URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 18 IUNIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă nu avem aeroport, de ce nu avem? Dacă am făcut aeroport, de ce nu avem avioane? Dacă avem avioane, de ce sunt așa de scumpe biletele? Dacă subvenționăm biletele, sigur în altă parte e mai ieftin. Dacă ar veni Birta și Bolojan să dea 10 euro fiecărui călător, precis vom afla că în alte locuri companiile lasă pasagerii să joace cruce cu pilotul automat, bașca asigură întâlniri romantice cu însoțitoarele de zbor...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
La ora acestor comentarii, urnele au vorbit, după o campanie pe care unii candidați au dus-o intens, în ciuda redusei probabilități ca challengerii să-i detroneze pe deținătorii celor două funcții cheie ale administrației din Bihor, de președinte al Consiliului Județean și de primar al Oradiei. Pentru că războiul electoral a fost decis într-o singură bătălie, dar și pentru că tandemul Ilie Bolojan - Florin Birta a avut ce etala alegătorilor, perdanții au avut din start șanse modeste, ceea ce, în parte, le și scuză rezultatele.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ați votat la alegerile locale și europarlamentare?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La momentul apariției acestui material, campania electorală pentru alegerile locale se va fi încheiat deja, iar localitățile României vor avea noi conduceri alese în urma alegerilor din 9 iunie 2023. Modul în care guvernanții noștri au procedat în ultimele luni în mimata „luptă” contra jocurilor de noroc la sate va produce, însă, consecințe pe termen lung și va putea afecta serios bugetul statului...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Prevenirea sindromului de burnout se poate face de către fiecare dintre noi dacă în cadrul muncii considerăm că există condiții care ne pot predispune la stres. Dacă vă simțiți suprasolicitați și aveți impresia că nu mai puteți face față condițiilor de muncă, este bine să faceți o listă cu responsabilitățile și sarcinile de serviciu în ordinea priorităților, stabilind astfel ceea ce efectiv puteți realiza...
07 Noiembrie 2022, 10:03

De ce la noi? Noutăți din culisele mega-investiției de 650 milioane euro a Nokian Tyres în Oradea

De ce la noi? Noutăți din culisele mega-investiției de 650 milioane euro a Nokian Tyres în Oradea PARCUL INDUSTRIAL NOKIAN. Fabrica de anvelope va ocupa 50 hectare ale fostei CET II, din care aproximativ 10 ha concesionate de Primărie, întregul amplasament urmând să fie declarat parc industrial. Municipalitatea va asigura utilitățile, iar fabrica va avea acces la o infrastructură de transport inexistentă în alte părți
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Prima zi a lunii a adus pentru Oradea o veste mare: producătorul de anvelope finlandez Nokian Tyres a anunțat că, după ce s-a retras din Rusia din cauza războiului, investește aici 650 milioane euro, în prima fabrică fără emisii de carbon.

BIHOREANUL a aflat când și cum au început negocierile, cine le-a purtat și ce anume a contat în luarea deciziei privind cea mai mare investiție locală și una dintre cele mai importante făcute în România ultimelor trei decenii.

„O decizie strategică”

„Această investiție este o decizie strategică semnificativă. O unitate de producție de talie mondială în Europa este un pas esențial pentru a obține capacități suplimentare și pentru a crea o platformă de producție echilibrată, pe măsură ce începem să construim noua Nokian Tyres fără Rusia”, declara Jukka Moisio, președinte și CEO al Nokian Tyres, pe 1 noiembrie, când compania făcea publică hotărârea de a investi la Oradea după ce a vândut activele din Rusia, cu 400 milioane euro, firmei indigene Taftneft PJSC. 

Potrivit informațiilor transmise de Nokian, în Oradea va fi prima fabrică de anvelope din lume cu emisii zero de CO2, construcția urmând să fie demarată la începutul anului viitor, iar primele produse să iasă pe poarta fabricii în a doua jumătate a anului 2024. Capacitatea va fi de 6 milioane bucăți pe an - diverse tipuri de anvelope, pentru autoturisme și SUV-uri, destinate în principal pieței din Europa Centrală.

Alegerea Oradiei, arăta și Adrian Kaczmarczyk, vicepreședinte al companiei, s-a făcut „după o evaluare amănunțită a peste 40 de locații (n.r. - din diverse țări, de la Spania și Portugalia până la Polonia și Ungaria) și a mai multor factori, cum ar fi disponibilitatea forței de muncă calificate, avantajele logistice și mediul de afaceri stabil”, toate acestea determinând concluzia că „Oradea a fost cea mai bună alegere”.

Discuții de o jumătate de an 

În Oradea, primul contact al reprezentanților Nokian a fost, în vară, cu proprietarii terenurilor pe care funcționase fostul CET II. „În 2014, Termoelectrica București a renunțat la centrală, iar Primăria a solicitat trecerea terenurilor în proprietatea orașului, dar Guvernul de atunci (n.r. - Victor Ponta) le-a vândut prin licitație”, amintește primarul Florin Birta (foto). Noii proprietari - firmele Aloref (Alba Iulia) și Ascom Internațional (București) - au fost primii abordați de Nokian Tyres, după care a urmat Primăria, „pentru că aveau nevoie și de terenul nostru”.

Atunci s-a discutat despre disponibilitatea municipalității de a sprijini investiția prin asigurarea utilităților (apă, canalizare, curent, gaz) și despre facilitățile pe care le poate oferi administrația locală. „Am răspuns că dacă investesc la noi declarăm zona parc industrial, pentru a oferi facilitățile prevăzute de lege, reduceri la taxele pe terenuri”. Discuțiile au avut loc între o delegație a Nokian Tyres condusă de vicepreședintele Adrian Kaczmarczyk și o echipă a municipalității în frunte cu fostul city manager Mihai Jurca și directoarea ADLO, Alina Silaghi.

Tot în acea perioadă, Nokian Tyres a purtat discuții și cu reprezentanții altor mari companii din Parcul Industrial I. „Au vrut să verifice dacă autoritățile locale tratează corect investitorii”, spune Birta.

Rețeta succesului: colaborarea

Primăria a vrut să evite un rateu de acum câțiva ani, când nemții de la Krones erau gata să investească în Oradea 100 milioane euro, dar în final au ales Debreținul pentru că n-au primit și un sprijin din partea Guvernului. 

„După ce s-a conturat opțiunea Nokian Tyres pentru Oradea, i-am solicitat premiului Nicolae Ciucă susținere guvernamentală, la fel cum se face și în Ungaria. A răspuns prompt, iar în septembrie s-a decis acordarea unui ajutor de stat”, spune primarul, convins că rețeta succesului a fost colaborarea: „atât administrația municipală, cât și cea județeană, pentru că la discuții a participat și dl Ilie Bolojan, au vorbit pe aceeași voce și au avut susținerea administrației centrale”. Ce înseamnă ajutor de stat? Concret, că la investiție va contribui și Guvernul, detaliile în acest sens urmând să fie stabilite.

Florin Birta confirmă că, în ciuda valorii mari a investiției, fabrica va avea doar 500 de angajați, deoarece gradul de automatizare va fi ridicat, dar impactul asupra economiei din județ va fi mai mare, căci Nokian va avea și furnizori locali de materiale și servicii, inclusiv de transport.

Primarul spune că în decizia companiei finlandeze a contat, evident, și infrastructura existentă și în pregătire: „Fabrica va avea acces direct la centură și la legătura cu autostrada, spre Vest, și va putea folosi linia ferată din zona CET II și viitorul terminal Cargo al Aeroportului”. Posibilități fără de care Oradea nici nu ar fi fost luată în considerare...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Incomplet.
E important Bolojan, i se construieste imagine pentru a fi propulsat la Bucuresti. Cat despre vechiul antagonism, imperiu vs.regat, doar clisee. Constanta e un hub, Oradea nu. Nici nu va fi, in pofida propagandei acerbe (articolul asta e un bun exemplu).
Postat 08 Noiembrie 2022, 16:53 de User anonimizat
N-ai inteles, constantene...
Nu ardealul e important, nici bihorul, nici vestul, nici ungurii. Important e primarele si prezidentul CJ. Asta va lipseste in regat.
Postat 08 Noiembrie 2022, 14:57 de excalibur
Mai aveti mult sa ajungeti Constanta la infrastructura
Ce ciudat! Laudarosenie tipica de Ardeal! De ce la noi? Aceeasi placa!Suntem aproape de vestul Europei! Ma intreb in Rusia tot asa era fabrica amplasata, aproape de vestul Europei? Sau mai debraba de estul ei? Aceeasi politica de kk a statului Roman! Sa finanteze Ardealul! Care este romanesc de doar 100 de.ani! Restul sunt buni doar sa plateasca taxe sa le dea ajutor de stat firmelor din Ardeal! Constanta are cea mai complexa infrasrructura din Romania:mare,Dunare,cale ferata ,aeroporturi chiar 2. In toata lumea orasele port sunt.cele mqi dezvoltate dupa capitale! Numai.la noi finantam caritasii din Ardeal care fura padurile tarii! E de neinteles! Ar trebui sa luam.atitudine noi cei din vechiul Regat! Sa le dea Orban Victor subventii daca vor! Dar daca ar fi el.ar muta toate fabricile.din Ardeal in Ungaria!
Postat 08 Noiembrie 2022, 14:18 de constanteanu
SUPER
Ce fain , sa vezi ce plina va fi Oradea de cauciucuri Nokian “de la sursa” , vom afea cele mai bune preturi , chiar mai bune decat le va vinde fabrica :)))
Postat 08 Noiembrie 2022, 00:34 de Mare_blue17
Vântul duce mirosul
La vest de România se fabricã vreo patru tipuri de autovehicule. Cei de la Nokyan s-au gândit bine. Nu stiu dacã ai nostri s-au gândit bine, când au acordat locatia. Bãile Félix sunt la 5 kilometri. Fãrã emisie de Carbon este ok! Dar cu mirosul intens de cauciuc cum va fi????
Postat 07 Noiembrie 2022, 16:00 de iahim
Sa fie bine.
Geme Europa, de la Portugalia la Ungaria, de investitii substantiale, subventionate sau nu, relocari din “bastarda” Rusie. Sa fim intelesi, e bine venita. Sper sa se dezvolte activitati colaterale pe langa ea. Altfel e mai mult imagine decat substanta. Sa inchei, nu pot sa nu remarc entuziasmul din articol, aproape l-as clasa ca advertorial. Parca imi aminteste de compania aeriana, nici o comparatie evident…
Postat 07 Noiembrie 2022, 11:09 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6464 RON
  • 1 EUR = 4.9768 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON