URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
07 Noiembrie 2022, 10:03

De ce la noi? Noutăți din culisele mega-investiției de 650 milioane euro a Nokian Tyres în Oradea

De ce la noi? Noutăți din culisele mega-investiției de 650 milioane euro a Nokian Tyres în Oradea PARCUL INDUSTRIAL NOKIAN. Fabrica de anvelope va ocupa 50 hectare ale fostei CET II, din care aproximativ 10 ha concesionate de Primărie, întregul amplasament urmând să fie declarat parc industrial. Municipalitatea va asigura utilitățile, iar fabrica va avea acces la o infrastructură de transport inexistentă în alte părți
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Prima zi a lunii a adus pentru Oradea o veste mare: producătorul de anvelope finlandez Nokian Tyres a anunțat că, după ce s-a retras din Rusia din cauza războiului, investește aici 650 milioane euro, în prima fabrică fără emisii de carbon.

BIHOREANUL a aflat când și cum au început negocierile, cine le-a purtat și ce anume a contat în luarea deciziei privind cea mai mare investiție locală și una dintre cele mai importante făcute în România ultimelor trei decenii.

„O decizie strategică”

„Această investiție este o decizie strategică semnificativă. O unitate de producție de talie mondială în Europa este un pas esențial pentru a obține capacități suplimentare și pentru a crea o platformă de producție echilibrată, pe măsură ce începem să construim noua Nokian Tyres fără Rusia”, declara Jukka Moisio, președinte și CEO al Nokian Tyres, pe 1 noiembrie, când compania făcea publică hotărârea de a investi la Oradea după ce a vândut activele din Rusia, cu 400 milioane euro, firmei indigene Taftneft PJSC. 

Potrivit informațiilor transmise de Nokian, în Oradea va fi prima fabrică de anvelope din lume cu emisii zero de CO2, construcția urmând să fie demarată la începutul anului viitor, iar primele produse să iasă pe poarta fabricii în a doua jumătate a anului 2024. Capacitatea va fi de 6 milioane bucăți pe an - diverse tipuri de anvelope, pentru autoturisme și SUV-uri, destinate în principal pieței din Europa Centrală.

Alegerea Oradiei, arăta și Adrian Kaczmarczyk, vicepreședinte al companiei, s-a făcut „după o evaluare amănunțită a peste 40 de locații (n.r. - din diverse țări, de la Spania și Portugalia până la Polonia și Ungaria) și a mai multor factori, cum ar fi disponibilitatea forței de muncă calificate, avantajele logistice și mediul de afaceri stabil”, toate acestea determinând concluzia că „Oradea a fost cea mai bună alegere”.

Discuții de o jumătate de an 

În Oradea, primul contact al reprezentanților Nokian a fost, în vară, cu proprietarii terenurilor pe care funcționase fostul CET II. „În 2014, Termoelectrica București a renunțat la centrală, iar Primăria a solicitat trecerea terenurilor în proprietatea orașului, dar Guvernul de atunci (n.r. - Victor Ponta) le-a vândut prin licitație”, amintește primarul Florin Birta (foto). Noii proprietari - firmele Aloref (Alba Iulia) și Ascom Internațional (București) - au fost primii abordați de Nokian Tyres, după care a urmat Primăria, „pentru că aveau nevoie și de terenul nostru”.

Atunci s-a discutat despre disponibilitatea municipalității de a sprijini investiția prin asigurarea utilităților (apă, canalizare, curent, gaz) și despre facilitățile pe care le poate oferi administrația locală. „Am răspuns că dacă investesc la noi declarăm zona parc industrial, pentru a oferi facilitățile prevăzute de lege, reduceri la taxele pe terenuri”. Discuțiile au avut loc între o delegație a Nokian Tyres condusă de vicepreședintele Adrian Kaczmarczyk și o echipă a municipalității în frunte cu fostul city manager Mihai Jurca și directoarea ADLO, Alina Silaghi.

Tot în acea perioadă, Nokian Tyres a purtat discuții și cu reprezentanții altor mari companii din Parcul Industrial I. „Au vrut să verifice dacă autoritățile locale tratează corect investitorii”, spune Birta.

Rețeta succesului: colaborarea

Primăria a vrut să evite un rateu de acum câțiva ani, când nemții de la Krones erau gata să investească în Oradea 100 milioane euro, dar în final au ales Debreținul pentru că n-au primit și un sprijin din partea Guvernului. 

„După ce s-a conturat opțiunea Nokian Tyres pentru Oradea, i-am solicitat premiului Nicolae Ciucă susținere guvernamentală, la fel cum se face și în Ungaria. A răspuns prompt, iar în septembrie s-a decis acordarea unui ajutor de stat”, spune primarul, convins că rețeta succesului a fost colaborarea: „atât administrația municipală, cât și cea județeană, pentru că la discuții a participat și dl Ilie Bolojan, au vorbit pe aceeași voce și au avut susținerea administrației centrale”. Ce înseamnă ajutor de stat? Concret, că la investiție va contribui și Guvernul, detaliile în acest sens urmând să fie stabilite.

Florin Birta confirmă că, în ciuda valorii mari a investiției, fabrica va avea doar 500 de angajați, deoarece gradul de automatizare va fi ridicat, dar impactul asupra economiei din județ va fi mai mare, căci Nokian va avea și furnizori locali de materiale și servicii, inclusiv de transport.

Primarul spune că în decizia companiei finlandeze a contat, evident, și infrastructura existentă și în pregătire: „Fabrica va avea acces direct la centură și la legătura cu autostrada, spre Vest, și va putea folosi linia ferată din zona CET II și viitorul terminal Cargo al Aeroportului”. Posibilități fără de care Oradea nici nu ar fi fost luată în considerare...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Incomplet.
E important Bolojan, i se construieste imagine pentru a fi propulsat la Bucuresti. Cat despre vechiul antagonism, imperiu vs.regat, doar clisee. Constanta e un hub, Oradea nu. Nici nu va fi, in pofida propagandei acerbe (articolul asta e un bun exemplu).
Postat 08 Noiembrie 2022, 16:53 de User anonimizat
N-ai inteles, constantene...
Nu ardealul e important, nici bihorul, nici vestul, nici ungurii. Important e primarele si prezidentul CJ. Asta va lipseste in regat.
Postat 08 Noiembrie 2022, 14:57 de excalibur
Mai aveti mult sa ajungeti Constanta la infrastructura
Ce ciudat! Laudarosenie tipica de Ardeal! De ce la noi? Aceeasi placa!Suntem aproape de vestul Europei! Ma intreb in Rusia tot asa era fabrica amplasata, aproape de vestul Europei? Sau mai debraba de estul ei? Aceeasi politica de kk a statului Roman! Sa finanteze Ardealul! Care este romanesc de doar 100 de.ani! Restul sunt buni doar sa plateasca taxe sa le dea ajutor de stat firmelor din Ardeal! Constanta are cea mai complexa infrasrructura din Romania:mare,Dunare,cale ferata ,aeroporturi chiar 2. In toata lumea orasele port sunt.cele mqi dezvoltate dupa capitale! Numai.la noi finantam caritasii din Ardeal care fura padurile tarii! E de neinteles! Ar trebui sa luam.atitudine noi cei din vechiul Regat! Sa le dea Orban Victor subventii daca vor! Dar daca ar fi el.ar muta toate fabricile.din Ardeal in Ungaria!
Postat 08 Noiembrie 2022, 14:18 de constanteanu
SUPER
Ce fain , sa vezi ce plina va fi Oradea de cauciucuri Nokian “de la sursa” , vom afea cele mai bune preturi , chiar mai bune decat le va vinde fabrica :)))
Postat 08 Noiembrie 2022, 00:34 de Mare_blue17
Vântul duce mirosul
La vest de România se fabricã vreo patru tipuri de autovehicule. Cei de la Nokyan s-au gândit bine. Nu stiu dacã ai nostri s-au gândit bine, când au acordat locatia. Bãile Félix sunt la 5 kilometri. Fãrã emisie de Carbon este ok! Dar cu mirosul intens de cauciuc cum va fi????
Postat 07 Noiembrie 2022, 16:00 de iahim
Sa fie bine.
Geme Europa, de la Portugalia la Ungaria, de investitii substantiale, subventionate sau nu, relocari din “bastarda” Rusie. Sa fim intelesi, e bine venita. Sper sa se dezvolte activitati colaterale pe langa ea. Altfel e mai mult imagine decat substanta. Sa inchei, nu pot sa nu remarc entuziasmul din articol, aproape l-as clasa ca advertorial. Parca imi aminteste de compania aeriana, nici o comparatie evident…
Postat 07 Noiembrie 2022, 11:09 de User anonimizat
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON