URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Noiembrie 2023, 10:03

Tram-tren, două probleme

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Ca și cum proiectele de peste 3 miliarde de euro pe care le-a lansat în ultimii trei ani (unele urmând să fie finalizate anul viitor) nu ar fi și multe, și complexe, Ilie Bolojan a rămas fidel, la final de mandat, propriilor spuse de la începutul lui. Dacă peste un primar problemele vin zilnic, grămadă, un președinte de județ e dator să caute el problemele și să le rezolve, spunea el în 2020.

Săptămâna trecută, flancat de succesorul său la Primăria Oradea, Florin Birta, și de secundul de la Consiliul Județean, Mircea Mălan, a anunțat un nou mega-proiect, de 235 milioane euro, tot din fonduri UE, pentru a decongestiona traficul în Zona Metropolitană, bazat exclusiv pe infrastructura rutieră: înființarea unei rețele de tram-tren.

Așa ceva există în diverse metropole europene și, vorba lui Bolojan, dacă acolo lucrurile merg, de ce să nu funcționeze și la noi? În esență, liniile feroviare din jurul Oradiei ar urma să fie reabilitate și electrificate, iar cele de tramvai extinse, pentru ca pe ele să circule vehicule anume concepute atât ca tramvaie, cât și ca trenuri.

Liniile de tramvai vor fi extinse din Nufărul până în Băile Felix (plan dinainte de 1989, dar nimeni nu l-a materializat), din Rogerius în Borș (idee schițată în anii '90) și din Calea Aradului la zonele comerciale din sudul orașului și la Aeroport. Liniile ferate vor fi reabilitate pentru a lega de Oradea comunele aflate la vest (Cheresig, Toboliu, Girișu de Criș, Tărian, Sântandrei), de unde vin zilnic mii de navetiști.

Proiectul are, însă, și o componentă pe care nu o înțeleg: legarea liniei de tramvai din strada Coposu de Gara centrală nu pe traseul Olimpiadei - Berzei, existent, ci prin strada Lacul Roșu, cu un sacrificiu care nu va fi acceptat de locuitorii zonei, care ar rămâne fără locurile de parcare. Iar orădeanul nu-i ca bucureșteanul, să se bucure că are cât mai aproape o gură de metrou sau o stație de autobuz/tramvai, ci vrea „deranj” zero, chit că asta îl costă în primul rând pe el însuși.

Unii zic că era mai bine ca Primăria să facă, pur și simplu, parcări park & ride la marginile orașului și acolo să-și lase toți neorădenii mașinile, dar nu cred că cineva, odată pornit din comune spre oraș, n-ar continua cu ele până oriunde în interiorul lui. Deci, proiectul, în ansamblu, este de salutat, pentru că va fi mai ieftin și mai rapid să iei tram-trenul din Sânmartin până în parcurile industriale ale Oradiei ori din Rogerius la Aeroport, decât să te înghesui cu mașina.

Dar tot mai avem o problemă, pe lângă cea vizând zona Lacul Roșu: pentru că rețeaua își propune să adune lumea „de pe sate” și fiindcă până în Sânmartin, de pildă, localnicii din Cordău ar ajunge tot cu mașinile, asemenea facilități park & ride, desigur că la proporții reduse, trebuie amenajate în comune. Altfel, tram-trenul poate rămâne fără pasageri din simplul motiv că românul e și prea comod, și prea îndrăgostit de mașina lui. Doar ceva cel puțin la fel de comod îl poate despărți de „covrig”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
ce noroc pe noi...
noroc cu TranTrain-ul, că altfel nici nu mai știam cum să ajungă în municipiu ZMO-arii. Nu-i destul că-s fu-tu-te toate marile intersecții ale municipiului de tramvaie (poate că niște trolee nu scăpau de aglomerația de la Emanuel sau de tranșeele din Piața Independenței). Toate-s brici în Oradea, doar că exact TranTrain-ul lipsea.
Postat 15 Noiembrie 2023, 10:36 de SMarius
Piranda
So cheres mo, LA visezi tu, dar pe Rio Grande.
Postat 14 Noiembrie 2023, 23:53 de Sandu2100
Dragi domnilor
Dragi domnilor ,nu va mai agitati pe degeaba! INAINTE CA PERTIDUL!!! La oradeni le place, ça se pot visa la Los Angeles.
Postat 14 Noiembrie 2023, 23:24 de Piranda
@robert
Ai perfecta dreptate Robert. Exact asta spuneam si eu ieri ca Sanmartinul e ocolit, si trebuie sa fii prost sa iei trenul , sa mergi 2 km pana la tren, ca in 2 km esti in Nufaru , si este autobus prin centru , pe strada principala din 15 in 15 minute, nu din ora in ora. Plus ca degeaba spune ca vin 30mii de oameni in oras, ca 80-90% din ei vin cu masina, plus ca restul sunt copii de scoala. E vorba ca 30mii vin in oras, doar ca Bolojan minte cu nerusinare si ii transforma pe toti in muncitori. Sau dupa ce baga tram trenul desfiinteaza autobusele. Pana la urma autobusele merg prin mijlocul localitatilor de unde e usor pentru oameni sa le ia. Plus pe Lacu Rosu se vor desfiinta vreo 250 locuri de parcare, aia inseamna demolari de case in zona sa facem parcari"noi" cum se lauda, de parca is noi pe dracu, exact ca in Nufaru, cu noul bulevard unde stai de 7 ori la semafor ca sa poti intra din strazile secundare pe axa bulevardului. Alt proiect negandit, asa cum e si asta. Pai majoritatea care s-au mutat in satele de langa oras , au masina si aia nu vor luam tram trenul, din oara in ora, plus ca trebuie sa faci legatura cu liniile din oras unde stai 40 minute pana vine tramvaiul. Hai pe bune, nimeni nu renunta la masina pentru porcari asta. In Cluj ar functiona asta, din cauza tineretului si celor 5 comune enorme de 30-50-70 mii locuitori fiecare, acolo exista destula populatie , si la ce trafic e acolo se justifica. Dar hai pe bune, in Oradea e lejer traficul pe intrari in oras, in Santandrei e mai dificil dar nu e nici pe 10% cum e in Floresti Cluj. A fost ruta spre Chersig, era gol trenul 3-4 calatori, a dat faliment, si in Iosia case e gol tramvaiul si acolo e cartier mare. Dar la noi Bolojan dicteaza toate nebuniile lui, plus ca se toaca inutil 250 milioane euro. Oradea e un fenomen aparte, sa bagi 3 miliarde euro fonduri UE in oras, cat Clujul,Iasi, Timisoara, si ince vreo 3 orase la un loc, si sa fii ultimul la tragere de firme mari, populatie, atractivitate, cultura, sport, absolut la tot sa fii mort. Dezvoltarea adevarata intr-un oras o face privatul, mediul de afaceri, asta face atractiv un oras, afacerile mici, mari. Nu parcul industrial de sclavi pe salar minim, cu toate ciurucurile de firme de mana a doua. Va ce se lauda primaria cu Nokianul cu 800 locuri, pe cand Galatiul acum deschide o facrica de 8000 de locuri de munca, doar ca la noi propaganda prinde la prostimea din Oradea.
Postat 14 Noiembrie 2023, 19:44 de vasi13
PETRU RAREȘ: Vom fi iarăși ce-am fost și mai mult decât atât!
Acu vreo 5 ani, a circulat un automotor de la gara via gara velenta, gara rontau, felix. Citeva curse pe zi. Nasul si 2-3 pasageri. Era un operator privat si subventionat, transferoviar grup, daca nu ma insel. Il durea la patina de eficienta, climate change si salvarea planetei. Deci, se poate. Cum am subventionat avioanele, putem subventiona si citeva amarite de tram-trenuri. Mersul pe caile ferate are o magie aparte. Efect senzorial, tactil, auditiv si psihic. Practic e ca o terapie. Stiti ca multi care au vehicule electrice dezvolta fobii si psihoze, pentru ca le lipseste feedbackul motorului, turatia, zumzetul. Deci, sustinem acest proiect. Trebuie incurajat, promovat, eventual un an de gratuitate generala. Din banii fu_uti pe avioane. Trenule, masina mica : https://www.youtube.com/watch?v=9A3FYvVxk4M
Postat 14 Noiembrie 2023, 15:15 de excalibur
taxa pe intrarea in oras
stati ca se va pune taxa sau vinieta pe circulatia in oras cu masina in functie de nivelu de poluare al masini ,si orasul va fi impertit in zone ,zona utracentrala va fi cea mai sumpa si nu vei putea intra doar cu anumite masini sau cu caruta trasa de cai dar depinde de cati cai va fi trasas caruta
Postat 14 Noiembrie 2023, 14:55 de todo
..........
Pai din ce am văzut proiectul e full de probleme.As putea spune chiar că e sortit eșecului 100% Pai toți cei adunați din satele din Sântandrei și până în Cheresig vor fi aduși cu trenul minune până în gara Iosia unde printr-un tunel pietonal pot ajunge la tramvaiul din Iosia.Unde e funcționalitatea,facilitatea de a merge cu același mijloc de transport până în interiorul orașului? Sanmartinul este ocolit practic de actuala linie de tren.Tram -trenul se va plimba singur pe câmpuri ca prostul.Pai daca stai mai spre interiorul comunei sau chiar spre Cihei (unde e aglomerare destul de mare in cadrul comunei) din cat ajungi până la careva gara(statie),ajungi cu mașina în Oradea.Printe gara Iosia și gara Velenta sunt puține,foarte puține stații de oprire noi.etc străpungerea Lacul Roșu e probabil doar un fel de motiv de a numi chestia asta tram-tren că altfel singura legătură cu linia de tramvai e prin Nufărul.Faptul că toată zona metropolitană ar fi deservita de 13 garnituri în condițiile în care Oradea are vreo 50 de tramvaie care vedem cu ce frecventa vin unde mai pui faptul că din cele 13 garnituri vreo 2sau 3 vor fi probabil permanent în depou la reparatii.Sincer pare un proiect făcut pe genunchi,foarte prost și perfect inutil.E păcat pentru că ideea in sine nu e rea dar se pare că nu ai cu cine!
Postat 14 Noiembrie 2023, 13:21 de Robert
Una-una, alta-i alta.
Până și Bihoreanul, ca spectator, a înțeles că tramvaiul e pe linie de tramvai, iar trenul pe linie de tren ... că nu se pot amesteca decât prin montarea de al șasiu la un tramvai, ca să poată circula pe cale ferată reabilitată în mintea de habarniști ai liderilor PNL Bihor. Pe de altă parte, Bolojan nu a inventat nimic și nu a lansat nimic nou vreodată ... el doar a moștenit o viziune pe termen lung și un plan cu zeci și zeci de proiecte, scrisă și bătută-n mare parte în cuie cu Comisia Europeană de la acea vreme, de niște aleși locali plecați în zone mai bune conturate profesional, la scurt timp după ce actualul șef al CJ Bihor a ajuns primar de Oradea. Bolojan nu a făcut altceva decât să copieze moștenirea ... așa cum a înțeles el, dascălul de școală rurală, limba proiectelor europene și a finanțărilor acestora. Astfel a ajuns "neterminatul" să fie considerat "lansator vizionar" ... când de fapt el a pus pur și simplu carul înaintea boilor, după cum era învățat de pe imașul bovinelor de la Birtin, ca să nu se vadă după oiște când fura laptele altora.
Postat 14 Noiembrie 2023, 12:47 de KP
Viitorul suna bine
Electric. Dupa ce va sari barilul la 200$ nu se vor mai inghesui proletarii cu masini personale. Se vor bucura de un abonament otl. Singurul impediment ar putea fi o spalare de creiere care sa mature cea mai performanta administratie din tara. In caz contrar, cei 235 milioane euro se vor recupera rapid si vor baga orasul pe profit, pe noi culmi ale bunastarii, pe model Aquapark.
Postat 14 Noiembrie 2023, 10:28 de excalibur
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON