URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 22 FEBRUARIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Până acum câțiva ani, puțini știau de existența unei păduri la capătul prăfuitei străzi Gh. Doja și aproape nimeni nu știa că jumătate din ea era proprietatea municipiului Oradea. Primul noroc al pădurii: noul stadion pică exact pe vechea Grădină Zoologică, așa că e nevoie de un nou amplasament. Prin urmare, mai devreme sau mai târziu, domnul Liviu Andrica se va vedea nevoit să-și mute lighioanele.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La o primă vedere întrebarea pare tembelă. Și la o a doua sau a zecea vedere, tot tembelă rămâne. Problema este, însă, că această întrebare a fost formulată de către doi judecători ai unei curți de apel și adresată Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
22 Noiembrie 2023, 08:01

Loviți de tram-tren! Proiectul trenului-tramvai care ar urma să treacă pe strada Lacul Roșu stârnește critici și controverse (FOTO)

Loviți de tram-tren! Proiectul trenului-tramvai care ar urma să treacă pe strada Lacul Roșu stârnește critici și controverse (FOTO) CU (TRAM)TRENUL PE STRADĂ. Viitoarea linie de tram-tren va vira din strada Corneliu Coposu pe partea stângă a străzii Lacul Roșu către Bulevardul Ștefan cel Mare, în care va ieși printre o spălătorie auto și restaurantul McDonaldʼs. „Parcă nu era destulă aglomerație, numai trenul ne lipsea aici”, reclamă un riveran
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Locuitorii străzii Lacul Roşu din Oradea sunt şocaţi. Pregătit în secret, proiectul tram-trenului care va lega zona de vest a oraşului de gară printr-o linie nouă între străzile Corneliu Coposu şi Ştefan cel Mare, pe strada lor, i-a luat prin surprindere. 

"Poate că intenţiile Primăriei sunt nobile, dar teamă mi-e că lucrurile vor ieşi prost. Vor desfiinţa parcări, va fi gălăgie şi trafic, iar noi vom trage ponoasele", zice un orădean. Oamenii se tem că Primăria va expropria case pentru a amenaja alte locuri de parcare în locul celor care vor fi dezafectate într-o zonă şi aşa prea aglomerată...

"Se va putea şi la noi"

Proiectul de dezvoltare a transportului feroviar în Zona Metropolitană Oradea a fost pregătit timp de doi ani. Consiliul Judeţean şi municipalitatea au făcut documentaţiile fără să-l expună public, ca să nu îşi pericliteze şansele de atragere a finanţării, estimate la 235 milioane euro, prin Programul Transport 2021-2027, care alocă în total 1 miliard de euro unor astfel de proiecte, dorite şi în zonele Bucureşti - Ilfov, Timişoara - Stamora şi Reşiţa. 

Planurile au devIlie Bolojanenit publice pe 9 noiembrie, când Consiliul Local şi cel Judeţean au aprobat, cu unanimitate de voturi, 6 studii de fezabilitate ce vor sta la baza unui proiect unitar. Acesta presupune folosirea unor linii feroviare ce urmează să fie reabilitate şi electrificate, precum şi a celor de tramvai, care vor fi extinse cu linii simple destinate vehiculelor tram-tren, capabile să folosească atât reţelele de tensiune ale CFR, de 25.000 volţi, cât şi pe cele ale OTL, de 600 volţi. Proiectul mai cuprinde staţii, peroane şi pasaje pietonale, pentru a încuraja populaţia să lase maşinile pentru transportul în comun.

"Dacă în oraşele din Europa în care funcţionează un astfel de sistem lucrurile se derulează în condiţii bune, se va putea şi la noi", declara atunci preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan (foto).

Pun transportul pe linie!

Tram-trenul e gândit să deservească circa 30.000 de navetişti care vin zilnic în Oradea din localităţile învecinate. Primăria a făcut studii de fezabilitate pentru extinderea cu 2,23 km a liniei de tramvai din Calea Aradului la Aeroport şi pentru legătura ferată de 8,9 km dintre Oradea Est (Ioşia) şi Oradea Vest (până la Aquaparkul Nymphaea).

Angajaţii municipalităţii au făcut, de asemenea, documentaţia pentru amenajarea a 17,2 km de linie între Oradea Vest şi localităţile Cheresig, Toboliu, Girişu de Criş şi Sântandrei, precum şi pentru prelungirea cu 5,6 km a liniei de tramvai din dreptul fostei întreprinderi Sinteza până în Borş, pentru a acoperi toată zona industrială.

La rându-i, CJ Bihor a făcut studiile pentru prelungirea cu 8,4 km a liniei de tramvai din Nufărul prin spatele Selgros până la linia ferată ce duce la complexul President din Băile Felix, precum şi pentru o "străpungere" de 1,3 km a liniei de tramvai din strada Corneliu Coposu până la gara centrală prin strada Lacul Roşu şi Bulevardul Ştefan cel Mare.

Proiect cu probleme

Locuitorii străzii Lacul Roşu sunt contrariaţi. "Nu ne-a întrebat nimeni ce părere avem", spune administratorul Asociaţiei de Proprietari Lacul Roşu, Varvara Lăzău.

Oamenii se tem că vor fi lăsaţi fără parcări. "Locurile atribuite asociaţiei au fost împărţite ca parcări de domiciliu. Dacă Primăria le desfiinţează, locatarii nu vor mai avea unde duce maşinile", spune preşedintele asociaţiei Lacu, Nicolae Gligan.

Riveranii se tem de ce poate fi mai rău. "Mă pot aştepta ca Primăria să mă exproprieze, ca în Nufărul, ca să facă parcări în locul casei mele", zice un riveran. De altfel, oamenii nădăjduiesc că proiectul se va împotmoli. "Sper că nu va fi nimic din asta. Statul n-are bani să îşi plătească facturile, dar face noi linii de tren", zice proprietarul unei afaceri din zonă.

Printre multe altele, criticii de pe Facebook se plâng de absenţa unui studiu de circulaţie care să dea cele mai bune soluţii, de viitorul deranj pe care tram-trenul îl va provoca traversând cele patru benzi ale bulevardului Ştefan cel Mare, de lipsa unei legături cu parcurile industriale II şi III din străzile Ogorului şi Uzinelor, de distanţa prea mare dintre Aeroport şi Băile Felix pentru ca legătura să le fie utilă turiştilor, şi de amenajarea liniei până la Girişu de Criş în loc să fie prelungită cea de la Aeroport până în Nojorid, cu populaţie mult mai mare.

Soluţii provizorii 

Iniţiatorii proiectului nu au deocamdată răspunsuri la toate observaţiile. "Nu vorbim de soluţii definitive. Studiile de fezabilitate vor fi reunite, lunile următoare, într-un document integrat. Abia atunci vom putea discuta despre studii de trafic şi dezbateri publice", spune vicepreşedintele CJ Bihor, Mircea Mălan, unul dintre coordonatorii planului.Florin Birta

Ce e clar este că proiectanţii au încercat să folosească infrastructura deja existentă. "Sigur, Cheresigul are mai puţini navetişti decât Nojoridul, dar acolo avem deja 17 km de linie ferată care poate fi folosită. În plus, linia va deservi şi comuna Sântandrei, care este foarte populată", spune primarul Florin Birta (foto)

În ce priveşte linia prin strada Lacul Roşu, edilul afirmă că proiectul e încă în lucru. "Deocamdată nu ştim câte locuri de parcare se vor desfiinţa, unde vor fi mutate şi dacă vom face exproprieri pentru alte parcări. Vom vedea...". Municipalitatea nu prea are, însă, de ales. Primăria a renunţat la singurul amplasament pentru parcări disponibil în zonă anul trecut, când a aprobat construirea restaurantului McDonaldʼs pe un loc viran din capătul străzii, spre nemulţumirea locatarilor din vecinătate.

"Tehnic erMarius Ionaşcua imposibil"

Unul dintre autorii SF-urilor, inginerul Marius Ionaşcu (foto), spune că proiectanţii au încercat să reducă la minimum posibilul deranj. "Ne-am folosit de linia ferată existentă şi am proiectat prelungiri cu o singură linie tram-tren, pe cât posibil peste terenurile statului şi ale Primăriei", zice Ionaşcu.

Inginerul afirmă că strada Lacul Roşu a fost singura disponibilă pentru realizarea "străpungerii", deşi o eventuală prelungire a liniei din strada Olimpiadei direct în gară ar fi fost mai ieftină, iar proiectarea tram-trenului pe strada Transilvaniei ar fi deservit o zonă populată, în prezent lipsită de tramvai. 

"Tehnic era imposibil să prelungim linia din Olimpiadei, pentru că acolo vor fi amenajate pasajele subterane din faţa gării. La fel, ca să ducem linia pe strada Transilvaniei, ar fi trebuit să spargem mai multe parcări decât pe Lacu Roşu, dar şi să se demoleze un bloc din Ştefan cel Mare pentru a intra pe linia ferată", argumentează proiectantul.

Tram-trenul din Lacul Roşu

Potrivit lui Ionaşcu, linia din Lacul Roşu a fost gândită ca să deranjeze cât mai puţin. "Ca să nu fie desfiinţate de tot, locurile de parcare, acum perpendiculare pe axul drumului, vor fi puse paralel. Linia de tram-tren va trece printre parcări şi spaţiul verde, având pe laturi garduri de protecţie, pentru că va înainta pe contrasens cu maşinile, şi va ieşi în Bulevardul Ştefan cel Mare după ce trece pe la marginea părculeţului dintre spălătoria auto şi restaurantul Mc Donaldʼs", explică el. În plus, tram-trenul va avea o staţie în zona Bisericii Albastre, pentru a deservi şi locuitorii zonei.

Deocamdată, nimeni nu ştie concret câte parcări, spaţii verzi şi imobile vor fi afectate. "Asta se va decide în cadrul proiectului mare", spune Ionaşcu. Pentru iniţiatorii planului de peste 200 milioane euro, acestea sunt doar amănunte. Pentru riverani, însă, e o problemă năucitoare. Ca şi cum ar fi loviţi de tram-tren...

Parcări Oradea strada lacul roşu


PROIECT SECRET
"Nu ne explică"

Proiectul tram-tren a dat apă la moară opoziţiei PSD, care, deşi l-a votat atât în Consiliul Local, cât şi în Consiliul Judeţean, ulterior a ridicat obiecţiuni.

Adrian MadarConsilierul municipal Adrian Madar (foto) a sancţionat vineri secretomania cu privire la proiect. "De ce nu discută Primăria aceste proiecte cu oamenii? Se lucrează la ele de 2 ani, în urmă cu 6 luni directorul OTL a discutat cu presa din Bucureşti despre tram-tren, dar nouă nu ne spune nimeni nimic", a zis Madar, într-o conferinţă de presă la sediul PSD.

El a întrebat şi dacă la baza proiectului stau studii de circulaţie care să justifice soluţiile alese şi câţi pasageri estimează Primăria că va atrage pentru direcţiile de Cheresig sau Aeroport. De asemenea, s-a arătat nedumerit că SF-ul pentru prelungirea liniei de tramvai până în Borş a fost făcut de Primărie, în timp ce "străpungerea" din Lacul Roşu a fost proiectată de CJ. "De ce nu ne explică PNL Bihor de ce este necesară linie de tram-tren pe strada Lacul Roşu?", a mai întrebat PSD-istul.


VOCEA STRĂZII
Ce părere aveţi despre proiectul de realizare a unei reţele de tram-tren în Oradea şi Zona Metropolitană?

Îmi place ideea, noroc cu acest primar gospodar. Ar fi bine să fie cât mai multe sate conectate cu Oradea în acest fel.

Elisabeth Martha

Mi se pare o idee bună. Singurul traseu fără sens cred că este cel care duce spre Aeroportul nostru, mort şi părăsit.

Sebestyen Norbert

Ideea este bună, dar trebuie analizat de unde vin oamenii care lucrează în Oradea. Pe direcţiile Leş, Oşorhei, Biharia ar fi nevoie mai mare.

Ilie Florenţiu

De ce nu are Primăria o soluţie de transport mai bună pentru cartierul orădean Podgoria? Cred că altele trebuiau să fie priorităţile.

Nik

De ce ai investi 200 milioane de lei în asta, când de banii ăştia poţi cumpăra o droaie de autobuze lungi, chiar electrice?

Adrian Tocaci

Aş zice că e ok, dar să vedem punerea în folosinţă. OTL are o problemă şi acum, garniturile vin greu şi nu sunt suficiente.

Daniela Alb

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
20 Comentarii
Măi Herculiștilor, care nimic nu ați făcut
Măi Herculiștilor, care nimic nu ați făcut toată viața voastră, doar să cârcotiți sunteți buni. Mulți aveți curți , ținețivă mașinile în curțile destinate cu garaje, iete bre parveniții cum sar cu gura, opincarilor ce sunteți. Sunteți majoritatea din partidele care vă țigăniți mereu, când ați fost la guvernare voi ce ați făcut concret? Cam în toate partidele sunt plin de comuniști, doar sloganele și denumirile sunt altele. Sunteți cu toții la fel. Faceți domle odată acel tram, e bine venit pentru acest oraș.
Postat 25 Noiembrie 2023, 12:24 de Morometul
delir ridicat la rang de arta
Este de-a dreptul imbecil si spre o usoare forma de retard sa construiesti o linie de tramvai paralela, la 500m distanta de alta existenta deja(Str. Olimpiadei). Cine a gandit acest aspect al proiectului are o jumatate de litru de sange stricat si in virtutea circulatiei sangelui, cand acea parte ajunge la ceea ce el/ea intr-un moment de optimism numeste creier, pentru ca nu poate fi vorba de creier, o/il ia pandaliile si vine cu o astfel de idee.
Postat 25 Noiembrie 2023, 02:28 de florian_gestalt
Nu mai stim ce sa facem cu banii
Daca tot sunt atat de multi bani incat sa construim o linie de tramvai paralela cu una existenta deja, deci total inutila, de ce nu se mai asteapta o perioada, se mai adauga bani la fondurile existente si se face metrou? Avantajele unei linii subterane in comparatie cu cea existenta deja sunt net superioare.
Postat 25 Noiembrie 2023, 02:06 de florian_gestalt
P.P.S
Ce ar fi daca in loc sa distrugeti linistea din interiorul orasului ati facilita tranferul oamenilor care vin la munca, elevilor care vin la scoala zilnic in oras din Oncea, Paleu, Episcopia, Podgoria, Santandrei, Grigorescu, etc. Investiti in aeroport, am genera o gramada de venituri noi cu un aeroport la standarde internationale, investiti in stadionul nou. Dezvoltati ce este deja, insa necesita doar un upgrade, nu distrugeti ce este bun deja.
Postat 25 Noiembrie 2023, 01:54 de florian_gestalt
P.S.
Am ajuns sa nu mai stim ce sa facem cu banii, din pacate. O buna gestiune a banului implica si responsabilitate si control. Nu uitat ca sunteti pusi in functiile in care va aflati acum pentru a veghea asupra bunastarii noastre a oradenilor in primul rand, si asta implica si o buna gestiune a finantelor si resurselor locale.
Postat 25 Noiembrie 2023, 01:33 de florian_gestalt
inutilitate si grandoare fada
Exista la aprox. 500 m, o linie de tramvai paralela cu aceasta (str. Olimpiadei) care duce exact in fata Garii :), mi se pare complet inutila si cu valoare reala zero!! Va strica linistea zonei rezindentiale complet. Dezvoltarea de dragul dezvoltarii (cand nu e utila) poate deveni mai distructiva decat a nu face nimic. Pacat, in ritmul asta vom ajunge sa ne mutam in afara orasului ca sa avem liniste si sa facem naveta de prin jurul orasului.
Postat 25 Noiembrie 2023, 01:17 de florian_gestalt
extinderi ale proiectului in zone de interes sunt necesare
spre Episcopia si Biharea, spre Nojorid, si spre Osorhei, ar trebui incluse in proiect, as zice din faza 1, ca sa fie mai de succes si folosita linia.
Postat 22 Noiembrie 2023, 21:04 de unu
Iar mint taranoii din primarie.
De ce nu merge tram trenul pe Stefan cel Mare pe mijlocul strazii, ca apoi sa intre pe tTransilvaniei, dar oricul primaria doreste sa introduca din nou tramvaiul in Episcopia, nu era momentul acum sa faca pe Stefan, dar parca vad ca dupa ce il baga pe Lacu Rosu peste 1 an vor extinde linia spre Episcopia. Oricum scopul pe Lacu Rosu e demolarea caselor din zona aia , din zona bisericii Albastre pentru parcari. Auzi la ei ca daca merge pe Stefan trebuie demolat un bloc, care bloc mai desteptilor, oricum iese linia pe Stefan ca sa intre pe Lacu Rosu, ce bloc trebuie demolat acolo in loc sa faca stanga in jos ar merge drept ianinte spre Episcopia. Vai ce mincinosi ordinari pot fi cei din primarie.
Postat 22 Noiembrie 2023, 18:30 de Mihaita
cu expropriere onesta, binenteles..
la schimb, sa cumpere primaria un bloc in Prima/Ceyrat or pe undeva in blocurile noi din oras, sau chiar ANL si sa ofere varianta ori cash or apartament de dimensiune similara si nr de camere in bloc nou.
Postat 22 Noiembrie 2023, 17:10 de unu
@excalibur
intr-un fel, cred ca as fi preferat varianta cu tramvaiul pe str Transilvaniei si demolat un bloc :) bine, nu am numere si costuri sa vad diferentele, dar ar deservi mai multi locatari intr-o zona mai densa.
Postat 22 Noiembrie 2023, 17:08 de unu
doar sa nu fie metroul inundat
@Impaciuitorul, suna bine dar problema e ca acolo pe Lacul Rosu este un parau intubat sub parcari si spatiul verde...
Postat 22 Noiembrie 2023, 17:07 de unu
dezbaterile sunt bune
argumentul cu parcarile e valid, dar sunt eu indiferent ca nu sunt apartamentul meu nu e afectat. Argumentul cu casa expropriata din nou e valid, daca te iei dupa precedentul istoric. Insa cel cu "Statul n-are bani să îşi plătească facturile, dar face noi linii de tren", zice proprietarul unei afaceri din zonă" e pe langa, ca sunt fonduri europene, nu bugetul de stat. Din nou, o idee buna venita de la popor, "prelungită [linia] cea de la Aeroport până în Nojorid, cu populaţie mult mai mare" e foarte buna, si e posibil sa se intample intr-o faza ulterioara.
Postat 22 Noiembrie 2023, 17:00 de unu
Daniel
Ar fi bine ca traseul spre Bors de la Sinteza să treacă prin Parcul Industrial 1. Este o nebunie să circuli cu mașina sau autobuzul din Parcul Industrial 1 spre oraș după masa, între orele 16 și 19, când mulți oameni ies de la lucru, iar șoseaua Borsului este blocată pe kilometri.
Postat 22 Noiembrie 2023, 11:50 de Daniel75
A cam devenit o moda
Tot mai multe locuri de parcare dispar. Zic unii că nu ar trebui sa ne plângem, că toate aceste șantiere sunt pentru cetățeni. Din păcate nu e așa, sub masca dezvoltării orașului se ascunde o amplă acțiune de îmbogățire a principalelor partide politice prin firmele de casă ce realizează lucrările.
Postat 22 Noiembrie 2023, 11:24 de CivisUlpianum
Daraua si Ocaua
Tre' sa fii ... cumva ca sa bagi trenu' prin mijlocu orasului !!!!
Postat 22 Noiembrie 2023, 09:21 de GORON
Premieră națională Tram-Tren-Metrou
Pe Lacul Roșu, singura soluție viabilă ar fi, dacă ar fi introdusă linia sub pământ, pentru a nu se afecta nimic din zonă. Un fel de metrou, luându-le fața clujenilor, din acest punct de vedere, singura problemă ar fi costurile. În caz contrar, este un proiect născut mort. Nu poți să afectezi calitatea vieții acelor cetățeni, că tu vrei bunăstare (parandărăt).
Postat 22 Noiembrie 2023, 08:55 de Impaciuitorul
METROU
Daca chiar vor decongestionarea traficului in oras ar trebuii deja sa inceapa constructia metroului .Pana o sa-l termine (20 ani) pasajele lor si trenuletele lor nu vor face fata traficului.
Postat 22 Noiembrie 2023, 08:43 de GORON
Mai e putin...
"...dar şi să se demoleze un bloc din Ştefan cel Mare pentru a intra pe linia ferată"
Postat 22 Noiembrie 2023, 08:41 de excalibur
Numai niște tembeli ar putea concepe linie de tren și/sau tram-tren pe str. Lacul Roșu.
Iar asta după ce s-a întubat pârâul, s-a făcut McDonald's și s-au reabilitat cele două străzi, de o parte și de alta. "Neterminații" nu mai știu ce să inventeze, ca să prăduiască cu maximă inutilitate o eventuală finanțare pe care nici nu o au măcar. Marș mă, edili penibili ... cărați-vă de aduceți bani de acasă și nu ne mai tâlhăriți pe noi.
Postat 22 Noiembrie 2023, 08:32 de KP
Bravo, Madar! Buna intrebare, dar vine tarziu!
"De ce nu ne explică pnl Bihor de ce este necesară linie de tram-tren pe strada Lacul Roşu?" Ok, dar intrebarea trebuia pusa inca de acum 20 de ani, de cand penalii, la inceput in cardasie cu psd si cu ungurii, au inceput demolarea, la propriu, a Oradiei! Revin la intrebare si-ti raspund: PENTRU BANI! Nu e un secret, orice proiect are o componenta popular denumita parandarat.
Postat 22 Noiembrie 2023, 08:28 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6073 RON
  • 1 EUR = 4.9759 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON