URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 21 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Domnul profesor universitar, senator și medic Florin Bodog și-a depus candidatura pentru postul de decan al Facultății de Medicină și, după ce fostul decan Adrian Maghiar s-a retras din competiție, a ajuns la mult râvnita demnitate. Adevărul este că pe lângă postul de senator, de profesor universitar, de medic la spital și probabil ceva mahăr la asociația de locatari, decanatul îi mai lipsea lui Bodog.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, când o parte a „comunității” LGBTQ+ din Oradea și-a făcut propriul festival Pride pentru al doilea an la rând, am luat parte la două dintre evenimentele întinse de luni până duminică. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Prin deja celebra Ordonanță de Urgență a Guvernului nr. 84/2024, prin care s-a introdus măsura „retragerii” permisului în cazul în care se refuză testarea cu privire la consumul de droguri, au fost operate și alte modificări importante și extrem de discutabile cu privire la legislația contravențiilor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
După stabilirea diagnosticului de diabet de tip 2, medicul va elabora o strategie terapeutică în concordanță cu existența factorilor de risc existenți (în principal cardiovasculari și renali), de obiceiurile alimentare și de modul de viață al pacientului. De asemenea, medicul va prescrie și unele măsuri igienico-dietetice de tratament constând într-un regim alimentar echilibrat și o activitate fizică regulată. Aceste măsuri sunt de multe ori primordiale pentru ameliorarea echilibrului glicemiei.
09 Noiembrie 2023, 16:26

Proiect revoluționar de 200 milioane de euro pentru Oradea și Zona Metropolitană: rețea de tram-tren până în Borș, Cheresig, Felix și la Aeroport (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Aleșii orădenilor și cei ai bihorenilor au aprobat joi, în unanimitate, un proiect în premieră pentru România, pentru realizarea unei rețele de tram-tren în Oradea și Zona Metropolitană, așa încât să se poată ajunge mai rapid și mai confortabil, de exemplu, din Toboliu în centrul orașului sau în Parcul Industrial din Șoseaua Borșului ori din Borș în Felix, cu același abonament OTL.

Dacă funcționează în Europa, va da rezultate și la noi, afirmă președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.

Din fonduri europene

Primii care au votat proiectul, a cărui valoare este de aproximativ 200 milioane euro, bani din fonduri europene anume alocate pentru rețele de tram-tren, au fost aleșii din Consiliul Local Oradea, aceștia aprobându-l în unanimitate.

O oră mai târziu, la fel au procedat și aleșii din Consiliul Județean Bihor, în condițiile în care, după cum remarca președintele Ilie Bolojan într-o conferință premergătoare (foto) - în care l-a prezentat alături de vicepreședintele Mircea Mălan și de primarul Oradiei, Florin Birta - proiectul a fost pregătit de cele două administrații locale de acum un an. La el au colaborat și primăriile comunelor din Zona Metropolitană ai căror locuitori vor fi deserviți de viitoarea rețea de tram-tren, pe care, practic, vor circula vehicule anume proiectate și produse încât să se poată deplasa atât pe calea ferată, cât și pe liniile de tramvai standard.

„Acest tip de proiecte mari au nevoie de colaborarea mai multor instituții, inclusiv a comunelor, și era normal ca fiecare (n.r. – instituție) să ia (n.r. – să-și asume) o zonă de care răspunde cu prioritate, dar integratorul proiectului în ansamblu este Consiliul Județean”, a spus Bolojan.

Pe liniile de tramvai și ferate

Concret, proiectul rețelei de tram-tren metropolitan presupune utilizarea atât a liniilor ferate din jurul Oradiei, care vor fi reabilitate și electrificate, cât și a celor de tramvai, care vor fi extinse spre exterior, pentru a asigura un transport integrat și complementar celui pe cale rutieră, cu mașinile personale și cu autobuzele, pentru locuitorii orașului și ai comunelor din Zona Metropolitană.

De asemenea, proiectul presupune și amenajarea mai multor stații și peroane, precum și a unor pasarele pietonale, pentru a conecta cât mai strâns toate punctele nodale ale rețelei.

Scopul final, a subliniat Bolojan, este ca întreaga Zonă Metropolitană să aibă un sistem de transport cât mai cuprinzător, mai rapid, mai sigur și mai puțin poluant, iar viitorii pasageri să beneficieze de confort în drumul lor de acasă la locul de muncă sau către orice alte destinații de pe raza ZMO.

Pe patru direcții, Primăria

Proiectul are mai multe componente, unele urmând să fie coordonate de Primăria Oradea, iar altele de CJ Bihor.

Municipalitatea, de pildă, și-a asumat realizarea rețelei de tram-tren pe patru tronsoane, unul fiind din zona magazinului Jumbo până la Aeroport, prin prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului pe încă 2,23 km, cu amenajarea a 3 stații (în dreptul stației Meteo, în dreptul zonelor comerciale ERA și OSC și la Aeroport).

De notat că linia, ca toate celelalte, va fi una simplă, nu dublă, căci toate vor fi deservite de vehicule bidirecționale, cu două cabine, la ambele capete. De asemenea, este de precizat că linia va fi amenajată pe partea stângă a direcției dinspre oraș spre Aeroport, iar pe traseu va fi subtraversată de pasarele pentru pietoni.

Un alt tronson, de 8,9 km, va lega Oradea Est de Oradea Vest, adică din Ioșia până spre zona străzilor Făcliei și Aquaparkului.

Pentru acest tronson, a subliniat primarul Florin Birta, va fi desființată trecerea la nivel peste calea ferată din dreptul străzii Cazaban către strada Corneliu Baba (din dreptul fostei piețe Ioșia), precum și girația din aceeași zonă de pe Ovid Densușianu, de unde se va putea vira dinspre Cazaban doar spre dreapta, către Criș. De aici, printr-un pasaj subteran, pe sub centură, se va putea vira la stânga.

Un alt tronson, de 17,2 km, va lega localitățile Cheresig, Toboliu, Girișu de Criș, Sântandrei de zona Oradea Vest, linia de tram-tren urmând să fie legată printr-o pasarelă pietonală de bucla de la capătul liniei de tramvai 7 din Ioșia, precum și să se construiască un pasaj pietonal subteran care va lega zona străzii 9 Mai din Ioșia de Gara Ioșia.

Al patrulea tronson de care va răspunde Primăria Oradea vizează extinderea, cu 5,6 km, a liniei de tramvai din Șoseaua Borșului cu o linie electrificată până în Borș din dreptul fostei întreprinderi Sinteza.

„Proiectul a fost corelat cu cel al unui pasaj care va fi construit de Primărie în zona Parcului Industrial și cu cel al pasajului aflat în construcție peste Șoseaua Borșului, parte a drumului de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania”, a precizat primarul Florin Birta, arătând că aceste pasaje au fost proiectate cu gabarite mai mari, tocmai pentru ca pe viitor pe sub ele să treacă linia de tram-tren.

Pe două direcții, CJ Bihor

De construirea altor două tronsoane ale rețelei de tram-tren metropolitan se va ocupa administrația județeană.

În primul rând, este vorba despre realizarea unei legături din capătul liniei de tramvai din Nufărul până în Băile Felix, pe o lungime de 8,4 km.

Viitoarea linie va coti spre magazinul Selgros pentru a traversa strada Iancu de Hunedoara către linia ferată Oradea Est și de aici aceasta să continue pe direcția Cartierul Tineretului Sânmartin, Băile 1 Mai, Băile Felix până aproape de Cordău, lângă viitorul Inel Rutier Metropolitan, a cărui construire a început de o lună.

Celălalt tronson a cărui realizare o va coordona CJ Bihor, al șaselea și ultimul al rețelei, are ca scop legarea liniei de tramvai din strada Corneliu Coposu de Gara centrală prin strada Lacu Roșu și Ștefan cel Mare, urmând să aibă o lungime de 1,3 km.

„Vehiculele tram-tren sunt mai puțin zgomotoase decât tramvaiele”, a precizat vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan, răspunzând unei întrebări a BIHOREANULUI privind eventualul disconfort fonic pentru locuitorii zonei Lacu Roșu.

Tot răspunzând unei întrebări a BIHOREANULUI, unul dintre autorii studiului de fezabilitate aferent proiectului, inginerul Marius Ionașcu (foto jos), a arătat că pe această stradă linia ar urma să fie amenajată peste cursul Pârâului Sălbatic, întubat cu trei decenii în urmă.

Marius Ionascu, inginer

În trei ani

O ultimă componentă a proiectului tram-trenului metropolitan prevede achiziția a 8 vehicule feroviare speciale tram-tren cu sistem hibrid de alimentare, cu baterii și de la rețeaua electrică de 600 V specifică liniilor de tramvai, acestea urmând să aibă o capacitate de 40 locuri pe scaune și 160 locuri în picioare, precum și o autonomie de minimum 3 km pentru deplasarea fără conectarea la rețeaua electrică, doar cu bateria.

De asemenea, vor fi achiziționate și 5 vehicule de tip feroviar electrice, cu încărcare atât de la rețeaua de 600 V specifică liniilor de tramvai, cât și de la cea de 25.000 V specifică liniilor ferate, căci acestea vor avea două pantografe diferite, unul pentru fiecare tip de rețea. Aceste vehicule vor avea o capacitate de 90 de locuri pe scaune și 150 în picioare.

Toate tram-trenurile vor fi dotate cu sisteme de condiționare a aerului și vor oferi acces la internet, valoarea acestora fiind estimată la circa 110 milioane euro.

În numeroase orașe europene care au rețele de transport tram-tren metropolitane sunt în trafic în prezent peste 400 de astfel de vehicule, produse de firme precum Siemens, Alstom, Pesa, Stadler ori Skoda, ele fiind mai grele decât tramvaiele, pentru că sunt ranforsate pentru a îndeplini condițiile de siguranță cerute trenurilor, dar mai ușoare decât acestea.

Peste 30.000 de navetiști în ZMO

Președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan (foto), a afirmat că necesitatea rețelei tram-tren metropolitan a pornit de la realitatea că în Oradea sunt 100.000 locuri de muncă, iar o parte dintre locuitorii orașului au migrat în zonele limitrofe, dar continuă să activeze în oraș, astfel că zilnic sunt 30.000 de persoane care fac naveta în interiorul Zonei Metropolitane și cărora administrația trebuie să le ofere și alternativă la transportul rutier, desfășurat cu mașini personale sau cu autobuze.

Ilie Bolojan, președinte CJ Bihor

Tot Bolojan a spus că viitorii utilizatori ai rețelei tram-tren vor putea călători din orice punct doar cu abonament OTL, societatea de transport orădeană urmând, de altfel, să fie licențiată și ca transportator feroviar, iar vatmanii care vor deservi cele 13 vehicule să fie autorizați și ca mecanici conductori.

De asemenea, Bolojan a spus că orarul tram-tren va fi intercalat în Mersul Trenurilor, urmând ca frecvența de circulație să fie din 30 în 30 de minute în orele de vârf, iar în afara acestui interval tot la o oră.

În parteneriat cu CFR

Pentru rețele de tip tram-tren, România are alocată o sumă de peste 1 miliard de euro, iar proiectul din Oradea - ZMO este unul dintre cele patru aprobate până acum de Ministerul Transporturilor, alături de cele pentru București - Ilfov, Timișoara - Stamora Moravița și Reșița cu zona limitrofă.

Pentru acest proiect, CJ Bihor și Primăria Oradea au încheiat cu un an în urmă un parteneriat cu CFR.

„Următoarea etapă, până la sfârșitul anului, este integrarea proiectelor (n.r. - tuturor componentelor proiectului) și pregătirea documentației de finanțare, finalizarea analizelor cost-beneficiu și a studiilor de trafic. Ne propunem ca la începutul anului viitor să putem semna contractul de finanțare și să demarăm procedura pentru realizarea infrastructurii și pentru achiziția de material rulant (n.r. - a vehiculelor)”, a prezentat Bolojan, pe scurt, viitorul parcurs al proiectului.

„Dacă în orașele din Europa în care funcționează un astfel de sistem lucrurile se derulează în condiții bune, se va putea și la noi”, a încheiat președintele CJ Bihor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
28 Comentarii
sandu cel cu buda-n curte
Bai ***, numai asta repeti zi de zi, mai schimba frazele. Nu te-ai saturat?
Postat 12 Noiembrie 2023, 12:42 de vasi13
@KP
Din DEX Cuvântul acartament nu este în dicționar. Iată câteva sugestii: ecartament apartament acutrament
Postat 11 Noiembrie 2023, 22:31 de DaNu
vasi/adi13 și alte conturi de PROPAGANDĂ
Da mă stiu cu ocazia asta mai câștigă Birta & Bolo un mandat cu majoritate si in același timp se mai dezvoltă Oradea, ca dacă ma iau după PSD nu se va întâmpla nimic in Oradea si Bihor si din nou va ajunge ruină. Propaganda PSD tot asta stie Ciuperca si BULDOZERUL, in schimb nu-i vrea nici dracu pe PSD-ei aici :::::))))
Postat 11 Noiembrie 2023, 22:23 de Sandu2100
alta aberatie, exact ca statiunea Oradea sau aeroportul pustiu
In urma cu 3 ani era in extaz Bolovanu cu sandu2100 si votantii ca vezi doamne zona centrala devine Statiunea balneo Oradea si vai doamne ce dezvoltare si avantaje. Nu se mai aude nimic ca de 3 ani suntem statiune, si ce beneficii avem. Bine ca maimutele de votanti apaluda orice. Acum vor avea tram tren care va fi la fel de gol precum aeroportul sau Ciuperca. Acum cei din zona Lacu Rosu cei de la case sunt fericiti ca vine buldozerul sa mute parcarile in locul caselor.
Postat 11 Noiembrie 2023, 19:27 de vasi13
Trafic infernal pe sosea
Un transport in comun bine pus la punct insemna printre altele si masini mai putine pe sosea.
Postat 11 Noiembrie 2023, 17:00 de Riviera
Petre93
Esti propagandist
Postat 11 Noiembrie 2023, 11:49 de Sandu2100
Vise nenikule..vise
Ai luat o razna nenikule..Dupa Birtin air acum tramkar...Nu iti ajunge maaaa in cate datorii ne ai bagat?Nu te mai opresti?Mai ramane sa aduci aici Boloshanu care vrea sa nenoroceasca toata tara..Nu va mai saturati?
Postat 11 Noiembrie 2023, 10:45 de grigore
@Sandu 2100
Ai o logica de cimpanzeu. Te lauzi ca lucrezi pe borsului, ce anume faci, stai la poarta si cand se deschide poarta faci bip bip bip bip!
Postat 11 Noiembrie 2023, 05:50 de Petre93
@Sandu 2100
Bai ***, daca taxiul e ieftin nu inseamna ca avem salarii mari propagandist de doi bani. Avem trafic mare din cauza lucrarilor proaste , nu am spus ca avem trafic mare, ci ca primaria genereaza haos. ***.Argumente nu ai doar minciuni. Nu sunt toti cei de sus
Postat 11 Noiembrie 2023, 05:37 de Petre93
Mihaita aka Petre93 aka Vassi/adi13 si alte conturi de prima
Păi cum așa mă, ca pana ieri strigai ca e trafic in Oradea, acum strigi sa nu se bage TRAM-TREN in Oradea ca nu e trafic :::::)))))) e ieftin taxiul 20 de lei si mai strigi ca avem cele mai mici salarii in orașul dezvoltat ::::::))))))) băi nebunule te contrazici fara ajutor :::::)))))))
Postat 10 Noiembrie 2023, 21:31 de Sandu2100
pe Lacu Rosu!?
Tram trenul va trece pe Lacu Rosu, va dati seama ca dispar locurile de parcare. Ce urmeaza, simplu, se vor demola casele din zona sa se faca parcari. Alti bani alta distractie. Vreti tram tren spre Cordau, Tarian, Cheresig localitati cu maxim 1000 locuitori, din care jumate batrani, restul au masina si nimeni nu renunta la masina. Si tramvaiul prin Iosia case la ore care nu sunt de varf e gol, si Iosia case e cat toate localitatile astea la un loc ca populatie! Si e gol tramvaiul. E exact ca si cu aeroportul, e prea putina populatie, sa bagi atatia bani in ceva ce e falimentar, ce nu aduce nimic profit, doar asa sa circule goale. Singura ruta ar fi Felix dar doar vara, linia e departe e pe langa Peta, toate constructiile din Sanmartin , Cihei sunt prea departe , lumea are masini in Sanmartin , toata lumea. Si pe Borsului e de ajuns c..ctul ala de tramvai mic scurt, care toata ziua e gol, doar la ore de varf e util, ca exista autobuse. Pentru 2-3 calaori nu e rentabil, e rentabil doar sa toci atatia bani cu firmele de casa. Nu e Ordea ca Clujul cu comune cat un oras ca marime, Apahida, Floresti, Fleasc, Baciu, Gilau si ce mai au ei acolo sunt aprox 200 mii locuitori, unde se justifica mteoru si ce mai au ei pe acolo. Troleibuzele in Cluj circula unul dupa altul, in statii vezi cate 3-5 unul in spatele celuilat, din minut in minut dimineata sau la ore de varf, nu stai 20-30 minute ca in Oradea, unde e praf transportul in comun. La aeroport cum am spus e mai ieftin cu taxiul si ajungi de 10 ori mai repede decat cu tramtrenul , si taxiul te ia din fata casei, nu trebuie sa mergi ca boschetarul cu valizele dupa tine pana in statie. Am fost intr-o zi pana in Cheresig cu masina pe la orele 10-11 , nu cred ca am vazut om pe strada prin sate din Santandrei spre Cheresig, alea sunt localitati moarte, pustii. A fost acolo tren dar a dat faliment ca avea 2 calatori plus conductorul, sau vatman cum ii zice.
Postat 10 Noiembrie 2023, 19:30 de Mihaita
???
In Oradea trebuie sa fii prost sa mergi cu tramvaiul la aeroport cand taxiul e 20 lei. E mai rapid, comod, si mai ieftin cu taxiul.
Postat 10 Noiembrie 2023, 17:33 de Petre93
sandu2100 aviatorul lu peste
Bai visator de avioane si metrouri sandule, ai argumente, ca numai propaganda PSD o repeti intr-una. Cum repeti asta stai in fund , cu un deget in gura si unul in dos si te legeni fata spate cu balele curgand?
Postat 10 Noiembrie 2023, 15:53 de Mihaita
avioane nu, acum trenuri TGV fara cap
Sa mergi cu tram trenul la aeroport iti trebuie minim 2 bilete, iar de e o familie de 2-3 ori atat. Plus trebuie sa schimbi cel putin 2 mijloace de transport.si dureaza poate 2 ore pana ajungi. Nu cumva e mai ieftin un taxi ca nu e maxim 30 lei, iar 3 persoane cu tramtrenul ii costa pe putin 40-45 lei, iar cu taxiul te ia de acasa si iti pui bagajele fara sa le mai cari. Oricum la cati pasageri sunt la aeroport nu cred ca se umple un ttramvai intr-o zi. Sa nu mai punem pe cei care merg cu masina sau taxiul. Spre Cheresig cand mergi cu masina nu vezi oameni pe strada prin satele alea pustii. Plus ca e mai ieftin cu masina si ajungi in 15 minute, nu faci 2 orea cu trenultram plus ca mai trebuie sa schimbi in oras, iar in oras stai minim 30min pana prinzi tramvaiul. Oare a calculat cineva daca e rentabil, il vad pe aviatorul SANDU2100 in culmea prostiei fericirii ca se va cred in New York cu metroul pe deasupra capului ala alienat, ca daca nu e avion e bun si tramtrenul. Poate mori tu de prost ce esti SANDU, proasta din Cheresig sau din ce vagauna scrii.
Postat 10 Noiembrie 2023, 15:51 de Mihaita
:::::))))))
Iar moare propaganda de ciudă
Postat 10 Noiembrie 2023, 14:55 de Sandu2100
Alta porcarie necalculata
Spre Felix e util doar vara, toti din Sanmartin au masini, plus ca linia trece departe de case , blocuri, si acolo e autobus. Spre Cheresig a fost tren a dat faliment, satele slea sunt complet pustii si imbatranite. Nu dunt destui pasagerii sa fie rentabil, iar cei ce lucreaza au masina. doar retardatul de sandu2100 crede asta. Spre aeroport cu zero pasagerii nu e rentabil, toti merg cu masina iar taxiul e 20 lei si ajungi in 10 min. Jur ca astia sunt complet dementi, arunca bani pe proiecte complet inutile. Pana orasul nu se dezvolta si atrage populatie nu are rost ssa ceva. Mai bine ar baga bani in ceva care sa dezvolte orasul, dezvoltare adevarata cu crestere de populatie, nu cu scadere.
Postat 10 Noiembrie 2023, 12:11 de vasi13
Sandu cel cu buda in curte
Bai trompeta! Tu tenunti la caruta pt tram???
Postat 10 Noiembrie 2023, 11:55 de vasi13
Sandu cel cu buda in curte
Bai trompeta! Tu tenunti la caruta pt tram???
Postat 10 Noiembrie 2023, 11:55 de vasi13
oameni buni...
...(ma refer la cei care clar considera "proiectul" drept o tampenie, ceea ce si este !), n-ati inteles de fapt adevaratul scop ! Tramvaiul ala, sau ce-o fi, va face legatura orasului cu viitoarele cartiere de case si\ sau bloace construite de pretenarul liberal Kompany si firma sa Prima, a Doua, a Saptea Casa ! Cu binecuvantarea lui Ilie de la scularie, Kompany si famiglia lui au cumparat, la preturi de nimic, terenuri imense spre zonele alea, unele in plin camp, si acum o sa aiba si tramvaie, si sosele, si de toate, si sa vedeti ce sute de meleoane de euroi o sa scoata Prima Kompany Arpad si famiglia, si cate j' da meleoane vor umple buzunarele unor liberali de frunte ;) La fel ca la "drumul" spre Felix, ala nou si complet inutil, care mai si trece prin curtile si peste casele oamenilor: majoritatea terenurilor din campul ala fusesera cumparate de mult de nea Kompany, si ca sa creasca pe ele niste blocuri trebuia neste drumuri pe banii fraierilor ;)
Postat 10 Noiembrie 2023, 09:50 de topograf
Vrăjeala liberalilor merge mai departe. Campania electorală e singura preocupare pentru ei.
România nu are bani nici pentru medicamente în spitale, dar trioul "neterminaților" din Bihor bate câmpii cu trecerea de la acartamentul tramvaiului la cel al trenului. Îmi aduc aminte de această idee, de "tram-train" ... lansată la finalul ultimului mandat al lui Petru Filip la Bruxelles, pentru atragerea capitalului bancar necesar de pornire și de finalizare pe fonduri EU nerambursabile transfrontaliere. Atunci se vorbea de repunerea în circulație pentru asta, a traseului de cale ferată dezafectată, Oradea - Biharkerestes - Debrecen cu tramvaie Siemens adaptate, cu legătură între cele două aeroporturi care să-și sincronizeze zborurile în funcție de cererea și oferta pentru pasageri și cargo, de pe piața de profil regională și europeană. Experți consultați din Germania de la Siemens și cei de la Banca Europeană de Investiții au concluzionat că se poate face finanțarea, dar tehnic rămâne problema reabilitării traseului de cale ferată și înlocuirea întregii trame de linie cu acartament specific. Apoi au invadat cei din tribul lui Bolojan și tot proiectul a fost scos din preocupări. Iată că, după 16-17 ani, orădenii sunt în aceeași situație, la faza de resuscitare a unui demers întârziat. Problema e că edilii de acum nu sunt în stare să măture mizeria împrăștiată peste oraș de șantierele neterminate, dar ei se bagă-n seamă pe banii altora. Contextul economic internațional face clar trimitere către austeritate, reziliență și multe restricții în viitor, nicidecum de deschiderea de noi, de fapt mai vechi proiecte lipsite de finanțare acum, după ultimele date și informații. Terminați ce ați început și nu vă mai bateți joc de contribuabili. Băgați bani, câți mai sunt adevărați, în educație și sănătate, în curățenie și comfort urban, în mobilitate și creșterea atractivității cultural-istorice a locurilor noastre. Fiți responsabili cu banii altora și nu mai faceți risipă în timp ce oamenii se uită la portofelul care nu-i mai plin de la an la altul ... din contră, e tot mai golit. Ați pornit destule proiecte inutile, cum sunt pasajele subteranele în loc de cele normale, supraterane unde este cazul. Finalizați tot și predați "cheile" ... că v-ați făcut suficient de râs și ați reușit să masacrați orașul în mod aproape iremediabil, distrugând identitatea urbanistică a locului. Oamenii nu locuiesc pe stradă, prin pasaje sau prin piețe betonate și frumos pavate ... ci în casele lor, cu infratructurile la care au acces după câtă minte au avut actualii edili. Termoficarea e precară, canalizarea vai de ea când plouă, colectarea deșeurilor e ca la disperare, mobilitatea cu parcările aferente e precum în vremea când mașini aveau doar câțiva. Ș.a.m.d. La balamuc cu voi, dacă nu vă puteți adapta la realitate și la necesități reale.
Postat 10 Noiembrie 2023, 09:30 de KP
Viteza melcului turbat
Toate bune si frumoase: bifam ecologie, transport in comun, cerinte europene, blabla-uri dar cineva trebuie sa le deschida ochii edililor care circula mai putin sau deloc cu OTL: in afara orelor de varf, tramvaiul/autobuzul e util doar pensionarilor si elevilor ce nu se grabesc acasa. In trafic daca dai de o coloana, de obicei e in urma unui tramvai sau autobuz care circula "la consum" si nici o data invers. In ritmul asta vom ajunge sa circulam ca pe vremea comunistilor.. "noroc" cu cazanele nemtilor..
Postat 10 Noiembrie 2023, 09:29 de oradeanbihor
Las-o în Doamne iartă-mă
Să ajungi la aeroport ca să ce? De vreo 3 ani nu avem curse regulate în afară. Și în al doilea rând, să dea naiba, mai repede o să fie taxi zburător înainte să se asfalteze străzile din oraș...
Postat 10 Noiembrie 2023, 06:53 de Vio_427
..........
Ah și dacă și astea vor circula,mă rog circula e mult spus adică și astea se vor tara cu 15 km/h viteza reală cu care circula tramvaiele de 2 mil euro bucata (cele Astra) pe 90 la sută din linii atunci clar orădenii se vor grăbi să lase masina acasă :)))
Postat 10 Noiembrie 2023, 01:35 de Robert
..........
Prostie in forma pură! Sa investești 200 mil euro ca apoi sa ai doar 13 garnituri pe niste trasee de zeci de kilometri asta înseamnă să ai mansarda luată de vânt (adică rău cu capul) Vor umbla și astea o data pe oră și probabil goale că doar cine va sta o ora sa vina minunea pe sine? Drumurile vor fi la fel de aglomerate.A fost tren Sântandrei-Oradea și mereu era gol.Te urci la aeroport și până ajungi in Felix prin tot orașul îți va lua o oră și jumate,iei un taxi și ajungi in 15 min pe centura etc Asta e iar un proiect grandios care făcut cum trebuie probabil ar fi costat cu trei lei in plus iar Bolo a tăiat ce a gândit el că e inutil adică garniturile!!!!! Deci nu mai pierzi timp in trafic ce vei îmbătrani în stație.Asta da alternativa.
Postat 10 Noiembrie 2023, 01:16 de Robert
excalibur
E vorba de a facilita transportul în comun, nu de bani, daca tu și mai multi folosiți transportul în comun se degajă orașul.
Postat 09 Noiembrie 2023, 23:36 de Sandu2100
Sa nu uiti, Darie
Sa nu uitati sa faceti o calatorie prin zona metropolitana macar 1€, aka 5 lei. O plimbare dus intors de 5km, total 10km, cu un vehicul care consuma 5l/100km ar costa 0.5litri, deci 4 lei. La voi va fi x2.5. Macar salvam planeta si niste buzunare. Succes...
Postat 09 Noiembrie 2023, 18:40 de excalibur
Alo, toaşu’ birtinezu, toaşu’ birtasu si ceilalti toarӑşi
Poate nu stiti, da' toaşu’ raspopitu', bunul amic al vostru sef la finante, era cat pe ce sa demisioneze azi! Motivul: nu mai avem bani nici cat sa ne pişӑm in centru. Aia de la munca mai avea putin si lesina. V-as sugera sa reveniti cu picioarele pe pamant si sa faceti cruci si matanii, doar-doar veti reusi sa astupati gropile (alea mari!) de prin oras. Visele, altadata.
Postat 09 Noiembrie 2023, 18:11 de pinonel
felicitari si admiratie echipei de la primarie si consiliul judetean!! este un proiect foarte folositor si interesant!
ca sa vin cu negativele, cateva observatii constructive: 1) extinderea sistemului si catre Osorhei si Biharea. 2) incercati sa construiti cat mai verde sectorul de pe Lacul Rosu (inierbat, perdea de copaci). Dar per ansamblu, proiectul suna grozav, abia astept sa il vad implementat!
Postat 09 Noiembrie 2023, 17:23 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5468 RON
  • 1 EUR = 4.9692 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON