URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 16 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă suntem prea prost îmbrăcați pentru Qatar Airways? Dacă sacoșele de rafie nu cadrează cu standardul lui Turkish Airlines? Dacă poziția prea apropiată de Debrețin nu e pe placul lui Wizz Air? Dacă Ryanair e un low cost la fel de scump ca orice companie de linie, dar mult mai imprevizibil? Dacă, dacă, dacă... Atunci mai bine zburăm de la Oradea cu frații noștri moldoveni de la HiSky!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
De nu puține ori, pe meleagurile noastre veștile „de bine” se lasă cu surprinzătoare reacții adverse. Dacă trece prin Oradea o vedetă sau un turist oarecare și comite imprudența să-i remarce frumusețea, apar imediat frustrați și nefericiți gata să facă orice vizitator să se simtă, post factum, nepoftit. Îi cer intrusului aspru, cu indignare, ba și cu suspiciune, socoteală. De ce nu s-a plimbat și prin cartiere, să le vadă mizeria...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
20 Februarie 2024, 09:53

Autostrada Crișana

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.

Înapoi, puțin, în timp. În 29 octombrie 2020, la fix 10 zile după ce a depus jurământul ca președinte al CJ Bihor, Bolojan obținea de la noii aleși voturile pentru primele hotărâri privind proiectul: asocierea cu CJ Arad și cu primăriile orădeană și arădeană, pentru a prelua de la CNAIR proiectul acestui drum expres, abandonat de fosta CNADNR vreme de 13 ani, din 2007, și a-i actualiza studiul de fezabilitate. Bine, nu toți aleșii le-au votat, cei ai PSD preferând să-l asculte pe Ioan Mang, șeful lor de atunci, care acuza că ar fi o afacere necurată.

Orice drum începe cu primul pas, spune vechea înțelepciune chinezească, și acela a fost primul pas pentru DX Oradea - Arad. De atunci, din toamna lui 2020 și până în decembrie 2023, asocierea celor patru administrații locale (de fapt tot Bolojan, căci el a „dus” proiectul) a făcut toți pașii pentru ca ambițiosul proiect, de peste 2 miliarde euro, să devină realitate. De la actualizarea SF-ului la asigurarea finanțării și de la obținerea avizelor (câteva zeci) până la stabilirea culoarului de expropriere (pentru 1.100 hectare).

Odată terminată această muncă de ocnaș și lupta cu birocrația, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat licitarea execuției de către CNAIR. De înțeles, doar nu era ca un ministru PSD - eficient, să recunoaștem! - să lase ca un liberal să rămână cu gloria unui proiect atât de mare. Dar nu-i niciun bai. Din nou, orice om cu bun-simț nu poate decât să aprecieze că politicieni din partide concurente au colaborat, totuși, pentru ceva util tuturor cetățenilor, indiferent că aceștia votează PSD ori PNL, UDMR, USR sau AUR.

Cooperarea transpartinică, una dintre puținele în care politicieni sub culori diferite fac un bine public, este de aplaudat, mai cu seamă dacă ne amintim că până acum toate proiectele mari de infrastructură putrezeau cu deceniile prin sertarele CNAIR. Unii le făceau, alții le îngropau.

Secretul reușitei este că proiectul a fost totuși descentralizat, lăsat în sarcina autorităților locale, mai apropiate de cetățean și mai implicate. E al doilea mare rezultat al descentralizării, după ce pe vremea lui Cseke Attila spitalele au fost încredințate primăriilor și consiliilor județene, așa încât, de pildă, Județeanul din Oradea este un model de progres.

Dată fiind rapiditatea cu care în doar 3 ani administrațiile locale au pus pe roate această veritabilă autostradă a Crișanei care este DX Oradea - Arad, poate n-ar strica să fie pasată CJ Bihor și Autostrada Transilvania. Pun pariu că Bolojan ar deschide-o circulației în mai puțin de 3 ani.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
Mi se pare un pic ambițios termenul...
În 2 ani să termine atâtea tronsoane... Uitați-vă la constructorii de la Biharia la Cluj... De câți ani și nu s-a făcut... Licitația tot de cnair îi organizată și cine are încredere în eficiența cnair?! Sper să greșesc și să o termine, dar experiența de până acum...
Postat 22 Februarie 2024, 08:03 de Vio_427
M-am adresat strict PROPAGANDISTILOR BĂTUȚI IN CAP ( no bine amu, dacă au CAP ) nu CeAP , CAP, adică prostia ăia pe care o porți pe umeri
Chiar e bine că nu sunt atât de mulți, se vede ca lipsește propaganda de la comentarii. Mai am și eu LAICURI ::::::))))))
Postat 20 Februarie 2024, 23:33 de Sandu2100
M-am adresat strict bihorenilor bătuți în cap.
E bine că nu sunt chiar atât de mulți. Doar ăștia doi care îmi dau replici tembele se manifestă în scris, fără argumente și constant isterici.
Postat 20 Februarie 2024, 22:48 de KP
@KP
"Repet pentru tot bihoreanul care e bătut în cap". Iar eu repet pentru toti bihorenii nebatuti in cap, acest KP, policalificat, multilateral dezvoltat, priceput la orice, loveste din nou. Mai linisteste-te sa nu-ti crape vreo vena!
Postat 20 Februarie 2024, 15:17 de Biggie
REPET pentru toți PROPAGANDISTII BĂTUȚI IN CAP
unii pe aici ne explică defapt ca acest DX e din anii '80, poate că e așa poate că nu, din păcate au trebuit sa treacă 40 de ani ca să vina Bolojan să-l pună pe hârtie. Asta e una din legăturile lui, a II-a legătură a lui Bolojan cu acest DX este ca primăria Oradea si Arad, CJ BIHOR si CJ ARAD au cotizat fiecare cu cate 1 million de € ca să fie sigur ca se face acest DX.
Postat 20 Februarie 2024, 13:10 de Sandu2100
Repet pentru tot bihoreanul care e bătut în cap.
Exceptând un milion de euroi cheltuiți "am pulea" de Bolojan pe un studiu de prefezabilitate total inutil, pentru că trebui luat de la zero totul ... habarnistul șef în ale mobilității și care conduce CJ Bihor, nu are nicio legătură cu tronsonul fizic al DX Oradea-Arad, acesta fiind parte a unui proiect european care să lege rutier nordul de sudul Europei, iar secțiunea din România ține doar de Ministerul Transporturilor și structurile CNAIR sau CNIR, după caz. Este penibil și de-a dreptul jenant să legi numele lui Bolojan de un asemenea proiect care nici nu este licitat măcar, se va afla în directa supervizare a Comisiei Europene și nimeni nu știe încă cine îl va proiecta și cine îl va executa.
Postat 20 Februarie 2024, 12:06 de KP
Si contestatiile ?
Cum ar putea Bolojan sa evite contestatiile celor care blocheaza lucrarile ? Crezi ca Bolojan e prost sa plateasca oricati bani cer companiile astea de constructii ? Eu nu cred.
Postat 20 Februarie 2024, 10:09 de Riviera
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6664 RON
  • 1 EUR = 4.9737 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON