URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 24 FEBRUARIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Până acum câțiva ani, puțini știau de existența unei păduri la capătul prăfuitei străzi Gh. Doja și aproape nimeni nu știa că jumătate din ea era proprietatea municipiului Oradea. Primul noroc al pădurii: noul stadion pică exact pe vechea Grădină Zoologică, așa că e nevoie de un nou amplasament. Prin urmare, mai devreme sau mai târziu, domnul Liviu Andrica se va vedea nevoit să-și mute lighioanele.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La o primă vedere întrebarea pare tembelă. Și la o a doua sau a zecea vedere, tot tembelă rămâne. Problema este, însă, că această întrebare a fost formulată de către doi judecători ai unei curți de apel și adresată Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 Iunie 2022, 14:51

Pietonala Republicii din Oradea va fi refăcută! Modelul din comunism, cu cercuri, propus de Birta. Vă place cum arată? (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primarul Florin Birta vrea să refacă pietonala Republicii după modelul din comunism, proiectat de arhitectul Szabo Arnold. La vremea lui, proiectul a fost premiat de Uniunea Arhitecților din România și Academia Română.

Edilul a îndemnat orădenii să își spună părerea cu privire la modul în care va arăta principala arteră pietonală a Oradiei, marți, într-o conferință de presă.

„Îndemnăm orădenii ca, până la finalul lunii, să își spună părerea și să vină cu idei cu privire la amenajarea străzii Republicii. Aceștia pot trimite email-uri pe adresa primărie@oradea.ro”, a spus edilul.

După cum BIHOREANUL a mai scris, la 15 ani de la reabilitare, strada Republicii arată deplorabil. Iluminatul public din pavaj este dezafectat, pavajul este montat strâmb pe alături cu pietre de culori diferite, gurile de canal nu sunt ridicate la nivelul de călcare, iar pe unele porțiuni apa băltește.

„Am ajuns la concluzia să reamenajăm strada Republicii având în vedere sesizările și reclamațiile primite cu privire la starea pietonalei Republicii”, a spus Birta.

Conducerea municipalității își dorește reabilitarea pietonalei după proiectul arhitectului Szabo Arnold, cu linii albe în formă de arc de cerc, care a și fost implementat în comunism.

„E o restilizare a proiectului vechi. Strada va fi pavată cu porfir pentru a continua stilul de pavare din zona pietonală din Piața Ferdinand, urmând ca acele linii care vor fi marcate să fie făcute dintr-o piatră albă care să exprime diferența între porfir și piatra respectivă, pentru a fi marcate ca pe vechea pietonală”, a spus Birta.

În plus, trecerile de pietoni și rigolele de scurgere a apelor vor fi amenajate după modelul celor din piețele Unirii și Ferdinand, iar actualul sistem de iluminat din pavaj va fi dezafectat.

„Vor fi refăcute corpurile vechi de pe clădiri, fără a se mai reface iluminatul din pavaj. Cele două fântâni (n.r. de la cele două capete ale pietonalei) vor fi readaptate soluției”, a declarat edilul.

Birta a mai spus că lucrările ar putea începe în vara sau în toamna anului viitor, ținând cont de semnarea contractului de finanțare.

„Proiectul ar urma să fie finanțat prin POR 2021-2027, unde nu au fost încă lansate ghidurile de finanțare”, a declarat primarul.

Potrivit acestuia, lucrările vor dura circa 12 luni.

„În ultimii ani am încercat să modernizăm infrastructura din zonă lucrând la rețelele de termoficare, energie electrică, gaze, apă canalizare. Singurul lucru la care vom mai lucra este un cămin tehnic în zona de mijloc, astfel încât toate terasele din zona mediană să aibă acces la apă, canalizare și curent”, a mai precizat Birta.

Primarul a promis că, spre deosebire de precedentele lucrări de reabilitare, cele de anul viitor vor fi organizate de așa natură încât să deranjeze cât mai puțin afacerile comercianților de pe strada Republicii.

„Orice reabilitare, cum a fost și cea de pe strada Vasile Alecsandri, va aduce deranj, dar împreună cu comercianții din zonă și constructorii vom lua măsuri ca deranjul să fie cât mai mic. Rețelele, de la gaz până la cele pentru scurgerea apelor pluviale, sunt deja rezolvate, așa că n-ar trebui să avem tranșee”, a spus Birta.

Potrivit evidențelor municipalității, Oradea are o suprafață de 85.000 de metri pătrați de zonă pietonală.

Principala arteră rezervată pietonilor începe la magazinul Crișul, cu continuare prin piețele Ferdinand și Unirii, cu trecere pe strada Vasile Alecsandri și Parcul 1 Decembrie pentru a avea punct final la intrarea în Cetate.

Vezi mai jos cum ar putea arăta Corso!

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
Off-shore
Se pare că bihoreanul nu-i mai deștept că restul cetățenilor din România.Muncesc doar ca prin taxele lor sa tina niste firme off-shore .Sa mărești in fiecare an taxele,sa dai oameni afară din casă,să pui oamenii să steie in asemenea poluare,trebuie sa ai cetățeni cu adevărat idioți.
Postat 22 Iunie 2022, 16:22 de Cezarivan
Așadar, investiția "făcută" de Bolojan în "reamenajarea" pietonalei este încă un eșec notabil.
Instalații electrice îngropate, infrastructuri de utilități și dalaje făcute în ultimii 12 ani vor fi simple amintiri care au găurit buzunarele orădenilor. Iar noile lucrări din viziunea edililor orădeni vor bloca comercial centrul urbei și atractivitatea zonei istorice atât de lăudate. Pentru multă vreme. Va fi un moment bun pentru speculații imobiliare. Se vor închide multe spații comerciale și se vor vinde la prețuri chiar decente. Vin din urmă noi ofertanți, care își freacă deja mâinile și se pregătesc să fie proprietari de localuri, pe pietonală mai ales. În rest e de bine ... proiectul arată că pe vremea comuniștilor erau destui proiectanți buni, nu făcături și imitații de "specialiști" ca acum.
Postat 22 Iunie 2022, 08:25 de KP
cei care comentati ca se reface dupa numai 15 ani
A fost stiut de 1-2 ani ca se vrea refacerea, au si ajutat la asta cu santierele din ultimii ani, au facut tot lucrarea cat mai prost sa se poate zice ca trebuie refacut totul ca sa aiba firmele de case ce sa faca... Sunt zeci de exemple, unde au sifonat milioane si nici dupa 5-10 ani au refacut, au renuntat etc, vezi pietele Nufarul, Cetatii, Decebal, toti au fost reabilitate in ultimii ani si fiecare au inceput sa refaca sau sa faca altceva in locul lui, cate strazi au fost modernizate, iar nici dupa un an au spart de mai multe ori ca sa schimbe teviile, sa introduca gas, pe motiv sa pune cablurile subteran dar totusi cablurile tot sunt pe stalp, etc... Iar despre faptul ca dupa ce se termina o lucrare primaria nu intretine, avem liste la infinit... Sa dai un comunicat ca dupa 1.5 ani de la inaugurare au spalat sticlele la pasajul Magheru, care ar trebui sa fie o obligatie sa faca un angajat de la RER macar lunar... Dar da, stim, noi vrem mult de la primaria.
Postat 22 Iunie 2022, 08:02 de cititor_
Nebunie...dupa 15 ani sa schimbi....
Dupe 15 ani sa schimbi...?! A innebunit Birta...sau vrea sa arunce din nou banii pe fereastra.... Mai exista DNA sau Curtea de Conturi...???? Aruncam milioane pe fereastra... in orie zona istorica se pune o piatra si zeci de ani ramane
Postat 21 Iunie 2022, 19:18 de strada
Fain dar fara ALB!
Imi place modelul care actualizeaza desig-ul vechi. DAR ALBUL ACELA TERBUIE exclus. Va arata oribil dupa 2 ani maxim!
Postat 21 Iunie 2022, 16:55 de Szaby_Oradea
Vedem
Sa nu sa apuce de cercuri si sa iasa patrate
Postat 21 Iunie 2022, 16:43 de Jancsy
pietonala.
Deja se reabiliteaza. Doar dupa 15 ani ? Mult a tinut.....Ar trebui culori mai putin sensibile si sa nu accentueze vara caldura, ca si albul, ca si asa nu sunt pomi pt umbra. Dupa ce se va lipi guma de mestecat si mucuri de tigari , va arata urat......
Postat 21 Iunie 2022, 16:27 de cosmin5z
Modelul este frumos
Dar am un of: pe piatra alba se vor arunca multe gume de mestecat care vor lasa pete si in cativa ani va fi destul de urata. Sper sa se lucreze pe portiuni si sa se delimiteze acele portiuni cu niste garduri mobile, sa fie deranjul cat mai mic. Si sa nu existe mizeria si degringolada de la pasajul de la Piata mare.
Postat 21 Iunie 2022, 15:56 de Neutryno
Nu
Exista și alte modele, nu ne întoarcem inapoi
Postat 21 Iunie 2022, 15:36 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5843 RON
  • 1 EUR = 4.9769 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON