URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 06 OCTOMBRIE 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Pentru țăranii din Brusturi, Revelionul a venit cu trei luni mai devreme. Prima doamnă a comunei, nană Livia Bârlău, a fost realeasă șefa organizației de bază a PSD. Deși nu are decât două dosare penale, prin derogare a primit aprobarea de a rămâne șefa pesediștilor din zona Picleu-Țigănești, chit că poate alții, cu ani buni de pușcărie la activ, meritau cu prisosință să fie aleși în onoranta funcție.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
În prima zi a acestei luni s-a împlinit o jumătate de an de când, pe 1 aprilie, conducerea mega-Spitalului Județean era preluată, pe firmă de management, de dr. Gheorghe Carp, care renunța la tihnitul mandat de senator. O parte a bihorenilor care depind de serviciile acestuia (spitalizări, dar și internări de zi, consultații, investigații de laborator) se întreabă, legitim, ce s-a schimbat de atunci...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că ar fi oportună introducerea autobuzelor școlare pentru scăderea aglomerației din centrul Oradiei?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La finalul lunii martie, Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, adopta trei propuneri legislative inițiate de către parlamentari prin care se modifica aceeași lege, respectiv Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul diabetului zaharat vizează normalizarea glicemiei. Bolnavul trebuie să ştie şi să fie convins de importanţa respectării dietei şi a tratamentului, fiind de asemenea instruit să îşi controleze singur glicemia şi glicozuria (cantitatea de glucoză din urină).
09 Septembrie 2022, 10:25

Oradea... la curent: Câte mașini electrice circulă în Bihor și cum (nu) țin autoritățile pasul cu infrastructura (FOTO)

Oradea... la curent: Câte mașini electrice circulă în Bihor și cum (nu) țin autoritățile pasul cu infrastructura (FOTO) ÎNCĂ NU. 14 din cele 22 de stații de încărcare din Oradea nu erau funcționale săptămâna trecută
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Preţurile tot mai ridicate din benzinării îi fac şi pe bihoreni să aleagă vehicule electrice. În judeţ sunt înmatriculate 393 de autoturisme electrice, dintre care aproape jumătate achiziţionate în acest an. Principala problemă de care se lovesc, însă, şoferii de electrice este infrastructura de încărcare. În Oradea sunt încă puţine staţii de alimentare, iar în judeţ deloc! 

Spring prinde demaraj

Datele Ministerului Afacerilor Interne privind maşinile înmatriculate în Bihor arată că, la finalul anului trecut, în judeţ erau înregistrate 223.325 de autoturisme, din care mai mult de jumătate (122.552) alimentate cu motorină, 98.497 pe benzină, 1.327 hibrid, iar 249 alimentate de energie electrică.

În anul 2022, electricele s-au înmulţit în Bihor, astfel că 144 de autoturisme noi au fost înmatriculate până acum. Un imbold l-a dat Ministerul Mediului, care a oferit o primă de 10.000 euro la achiziţia fiecărei maşini electrice. 

Cea mai cumpărată maşină electrică de către bihoreni este Dacia Spring, recomandată pentru şoferii de oraş. Conform catalogului Dacia, bateria maşinii are o autonomie de până la 314 km în oraş şi 230 km la consumul "mixt", şi poate fi încărcată acasă, la o priză standard, cu un cablu special, sau la staţiile publice, în mai puţin de o oră, după cum se laudă producătorul. Preţul unei Dacii Spring începe de la 21.800 euro, ceea ce explică şi numărul tot mai mare al acestor vehicule pe şosele. Numai în acest an, în Bihor s-au înmatriculat 78 de Dacii electrice!

Totodată, la finalul anului trecut, în judeţ erau înmatriculate 8 maşini Tesla, iar anul acesta alte 7 au primit numere de Bihor.

Infrastructură deficitară

Printre orădenii care au o maşină electrică se numără şi Călin, proprietarul unei Skode pe care a cumpărat-o în urmă cu aproape un an. "Voiam o maşină nouă, că eram sătul de service-uri. A contat bonusul oferit de stat în alegerea mea", zice orădeanul. 

A făcut deja aproape 20.000 de kilometri cu autoturismul electric, inclusiv o călătorie până la Marea Neagră şi alte două în Austria, şi estimează că a alimentat cu energie în valoare de circa 1.000 lei. Autonomia bateriei este de 300 de kilometri, iar într-o oră maşina se încarcă "full", la o staţie rapidă. Dacă ar opta pentru încărcătoare lente, ar trebui să aştepte 8 ore.

Pentru că locuieşte la bloc, orădeanul depinde de staţiile publice de încărcare. "Şi aici cam încep problemele proprietarilor de electrice", zice el. Oradea are 22 de staţii montate de Primărie, dintre care 6 în parcări supra şi subterane (Independenţei, Bariţiu şi Braşovului) şi 16 printr-un program finanţat de Administraţia Fondului de Mediu. 

Stație de încărcare pentru mașini electrice

Problema este că cea mai mare parte din ele nu funcţionează. "Staţiile de încărcare din parcarea de pe Independenţei sunt defecte de câteva luni, iar multe din staţiile din oraş nu merg", spune Călin. Printre staţiile nefuncţionale se numără cele de pe Bulevardul Dacia, de la aquaparkul Nymphaea ori din curtea Primăriei.

În curând

Mihai JurcaDemarat în urmă cu un an, proiectul de amplasare a celor 16 staţii electrice nu este încă finalizat, explică city-managerul Oradiei, Mihai Jurca (foto), şi de aceea nu toate încărcătoarele sunt disponibile. "În a doua jumătate a lunii septembrie, proiectul va fi încheiat, cu toate procedurile administrative, şi staţiile vor fi funcţionale", promite Jurca. 

Cât despre încărcătoarele din parcarea de pe Independenţei, city-managerul spune că au fost vandalizate, iar municipalitatea aşteaptă de săptămâni bune piesele de schimb, din China. 

Funcţionarea staţiilor a fost îngreunată şi de implementarea unui sistem de plată. Iniţial, Primăria a vrut să ofere încărcările gratuit, iar şoferii ar fi trebuit astfel să plătească doar taxa de parcare aferentă. "Curtea de Conturi a decis că acest lucru nu este posibil, aşa că Primăria taxează costul energiei electrice", zice Jurca. Zece minute de încărcare rapidă costă 18 lei, ceea ce face ca un "plin" să coste undeva la 100 lei, bani la care se adaugă taxa de parcare. 

Teoria şi practica

Când toate staţiile de încărcare vor fi funcţionale, s-ar putea totuşi să se dovedească insuficiente pentru cele 400 de maşini electrice deja existente. În plus, dacă se menţine trendul, şoferii vor ajunge să stea la coadă ca să îşi încarce bateriile, iar municipalitatea nu pare să aibă încă o strategie pentru ce va urma. 

"Ştim că sunt tot mai multe vehicule electrice şi căutăm soluţii pentru extinderea numărului de staţii. Chiar şi aşa, trebuie să recunoaştem că Oradea este unul din oraşele din ţară cu cea mai bună infrastructură de încărcare", zice Jurca. Teoria ca teoria, practica ne mânâncă...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
Ipocrizia
Asa se poate numi promovarea masinilor electrice in asa zisa criza energetica!
Postat 11 Septembrie 2022, 08:18 de K62i
E gava situatia
Problema majora e inechitatea intre clase sociale, intre oameni, dezechilibrele mari intre venituri si cheltuieli, neputinta guvernelor de a solutiona crizele aparute in decursul anilor, solutii gresite, coruptia, totul la scara globala. Problema energiei e doar una din efectele politicii proaste la nivel mondial, accentuata in Romania unde avem un STAT ESUAT.
Postat 11 Septembrie 2022, 06:46 de scarbit
Priviti toate detaliile
Problema electricelor e foarte complexa in cea ce priveste consumurile. Cu totii am semnalat calcule si costuri unii corecte, altii au scris in necunostinta de cauza. In concluzie, DA la prima vedere este rentabila sa zicem cu coturi la jumatate. (depinde unde alimentezi, nu vorbim de alimentari gratis care sunt pomeni trecatoare). Nimeni nu pomeneste niciodata (oficialii, producatorii, guvernantii) despre accizele care ridica pretul combustibililor fosili. Accize care incet incet vor ridica pretul energiei electrice, ca doar de unde se vor indestula statul si baietii destepti. Cat despre ecologie nu mai vorbim ca electrica este ecologica ca s-a tot scris si s-a demonstrat adevarul. Deci este discriminare intre detinatorii de autoturisme? Cel cu masina cu motor de 4.0 litri si putere 300 cai, plateste taxe de drum mari, taxe de mediu si alte accize in pretul carburantului (vezi doamne polueaza) si impozit colosal iar cel cu Tesla de 700 cai zero taxe zero accize zero impozit. Precizez ca costurile de achizitie sunt comparabile deci amandoua de LUX. Teoretic imozitul ar trebui sa aiba legatura cu valoarea bunului nu cu capacitatea cilindrica. Asta alta discutie si discriminare.
Postat 11 Septembrie 2022, 06:23 de scarbit
e grav ca 2/3, 66% din statiile electrice construite nu sunt functionale
dar costurile de constructie sunt mari, si la fel si valoarea terenului in centru. Unde pui parcari rosii, supra-taxate ca sa DESCURAJEZI parcarea, nu mai dai nici o subventie, ca e ruptura de logica sa SUPRA-TAXEZI, sa vrei sa DESCURAJEZI, si apoi sa dai pe jumatate gratis. Ar trebui ca toate cele 22 de statii sa fie functionale. Si ar trebui sa vedem privati (precum Kaufland) ca ameneajeaza statii de incarcare. Statia de incarcare de la OTL, dupa cum a zis domnul anonimizat, nu e o locatie care sa para in interesul cetateanului ci fie al parcului auto OTL (pe viitor) sau CAO(?!?), fie al vreunui boss de pe-acolo (speculam doar). De-acord cu ce a zis de probleme existente, de penalizari (daca nu cad in vina primariei, ca atunci nu poti penaliza constructorul, daca nu i-ai dat access pe proprietate), fiabilitate/reliability, consistenta in folosire, durata de cand nu sunt functionale versus comunicarile frumoase de relatii cu publicul si logica de calcul a consumului de energie, doar nu si cu subventia la parcarea ocupata. Curtea de Conturi e notorie pentru a ataca o decizie intr-un judet si a inchide ochii intr-altul, dar probabil vine randul si la Cluj sa fie avertizati. Doar partea cu "O grămadă de orașe oferă parcarea gratuită către șoferii de electrice (nu doar atunci când încarcă, ci în toată zona centrală). Nu crede Primăria că ar putea să intre în rândul lumii? Că ar putea stimula lumea suplimentar prin această facilitate care chiar nu costă absolut nimic". O gramada de orase nu fac diferenta intre barbat si femeie sau legalizeaza se*ul cu cadavre moarte, nu trebuie in rand la orice, ci doar la ce ni se potriveste. Electricele or fi de viitor, dar sa fie atat de eficiente incat sa le cumperi pentru ca sunt mai ieftine (la service, de intretinut deja sunt), dar si la achizitie, reinnoire baterie, alimentare. Am condus Tzesla si imi place performanta sportiva, dar vreau sa vad ca numerele dau pe profit, ca iesi mai ieftin asa datorita inovatiei tehnice si stiintifice, natural prin producator, fara interventia statului, fara taxa pe carbon ca sa falimentam BlueAir, fara taxa pe termocentrala si transfer de bani de la productia ieftina si eficienta economic catre subventie pe eoliana ineficienta. Cresterea economica din unele state care subventioneaza puternic ineficienta e mai mica decat cresterea economica avuta de Romania in ultimii ani. Adica am recuperat la dezvoltare, daca nu am investit in ineficienta. Facilitatea de a da gratis terenul costa, cel putin cat costul de oportunitate de a inchiria terenul unei alte folosinte, plus costul amenajarii, plus valoarea terenului si sau chiria. Pinonel si Excalibur au dreptate. In rest, sa nu uram electricele ca unele sunt frumoase, si de viitor. Doar ca le vrem mai bune si independente, majore, nu copii sub grija statului.
Postat 09 Septembrie 2022, 21:19 de unu
.
Cu singura precizare că mi-am făcut cont ca să îmi exprim frustrarea față de felul în care Primăria Oradea alege să comunice cu noi, contribuabilii. De avut unde să încarc mașina, am destule opțiuni din fericire. Nu despre asta era vorba, ci despre modul în care city-managerul alege să trateze un contract cu termen de peste un an depășit și, în plus, preferă să interpreteze subiectul electrificării exact așa cum îl percepe el, dezinteresat. Cât despre comentariul cu greșeli de scriere al utilizatorului „unu”, nu pot decât să spun că intră perfect în acele scoruri rușinoase de 400 și ceva la înțelegerea textelor din testele PISA. Detectez multă frustrare în comentariul tău. E ceva anume care te supără atât de tare? Ai văzut undeva că vrea cineva alimentare gratuită din banii publici? Era vorba doar despre a taxa dublu încărcarea și prin încasarea de bani pentru parcare. Pentru că nu parchezi de dragul de a parca acolo, ci pentru că e nevoie să încarci. Nu de alta, dar la încărcătoarele de la Acquapark nu plătești niciun leu parcare, dar la Tribunal da, de exemplu. Iar despre rovinieta, chiar nu știu cine a zis că nu se plătește.
Postat 09 Septembrie 2022, 16:44 de User anonimizat
PS
Ne futura pe astia(aia) cu vehicule electrice si plafonarea guvernului. La 255kwh plafon pe luna mai incarci p*la masina in curte, acasa...lent,pina dimineata, cind consumul patriei e mai redus.
Postat 09 Septembrie 2022, 15:47 de excalibur
SA PUNEM MINA PE CARTE
Cu greu si-a facut cont "utilizatorul anonim" un cont pe bihoreanul, ca sa-si exprime frustrarea ca Dinsul,dupa ce si-a cumparat masina electrica, nu area unde s-o incarce ca lumea in orasul Luminii. Ce sa zic eu, pe baricada acilea de vreo 10 ani, absolvent de electronica la timisoara, la energetica intrau aia cu medii mai mici :), care se angajau la Renel, care ma lupt cit ma duce capul, sa inteleg gindirea #echipei cistigatoare... Deci, pina la transformate Laplace, semnale-circuite-sisteme si teoria-transmiterii-informatiei, forme de unda si modulari in faza in cuadratura, sa facem un calcul elementar: Energia=putere x timp. Aka, 1 kwh-= 1kw consumat/cedat in timp de o ora. Prietenul nostru verde a contat pe ghiorţalăii care ne-au bagat in cap revolutia verde, care s-au visat ca ne vom incarca masinile electrice GRATIS, ca sa salvam planeta. Si-acum, la calcule: Incepem cu kwh: Electric: pe vremuri, cca 80 bani, pretul real in romania, fie un leu. O baterie de 40kwh, 40 lei. [ https://0-100.ro/2021/02/16/masina-electrica-in-2021-unde-incarc-cat-costa/ ] Autonomie, maxim 300km. CAM 15BANI PE KM. Pe motorina/benzina , consum 6 litri/100km adica 45-50 lei/100 km. Deci 50 BANI/KM . De 3 ori mai scump si mai poluant. In realitate, randamentul unui motor electric poate ajunge la 90-95% in timp ce motorul cu ardere interna maxim 40%. Un litru de benzina/motorina are 9-10kw putere calorica,costa 8 lei, deci 1kw fosil iese la cca 0.9 lei. Ponderam cu 40% eficienta, deci 0.9x2.5=2.25 lei kw/kwh. In concluzie, la preturile actuale, mersul cu un vehicul electric e la jumate de pret fata de cel fosil. Sa nu uitam ca pretul carburantilor poarta in ele peste jumatate accize si taxe la statul palm-barba-cot. Deci, intr-o lume corecta ar fi tot cam acolo. La un pret dublu vehicul electric versus clasic. Daca luam in calcul 1000euro/mwh electric cit a ajuns curentul pe bursa, adica 5 LEI/KWH tot calculul se duce dracului, laolalta cu vehiculele electrice. Plus ca reteaua de distributie abia face fata deocamdata la consumurile actuale...[https://www.latimes.com/opinion/letters-to-the-editor/story/2022-09-04/heat-is-stressing-californias-power-grid-electric-cars]
Postat 09 Septembrie 2022, 15:35 de excalibur
Gratis nu se poate? Sa imi dea statu salar ca eu salvez planeta
E bine sa plateasca si parcarea si curentul, ca tot omu, ca nu au puf in frunte. Electrica e alegerea lor, si fiecare alegere are un cost. Dar unii vor si Tzesla, si aer de superioritate, si alimentati pe banii altora (publici) di parcari pe gratis acolo, si fara impozit de masina pe drum pe rovinieta. Cum politicienii sunt abonati la banu public, se gasesc si alti baieti destepti pe ce e la moda
Postat 09 Septembrie 2022, 14:32 de unu
Câteva precizări necesare
(încep prin a spune că după mai mult de zece ani de citit articole și comentarii, mi-am făcut în sfârșit un cont de comentator numai și numai pentru că articolul acesta m-a provocat prea mult) Primăria (ca de obicei în ultima perioadă) face mai multă demagogie decât să spună lucruri corecte și concrete. Adevărul este că: - un articol publicat chiar în Bihoreanul în 23 august 2021 anunța din partea Primăriei cu surle și trâmbițe că proiectul va fi gata în 6 luni de atunci. „Municipalitatea menţionează că termenul de execuţie a lucrărilor şi de furnizare a staţiilor de reîncărcare este de 6 luni, astfel că la începutul anului viitor vor putea fi puse în funcţiune.” A trecut mai mult de un an și încă nu e gata. Se pune problema vreunei penalizări? Comunicate noi pe tema asta nu au fost emise de către Primărie. E una din acele firme așa-numite „de casă” care are parte de generozitate din partea Primăriei? - cele două încărcătoare defecte din parcarea Independenței (cel puțin unul din ele) au mult mai mult de „câteva săptămâni” de când sunt defecte. - în parcarea Brașovului încărcătoarele dau erori sistematic, iar uneori se opresc din senin - în parcarea Barițiu încărcătoarele se opresc din senin, sporadic (portarii din ambele parcări sunt foarte în temă față de acest subiect. M-aș mira foarte mult ca șefii lor să nu fi transmis mai departe faptul că există probleme severe cu stațiile) - alte stații făcute din banii Primăriei nu prea au existat (cea de la CAO e închisă de multă vreme, din câte știu, iar la OTL nu am încercat, nu știu dacă chiar ai acces în incinta garajului OTL pentru a-ți încărca mașina personală). Atunci când se laudă cu faptul că „Oradea e unul din orașele cu cea mai bună infrastructură... bla bla”, city-managerul e conștientă că treaba asta e spusă fără nicio acoperire? Sau își exersează demagogia pentru eventuale alegeri viitoare? - în Cluj-Napoca, aceleași tipuri de încărcătoare (gestionate tot prin intermediul aceleiași firme: Ev-Connect) oferă încărcare gratuită cu titlul „din partea Municipiului Cluj-Napoca” (le-am folosit personal, chiar în săptămânile recente, deci nu e nicio confuzie la mijloc). Acolo Curtea de Conturi are alte păreri? - tariful e descris extrem de neinspirat: nici vorbă de „18 lei pentru 10 minute”. Există un tarif precis (mi se pare 1,49 lei/KWh la încărcare înceată, 1,79 lei/Kwh la încărcare rapidă). Există diferențe mari între capacitățile bateriilor fiecărui tip de mașină și diferențe mari între vitezele de încărcare (inclusiv la o singură mașină, dacă o încarci rapid când mai ai doar un sfert din baterie se va încărca mult mai repede decât atunci când ai 70% din baterie, de exemplu). Deci logica 18 lei/10 minute e total greșită. Mașinile care vor să încarce încet (cu excepția cea mai notabilă Renault Zoe) vor încărca cu 7Kwh. Deci vor plăti 10,50 lei / oră. Primăria a definit tariful de încărcare în hotărârea cu taxele și impozitele pentru acest an, încă din iarnă. Evident, consilierii locali au aprobat fără comentarii tariful. - la asta se adaugă prețul parcării. Dacă ești în zona roșie, asta înseamnă încă 8 lei pe oră. Adică atât aproape cât dai pe curent. Chiar nu putea fi măcar parcarea gratuită în locurile de la stații, dacă mașina e pusă la încărcat? Nimeni nu vrea curentul gratis, dar chiar trebuie plătită și parcarea? O grămadă de orașe oferă parcarea gratuită către șoferii de electrice (nu doar atunci când încarcă, ci în toată zona centrală). Nu crede Primăria că ar putea să intre în rândul lumii? Că ar putea stimula lumea suplimentar prin această facilitate care chiar nu costă absolut nimic (încă o dată: măcar atunci când stai și încarci). E drăguț, în schimb, că s-au pus în proiect banii cu care s-au colantat stațiile cu „Oradea - Art Nouveau”.
Postat 09 Septembrie 2022, 13:31 de User anonimizat
Momeala pt fraieri....
Pe scurt fara multă vorbăraie un mare fas ,o bășină răsuflată . Un Spring chel 21,800 tre sa fii cretin ....sincer .
Postat 09 Septembrie 2022, 13:21 de sss
Vise taica
Ce nu ia nimeni in calcul la electrice e viitorul. Infrastructura nationala nu s-a modernizat de zeci de ani. Cate incarcari simultane or sa ooata duce oe cablurile curente, pe langa consumul casnic deja existent? Mai apoi, peste 6 ani springurile din prima serie vor trebui sa recicleze bateriile. Cine va suporta costurile? Proprietarul? Fix! De aia hidrogenul e viitorul, poate randament mai scazut din cauza complexitatii stocarii dar tarile cu apa calda au deja infrastructura gata si au clienti. Nu e mai ieftin ca si cost/km dar cu siguranta e mai ecologic, eliminand bateriile de tractiune. Creste conplexitatea, dar cine a condus si alimentat o data in viata pe hidrogen a vazut avantajele: 4 minute un plin ce la unele masini merge pana la 1000km. Dar mai e mult până departe cand locuiesti in Romania. P.s. unii au deja camioane si altii trenuri si autobuze... Dar din austria spre est ciuciu statii.
Postat 09 Septembrie 2022, 11:45 de poiu
Prostii!
Nicio tara din lume nu este pregatita nici macar pt. conversia la propulsia electrica a 20% din totalul autoturismelor! In contract furnizorul meu de electricitate imi garanteaza o putere de 5KW. Ce sa fac cu 5 kw cand majoritatea incarcatoarelor ,,casnice" au pe la 7kw?! Ok, imi modifica bransamentul si pot merge pe 11 kw, dar ce folos?! Isi mai cumpara doi, trei vecini si sare punctul trafo in aer!
Postat 09 Septembrie 2022, 10:56 de pinonel
Cit e halatu' ?
Adriana ne propune un test de inteligenta: "A făcut deja aproape 20.000 de kilometri cu autoturismul electric, inclusiv o călătorie până la Marea Neagră şi alte două în Austria, şi estimează că a alimentat cu energie în valoare de circa 1.000 lei. Autonomia bateriei este de 300 de kilometri, iar într-o oră maşina se încarcă "full", la o staţie rapidă. Dacă ar opta pentru încărcătoare lente, ar trebui să aştepte 8 ore." "Zece minute de încărcare rapidă costă 18 lei, ceea ce face ca un "plin" să coste undeva la 100 lei, bani la care se adaugă taxa de parcare. ". Sa se rezolve ecuatia de mai sus...
Postat 09 Septembrie 2022, 10:54 de excalibur
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.9805 RON
  • 1 EUR = 4.9419 RON
  • 1 HUF = 0.0117 RON