URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 23 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Decembrie 2023, 14:50

Primul „park and ride” din Oradea. Parcarea de lângă catedrala din Centrul Civic a fost pusă la dispoziţia şoferilor (FOTO/VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Parcarea subterană de lângă catedrala ortodoxă din Centrul Civic al Oradiei a fost pusă la dispoziţia şoferilor sâmbătă, începând cu ora 12.

Trei luni de parcare gratuită

Cele 225 de locuri de parcare pentru autoturisme, 31 de locuri pentru motociclete și 9 pentru mașinile persoanelor cu dizabilități vor putea fi folosite în următoarele trei luni fără plată de către conducătorii auto, pentru a se obişnui cu locul.

„În primele trei luni de la deschidere, şoferii vor putea parca aici gratuit, după care parcarea va funcţiona în regim de plată", a declarat primarul Florin Birta, sâmbătă, la faţa locului, cu ocazia deschiderii parking-ului.

Din primăvară, la fel ca în cazul celorlalte parcări din afara carosabilului deţinute de municipalitate, tariful va fi de 3 lei pe oră, respectiv 30 lei pentru o zi întreagă.

La fel ca în cazul parcării de pe strada Iosif Vulcan, care a stârnit nemulțumirea șoferilor cu privire la faptul că locurile ar fi prea înguste, și parcarea Cetate are locurile trasate după aceleași normative, de 5 metri lungime și minimum 2,3 metri lățime. 

Parking-ul este prevăzut cu trei lifturi, situate spre podul din lemn care duce la Cetate, intrarea în Catedrală, respectiv sediul CEC Bank. 

Gratuit cu tramvaiele și autobuzele OTL

Noua parcare cu acces din şanţul cetăţii este prima de tip "park and ride" din Oradea. Sistemul, lansat în Europa occidentală, este menit să încurajeze şoferii să renunţe la maşini în interiorul oraşelor pentru a folosi transportul în comun.

Măsura are ca scop reducerea aglomeraţiei, diminuarea poluării şi scurtarea timpilor de aşteptare în trafic.

"Construcţia va fi integrată în transportul public şi va funcţiona ca o parcare de tip «park and ride» din momentul în care va fi cu plată. Cu tichetul de parcare, şoferii care îşi vor lăsa maşinile aici, vor putea circula gratuit cu mijloacele de transport în comun ale OTL, după un sistem care urmează să fie stabilit", a explicat primarul Florin Birta.

Pe banii oraşului

Municipalitatea orădeană a încercat de-a lungul timpului să obţină finanţare europeană pentru acoperirea costului investiţiei, invocând caracterul construcţiei de tip "park and ride".

Totuși, finanţatorii europeni au respins toate demersurile în acest sens, invocând faptul că parcările de acest tip din străinătate sunt construite la marginea oraşelor, în timp ce clădirea din Oradea, cu intrare din şanţul Cetăţii, este situată în centrul oraşului.

"Din momentul demarării construcţiei, ştiam deja că investiţia nu va fi făcută din fonduri europene. Am încercat să obţinem astfel de finanţare, dar nu s-a aprobat. Parcările nu sunt eligibile pe fonduri europene", a explicat Birta.

Întârziaţi de săpături

Construcţia parcării de sub catedrala ortodoxă "Învierea Domnului", cu acces dinspre străzile Griviţei şi Clujului, a costat bugetul local 35,5 milioane lei.

„Construirea parcării a fost atribuită iniţial pentru 24 milioane lei, sumă la care s-au adăugat circa 8,5 milioane lei, reprezentând actualizările de preţuri cu inflaţia, şi încă 3 milioane lei, cât au costat lucrările suplimentare cu punerea în valoare a vestigiilor descoperite cu ocazia săpăturilor", a explicat primarul Florin Birta.

După cum BIHOREANUL a mai scris, iniţial, lucrările de amenajare a parcării, începute în decembrie 2020, trebuiau finalizate până la sfârşitul anului 2021.

Descoperirile arheologice făcute cu ocazia săpăturilor au blocat şantierul. „Această zonă a rămas în lucru câţiva ani. S-a săpat cu linguriţa şi cu cuţitaşul pentru a se descoperi zidurile de ravelin, contraescarpa Cetăţii (n.r. alături de fundaţiile unor biserici din secolele XII – XIV) şi alte vestigii care au fost puse în valoare şi au fost marcate în pardoseală", a explicat primarul.

Prin amenajările menite să pună în valoare descoperirile din subteran, construcţia a pierdut 43 de locuri de parcare.

Prima parcare de tip "park and ride" din Oradea a fost construită de firma Construcţii Erbaşu. Executantul avea ca termen de predare vara anului viitor, dar lucrările au fost urgentate pentru ca parcarea să poată fi dată în folosinţă odată cu pasajele subterane din pieţele Cetăţii şi Emanuil Gojdu situate în imediata vecinătate.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
vasi/adi13
Te dore ca vezi ca Orădenii sunt mulțumiți ::::))))) mai ales ca va bateți gura degeaba :::::))))))
Postat 31 Decembrie 2023, 15:37 de Sandu2100
Pacat de muncitori...
Mda...Lucrarea e gata, lumea e multumita... Pacat de salariatii firmelor de constructii care au lucrat zi si noapte, indiferent de conditii-canicula, ploi, frig-uneori 24 de ore din 24, stand departe de sotii si copii, unii au facut accident de la oboseala, in drum spre casa, iar de Craciun nu au primit nici macar un cozonac sau o sticla de vin, nu vorbim de premii... Cam asta e omenia celor care i-a folosit la maxim... Asta spune multe... :(
Postat 30 Decembrie 2023, 21:29 de Don_t_judge
@KP
Cate masini au blocurile din jur? Parcarea e cam cate masini au blocurile din jur. Ce evenimente visezi ca face fata? Dar platoul cu parcarile desfiintate, unde crezi ca vor parca. Parcarea e pentru riverani si cam atat.
Postat 30 Decembrie 2023, 20:18 de vasi13
Parcarea e bună pentru piața agroalimentară și evenimentele organizate ocazional în cetate.
Trei aspecte însă ajung să strice rezultatul așteptat. Unul e că nu e park&ride, din moment ce se află într-un centru aglomerat orașului. În al doilea rând că o mare parte va fi ocupată de riveranii care locuiesc prin preajmă. Nu în ultimul rând, dacă s-ar fi vrut cu adevărat să ajute clienții pieței agroalimentare, nu doar pe cei ce vor veni la slujbele religioase de deasupra, ar fi fost măcar pe partea către finanțe niște licuri de parcare mai generoase ... pentru că maxim 2,3 metri interax înseamnă de fapt mai puțin util, pentru șoferii care își vor băga plasele pe portierele potențial deschise doar un pic. Așadar, nu înțeleg modul precar de gândire al edililor orădeni, care din calicie și prostie fac cu două-trei locuri de parcare mai mult pe un alimiament, în loc să-și pună mintea la contribuție ca să obțină o sincronizare firească între scop și rezultat.
Postat 30 Decembrie 2023, 18:25 de KP
Mai oameni buni
Ce dracu ar trebui sa se facă în orașul asta..sa va fie pe plac?...în rest numai de bine...
Postat 30 Decembrie 2023, 17:06 de zorro
Park and ride...
Partea cu "park" s-a inteles... insa partea cu "ride" nu prea? Ca sa fie park & ride, trebuie sa exista linii rapide de transport in comun direct de acolo catre centru si alte zone cheie din oras. Alea unde is? Sau e vb de statia de tramvai de la coltul parcului 1 dec? Nu ca ar fi prea departe, dar daca se lauda cu "europa occidentala" pai sa si faca cum e acolo...
Postat 30 Decembrie 2023, 15:41 de cristianteofil
Park and prosti
Park and ride pe naiba, exact ca piata Rogerius care nu centru de afaceri, sau drumul expres care nu e Expres. Parcarea asta va fi ocupata de riveranii din cele doua blocuri, ca au desfiintat parcarea pe platoul Civic, din santul cetatii si fostele locuri de langa Catedrala. In total e cel putin de doua ori mai putine locuri decat inainte. Vreau eu sa vad cati tarani isi vor lasa masinile tocmai in centru ca apoi sa ia tramvaiul prin oras. Park and ride se fac la intrarile in orase.
Postat 30 Decembrie 2023, 15:01 de Petre93
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6712 RON
  • 1 EUR = 4.9758 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON