URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 29 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
15 Martie 2024, 17:00

În sfârșit: CNAIR a semnat contractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania între Chiribiș și Biharia cu Precon Transilvania, firmă controlată de Beneamin Rus

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, a anunțat vineri că a semnat contractul pentru construirea secțiunii Chiribiș - Biharia cu asocierea dintre firma Precon Transilvania, controlată de patronul grupului Selina, Beneamin Rus, și Citadina 98 din Galați.

Semnarea contractului, în baza unei licitații finalizate vara trecută, are loc după ce ministrul Transporturilor îl acuzase pe Rus că ar bloca proiectul, dar firmele au demonstrat că, dimpotrivă, tocmai CNAIR refuzase încheierea contractului.

„După soluționarea contestațiilor”

„Am semnat astăzi un nou contract pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construcţie a secţiunii de autostradă Chiribiş – Biharia, parte a Autostrăzii Transilvania! Semnarea a fost posibilă doar după soluţionarea contestaţiilor de către CNSC”, a scris directorul CNAIR pe contul său de Facebook.

Pistol a precizat că asocierea Precon Transilvania - Citadina 98 are la dispoziţie 6 luni pentru perioada de proiectare și 18 luni pentru execuţie, valoarea contractului fiind de 785,215 milioane de lei (fără TVA), bani europeni asiguraţi prin Programul Transport.

„Contractele anterioare pentru construcţia acestei secţiuni de autostradă au fost reziliate de mai multe ori până acum, din cauza incapacităţii constructorilor de a finaliza lucrările”, a mai scris directorul general al CNAIR pe Facebook.

„Situație de Kafka”

Semnarea contractului survine după ce la mijlocul lunii trecute ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, acuza asocierea Precon Transilvania - Citadina 98 că ar fi refuzat acest lucru, iar pe Beneamin Rus, proprietarul grupului Selina, care controlează Precon Transilvania, că ar bloca proiectul.

„Situația de pe A3, Chiribiș – Biharia, trebuie să se deblocheze. Suntem într-o situație de Kafka. Am cerut documentele celui care a câștigat și el contestă faptul că am cerut documentele. În situația asta suntem. Avem un câștigător, îl știți, s-au cerut documentele de ce la CNAIR, să vină la semnat, ei contestă această chestiune. Ei au câștigat prin instanță (să lucreze pe Chiribiș – Biharia – n.r.) că, altfel, vă spun sincer că aș fi anulat, dar mi-au spus colegii că nu prea se poate juridic”, a afirmat Grindeanu.

A fost taman invers

Acuzațiile ministrului au fost făcute, însă, la mai puțin de o lună după ce chiar asocierea Precon Transilvania - Citadina 98 a acuzat CNAIR că tocmai Compania din subordinea Ministerului este cea care refuză semnarea contractului de execuție în urma unei licitații câștigate în iunie 2023.

„Asocierea Precon - Ctiadina a dorit și își dorește în continuare semnarea contractului de lucrări 3C2 Biharia - Chiribiș, în acest sens făcând toate demersurile legale necesare, inclusiv solicitând către CNAIR, în două rânduri, în 22.08.2023 și 29.11.2023, stabilirea datei la care se va semna contractul, fără a primi niciun răspuns din partea CNAIR”, se arată în comunicat.

De altfel, CNAIR a și fost obligată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor să semneze contractul, la solicitarea expresă a asocierii Precon Transilvania - Citadina 98.

După 10 luni de la câștigarea licitației

CNAIR a declarat câștigătoare oferta asocierii Precon Transilvania - Citadina 98 (Galați), contra sumei de 785,21 milioane lei (fără TVA), în iunie 2023, soluția fiind contestată întâi la CNSC, apoi și în justiție de Strabag, dar Curtea de Apel București a dat dreptate CNSC în noiembrie anul trecut și cu toate acestea contractul între CNAIR și firme a continuat să nu fie semnat.

Anterior, în 2022, CNAIR reziliase pentru acest tronson un contract încheiat în baza unei licitații din 2020, contra sumei de 326 milioane lei, cu asocierea Trameco, Drum Asfalt, Drumuri Bihor (din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia), Water Drillings (București), cu argumentul că firmele au cerut suplimentarea valorii contractului pe motiv că expertizele pe șantier au indicat necesitatea unor lucrări suplimentare față de cele prevăzute în caietul de sarcini, întocmit în 2017.

Lucrările suplimentare refuzate la acea vreme de CNAIR au fost totuși incluse în cel mai recent caiet de sarcini, care a stat la baza licitației încheiate în vara anului trecut.

Între Chiribiș și Suplacu de Barcău, Erbașu

În ce privește celălalt tronson al Autostrăzii Transilvania rămas neconstruit în Bihor, CNAIR a anunțat la începutul acestei luni că a semnat contractul de execuție cu Erbașu Construcții, firmă care a câștigat licitația pentru cei 26,36 km în luna noiembrie a anului trecut, contra sumei de 884,12 milioane de lei, fără TVA.

Și în acest caz, antreprenorul are la dispoziție 24 de luni pentru a finaliza lucrările, dintre care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție.

Inițial, și la această licitație a fost depusă o contestație, din partea turcilor de la Nurol, însă CNSC a respins-o.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Ce ne facem cu Ministerul transporturilor?!
Atâția oameni au fost pe acolo, au mai fost încercări de a face ceva, dar pe lângă cât se putea face în 30 de ani, putem spune că nu s-a făcut nici 5%. Nu văd o soluție acolo, nu văd o îmbunătățire în 30 de ani. Dacă ne luăm după cele două contracte menționate în articol, ar trebui să avem vreo 50-60 de km noi de autostradă în 2 ani. Crede cineva..?!
Postat 17 Martie 2024, 08:06 de Vio_427
Nu pot sa cred
Mai sunt naivi care speră ca vor circula pe tronsonul ăla in urmatorii 5 ani!?Vise placute!
Postat 16 Martie 2024, 15:35 de Maikeltroll
S-a mai semnat de câteva ori tronsonul mult discutat.
Întretimp s-au dublat prețurile.
Postat 16 Martie 2024, 09:14 de KP
Ar trebui
Ar trebui sa înceapă lucrul de mâine...teoretic proiectul ar trebui sa fie gata ..de la vechiul contract...
Postat 16 Martie 2024, 08:52 de zorro
Numai si sa faca lotul acuma...
Am vazut pe Beni cat de tare nu vrea sa faca autrostada asta, ar fi timpul ca acuma sa arata ca chiar poate sa faca si nu cu gura, fapte vrem sa vedem. E un lot pe camp, nimic spectaculos, cel mai simplu lot dintre toate loturile din A3...
Postat 15 Martie 2024, 20:31 de cititor_
spor la treaba
sa va miscati rapid cu constructia!
Postat 15 Martie 2024, 18:24 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6373 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON