URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 18 IUNIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă nu avem aeroport, de ce nu avem? Dacă am făcut aeroport, de ce nu avem avioane? Dacă avem avioane, de ce sunt așa de scumpe biletele? Dacă subvenționăm biletele, sigur în altă parte e mai ieftin. Dacă ar veni Birta și Bolojan să dea 10 euro fiecărui călător, precis vom afla că în alte locuri companiile lasă pasagerii să joace cruce cu pilotul automat, bașca asigură întâlniri romantice cu însoțitoarele de zbor...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
La ora acestor comentarii, urnele au vorbit, după o campanie pe care unii candidați au dus-o intens, în ciuda redusei probabilități ca challengerii să-i detroneze pe deținătorii celor două funcții cheie ale administrației din Bihor, de președinte al Consiliului Județean și de primar al Oradiei. Pentru că războiul electoral a fost decis într-o singură bătălie, dar și pentru că tandemul Ilie Bolojan - Florin Birta a avut ce etala alegătorilor, perdanții au avut din start șanse modeste, ceea ce, în parte, le și scuză rezultatele.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ați votat la alegerile locale și europarlamentare?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La momentul apariției acestui material, campania electorală pentru alegerile locale se va fi încheiat deja, iar localitățile României vor avea noi conduceri alese în urma alegerilor din 9 iunie 2023. Modul în care guvernanții noștri au procedat în ultimele luni în mimata „luptă” contra jocurilor de noroc la sate va produce, însă, consecințe pe termen lung și va putea afecta serios bugetul statului...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Prevenirea sindromului de burnout se poate face de către fiecare dintre noi dacă în cadrul muncii considerăm că există condiții care ne pot predispune la stres. Dacă vă simțiți suprasolicitați și aveți impresia că nu mai puteți face față condițiilor de muncă, este bine să faceți o listă cu responsabilitățile și sarcinile de serviciu în ordinea priorităților, stabilind astfel ceea ce efectiv puteți realiza...
14 Noiembrie 2023, 10:03

Tram-tren, două probleme

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Ca și cum proiectele de peste 3 miliarde de euro pe care le-a lansat în ultimii trei ani (unele urmând să fie finalizate anul viitor) nu ar fi și multe, și complexe, Ilie Bolojan a rămas fidel, la final de mandat, propriilor spuse de la începutul lui. Dacă peste un primar problemele vin zilnic, grămadă, un președinte de județ e dator să caute el problemele și să le rezolve, spunea el în 2020.

Săptămâna trecută, flancat de succesorul său la Primăria Oradea, Florin Birta, și de secundul de la Consiliul Județean, Mircea Mălan, a anunțat un nou mega-proiect, de 235 milioane euro, tot din fonduri UE, pentru a decongestiona traficul în Zona Metropolitană, bazat exclusiv pe infrastructura rutieră: înființarea unei rețele de tram-tren.

Așa ceva există în diverse metropole europene și, vorba lui Bolojan, dacă acolo lucrurile merg, de ce să nu funcționeze și la noi? În esență, liniile feroviare din jurul Oradiei ar urma să fie reabilitate și electrificate, iar cele de tramvai extinse, pentru ca pe ele să circule vehicule anume concepute atât ca tramvaie, cât și ca trenuri.

Liniile de tramvai vor fi extinse din Nufărul până în Băile Felix (plan dinainte de 1989, dar nimeni nu l-a materializat), din Rogerius în Borș (idee schițată în anii '90) și din Calea Aradului la zonele comerciale din sudul orașului și la Aeroport. Liniile ferate vor fi reabilitate pentru a lega de Oradea comunele aflate la vest (Cheresig, Toboliu, Girișu de Criș, Tărian, Sântandrei), de unde vin zilnic mii de navetiști.

Proiectul are, însă, și o componentă pe care nu o înțeleg: legarea liniei de tramvai din strada Coposu de Gara centrală nu pe traseul Olimpiadei - Berzei, existent, ci prin strada Lacul Roșu, cu un sacrificiu care nu va fi acceptat de locuitorii zonei, care ar rămâne fără locurile de parcare. Iar orădeanul nu-i ca bucureșteanul, să se bucure că are cât mai aproape o gură de metrou sau o stație de autobuz/tramvai, ci vrea „deranj” zero, chit că asta îl costă în primul rând pe el însuși.

Unii zic că era mai bine ca Primăria să facă, pur și simplu, parcări park & ride la marginile orașului și acolo să-și lase toți neorădenii mașinile, dar nu cred că cineva, odată pornit din comune spre oraș, n-ar continua cu ele până oriunde în interiorul lui. Deci, proiectul, în ansamblu, este de salutat, pentru că va fi mai ieftin și mai rapid să iei tram-trenul din Sânmartin până în parcurile industriale ale Oradiei ori din Rogerius la Aeroport, decât să te înghesui cu mașina.

Dar tot mai avem o problemă, pe lângă cea vizând zona Lacul Roșu: pentru că rețeaua își propune să adune lumea „de pe sate” și fiindcă până în Sânmartin, de pildă, localnicii din Cordău ar ajunge tot cu mașinile, asemenea facilități park & ride, desigur că la proporții reduse, trebuie amenajate în comune. Altfel, tram-trenul poate rămâne fără pasageri din simplul motiv că românul e și prea comod, și prea îndrăgostit de mașina lui. Doar ceva cel puțin la fel de comod îl poate despărți de „covrig”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
ce noroc pe noi...
noroc cu TranTrain-ul, că altfel nici nu mai știam cum să ajungă în municipiu ZMO-arii. Nu-i destul că-s fu-tu-te toate marile intersecții ale municipiului de tramvaie (poate că niște trolee nu scăpau de aglomerația de la Emanuel sau de tranșeele din Piața Independenței). Toate-s brici în Oradea, doar că exact TranTrain-ul lipsea.
Postat 15 Noiembrie 2023, 10:36 de SMarius
Piranda
So cheres mo, LA visezi tu, dar pe Rio Grande.
Postat 14 Noiembrie 2023, 23:53 de Sandu2100
Dragi domnilor
Dragi domnilor ,nu va mai agitati pe degeaba! INAINTE CA PERTIDUL!!! La oradeni le place, ça se pot visa la Los Angeles.
Postat 14 Noiembrie 2023, 23:24 de Piranda
@robert
Ai perfecta dreptate Robert. Exact asta spuneam si eu ieri ca Sanmartinul e ocolit, si trebuie sa fii prost sa iei trenul , sa mergi 2 km pana la tren, ca in 2 km esti in Nufaru , si este autobus prin centru , pe strada principala din 15 in 15 minute, nu din ora in ora. Plus ca degeaba spune ca vin 30mii de oameni in oras, ca 80-90% din ei vin cu masina, plus ca restul sunt copii de scoala. E vorba ca 30mii vin in oras, doar ca Bolojan minte cu nerusinare si ii transforma pe toti in muncitori. Sau dupa ce baga tram trenul desfiinteaza autobusele. Pana la urma autobusele merg prin mijlocul localitatilor de unde e usor pentru oameni sa le ia. Plus pe Lacu Rosu se vor desfiinta vreo 250 locuri de parcare, aia inseamna demolari de case in zona sa facem parcari"noi" cum se lauda, de parca is noi pe dracu, exact ca in Nufaru, cu noul bulevard unde stai de 7 ori la semafor ca sa poti intra din strazile secundare pe axa bulevardului. Alt proiect negandit, asa cum e si asta. Pai majoritatea care s-au mutat in satele de langa oras , au masina si aia nu vor luam tram trenul, din oara in ora, plus ca trebuie sa faci legatura cu liniile din oras unde stai 40 minute pana vine tramvaiul. Hai pe bune, nimeni nu renunta la masina pentru porcari asta. In Cluj ar functiona asta, din cauza tineretului si celor 5 comune enorme de 30-50-70 mii locuitori fiecare, acolo exista destula populatie , si la ce trafic e acolo se justifica. Dar hai pe bune, in Oradea e lejer traficul pe intrari in oras, in Santandrei e mai dificil dar nu e nici pe 10% cum e in Floresti Cluj. A fost ruta spre Chersig, era gol trenul 3-4 calatori, a dat faliment, si in Iosia case e gol tramvaiul si acolo e cartier mare. Dar la noi Bolojan dicteaza toate nebuniile lui, plus ca se toaca inutil 250 milioane euro. Oradea e un fenomen aparte, sa bagi 3 miliarde euro fonduri UE in oras, cat Clujul,Iasi, Timisoara, si ince vreo 3 orase la un loc, si sa fii ultimul la tragere de firme mari, populatie, atractivitate, cultura, sport, absolut la tot sa fii mort. Dezvoltarea adevarata intr-un oras o face privatul, mediul de afaceri, asta face atractiv un oras, afacerile mici, mari. Nu parcul industrial de sclavi pe salar minim, cu toate ciurucurile de firme de mana a doua. Va ce se lauda primaria cu Nokianul cu 800 locuri, pe cand Galatiul acum deschide o facrica de 8000 de locuri de munca, doar ca la noi propaganda prinde la prostimea din Oradea.
Postat 14 Noiembrie 2023, 19:44 de vasi13
PETRU RAREȘ: Vom fi iarăși ce-am fost și mai mult decât atât!
Acu vreo 5 ani, a circulat un automotor de la gara via gara velenta, gara rontau, felix. Citeva curse pe zi. Nasul si 2-3 pasageri. Era un operator privat si subventionat, transferoviar grup, daca nu ma insel. Il durea la patina de eficienta, climate change si salvarea planetei. Deci, se poate. Cum am subventionat avioanele, putem subventiona si citeva amarite de tram-trenuri. Mersul pe caile ferate are o magie aparte. Efect senzorial, tactil, auditiv si psihic. Practic e ca o terapie. Stiti ca multi care au vehicule electrice dezvolta fobii si psihoze, pentru ca le lipseste feedbackul motorului, turatia, zumzetul. Deci, sustinem acest proiect. Trebuie incurajat, promovat, eventual un an de gratuitate generala. Din banii fu_uti pe avioane. Trenule, masina mica : https://www.youtube.com/watch?v=9A3FYvVxk4M
Postat 14 Noiembrie 2023, 15:15 de excalibur
taxa pe intrarea in oras
stati ca se va pune taxa sau vinieta pe circulatia in oras cu masina in functie de nivelu de poluare al masini ,si orasul va fi impertit in zone ,zona utracentrala va fi cea mai sumpa si nu vei putea intra doar cu anumite masini sau cu caruta trasa de cai dar depinde de cati cai va fi trasas caruta
Postat 14 Noiembrie 2023, 14:55 de todo
..........
Pai din ce am văzut proiectul e full de probleme.As putea spune chiar că e sortit eșecului 100% Pai toți cei adunați din satele din Sântandrei și până în Cheresig vor fi aduși cu trenul minune până în gara Iosia unde printr-un tunel pietonal pot ajunge la tramvaiul din Iosia.Unde e funcționalitatea,facilitatea de a merge cu același mijloc de transport până în interiorul orașului? Sanmartinul este ocolit practic de actuala linie de tren.Tram -trenul se va plimba singur pe câmpuri ca prostul.Pai daca stai mai spre interiorul comunei sau chiar spre Cihei (unde e aglomerare destul de mare in cadrul comunei) din cat ajungi până la careva gara(statie),ajungi cu mașina în Oradea.Printe gara Iosia și gara Velenta sunt puține,foarte puține stații de oprire noi.etc străpungerea Lacul Roșu e probabil doar un fel de motiv de a numi chestia asta tram-tren că altfel singura legătură cu linia de tramvai e prin Nufărul.Faptul că toată zona metropolitană ar fi deservita de 13 garnituri în condițiile în care Oradea are vreo 50 de tramvaie care vedem cu ce frecventa vin unde mai pui faptul că din cele 13 garnituri vreo 2sau 3 vor fi probabil permanent în depou la reparatii.Sincer pare un proiect făcut pe genunchi,foarte prost și perfect inutil.E păcat pentru că ideea in sine nu e rea dar se pare că nu ai cu cine!
Postat 14 Noiembrie 2023, 13:21 de Robert
Una-una, alta-i alta.
Până și Bihoreanul, ca spectator, a înțeles că tramvaiul e pe linie de tramvai, iar trenul pe linie de tren ... că nu se pot amesteca decât prin montarea de al șasiu la un tramvai, ca să poată circula pe cale ferată reabilitată în mintea de habarniști ai liderilor PNL Bihor. Pe de altă parte, Bolojan nu a inventat nimic și nu a lansat nimic nou vreodată ... el doar a moștenit o viziune pe termen lung și un plan cu zeci și zeci de proiecte, scrisă și bătută-n mare parte în cuie cu Comisia Europeană de la acea vreme, de niște aleși locali plecați în zone mai bune conturate profesional, la scurt timp după ce actualul șef al CJ Bihor a ajuns primar de Oradea. Bolojan nu a făcut altceva decât să copieze moștenirea ... așa cum a înțeles el, dascălul de școală rurală, limba proiectelor europene și a finanțărilor acestora. Astfel a ajuns "neterminatul" să fie considerat "lansator vizionar" ... când de fapt el a pus pur și simplu carul înaintea boilor, după cum era învățat de pe imașul bovinelor de la Birtin, ca să nu se vadă după oiște când fura laptele altora.
Postat 14 Noiembrie 2023, 12:47 de KP
Viitorul suna bine
Electric. Dupa ce va sari barilul la 200$ nu se vor mai inghesui proletarii cu masini personale. Se vor bucura de un abonament otl. Singurul impediment ar putea fi o spalare de creiere care sa mature cea mai performanta administratie din tara. In caz contrar, cei 235 milioane euro se vor recupera rapid si vor baga orasul pe profit, pe noi culmi ale bunastarii, pe model Aquapark.
Postat 14 Noiembrie 2023, 10:28 de excalibur
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6464 RON
  • 1 EUR = 4.9768 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON