URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 16 MAI 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Este evident că dacă guvernanții nu fac eforturi de imaginație, campania de vaccinare ar putea să încetinească sau să se blocheze total. Așa au apărut și aceste locuri neconvenționale de vaccinare, ce dau un nou impuls celor care încă mai stau pe gânduri.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ştiţi bancul cu olteanul care, când nu are ce face, se dezbracă şi îşi păzeşte hainele? Aşa şi Guvernul nostru, de parcă n-ar fi avut atâtea alte lucruri de făcut, serioase, s-a apucat să dea săptămâna trecută o Ordonanţă menită, cică, să "debirocratizeze activitatea în cadrul microîntreprinderilor". Concret, firmele cu până la 9 angajaţi nu mai sunt obligate să aibă fişa postului pentru aceştia şi nici regulament intern...
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Am patru amintiri mai aparte de la trecerea frontierei în Ungaria. Prima dată când am ieşit din ţară, în 1991, mă aflam într-un autobuz plin de rockeri, cu toţii excitaţi că urma să vedem AC/DC, Metallica şi Mötley Crüe la Budapesta. Autobuzul întârziase, coada la vamă era lungă şi ne temeam că vom întârzia...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Veţi merge în vacanţă vara aceasta?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În aceste zile, Parlamentul României dezbate în regim de maximă urgență o propunere legislativă vizând modificări importante ale codului de procedură penală. Originea acestor modificări se află într-o decizie din 7 aprilie a.c. a Curții Constituționale, nepublicată încă, decizie prin care au fost declarate neconstituționale mai multe prevederi din codul de procedură penală, judecătorii constituționali statuând, în esență, că „este necesar ca hotărârea judecătorească să fie redactată, motivată în fapt și în drept, la data pronunțării”.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul medicamentos al ulcerului duodenal are 4 obiective majore: ameliorarea durerii, accelerarea procesului de vindecare a leziunii ulceroase, prevenirea recăderilor şi a complicaţiilor.
28 Februarie 2020, 08:01

Oraş... la curent: În Oradea, numărul staţiilor de încărcare pentru maşini electrice creşte simţitor

Oraş... la curent: În Oradea, numărul staţiilor de încărcare pentru maşini electrice creşte simţitor GRATIS! În curtea Companiei de Apă Oradea, orice proprietar de maşină electrică îşi poate încărca vehiculul fără să plătească niciun leu
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În ultima perioadă se discută tot mai intens despre calitatea aerului pe care îl respirăm, poluat în special cu noxe eliberate de maşini.

Din zecile de mii de autoturisme care circulă zilnic pe străzile Oradiei, doar câteva sunt nepoluante, electrice. Totuşi, în oraş a crescut simţitor numărul de staţii de încărcare pentru ele. Poate - poate aşa vor apărea şi mai mulţi clienţi...

Ce preferă bihorenii

Potrivit datelor Registrului Auto Român, la sfârşitul anului 2019 în Bihor erau înmatriculate 30 de autoturisme electrice, 5 autoutilitare şi 6 cvadricicluri electrice, vehicule de mici dimensiuni.

Dintre maşinile nepoluante, cele mai multe sunt marca Renault Zoe, 8 la număr, alte 6 sunt Smart şi tot atâtea Nissan Leaf. Patru bihoreni conduc maşini marca Tesla (trei modelul S şi unul modelul 3) şi tot atâţia deţin BMW-uri electrice i3. În Bihor mai rulează un Citroen C-Zero şi un Volkswagen E-Golf. 

Cele 5 autoutilitare electrice sunt toate marca Renault Kangoo Expres, iar bihorenii mai au 3 cvadricicluri Renault Twizy, respectiv câte unul din mărcile Aixam, Mega şi Tazzari City. Două Twizy şi un Kangoo au fost cumpărate de operatorul licenţiat de salubritate al Oradiei, RER Vest, care le foloseşte pentru activităţile de salubrizare stradală şi întreţinerea spaţiilor verzi din oraş. 

Curent de la Primărie

Numărul mic al vehiculelor electrice în Bihor este cauzat, în principal, de preţurile mari ale acestor maşini. De pildă, un Renault Zoe, despre care producătorul spune că are o autonomie de până la 395 km, costă minimum 30.350 euro, un BMW i3 (cu o autonomie declarată de 260 km) cel puţin 37.080 euro, iar o Tesla S porneşte de la 72.600 euro! 

În plus, potenţialii clienţi sunt descurajaţi de faptul că în România nu prea sunt staţii pentru alimentarea acestor vehicule. 

Tocmai de aceea, în urmă cu doi ani, Primăria a decis să amenajeze în oraş 16 staţii de încărcare electrică rapidă. Finanţate cu fonduri UE, ele se vor găsi în zone aglomerate din oraş, mai precis la Primărie, la Gară, la Arena Antonio Alexe, la Universitate, la viitoarea sală polivalentă, în Parcul Industrial II, la mall-ul Oradea Plaza, la Aquapark-ul Nymphaea (două staţii), în Parcul Traian, lângă Parcul Salca, şi pe străzile Tudor Vladimirescu, Bulevardul Dacia, Dunării, A. D. Xenopol şi Nufărului. 

Licitaţia de 2,9 milioane lei a suscitat interesul a 9 firme. "Acum evaluăm ofertele şi într-un timp destul de scurt vom anunţa câştigătorul. În funcţie de eventualele contestaţii, staţiile vor fi realizate până la sfârşitul anului", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto). 

Staţii da, autobuze nu 

Staţiile Primăriei vor dubla numărul acestor facilităţi deja existente în oraş. Marile magazine şi centre comerciale, precum Lidl, Kaufland, Penny şi ERA Park, dar şi unele hoteluri (de exemplu Double Tree by Hilton) şi-au făcut deja puncte de încărcare a vehiculelor electrice pentru a fi pe placul clienţilor.

Primăria a obligat şi societăţile din subordine să facă la fel. În curtea Companiei de Apă Oradea există o staţie, chiar dacă societatea nu are niciun vehicul electric. "Zilnic avem cel puţin o maşină care vine să se încarce", spune directorul comercial Ovidiu Mureşan. Orădenii profită, mai ales că deocamdată CAO nu percepe niciun leu în schimb. 

ADP Oradea deţine şi ea o staţie electrică la Cimitirul Municipal, unde de altfel are trei mini-vehicule electrice pentru transportul sicrielor, şi urmează să mai amplaseze una la Aquapark. 

De asemenea, OTL va inaugura săptămâna aceasta o staţie proprie, la sediul din strada Atelierelor, unde îşi va putea încărca maşina oricine, dar contra cost. "Urmează să stabilim tariful", spune directorul tehnic Adrian Revnic (foto). Nici societatea de transport nu are, încă, vehicule electrice şi, spune Revnic, nici nu va avea prea curând. "Autobuzele electrice nu sunt viabile în prezent. Autonomia lor este de 90 km, dar trebuie să se retragă la 60-70 km", zice directorul. În plus, un astfel de autobuz costă cel puţin 200.000 euro, iar durata de viaţă a acumulatoarelor este de maximum 8 ani. În schimb, OTL va primi autobuzul hibrid cumpărat de la Mercedes care va rula din luna mai pe străzile oraşului.

Rămâne de văzut dacă strategia Primăriei, de a crea infrastructura necesară vehiculelor electrice, îi va convinge pe orădeni să facă asemenea achiziţii...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Adica?
O sa stati mai mult la incarcat decat in trafic si mai mult doar chestie de timp pana cand se va plati orice incarcare!
Postat 29 Februarie 2020, 20:30 de K62i
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0823 RON
  • 1 EUR = 4.9265 RON
  • 1 HUF = 0.0138 RON