URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 08 FEBRUARIE 2023
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Vedem că pasajul Decebal începe să capete contur pe planșetă. Imagini frumoase, pomi  din belșug, clădiri dichisite și lifturi pentru pietoni. Însă nu trebuie să fii mare meșter în construcții, ci doar șofer care tranzitează zona, ca să-ți dai seama că există niște greșeli care, în loc să ne ușureze, ne vor face viața și mai grea...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cu nu mulți ani în urmă, în epoca Dragnea, din motive lesne de înțeles, politice, depopularea României era comparată cu cea a Siriei, țară zguduită de un sângeros și îndelungat război civil. Peste 4 milioane de sirieni s-au refugiat în acei ani prin lume, iar românii, cu o estimare de peste 1,5 milioane de expatriați din 1990 până atunci, urmau pe locul al doilea. Fără ca la noi să fi avut loc, totuși, un război civil.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Probele medicale ar putea fi trimise cu drona de la Spitalul Județean la laboratorul din Rogerius. Ce părere aveți despre inițiativă?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În 16 ianuarie 2023, Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o hotărâre extrem de importantă, prin care, cel puțin pentru viitor, se repară unele nedreptăți evidente. În concret, Instanţa Supremă a stabilit că, în ipoteza unei privări de libertate în cursul unui proces penal finalizat prin soluţie definitivă de achitare, fără ca nelegalitatea măsurii privative de libertate să fi fost stabilită, soluţia de achitare este suficientă prin ea însăşi pentru acordarea de despăgubiri persoanei private de libertate şi, ulterior, achitate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Gripa este o boală respiratorie acută determinată de infecţia cu virusuri gripale. Boala afectează căile respiratorii superioare şi/sau inferioare şi este frecvent însoţită de febră, cefalee, dureri musculare şi astenie.
29 Noiembrie 2022, 11:55

Guvernul aprobă 5.000 de exproprieri pentru reabilitarea și electrificarea căii ferate Oradea - Cluj, proiect de 9 miliarde de lei

Guvernul aprobă 5.000 de exproprieri pentru reabilitarea și electrificarea căii ferate Oradea - Cluj, proiect de 9 miliarde de lei (sursa foto: pixabay.com)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După ce la începutul acestei luni a fost semnat contractul de finanțare din PNRR, cu peste 9 miliarde lei, a proiectului pentru electrificarea și reabilitarea celor 167 kilometri ai căii ferate Episcopia Bihor – Oradea - Cluj Napoca, Guvernul adoptă azi o Hotărâre pentru aprobarea declanșării procedurilor de expropriere a imobilelor afectate.

Este vorba despre aproximativ 5.000 de terenuri, a explicat BIHOREANULUI secretarul de stat Adrian Foghiș, din Ministerul Transporturilor.

Exproprierile, pe doi ani

Între subiectele aflate pe ordinea de zi a ședinței de Guvern programate marți se află și „Proiectul de HG privind aprobarea declanșării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale situate pe amplasamentul care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea - Episcopia Bihor” aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale: Cluj Napoca, Baciu, Gârbău, Aghireșu, Izvoru Crișului, Huedin, Poieni, Ciucea și Negreni (toate din județul Cluj), Cuzăplac și Almașu (județul Sălaj) și Vadu Crișului, Măgești, Aștileu, Țețchea, Tileagd, Săcădat, Oșorhei, Oradea și Borș (județul Bihor)”.

Contactat de BIHOREANUL, orădeanul Adrian Foghiș, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a declarat că este vorba de aproximativ 5.000 de terenuri care vor fi afectate de lucrări, „fâșii” de câte un metru – doi metri de pe marginea liniei ferate, precum și că procedura de expropriere propriu-zisă va dura circa doi ani.

„Exproprierile vor fi făcute cam în doi ani, deoarece este vorba despre un număr mare de parcele. Sumele de bani cuvenite proprietarilor vor fi consemnate în conturi bancare, însă plata efectivă a lor se va face de-a lungul a doi ani, deoarece exproprierea propriu-zisă trebuie făcută de o comisie din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, CFR și primăriilor”.

Lucrările pot începe

Asta nu înseamnă că lucrările pentru implementarea proiectului vor fi ținute în loc. Conform legii, întrucât este vorba despre lucrări de utilitate publică, după adoptarea Hotărârii de Guvern, echipele de topografi ai antreprenorilor pot intra în teren.

Proiectul pentru Electrificarea și reabilitarea căii ferate Episcopia Bihor – Oradea - Cluj Napoca este cel mai amplu plan de modernizare în domeniul feroviar în România de după 1989.

Finanțat din PNRR, el prevede electrificarea și reabilitarea a 166,7 kilometri de linii, dublarea acestora pe unele tronsoane, precum și reabilitarea și modernizarea unor gări și a echipamentelor feroviare.

Valoarea investiției este de 9,36 miliarde lei (aproximativ 2 miliarde euro), iar investiția a fost structurată pe patru loturi: lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș, lotul 2 Aghireș – Poieni, lotul 3 Poieni – Aleșd și lotul 4 Aleșd – Episcopia Bihor.

Pentru două dintre tronsoane au fost adjudecate licitațiile privind execuția lucrărilor. Pentru secțiunea Poieni - Aleşd (lotul 3), lucrările de proiectare şi execuţie le va face asocierea de firme FCC Construccion - Gulermak - CCN, contra sumei de 2,117 miliarde lei (fără TVA), iar pentru secţiunea Aleşd - Episcopia Bihor (lotul 4) asocierea Webuild SPA - Impresa Pizzaroti & C SPA - SALCEF SPA, pentru suma de 2,416 miliarde lei (fără TVA).

Potrivit CFR, durata de implementare a proiectului este de 42 de luni (proiectare şi execuţie), la finalul lucrărilor urmând ca trenurile să circule cu o viteză de până la 160 km/h.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Sunt mai multe gari/halte pe portiunea Alesd-Episcopia.
Vor fi reabilitate si alea, de unde si valoarea mai mare a investitiei. Unele sunt de evul mediu ca facilitati, e absolut necesara reabilitarea lor. Plus ca pe Alesd-Episcopia, in afara nodurilor din gari, traficul se desfasoara pe o singura linie, se va trece la doua. Trebuie investit in transportul feroviar pentru a mai prelua din traficul rutier. E inadmisibil sa dureze peste 3 ore o calatorie la Cluj.
Postat 30 Noiembrie 2022, 06:54 de CT
Mie-mi dă "cu virgulă"...
Pentru lotul trei (Poieni - Aleșd, 52 km) s-au licitat 2,117 mld lei + TVA = 2,625 mld lei, adică 50,482 mil lei/km, iar pe lotul patru (Aleșd - Ep. Bihor, 41 km) s-au licitat 2,416 mld lei + TVA = 2,996 mld lei, adică 73,069 mil lei/km. Nu e cam mare diferența între sumele cheltuite pe km între cele două loturi? Întreb doar știind că Aleșd - Ep. Bihor e o linie de cale ferată care e în câmpie, iar Poieni - Aleșd e prin munți. PS: distanța Cluj-Napoca - Ep. Bihor e 158 km, nu 167 km. Pentru verificare, vă recomand: https://mersultrenurilor.infofer.ro/ro
Postat 30 Noiembrie 2022, 03:12 de SMarius
KP aka mama Omida aka CrisDumi
Nu ai văzut în articol ca Bolojan face exproprieri :::)))) 5000 făă , 5000 :::::)))) ești paralela cu viața.
Postat 29 Noiembrie 2022, 19:38 de Sandu2100
Pentru a trage două sârme de-a lungul căii ferate ...
... e nevoie de cca. 5.000 de exproprieri? Fâșii de terenuri? Dar calea asta ferată se electrifică doar, sau are nevoie de o pistă dublă de biciclete în paralel, pentru cazurile în care vor fi întreruperi de curent?
Postat 29 Noiembrie 2022, 17:34 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5747 RON
  • 1 EUR = 4.9022 RON
  • 1 HUF = 0.0125 RON