URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 29 FEBRUARIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
OTL și Compania de Apă vor să se mute din oraș și să-și facă sedii prin Parcul Industrial. Sar în ochi sumele mari necesare pentru asemenea mutări, însă, vrem nu vrem, ele trebuie făcute. E drept, avem străzi neasfaltate, blocuri nereabilitate termic, subvenții mici la termie și pomeni electorale inexistente, dar astfel de relocări au rolul de a eficientiza activitatea companiilor.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă imaginați o campanie - încă una după cea din 2012 - în care Bolojan să ne roage să luăm un vomitiv, dar să votăm totuși lista comună PSD-PNL pentru europarlamentare? Sau că prin mai-iunie, el, de mână cu Mohan și Birta laolaltă cu Madar, vor încerca, dimineața, să convingă oamenii să voteze USL2 la europarlamentare, iar apoi, după-amiaza, să se bată pe Consiliul Județean și pe Primărie?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La o primă vedere întrebarea pare tembelă. Și la o a doua sau a zecea vedere, tot tembelă rămâne. Problema este, însă, că această întrebare a fost formulată de către doi judecători ai unei curți de apel și adresată Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 Februarie 2024, 09:31

Terminalul intermodal din Episcopia Bihor va fi dat în chirie, pentru 300.000 euro pe an, unei asocieri româno-olandeze. Când ar putea fi deschis (FOTO)

Terminalul intermodal din Episcopia Bihor va fi dat în chirie, pentru 300.000 euro pe an, unei asocieri româno-olandeze. Când ar putea fi deschis (FOTO) foto: Primăria Oradea
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Terminalul intermodal din Episcopia Bihor, care va asigura transbordarea de mărfuri de pe transportul rutier şi invers, realizat de municipalitatea orădeană printr-un proiect în valoare de 73,2 milioane lei cu TVA inclus, finanţat prin POIM, va fi închiriat unei firme specializate.

„Să se amâne două zile...”

Consiliul Local Oradea a aprobat în şedinţa extraordinară de vineri închirierea pentru zece ani a terminalului intermodal către asocierea condusă de firma Routier European Transport din judeţul Cluj, din care mai face parte şi compania olandeză Cabooter Intermodal BV, ambele specializate în operarea de astfel de terminale care combină, printre altele, transportul rutier cu cel pe linie ferată.

Hotărârea a fost luată fără votul consilierilor PSD, care au cerut amânarea dezbaterii materialului. „Din motiv că nu am reuşit să studiem materialul, de o mare complexitate şi o premieră, probabil, pentru administraţia publică locală, propunem alocarea a două zile suplimentare (n.r. pentru studierea acestuia) şi organizarea unei şedinţe online pentru votarea lui", a cerut consilierul local PSD, Adrian Madar.

Propunerea pesedistului a fost respinsă prin vot şi fără comentarii de către majoritatea liberală, care a fost susţinută de UDMR.

Asociere româno-olandeză

Asocierea reprezentată de Routier European Transport (RET) a câştigat licitaţia organizată de ADLO în luna ianuarie pentru închirierea terminalului intermodal din Episcopia, la concurenţă cu alte două oferte.

Conform portalului Termene.ro, RET cu sediul în Gilău (județul Cluj), este specializată în transporturi rutiere de mărfuri. Înființată în 2002, firma a încheiat anul 2022 cu un profit de 7,1 milioane lei la o cifră de afaceri de 268,5 milioane lei.

Potrivit site-ului său oficial, compania, cu un număr mediu de 280 de angajați operează o flotă de 250 de camioane și asigură transporturi în sistem intermodal rutier și pe cale ferată începând din anul 2018.

De asemenea, RET operează un terminal intermodal în Olanda prin care asigură transportul de mărfuri între această zonă și România, acesta fiind închiriat de la partenerul său Cabooter Intermodal BV, specializat în transportul și transbordarea mărfuri în regim rutier, feroviar, aerian precum și pe apă.

Cu funcţionare din 2025

Cei doi parteneri s-au obligat să plătească orașului Oradea o chirie de 301.000 euro pe an, plus TVA, pentru operarea terminalului. În plus, aceştia şi-au asumat investiţii în valoare de 2,48 milioane euro.

„Chiriaşul va veni cu echipamentele proprii pentru operarea terminalului", a explicat pentru BIHOREANUL, directorul ADLO, Alina Silaghi.

Printre altele, companiile vor aduce o locomotivă pentru tractarea garniturilor de pe linia ferată, două reach-stakere (n.r. utilaje pe roţi pentru transportul şi stivuirea containerelor de marfă) şi un stivuitor, vor aduce containere pentru birouri, toaletă şi duşuri şi vor racorda terminalul la instalaţia electrică.

Potrivit contractului, terminalul ar urma să funcţioneze cel târziu anul viitor. „Terminalul intermodal va fi dat în funcţiune cel târziu pe 1 ianuarie 2025. Asociaţii au de făcut până atunci investiţiile şi de obţinut toate avizele necesare pentru funcţionare", a spus Silaghi.

De pe TIR pe tren şi invers...

După cum BIHOREANUL a mai scris, terminalul intermodal orădean din vecinătatea gării Episcopia Bihor cuprinde două linii de cale ferată de aproximativ 700 metri fiecare, care servesc drept puncte de încărcare şi descărcare a mărfurilor.

Prin proiect aici a fost amenajate, printre altele, o platformă din beton, o clădire administrativă de tip container pentru activităţile logistice, o parcare pentru camioane, împrejmuiri, reţele de iluminat public şi de utilităţi.

Terminalul a fost realizat printr-un proiect finanţat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, în valoare de 73,2 milioane lei cu TVA inclus, din care suma nerambursabilă a fost de 48,1 milioane lei cu TVA inclus.

Diferenţa dintre valoarea totală a proiectului şi cea stabilită prin licitaţie pentru construcţia efectivă a terminalului, 47 milioane de lei + TVA (56 milioane lei cu TVA inclus), a fost dată de costurile suplimentare cu dirigenţia de şantier, taxe, avize, cheltuieli indirecte şi neprevăzute. Spre exemplu, numai taxa de racordare a terminalului intermodal la calea ferată existentă a fost de circa 7 milioane lei cu TVA inclus.

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
17 Comentarii
Biggie
Am scris ca in ALTE TARI ( nu am scris in alta tara) nu te costa nimic bransamentul. Am zis de Belgia in paranteze, pt ca am si exemplul concret al unui prieten, puteam sa detaliez. In alta ordine de idei, AM pompa de caldura, nu gaz. Gazul, lemnul, peletii, carbunii sau alt combustibil fosil ies din discutie pt incalzirea casei mele, am alta filozafie de viata. Costurile cu bransamentul de gaz le stiu de la mai multi amici, prieteni, vecini. Nu m-am plans de nimic, am evocat doar o stare de fapt, nelalocul ei din punctul meu de vedere printr-o medie a costurilor cu un bransament de gaz, care in mod normal ar trebui sa coste 0 ( zero) lei. Ca sa-ti raspund la intrebare, NU doresc NIMIC de la NIMENI, NU vreau ca cineva sa-mi plateasca ceva, ma descurc SINGUR. Daca tot mi-ai ridicat mingea la fileu, eu NU am subventionat curentul folosit pt incalzire iar in ceea ce te priveste, EU ITI PLATESC o parte din costurile cu incalzirea. Dupa cum scrii, nu ai pompa de caldura, deci ai o parte din caldura subventionata (si din banii mei). Asa ca mai usor cu pianul...
Postat 12 Februarie 2024, 06:40 de Kid
@Kid
Nu doar in Belgia e asa. Intr-o tara civilizata, daca ai primit autorizatie de constructie, chiar si in mijlocul padurii, primaria trebuie sa-ti asigure utilitatile, apa, curent, drum asfaltat pana in fata casei. Lege valabila si la noi. La noi ca sa obtii autorizatia, esti pus sa semnezi ca nu vrei nimic din doate astea.
Postat 12 Februarie 2024, 00:44 de Biggie
Poiu
Esti un tip ok, cu care se poate purta un dialog. 100% de acord cu ce ai scris mai jos (inclusiv partea cu birta) minus partea cu externalizarile. Raman la concluzia mea, ca daca nu ar fi externalizarile, totul ar fi mai ieftin. Si aici ma refer doar la Romania. In alte tari (vezi Belgia), nu te costa nimic bransamentele. Bem o bere candva!
Postat 11 Februarie 2024, 23:45 de Kid
@Kid
"Daca faci un bransament de gaz, te costa 3000 de eur, 15 metri de tzeava vopsita galben, o cutie de plastic si un contor. " Si ce ai vrea? Sa-ti platesc eu teava si bransamentul? Treci pe pompe de caldura si vei vedea diferenta. Platite de tine. Nu de noi. Mai opriti-va sa va plangeti toata ziua aici. Asta e pretul, nu-ti convine, nu-l platesti, cauti alta varianta!
Postat 11 Februarie 2024, 23:38 de Biggie
@kid
Raspund cu garsoniera prima data: am apartament mostenit si dat in chirie la jumate sub pretul pietei. De ce? Am ce am nevoie, nu il vand dar nici sa stea gol. Sa te sune chiriasul sa te întrebe daca nu ajustezi pretul? Cu aglomeratia datorata terminalului: se prea poate sa ai dreptate, timpul o va spune. Dar daca se creaza un precedent si vor deriva de aici alte investitii in CFR eu cred ca e de bine. Atii tu: cineva trebuie sa inceapa. Ca in tara asta multe ajung esecuri datorita lipsei de viziune, concludem ca sunt sanse de esec si aici. Cu externalizarea serviciilor eu sunt un mare fan. As externaliza tot, inclusiv primaria, jur! Unul din "big four" ar face mai bine si mai ieftin, as putea paria. Plus ca profi nu asa de fatada. Legat de Buletrica, toate firmele de bransare sunt ale angajatilor (sau mai toate), am cunostinte si vecini, deci stiu ce zic. Capusaza toti cat pot, ca de aia sunt cunostinte si nu prieteni. Nu vrei sa stii cat am platit eu bransament trifazic plus spor de putere plus linie dedicata de aproape un km. Deci da, avantajul e ca azi ai optiuni si trebuie doar sa vrei sa vezi. Stii ce ieftine proprietati gasesti la malul marii in vestul europei? Unele mai ieftine ca in Oradea. La.malul marii. Si iti mai zic ceva: cand se impute, ai acolo inca un rand, doua de haine, un belet de aveon si "hai pa!"; sau mergi cu masina sa nu o lasi la valorificat. Din nou, nu am treabă cu partide, culoare politica, nu il suport pe birta de nici o culoare, e doar opinia mea umila, de semi-oradean ce mai scrie si el cand ii permite timpul. Hai sa lasam timpul sa curga si cand apar rezultate, daca sunt naspa, dam cu mustar si muci pe aici inapoi, ce zici? Nu ne certam, avem macar un subiect de disputat, civilat ;)
Postat 11 Februarie 2024, 22:46 de poiu
@N-am citit articolul, doar comentariile
Nu e lauda, e doar excedare. Am obosit sa fiu atent, sa calculez, sa gindesc. M-am bazat pe fler si am comentat la cacealma. Nu risc nimic, decit doar posibilitatea de a avea dreptate. Ceea ce e trist...si defetist
Postat 11 Februarie 2024, 22:05 de excalibur
Poiu
N-am zis ca nu functioneaza, am zis chiar ca e ok si ca astfel exista o alternativa mai putin costisitoare la transportul rutier. Este foarte bine ca s-a facut acest terminal intermodal. Referitor la ce zici tu, avand in vedere ca noi exportam materie prima si importam produs finit, partea cu eliminarea unui procent din transportul rutier o sa ajute in cea mai mare parte descongestionarea traficului din alte tari si nu din Romania. Sant sanse mari ca in zona Oradea, acest terminal intermodal sa creeze aglomeratie suplimentara. Traficul rutier de marfa care ar fi putut iesi/intra din/in tara prin punte de frontiera vecine sa vina tot la Oradea. Daca ar fi terminale intermodale peste tot in Romania, atunci da, ar fi altceva. Sa privim insa cu speranta in viitor! Inca ceva (fara sa te superi pe mine): daca tu cumperi o garsoniera cu 35000 de eur finantata 30% din banii tai si restul de 70% oferiti cadou de cineva, o sa ceri doar 50 de eur chirie lunara? Sau o sa ceri 150 de eur? Stiu ce vorbesc pt ca e o moda la stat, sa se puna in mana unor privati afaceri banoase si la cheie, pt parandarat. Se practica peste tot in Romania. Exemplu: electrica. Chiar crezi ca electrica nu e in stare sa faca bransamente la case/firme? Apacanal, bransamente externalizate. Pt bransamentul de apa, mie mi-au cerut in urma cu aproape 10 ani 1600 de lei doar pt proiect. O groapa cu un contor in ea! Totul se externalizeaza. Firmele prind lucrari si spaga si parandaratul functioneaza peste tot. Daca faci un bransament de gaz, te costa 3000 de eur, 15 metri de tzeava vopsita galben, o cutie de plastic si un contor. Chiar crezi ca toti banii aia raman la firma de gaz? Ar fi multe de spus si nu are sens. Toata lumea stie dar nimeni nu face nimic. Cei in masura sa faca ceva, au si ei dosarele lor, pastrate bine. Cind scoate unu capul, cand pac dosarul... E un cerc vicios, fara speranta!
Postat 11 Februarie 2024, 19:33 de Kid
La urma urmei...
...si vinzarea Petrom a fost o afacere buna. Firma serioasa, bun contributor la buget, colector de accize si tva. Unde citeam ca tva-ul se vomita inainte sa bagi furtunul in cisterna? Un stat fanariot, la urma urmei. Epoca fanariota , dintr-o anumita perspectiva, a fost un boom cultural si economic. Excelsior, mai vrem!
Postat 11 Februarie 2024, 19:32 de excalibur
@kid
Triștii afara de pe drumuri inseamna sosele mai bune, fara denivelari, multe aglomeratii se vor reduce considerabil. Daca stii ce vorbesti, da-le pont la ziar si la DNA. Dar ROIC il calculezi pentru tine nu pentru altii. Si mai stii ceva? In alte tari cu apa calda functioneaza de ani buni si chiar bine. Ca la noi cfr e in 1890, e clar, totusi Waberer's (sau cum se scrie) fac asta, chiar si in Romania.
Postat 11 Februarie 2024, 17:54 de poiu
@KP
"DNA să vină și să-i ia pe toți edilii și consilierii locali care și-au permis să prăduiască orașul în așa hal." Un nou delir si un nou domeniu in care esti expert. Si totusi nu te angajeaza nimeni sa le spui tu cum se face. Nu te intrebi de ce? Te plateste partidul, nu ma intereseaza care, la numarul de cuvinte?
Postat 11 Februarie 2024, 15:20 de Biggie
Poiu
Mai usor cu analfabetismul functional ca nu tine. Eu inteleg cum gandesti, dar vezi simplist problema. Ce conteaza cine a dat banul? Investitia are valoarea x si se recupereaza in y ani. Punct. Restul e bla bla. Marfurile vor sta mai mult in tranzit decat daca ar fi fost livrate direct cu camionul, doar ca va fi mai ieftin transportul. Pierzi timp, castigi bani, depinde de fiecare client ce doreste si alege. Ideea e buna si ai o varianta in plus. Cat despre castigul ca ies tirurile de pe sosele, da ok, de acord cu tine. Dar nu tiristii sunt cei care produc accidentele. Poate unul la mie. Atata doar ca majoritatea cretinilor care intra pe contrasens, daca nimeresc intr-un tir, nu prea mai au sanse. In rest, afacerea miroase de la o posta a parandarat si te asigur ca stiu ce vorbesc!
Postat 11 Februarie 2024, 14:28 de Kid
N-am citit articolul, doar comentariile
Mi s-a facut parul maciuca. La ce cote a ajuns coruptia gulerelor albe, care ia forma unor nemernicii tot mai evidente. Sa absorbi fonduri europene, in numele comunitatii, a binelui obstesc, si sa pui pe tava obiectivul unui privat, scutindu-l de investitiile pe care el ar trebui sa le faca in bussines, netezindu-i calea spre profituri oneroase , particulare, asta da... Cred ca o magarie mai mare putea fi doar privatizarea parcarilor din Oradea. Asa, la cheie, un vis umed al clicii si camarilei locale. Are neamul asta o karma de tradator si vinzator, mai rar...
Postat 11 Februarie 2024, 09:52 de excalibur
RE: N-am citit articolul, doar comentariile
Atunci cum de comentezi, dacă nici nu citești articolul? Încă îți faci un prilej de laudă din asta...
Postat 11 Februarie 2024, 19:31 de Florin Ciucas
DNA să vină și să-i ia pe toți edilii și consilierii locali care și-au permis să prăduiască orașul în așa hal.
Amortismentele investiției ce cad în sarcina municipalității sunt de peste 1.737.000 Euro/an, iar neterminații recuperează de la chiriaș doar 1.781.000 Euro/an. O spune asta chiar expunerea de motive de la hotărârea adoptată de CL Oradea la propunerea PMO. Practic asta înseamnă că închirerea terminalului, pe această durată, se face cu nici 9.000 Euro lunar. Cât de retardat poți fi ca edil să ceri în mod cert, lichid și exigibil doar 9.000 Euro unui operator logistic de acest fel, în condițiile în care el singur îți recunoaște în solicitarea locațiunii că cifra lui actuală de afaceri este de cca. 11.000.000 Euro lunar, urmând ca, prin acest terminal, să-și dubleze cifra de afaceri și să ajungă la aproape 260.000.000 Euro încă din anul 2025. În nemernicia lor, liberalii care conduc orașul au luat fonduri europene și au completat cu banii noștri, din taxe și impozitele tuturor orădenilor, o investiție pe care au dat-o aproape gratuit unor șmecheri afiliați "grupului de la Cluj", la insistențele sponsorilor lui Boc și Tișe. Pe de altă parte, ca să vedeți cât de limitați sunt consilierii locali ai clanului mafiot Bolojan&Birta, care au votat în plen încălcarea legii 215 a administrației publice locale. Legea spune clar că proiectele de hotărâri se înmânează personal consilierilor locali, în vederea studierii și analizării acestora, în scopul dezbaterii în cunoștință de cauză, cu cel puțin 7 (șapte) zile înainte de luarea hotărârilor în plenul ședințelor. Iar consilierii locali liberali au votat reducerea termenului și trecerea peste prevederile legii. Niște infractori fac legea românească la Oradea, după cum îi taie capul. Dacă această hotărâre de "furt calificat" din patrimoniul orașului va rămâne așa ... voi îndrepta datele și informațiile privind acest caz extrem de grav, atât către DNA cât și către DLAF, pentru că niște mulți bani europeni și ai contribuabililor orădeni au încăput pe mâna "neterminaților" care i-au prăduit în interes personal.
Postat 11 Februarie 2024, 08:30 de KP
CFR - sac fără fund
Cum să ceară 7 milioane doar o taxă că se racordează la calea ferată? Cum?! Dacă era o companie privată ieșea scandalul de pe lume. Că șpagă, că interese, că nah... Propun privatizarea CFR, CFR infrastructură și orice alte ramuri ar avea. Numa pagubă și să ia bani! La ce folos înafară de luat bani din bugetul local și a-l duce în bugetul național a fost această manevră?! Să nu mai zic de idioțenia că am plătit chirie pt drumul din depou câțiva ani!
Postat 11 Februarie 2024, 08:19 de Vio_427
Doamneee, e greu sa fii cerebral azi (si nu pesedist, penelist, udemerist ori userist sau sosoc, aurar si ce dr*ci or mai fi)
Returnarea investitiei din banii altora?? ROIC dar nu al meu? Bai daca ceva cista 74m si contributia ta e 23m, ROIC urmarit de tine e 23m, restul nu e ROIC ci profit. Nu faci tu ROIC pe suma primita ca nerambursabila da la EU. Iar daca nu stie Gigel, EU nu deconteaza nimic până nu verifica amanuntit informatiile din investitie. Dar cand nu citim sa intelegem, suntem analfabo$$i functionali (nu e jignire, e un fapt, constatabil) si facem pe plac aspirantilor la conducerea gintei (ca stat nu prea mai e). Lor le plac asemenea popor care aude una, urla apoi din toti rarunchii, dar ei oricum nu inteleg nimic. Profitul e ca scoate tiru de pe drum, ca nu mai stau in tranzit marfurile atata. Marii transportaturi au inteles asta, bine nu cu CFR, dar chiar si la noi vezi garnituri cu 50-60 de remorci pe tren de la mari companii de transport. In tarile civilizate e mai ieftin pe tren decat pe sosea. Aaaa, ca or sa ramana multi "profesionisti" cu curse scurte, locala si fara diurna....mai putini killeri pe sosele.
Postat 11 Februarie 2024, 06:14 de poiu
@unu
Indiferent de chiriile sau taxele de operare percepute de cele 2 firme, in bugetul local intra doar 301.000 eur + TVA pe an. Restul e profitul celor 2 firme. La un cost de 73,2 milioane lei cu TVA inclus si o chirie de 301.000 eur + TVA pe an, recuperarea investitiei se face in 41 de ani. Cam multicel n'asa? Poate ca pretul corect era 600.000 eur+tva, dar n-a fost sa fie!
Postat 10 Februarie 2024, 15:44 de Kid
La 300.000 chirie nu imi permit
Se dovedeste o investitie buna, daca se bat firmele sa il inchirieze, creste chiria la licitatie, si mai si investesc alte 2,5 milioane, fain. Bine ca s-a facut!
Postat 10 Februarie 2024, 12:53 de unu
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5955 RON
  • 1 EUR = 4.97 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON