Patru asocieri de firme concurează în cadrul licitației pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor de reabilitare a pietonalei Republicii din Oradea, modelul aprobat în studiul de fezabilitate fiind o reinterpretare a celui cu cercuri trasate pe pavaj, care a existat în vremea comunismului și până în anii 2000.
Patru asocieri
Potrivit unui comunicat trimis miercuri de Primăria Oradea, au depus oferte pentru această lucrare asocierile Construcții Bihor (lider) alături de Aquacons SRL (asociat) și subcontractanții Leuinvest SRL, Acom Distribuție SRL, cu terți susținători SC DP Cons SRL și SS Construct Proiect SRL; Flodor Transcom SRL (ofertant) cu subcontractanții Leuinvest SRL, Electro Vital SRL, Proexco SRL, S&H Security Solutions SRL; Gavella Com SRL (ofertant) cu subcontractanții Ritmoteh SRL, Proexco SRL, Profido ed Arte Consorzio Stabile; asocierea formată din Theda Mar Design SRL (lider), FIP Consulting SRL și Adam Stone SA.
Valoarea estimată a investiției este de 14,8 milioane lei fără TVA.
Corso cu linii
În informarea trimisă miercuri, reprezentanții Primăriei Oradea descriu ce va presupune lucrarea și subliniază că pe corsoul orădean va fi din nou un design cu cercuri „desenate”, care – susțin aceștia – se potrivește stilului arhitectural al clădirilor de pe pietonală.
„Strada Republicii din Oradea va fi reabilitată pe tronsonul pietonal cuprins între Piața Ferdinand, strada losif Vulcan și strada Gheorghe Dima. Va fi o reinterpretare a modelului anterior celui existent, prin trasarea unor linii organice ce se integrează cu stilul arhitectural prezent (secession, eclectic etc.), pe porțiunea studiată”, se menționează în comunicatul municipalității.
Astfel, Primăria Oradea urmărește crearea unui coridor de mobilitate pietonală unitară în zona centrală pentru punerea în valoare a obiectivelor turistice, asigurarea unui acces pietonal corespunzător și o zonă de recreere adiacentă obiectivelor din zonă.
Fosta pietonală a primit premiul Academiei Române pentru cel mai bun proiect de amenajare urbană în anul 1975 (sursa: Facebook / Oradea în imagini)
Rețele coborâte în subteran
Proiectul presupune pavarea cu porfir a străzii pietonale Republicii, „pentru a continua stilul de pavare existent în zona pietonală, urmând ca acele linii care vor fi marcate organic să fie făcute dintr-o piatră albă, care să exprime diferența dintre porfir și piatra respectivă”, transmit reprezentanții municipalității.
Potrivit aceleiași surse, accesul riveranilor și al mașinilor de aprovizionare și intervenție va fi permis în continuare și se vor lua măsuri suplimentare pentru siguranța pietonilor în intersecțiile cu străzile Mihai Eminescu, Parcul Traian și Episcop Roman Ciorogariu, trecerile de pietoni urmând a fi reabilitate.
Un aspect important este acela că vor fi coborâte în subteran cablurile care acum fură din frumusețea zonei. „Corpurile de iluminat public existente în zonă se vor înlocui cu corpuri noi economice, cu un aspect similar, toate cablurile de pe fațade și cele aeriene se vor introduce subteran, iar colectarea apelor pluviale se va realiza cu ajutorul unor rigole de tip scafă”, se arată în comunicatul Primăriei Oradea.
Mobilier nou și jardiniere
Mobilierul urban va fi schimbat în totalitate, vor exista jardiniere în jurul teraselor, vor fi montate bănci și coșuri de gunoi cu colectare selectivă în trei fracții. Băncile vor avea o structură metalică și un șezut din lemn, unele fiind dotate cu port USB.
„Se vor amplasa jardiniere decorative cu arbuști, iar terasele existente vor fi reamplasate pe axul central al pietonalei. De asemenea, fântânile arteziene din paviment își păstrează poziția și vor fi reabilitate pentru a se integra în noul concept din zonă”, se detaliază în informarea municipalității.
În ședința de Consiliu Local în care s-a aprobat studiul de fezabilitate aferent proiectului (decembrie 2023), primarul Florin Birta spunea că se dorește „integrarea străzii Republicii cu toată zona centrală reabilitată: Piaţa Unirii, Piaţa Ferdinand, strada Vasile Alecsandri, strada Aurel Lazăr”.
„Ne dorim o zonă centrală uniformă”, afirma atunci edilul, adăugând, cu referire la amenajarea controversată a corsoului în 2007: „Nu vreau să reabilităm zona cu pavaj tăiat pe navă care vine din China, care să nu fie rezistent”.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.