a și fost votată în unanimitate de consilierii județeni, prevede ca DX Oradea - Arad să aibă o lungime de 120,1 km.

Șoseaua va începe din partea de sud-est a Oradiei, din drumul de legătură între centura orașului și Autostrada Transilvania (A3), desfășurându-se spre sud ocolind localitatea Livada de Bihor prin partea de est, continuând în lungul căii ferate Oradea - Arad prin partea de vest a localităților Nojorid și Gepiu și prin partea de est a localității Inand.

Ea ar ocoli Salonta pe partea de est și ar reveni pe partea de vest a căii ferate Oradea - Arad și DN 79, la vest de localitățile Ciumeghiu și Avram Iancu.

În județul Arad, conform acestei variantei, DX Oradea - Arad începe din partea de vest a localităților Zerind și Iermata Neagră, se desfășoară spre sud printre localitățile Chișineu Criș și Socodor, în lungul DN 79, apoi pe partea de vest a localităților Nădab, Simand și Zimandu Nou, ocolind municipiului Arad prin partea de nord-vest.

Această variantă presupune construirea a 75 de poduri și podețe, precum și amenajarea a 12 noduri rutiere, din care 6 pe teritoriul județului Bihor: cu drumul de legătură între centura Oradea și A3, cu DC 77 (km 5+500), cu DN 79 pe raza localității Gepiu (km 19+300), cu DN 795 în Salonta (km 32+250), cu drumul de legătură spre Ungaria (km 42+900) și cu DN 79 în Avram Iancu.

De precizat că această variantă a fost aprobată într-o formă îmbunătățită, ea prevăzând conexiuni prin pasaje supraterane și subterane nu doar cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania, ci și cu drumul construit în 2018 între Oradea și Sântandrei cu acces prin Ioșia Nord.

Varianta 2, locul 2

Potrivit documentației Consitrans, au fost luate în calcul încă alte trei variante, una din acestea (varianta nr. 2, marcată cu albastru deschis pe hartă) prevăzând că DX Oradea - Arad ar fi urmat să aibă o lungime de 119,328 km. Conform acesteia, șoseaua ar fi pornit din sud estul Oradiei din drumul de legătură între centura orașului și A3, s-ar fi desfășurat spre sud de-a lungul căii ferate Oradea - Arad pe partea de vest a acesteia, continuând prin vecinătatea localităților Livada de Bihor, Gepiu și Inand până în Salonta și ocolind orașul pe partea vestică a acestuia. De aici, ea ar fi continuat spre județul Arad în paralel cu DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu.

O altă variantă (varianta 3 - violet pe harta de mai sus) prevedea ca șoseaua să aibă o lungime de 118,951 km. Conform acesteia, DX Oradea - Arad ar fi început tot din sud estul Oradiei, din drumul de legătură între centura orașului și A3, s-ar fi desfășurat spre sud ocolind Livada de Bihor pe partea de vest și ar fi continuat traversând calea ferată Oradea - Arad și DN 79 între Gepiu și Inand. Mai departe, șoseaua ar fi ocolit localitățile Inand și Salonta pe partea estică și ar fi revenit pe partea de vest a căii ferate Oradea - Arad și DN 79, continuând la vest de localitățile Ciumeghiu și Avram Iancu. Potrivit acestei variante, DX Oradea - Arad ar fi avut 82 poduri și podețe, precum și 10 noduri rutiere, din care cinci pe teritoriul județului Bihor (cu drumul de legătură între centură și autostradă, cu DN 79 în Gepiu, cu DJ 795 la km 37+100, cu drumul de legătură spre Ungaria și cu DN 79 în Avram Iancu).  

O altă variantă (varianta 1, marcată cu roșu pe hartă) prevedea ca traseul să înceapă din drumul de legătură între centură și autostradă, să se desfășoare spre sud, ocolind localitatea Livada de Bihor prin partea de est, apoi de-a lungul căii ferate Oradea - Arad, continuând pe partea de vest a localităților Nojorid, Gepiu și Inand. Șoseaua ar fi ocolit Salonta pe partea de est și ar fi revenit pe partea de vest a căii ferate Oradea - Arad și DN 79, la vest de Ciumeghiu și Arad.

Dacă această variantă ar fi rămas în calcul, lungimea șoselei ar fi urmat să fie de 118,985 km, să aibă 71 poduri și podețe, precum și 12 noduri rutiere, din care 6 pe teritoriul județului Bihor (cu drumul de legătură dintre Oradea și A3, cu DC 77 (la km 5+700), cu DN 79 (km 25+100), cu DJ 795 (km 33+250), cu drumul de legătură spre Ungaria și cu DN 79 în Avram Iancu).

Termen, 2027

Potrivit explicațiilor date de președintele CJ Bihor, este suficient faptul că varianta a patra a fost votată de aleșii bihorenilor. Ea nu va mai trebui supusă votului CJ Arad și Consiliilor Locale Oradea și Arad, deoarece administrația județeană a fost desemnată de celelalte trei ca autoritate contractantă, cu acceptul CNAIR.

În schimb, varianta aprobată marți de consilierii județeni va trebui să primească și acordul Comisiei Tehnico-Economice a CNAIR, cu care cele patru administrații locale a încheiat în toamna anului 2020 acordul de parteneriat pentru realizarea DX Oradea - Arad.

Bolojan a arătat că în luna decembrie a acestui an consultantul Consitrans trebuie să predea și Studiul de Fezabilitate aferent variantei finale aprobate, care va trebui aprobat și de CJ Arad, și de Consiliile Locale Oradea și Arad.

În luna martie este prevăzută finalizarea proiectului tehnic și tot atunci CJ Bihor vrea să lanseze licitația pentru desemnarea constructorului. Lucrările de construcții ar urma să înceapă anul viitor și să fie finalizate în 2027.

Finanțarea proiectului, estimată la peste 1,5 miliarde euro, va fi făcută din fonduri europene.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Proiectul e vechi, dar nu detalist, doar prefezabilitate, o estimare grosolana a costurilor
Da, e proiectul mai vechi dupa cum bine zice articolul, axa Transcarpatia, care uneste Marea Baltica de Marea Neagra si Marea Egee, Polonia de Grecia, ca are nevoie si Estul Uniunii Europene de interconectare, colaborare, transport, logistica si comert intre noii membrii europeni.
Postat 09 Noiembrie 2022, 02:35 de unu
KP aka mama Omida
Alta data ne spuneai ca DX e proiect din anii 70 ::::)))) acum te tragi pe cur, tot altă dată spuneai ca drumul nu va fi făcut nici în 20 de ani , tot asa spuneai ca UE nu are de gând sa finanțeze acest drum pt ca vrea sa finanțeze prin Ungaria și ca Aradul nu e interesat de DX . Acum te tragi pe cur , cu comentariul ăsta ::::))))) sa nu te tragi prea mult pe cur , ca te poți arde ::::)))))
Postat 08 Noiembrie 2022, 22:38 de Sandu2100
Dar voi, la Bihoreanul, chiar bateți câmpii cu insistență chiar.
"Abandonată în 2007 ..." spuneți voi? În 2007 nu s-a pus o clipă problema unui drum expres Oradea - Arad, cel mult erau proiecte punctuale de modernizare a actualului traseu DN. Conceptul drumului expres, paralel cu DN79 și care să lege A3 de A1 prin țara noastră aparține ... fostului ministru Berceanu, fiind doar o idee de viitor. Includerea traseului pe lista MT și CNADR/CNAIR s-a făcut abia în 2017, la insistența lui Gh. Falcă, nefiind vorba de niciun abandon în afara punerii în așteptare a unui strudiu de prefezabilitate neînsușit atunci de către Comisia Europeană. Abia în urmă cu 3 ani, în 2020, a fost aprobată în teorie întocmirea studiului de fezabilitate. În lipsă de finanțare certă, alocarea de fonduri pentru demararea documentației tehnice s-a făcut de către CJ Arad și CJ Bihor. Atât doar ... ca să poată să se laude unii cu gândirea altora.
Postat 08 Noiembrie 2022, 20:54 de KP
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON