URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
E clar că s-a dereglat grav clima și, chiar dacă de acum înainte vom fi cuminți și nu vom mai atenta la stratul de ozon, nu vom mai polua planeta, nu vom mai împuți aerul cu noxele de la automobile, tot va mai fi nevoie de jumătate de secol pentru ca temperatura planetei să scadă.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Dacă are de returnat un credit modic, luat, să zicem, pentru o mașină, dar i se ivește șansa să cumpere și o casă la doar a șasea parte din preț, iar pentru această achiziție ar fi nevoie să contracteze încă un împrumut, sunt convins că aproape niciun om cu capul pe umeri nu ar sta mult pe gânduri, ci ar profita de posibilitatea să aibă și casa. Cu atât mai mult cu cât, repet, ar fi la nici 17% din prețul real.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În ultimele săptămâni, atenția publică a fost îndreptată spre reglementarea testelor rapide antidrog utilizate de Poliția Rutieră. După multe bâlbe ale guvernanților, printr-o nouă OUG s-a stabilit că permisele retrase vor fi restituite titularilor dacă în termen de 72 de ore nu sosesc rezultatele testelor efectuate la medicina legală.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
După stabilirea diagnosticului de diabet de tip 2, medicul va elabora o strategie terapeutică în concordanță cu existența factorilor de risc existenți (în principal cardiovasculari și renali), de obiceiurile alimentare și de modul de viață al pacientului. De asemenea, medicul va prescrie și unele măsuri igienico-dietetice de tratament constând într-un regim alimentar echilibrat și o activitate fizică regulată. Aceste măsuri sunt de multe ori primordiale pentru ameliorarea echilibrului glicemiei.
15 Martie 2024, 17:00

În sfârșit: CNAIR a semnat contractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania între Chiribiș și Biharia cu Precon Transilvania, firmă controlată de Beneamin Rus

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, a anunțat vineri că a semnat contractul pentru construirea secțiunii Chiribiș - Biharia cu asocierea dintre firma Precon Transilvania, controlată de patronul grupului Selina, Beneamin Rus, și Citadina 98 din Galați.

Semnarea contractului, în baza unei licitații finalizate vara trecută, are loc după ce ministrul Transporturilor îl acuzase pe Rus că ar bloca proiectul, dar firmele au demonstrat că, dimpotrivă, tocmai CNAIR refuzase încheierea contractului.

„După soluționarea contestațiilor”

„Am semnat astăzi un nou contract pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construcţie a secţiunii de autostradă Chiribiş – Biharia, parte a Autostrăzii Transilvania! Semnarea a fost posibilă doar după soluţionarea contestaţiilor de către CNSC”, a scris directorul CNAIR pe contul său de Facebook.

Pistol a precizat că asocierea Precon Transilvania - Citadina 98 are la dispoziţie 6 luni pentru perioada de proiectare și 18 luni pentru execuţie, valoarea contractului fiind de 785,215 milioane de lei (fără TVA), bani europeni asiguraţi prin Programul Transport.

„Contractele anterioare pentru construcţia acestei secţiuni de autostradă au fost reziliate de mai multe ori până acum, din cauza incapacităţii constructorilor de a finaliza lucrările”, a mai scris directorul general al CNAIR pe Facebook.

„Situație de Kafka”

Semnarea contractului survine după ce la mijlocul lunii trecute ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, acuza asocierea Precon Transilvania - Citadina 98 că ar fi refuzat acest lucru, iar pe Beneamin Rus, proprietarul grupului Selina, care controlează Precon Transilvania, că ar bloca proiectul.

„Situația de pe A3, Chiribiș – Biharia, trebuie să se deblocheze. Suntem într-o situație de Kafka. Am cerut documentele celui care a câștigat și el contestă faptul că am cerut documentele. În situația asta suntem. Avem un câștigător, îl știți, s-au cerut documentele de ce la CNAIR, să vină la semnat, ei contestă această chestiune. Ei au câștigat prin instanță (să lucreze pe Chiribiș – Biharia – n.r.) că, altfel, vă spun sincer că aș fi anulat, dar mi-au spus colegii că nu prea se poate juridic”, a afirmat Grindeanu.

A fost taman invers

Acuzațiile ministrului au fost făcute, însă, la mai puțin de o lună după ce chiar asocierea Precon Transilvania - Citadina 98 a acuzat CNAIR că tocmai Compania din subordinea Ministerului este cea care refuză semnarea contractului de execuție în urma unei licitații câștigate în iunie 2023.

„Asocierea Precon - Ctiadina a dorit și își dorește în continuare semnarea contractului de lucrări 3C2 Biharia - Chiribiș, în acest sens făcând toate demersurile legale necesare, inclusiv solicitând către CNAIR, în două rânduri, în 22.08.2023 și 29.11.2023, stabilirea datei la care se va semna contractul, fără a primi niciun răspuns din partea CNAIR”, se arată în comunicat.

De altfel, CNAIR a și fost obligată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor să semneze contractul, la solicitarea expresă a asocierii Precon Transilvania - Citadina 98.

După 10 luni de la câștigarea licitației

CNAIR a declarat câștigătoare oferta asocierii Precon Transilvania - Citadina 98 (Galați), contra sumei de 785,21 milioane lei (fără TVA), în iunie 2023, soluția fiind contestată întâi la CNSC, apoi și în justiție de Strabag, dar Curtea de Apel București a dat dreptate CNSC în noiembrie anul trecut și cu toate acestea contractul între CNAIR și firme a continuat să nu fie semnat.

Anterior, în 2022, CNAIR reziliase pentru acest tronson un contract încheiat în baza unei licitații din 2020, contra sumei de 326 milioane lei, cu asocierea Trameco, Drum Asfalt, Drumuri Bihor (din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia), Water Drillings (București), cu argumentul că firmele au cerut suplimentarea valorii contractului pe motiv că expertizele pe șantier au indicat necesitatea unor lucrări suplimentare față de cele prevăzute în caietul de sarcini, întocmit în 2017.

Lucrările suplimentare refuzate la acea vreme de CNAIR au fost totuși incluse în cel mai recent caiet de sarcini, care a stat la baza licitației încheiate în vara anului trecut.

Între Chiribiș și Suplacu de Barcău, Erbașu

În ce privește celălalt tronson al Autostrăzii Transilvania rămas neconstruit în Bihor, CNAIR a anunțat la începutul acestei luni că a semnat contractul de execuție cu Erbașu Construcții, firmă care a câștigat licitația pentru cei 26,36 km în luna noiembrie a anului trecut, contra sumei de 884,12 milioane de lei, fără TVA.

Și în acest caz, antreprenorul are la dispoziție 24 de luni pentru a finaliza lucrările, dintre care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție.

Inițial, și la această licitație a fost depusă o contestație, din partea turcilor de la Nurol, însă CNSC a respins-o.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Ce ne facem cu Ministerul transporturilor?!
Atâția oameni au fost pe acolo, au mai fost încercări de a face ceva, dar pe lângă cât se putea face în 30 de ani, putem spune că nu s-a făcut nici 5%. Nu văd o soluție acolo, nu văd o îmbunătățire în 30 de ani. Dacă ne luăm după cele două contracte menționate în articol, ar trebui să avem vreo 50-60 de km noi de autostradă în 2 ani. Crede cineva..?!
Postat 17 Martie 2024, 08:06 de Vio_427
Nu pot sa cred
Mai sunt naivi care speră ca vor circula pe tronsonul ăla in urmatorii 5 ani!?Vise placute!
Postat 16 Martie 2024, 15:35 de Maikeltroll
S-a mai semnat de câteva ori tronsonul mult discutat.
Întretimp s-au dublat prețurile.
Postat 16 Martie 2024, 09:14 de KP
Ar trebui
Ar trebui sa înceapă lucrul de mâine...teoretic proiectul ar trebui sa fie gata ..de la vechiul contract...
Postat 16 Martie 2024, 08:52 de zorro
Numai si sa faca lotul acuma...
Am vazut pe Beni cat de tare nu vrea sa faca autrostada asta, ar fi timpul ca acuma sa arata ca chiar poate sa faca si nu cu gura, fapte vrem sa vedem. E un lot pe camp, nimic spectaculos, cel mai simplu lot dintre toate loturile din A3...
Postat 15 Martie 2024, 20:31 de cititor_
spor la treaba
sa va miscati rapid cu constructia!
Postat 15 Martie 2024, 18:24 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5785 RON
  • 1 EUR = 4.969 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON