După alegerea noii conduceri, CJ Bihor a intrat, în plină vară, în hibernare. Abia instalat, preşedintele Pasztor Sandor parcă şi-a amintit că la români orice muncă începe cu o pauză, aşa că înainte să-şi suflece mânecile şi-a luat concediu. Nu înainte, totuşi, de a spune BIHOREANULUI, la fel ca secunzii săi, Ioan Mang şi Traian Bodea, ce va face noul triumvirat în următorii patru ani.
Spre dezamăgirea celor ce aşteptau ca maşinăria CJ să pornească în trombă, lucrurile nu stau nici pe departe aşa. Cei trei s-au înţeles să continue proiectele fostei conduceri liberale, fără să-şi schiţeze încă un plan propriu. Concomitent, în timp ce Pasztor afirmă că vrea să se împace cu PNL, Mang anunţă zile negre pentru liberalii angajaţi prin concursuri "cu dedicaţie".
Cât despre opoziţie, mai puternică ca oricând, nu va sta cu mâinile în sân, vestind că nu va vota "orice aberaţie" a noii conduceri, dar şi că-şi va impune propriile proiecte.
"Să nu deranjăm!"
La două săptămâni după preluarea preşedinţiei CJ, Pasztor Sandor a declarat BIHOREANULUI că prima prioritate e "viabilizarea" Aeroportului Oradea. Recunoscând că predecesorul său, Cornel Popa, a făcut "eforturi mari" în acest sens, Pasztor spune că Oradea trebuie să aibă curse internaţionale, dar aşa încât "să nu deranjăm Debreţinul". "Când noi eram în construcţie, Timişoara şi Cluj au înfiinţat mai multe curse externe. La fel şi Debreţinul, şi încă mai drastic. S-a încercat să se discute pe forţă cu ei, pe concurenţă, şi nu s-a reuşit. Eu cred că trebuie să ne dezvoltăm fără să deranjăm Debreţinul, să vedem care e nişa noastră, în conlucrare cu ei. Să vedem ce au ei şi ce putem avea noi. Am discutat deja cu preşedintele Consiliului Judeţean Hajdu Bihar şi primarul din Debreţin, nu mi-e clar dacă (n.r. – la Oradea) va fi Wizz Air sau nu, dar vedem", a mărturisit Pasztor.
Ce înseamnă "să nu deranjăm Debreţinul" nu e clar. În româneşte, însă, se înţelege ca Oradea să nu emită pretenţii pentru destinaţii asigurate de compania maghiară Wizz Air la Debreţin, precum Londra-Luton, Bruxelles-Charleroi, Paris-Beauvais, Milano, Bergamo. Pe de altă parte, Pasztor spune că trebuie discutat cu Tarom pentru o cursă estivală Oradea-Constanţa, care să ducă bihorenii pe litoral, sau pentru o cursă Constanţa-Europa cu escală la Oradea.
O expresie nefericită
"«Să nu deranjăm Debreţinul» nu cred că e cea mai fericită expresie", admite vicepreşedintele Ioan Mang, convins că se doreşte o colaborare reciproc avantajoasă. Cum anume? Înfiinţând la Oradea curse care nu există dincolo şi modernizând legăturile rutiere şi feroviare cu Debreţinul, aşa încât bihorenii să ajungă mai uşor la vecini şi viceversa. "Ideal ar fi să avem o colaborare pentru a nu ne suprapune pe cursele externe. Ar fi fost mult mai inteligent dacă fosta conducere ar fi luat legătura cu Debreţinul şi dacă pe fonduri Hu-Ro se făcea o legătură mai bună între cele două oraşe. E clar că pentru nici unul din cele două aeroporturi nu e bine să ne concurăm", spune Mang. Asta deşi în timp ce aeroportul orădean a fost ţinut intenţionat în paragină până în 2008, maghiarii şi-au deschis curse unde au vrut fără să întrebe partea română dacă e "deranjată" sau nu.
Culmea, adaugă chiar Mang, fosta conducere a CJ a semnat deja o înţelegere cu Ryanair pentru ca din noiembrie să opereze Oradea-Londra, iar de la anul spre încă trei ţări.
Mang mai vede încă o portiţă de colaborare cu maghiarii: "Ce am putea face este ca în condiţii meteo nefavorabile aeroportul de rezervă pentru Debreţin să fie Oradea, nu Budapesta, iar pentru Oradea să nu fie Cluj sau Timişoara, ci Debreţin", zice vicele CJ.
Consens…
Pasztor, Mang şi Bodea sunt în deplină armonie când vorbesc despre finalizarea noului sediu al Muzeului Ţării Crişurilor în fosta Comenduire a Garnizoanei. "Vrem să-l mutăm până în primăvară. Suntem în licitaţie pentru stabilirea executantului care să încheie lucrările", spune Pasztor, adăugând că relocarea se va face pentru început cu vechiul mobilier din Palatul Baroc.
Tot la unison vorbesc cei trei şi despre intenţia de a înfiinţa parcuri industriale în judeţ, demers început tot de fosta conducere a CJ. "În trei zone vrem să le facem: la Tileagd este bătut în cuie deja, în zona Marghita şi în zona Beiuş", spune Pasztor. Nesincronizat, probabil, Mang zice că "încă nu ne-am gândit în ce zone", pentru că "trebuie să găsim înţelegere la primării pentru terenuri".
… şi divergenţe
Diferenţe de poziţii mai pregnante există în privinţa modului în care noii şefi vor aborda problema drumurilor judeţene. Dacă Pasztor a constatat că nu prea sunt bani pentru aşa ceva, Mang susţine că nu va renunţa la promisiunea electorală de a asfalta porţiunile din pământ şi pe cele pietruite, indiferent cât de importante sau, din contră, ar fi.
"Finanţarea pe drumuri e mult mai slabă decât am crezut şi nu doresc să abandonez lucrările începute, mai ales Leş-Tinca-Belfir. În rest avem un pachet de avarie, pentru reparaţii, peticiri şi covoraşe", zice Pasztor. "Săptămâna trecută am vizitat drumul de Uileac-Sârbi, sunt bani bugetaţi, dacă e cazul vom suplimenta. Mi se pare grav că au fost porţiuni pregătite pentru asfaltare şi nu au fost asfaltate, primarul din Sârbi susţine că din cauza apartenenţei politice", afirmă Mang, subliniind că nici nu se gândeşte să renunţe la asfaltarea a 9 km de drum de pământ şi a 140 km de drum pietruit din diverse zone.
Pace sau război?
Cea mai evidentă discordanţă priveşte relaţia cu opoziţia liberală. "Vreau să aduc grupul PNL la masă. Nu cred că ne putem permite ca 46 UAT-uri cu primari PNL să rămână în umbră, nu va fi o prăpastie, că unii vor lua tot şi ceilalţi nimic", zice Pasztor. Sigur pe el, mai ales că în CJ şi în instituţiile subordonate există deja personal numeros adus din UDMR de predecesorul Alexandru Kiss, Pasztor spune că, prin urmare, nici nu va încerca să disloce liberali din posturi.
Până şi consilierii din cabinet, zice el, vor fi "specialişti din afară". Săptămâna aceasta, de altfel, Pasztor va anunţa oficial că director de cabinet îi va fi Kralik Lorand Istvan (foto), absolvent de Geologie şi de Economie, fost director la Bihari Naplo şi promovat apoi la Comisia de Valori Mobiliare din Bucureşti. Alături de el, în cabinet vor mai servi Borsi Lorand şi Isabela Wagner (membri UDMR), plus Adrian Simon, preşedintele Asociaţiei Pro Democraţia Bihor, "tehnocrat" considerat apropiat formaţiunii maghiare.
Vicepreşedintele PSD-ist e în schimb dornic să-şi pună oamenii săi unde poate, dar deocamdată vorbeşte doar despre primul pas: eliberarea din funcţii a celor care le-au ocupat recent. Unul din ei, exemplifică Mang, este fostul primar din Nucet, Costel Sîrghie, devenit administrator al Spitalului de Neuropsihiatrie după un concurs "între patru ochi, la care a participat singur, comisia de concurs fiind alcătuită dintr-o singură persoană". Nu e singurul caz, zice liderul PSD, care a pus ochii şi pe directorul DGASPC, Călin Puie, acuzându-l de insubordonare: "Domnul Pasztor a dispus sistarea concursurilor, dar la DGASPC s-au ţinut pentru 73 de posturi", zice Mang.
"Cu fundu-n sus"
Spre deosebire de omologul PSD-ist, celălalt vice, Traian Bodea, e convins că instituţia "trebuie întoarsă cu fundu-n sus", dar nu ca să-şi aducă fideli din ALDE. "CJ e ca un pom de Crăciun, fiecare a pus pe crengi cum a vrut", zice Bodea, declarând că vrea, dimpotrivă, subţierea organigramei. "Unde se poate face treaba cu patru persoane nu trebuie să fie şapte, mai ales că bugetele pentru investiţii sunt mici", spune el.
Bodea afirmă, pe de altă parte, că va încerca să-i convingă pe Pasztor şi Mang asupra unei propuneri personale, pentru realizarea unui complex expoziţional în vecinătatea Oradiei. "Ar genera venituri pentru toată lumea. În Europa, pe o rază de 30-50 km în jurul unui târg, toate locurile de cazare sunt ocupate, ar fi o oportunitate să aducem tehnologie la îndemâna producătorilor noştri, iar aceştia să încheie contracte pentru pieţe mari", argumentează vicele. Atât doar ca mai marii săi parteneri să-i accepte ideea şi să vrea s-o pună în aplicare. Timp au berechet, patru ani de-acum înainte.
PNL PERSEVEREAZĂ
"N-o să fim maşina lor de vot!"
În timp ce majoritatea UDMR-PSD-ALDE (18 consilieri) încă nu şi-a fixat obiective pe termen mediu şi lung, cei 17 liberali avertizează că, deşi nu-şi propun să fie nişte Gică-contra, nu le vor accepta orice fel de proiecte. "Pe noi, bihorenii ne-au votat în baza unui program. Aşteptăm ca în prima şedinţă să vedem cu ce program vine coaliţia şi dacă vom găsi elemente comune, vom colabora în direcţiile respective. Nu vom fi în niciun caz o maşinărie de vot a majorităţii. Dacă vor propune proiecte pe care nu le putem accepta, să nu conteze pe noi", zice liderul grupului PNL, Ionel Avrigeanu (foto). "Nu le vom vota orice aberaţie, de genul «să nu deranjăm Debreţinul». Noi trebuie să ne luptăm pentru interesele Bihorului, nu să le protejăm pe ale altora. Suntem în competiţie, asta e!", spune liberalul.
Mai mult, Avrigeanu afirmă că PNL va iniţia proiecte proprii, ceea ce va fi o premieră pentru Bihor. Un exemplu e ca parcurile industriale din judeţ să fie administrate de structura creată prin fuziunea între actuala societate Parcuri Industriale a CJ şi Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea, care "are experienţa înfiinţării şi funcţionării parcurilor industriale la maximum".
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.