Dezbaterea taxelor și impozitelor pentru anul 2025, organizată miercuri după amiază în sala mare a Primăriei Oradea, a atras numai 6 orădeni interesanți, plus 3 consilieri locali ai orașului, dar care nu s-au implicat în discuții.
Unii dintre orădenii prezenți la dezbatere au contestat felul în care municipalitatea îi taxează pe șoferii serviciilor de „ridesharing”, cum ar fi Bolt.
Un public restrâns
Întâlnirea nu a trezit interesul nici măcar al aleșilor locali. Niciun consilier local al PNL nu a fost curios să afle care ar putea fi propunerile orădenilor cu privire la „birurile” pe care le vor vota luna viitoare pentru a fi aplicate din 2025.
La dezbaterile din sala mare au putut fi văzuți, în schimb, noii consilieri locali ai PSD, Alin Novac Iuhas, directorul Școlii Gimnaziale Dacia, și Horea Sebeșan, cel mai tânăr ales local din noul Consiliu Local (foto jos).
Aflați la început de mandat, cei doi pesediști au asistat la discuții pentru a lua pulsul, fără a formula propuneri sau obiecții.
La rândul său, consilierul local UDMR, Szabó József, a ocupat un loc în sala de dezbateri cu mult după începerea întâlnirii, după care la final a plecat, tot fără să se implice în discuții.
„Indexarea este impusă”
Cei 6 orădeni participanți la întâlnire au ascultat prezentările succinte ale propunerilor privind taxele și impozitele locale pentru anul viitor, făcute de primarul Florin Birta și de directorul economic al Primăriei, Eduard Florea.
Concret, principala modificare propusă de reprezentanții municipalității se referă la indexarea taxelor și impozitelor orădenilor cu 10,4%. „Indexarea este impusă de Codul Fiscal și reprezintă actualizarea impozitelor cu inflația de anul trecut”, le-a spus Birta participanților la întâlnire.
Orădenii ar avea totuși o soluție să evite să scoată bani mai mulți din buzunar. La fel ca în anii anteriori, municipalitatea le va aplica în 2025 cel mai mare nivel de reducere, de 10% din suma datorată, contribuabililor care își vor plăti integral impozitele până la finalul primului trimestru al anului (31 martie). „Bonificația acordată aproape că anulează partea de creștere a impozitelor”, a declarat directorul Florea (vezi jos).
O taxă disputată
De cealaltă parte, un orădean a contestat justețea taxei pentru utilizarea infrastructurii rutiere. Taxa a fost introdusă prin Hotărârea de Consiliu Local 902 din decembrie 2021. Unică în România, taxa de 500 lei pe an este datorată de șoferii de Bolt sau Uber.
„Taximetriștii plătesc doar 300 lei pe an și primesc în schimb dreptul de a folosi stațiile taxi. Noi plătim 500 lei pe an și nu primim nimic”, a argumentat orădeanul.
Primarul Birta a răspuns că, pe de o parte, așa cum îi zice numele, plata taxei le permite șoferilor de Bolt și Uber să folosească infrastructura rutieră a orașului, iar, pe de cealaltă parte, îi dă municipalității posibilitatea să finanțeze din banii strânși lucrări de întreținere și modernizare a străzilor.
În plus, prin taxa de 500 lei, municipalitatea a încercat să echilibreze modul în care tratează șoferii de taxi - obligați printre altele să obțină „bulină” de la Primărie și să plătească mai multe taxe - și șoferii de Bolt sau Uber, a căror activitate este mult mai puțin reglementată. „Este vorba de echitate, dat fiind că agenții economici (n.r. - taximetriștii și șoferii de Bolt sau Uber) desfășoară o activitate identică”, a completat, la rândul său, directorul economic al Oradiei, Eduard Florea.
În cadrul aceleiași discuții, o orădeancă a propus ca, pe timpul lucrărilor de infrastructură derulate în prezent în Oradea, municipalitatea să renunțe la aplicarea acestei taxe, dat fiind deranjul provocat în trafic. Reprezentanții municipalității au declinat această propunere. „Dacă o anulăm (n.r. - taxa pentru „boltiști”) în instanță, ce veți face?”, a întrebat atunci unul dintre orădeni. „Atunci vom renunța la taxă”, a răspuns Birta.
Proiectul de taxe și impozite propus de municipalitatea orădeană pentru anul 2025 urmează să fie supus votului Consiliului Local Oradea în ședința de la sfârșitul lunii noiembrie.
Vezi mai jos o informare privind nivelul taxelor și impozitelor propuse de Primăria Oradea pentru anul 2025:
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.