URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
E clar că s-a dereglat grav clima și, chiar dacă de acum înainte vom fi cuminți și nu vom mai atenta la stratul de ozon, nu vom mai polua planeta, nu vom mai împuți aerul cu noxele de la automobile, tot va mai fi nevoie de jumătate de secol pentru ca temperatura planetei să scadă.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Dacă are de returnat un credit modic, luat, să zicem, pentru o mașină, dar i se ivește șansa să cumpere și o casă la doar a șasea parte din preț, iar pentru această achiziție ar fi nevoie să contracteze încă un împrumut, sunt convins că aproape niciun om cu capul pe umeri nu ar sta mult pe gânduri, ci ar profita de posibilitatea să aibă și casa. Cu atât mai mult cu cât, repet, ar fi la nici 17% din prețul real.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În ultimele săptămâni, atenția publică a fost îndreptată spre reglementarea testelor rapide antidrog utilizate de Poliția Rutieră. După multe bâlbe ale guvernanților, printr-o nouă OUG s-a stabilit că permisele retrase vor fi restituite titularilor dacă în termen de 72 de ore nu sosesc rezultatele testelor efectuate la medicina legală.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
După stabilirea diagnosticului de diabet de tip 2, medicul va elabora o strategie terapeutică în concordanță cu existența factorilor de risc existenți (în principal cardiovasculari și renali), de obiceiurile alimentare și de modul de viață al pacientului. De asemenea, medicul va prescrie și unele măsuri igienico-dietetice de tratament constând într-un regim alimentar echilibrat și o activitate fizică regulată. Aceste măsuri sunt de multe ori primordiale pentru ameliorarea echilibrului glicemiei.
20 Februarie 2024, 09:53

Autostrada Crișana

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.

Înapoi, puțin, în timp. În 29 octombrie 2020, la fix 10 zile după ce a depus jurământul ca președinte al CJ Bihor, Bolojan obținea de la noii aleși voturile pentru primele hotărâri privind proiectul: asocierea cu CJ Arad și cu primăriile orădeană și arădeană, pentru a prelua de la CNAIR proiectul acestui drum expres, abandonat de fosta CNADNR vreme de 13 ani, din 2007, și a-i actualiza studiul de fezabilitate. Bine, nu toți aleșii le-au votat, cei ai PSD preferând să-l asculte pe Ioan Mang, șeful lor de atunci, care acuza că ar fi o afacere necurată.

Orice drum începe cu primul pas, spune vechea înțelepciune chinezească, și acela a fost primul pas pentru DX Oradea - Arad. De atunci, din toamna lui 2020 și până în decembrie 2023, asocierea celor patru administrații locale (de fapt tot Bolojan, căci el a „dus” proiectul) a făcut toți pașii pentru ca ambițiosul proiect, de peste 2 miliarde euro, să devină realitate. De la actualizarea SF-ului la asigurarea finanțării și de la obținerea avizelor (câteva zeci) până la stabilirea culoarului de expropriere (pentru 1.100 hectare).

Odată terminată această muncă de ocnaș și lupta cu birocrația, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat licitarea execuției de către CNAIR. De înțeles, doar nu era ca un ministru PSD - eficient, să recunoaștem! - să lase ca un liberal să rămână cu gloria unui proiect atât de mare. Dar nu-i niciun bai. Din nou, orice om cu bun-simț nu poate decât să aprecieze că politicieni din partide concurente au colaborat, totuși, pentru ceva util tuturor cetățenilor, indiferent că aceștia votează PSD ori PNL, UDMR, USR sau AUR.

Cooperarea transpartinică, una dintre puținele în care politicieni sub culori diferite fac un bine public, este de aplaudat, mai cu seamă dacă ne amintim că până acum toate proiectele mari de infrastructură putrezeau cu deceniile prin sertarele CNAIR. Unii le făceau, alții le îngropau.

Secretul reușitei este că proiectul a fost totuși descentralizat, lăsat în sarcina autorităților locale, mai apropiate de cetățean și mai implicate. E al doilea mare rezultat al descentralizării, după ce pe vremea lui Cseke Attila spitalele au fost încredințate primăriilor și consiliilor județene, așa încât, de pildă, Județeanul din Oradea este un model de progres.

Dată fiind rapiditatea cu care în doar 3 ani administrațiile locale au pus pe roate această veritabilă autostradă a Crișanei care este DX Oradea - Arad, poate n-ar strica să fie pasată CJ Bihor și Autostrada Transilvania. Pun pariu că Bolojan ar deschide-o circulației în mai puțin de 3 ani.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
Mi se pare un pic ambițios termenul...
În 2 ani să termine atâtea tronsoane... Uitați-vă la constructorii de la Biharia la Cluj... De câți ani și nu s-a făcut... Licitația tot de cnair îi organizată și cine are încredere în eficiența cnair?! Sper să greșesc și să o termine, dar experiența de până acum...
Postat 22 Februarie 2024, 08:03 de Vio_427
M-am adresat strict PROPAGANDISTILOR BĂTUȚI IN CAP ( no bine amu, dacă au CAP ) nu CeAP , CAP, adică prostia ăia pe care o porți pe umeri
Chiar e bine că nu sunt atât de mulți, se vede ca lipsește propaganda de la comentarii. Mai am și eu LAICURI ::::::))))))
Postat 20 Februarie 2024, 23:33 de Sandu2100
M-am adresat strict bihorenilor bătuți în cap.
E bine că nu sunt chiar atât de mulți. Doar ăștia doi care îmi dau replici tembele se manifestă în scris, fără argumente și constant isterici.
Postat 20 Februarie 2024, 22:48 de KP
@KP
"Repet pentru tot bihoreanul care e bătut în cap". Iar eu repet pentru toti bihorenii nebatuti in cap, acest KP, policalificat, multilateral dezvoltat, priceput la orice, loveste din nou. Mai linisteste-te sa nu-ti crape vreo vena!
Postat 20 Februarie 2024, 15:17 de Biggie
REPET pentru toți PROPAGANDISTII BĂTUȚI IN CAP
unii pe aici ne explică defapt ca acest DX e din anii '80, poate că e așa poate că nu, din păcate au trebuit sa treacă 40 de ani ca să vina Bolojan să-l pună pe hârtie. Asta e una din legăturile lui, a II-a legătură a lui Bolojan cu acest DX este ca primăria Oradea si Arad, CJ BIHOR si CJ ARAD au cotizat fiecare cu cate 1 million de € ca să fie sigur ca se face acest DX.
Postat 20 Februarie 2024, 13:10 de Sandu2100
Repet pentru tot bihoreanul care e bătut în cap.
Exceptând un milion de euroi cheltuiți "am pulea" de Bolojan pe un studiu de prefezabilitate total inutil, pentru că trebui luat de la zero totul ... habarnistul șef în ale mobilității și care conduce CJ Bihor, nu are nicio legătură cu tronsonul fizic al DX Oradea-Arad, acesta fiind parte a unui proiect european care să lege rutier nordul de sudul Europei, iar secțiunea din România ține doar de Ministerul Transporturilor și structurile CNAIR sau CNIR, după caz. Este penibil și de-a dreptul jenant să legi numele lui Bolojan de un asemenea proiect care nici nu este licitat măcar, se va afla în directa supervizare a Comisiei Europene și nimeni nu știe încă cine îl va proiecta și cine îl va executa.
Postat 20 Februarie 2024, 12:06 de KP
Si contestatiile ?
Cum ar putea Bolojan sa evite contestatiile celor care blocheaza lucrarile ? Crezi ca Bolojan e prost sa plateasca oricati bani cer companiile astea de constructii ? Eu nu cred.
Postat 20 Februarie 2024, 10:09 de Riviera
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5785 RON
  • 1 EUR = 4.969 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON