URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 18 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
03 Martie 2024, 16:37

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a apărut bulevardul Ștefan cel Mare (FOTO)

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a apărut bulevardul Ștefan cel Mare (FOTO) (sursa: facebook/fotopata)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1975. O stradă cu case

Una dintre cele mai importante artere din oraș, care asigură circulația prin nordul actualului cartier Rogerius, este bulevardul Ștefan cel Mare. Pe vremuri, era calea spre fostul sat Episcopia Bihor, un drum mic aflat dincolo de gara centrală, mărginit de câmpuri și de calea ferată dinspre Borș. El apare pe hărțile Oradiei în perioada interbelică, când a început urbanizarea.

În anii 1920, în dreapta și stânga drumului s-au deschis noi străzi până la trecerea de cale ferată, apărând zeci de case, din chirpici și cărămidă, în cartierul ceferiștilor și al grădinilor. Noua zonă rezidențială, lipsită de canalizare, dotări urbane și apă curentă, era însă deservită de o linie de tramvai care mergea de la gară de-a lungul străzii până în Episcopia. În 1931, se numea Calea Iuliu Maniu, iar în anii ’40 a fost rebotezată Árpád Vezér.

Ulterior, regimul comunist i-a dat denumirea Calea Proletarilor, datorită proximității platformei industriale și a noului cartier de blocuri ce se construia în Zona de Vest. Până în anii 1960 strada nu și-a prea modificat aspectul. Primele blocuri de pe Proletarilor au fost cele cinci scări din panouri prefabricate dintre strada Olimpiadei și biserica reformată Rét.

2024. Blocuri și aglomerație

În 1968, linia de tramvai a fost desființată, iar în 1970 schița de sistematizare a orașului a prevăzut transformarea Căii Proletarilor în cartier de blocuri. Reconstruirea străzii, cu intenția transformării în bulevard, a început în 1978 dinspre capătul vestic. În primii ani au fost ridicate 1.200 de apartamente în locul tuturor clădirilor vechi din zonă, aflate în bună parte în stare rea.

Planurile de sistematizare mergeau până lângă gară, astfel că strada a fost împărțită în trei subproiecte. Intersecția Proletarilor - Transilvaniei a fost terminată în 1981, iar până în 1988-1989 au fost ridicate și blocurile până la strada Lacu Roșu, atât cu patru, cât și cu opt etaje. Tot atunci strada a fost lărgită la patru benzi și redenumită bulevardul Ștefan cel Mare.

Sistematizarea bulevardului nu s-a terminat. În colțul cu strada Teodor Neș au fost prevăzute un bloc-turn și un pasaj auto dinspre Lacu Roșu către zona de dealuri, peste calea ferată. Blocuri cu patru etaje au mai fost ridicate până la gară, pe latura sudică, și s-a propus și reînființarea liniei de tramvai, ceea ce însă nu s-a întâmplat. În ultimii 20 de ani, bulevardul nu s-a modificat mult, decât prin construirea blocului ANL și organizarea circulației rutiere.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
@KP
"În 1944, toată zona vestică a gării și a căii ferate, de la actuala stație centrală până către satul Episcopia de atunci ... a fost bombardată. Ras, tuns și frezat." Da, a fost bombardata, dar rasul, tunsul si frezatul l-a facut prietenul tau ceausescu. Mai sunt cateva case care au scapat de demolare, consolidate dupa bombordament. In rest blocuri comuniste care au aparut dupa demolarea unor case care nu aveau probleme. Ai fost tu in zona cand circula tramvaiul pe Proletarilor? Si de ce amesteci maghiarii in desfiintarea liniei de tramvai? Esti chiar fara rusine!
Postat 04 Martie 2024, 15:28 de Biggie
Bulevardul a apărut în cu totul alte condiții decât cele din povestea de mai sus.
În 1944, toată zona vestică a gării și a căii ferate, de la actuala stație centrală până către satul Episcopia de atunci ... a fost bombardată. Ras, tuns și frezat. Apoi, odată cu terminarea războiului, a început reconstrucția locului, prin lotizarea unei mari părți pentru case individuale și stabilirea unei lățimi corespunzătoare unui drum mărginit de "tram-trenul" de atunci, care lega orașul de prima așezare rurală dinspre granița cu HU. Mai târziu s-a desființat calea de rulare a tram-trenului și s-a lărgit strada la ceea ce este acum bulevardul, pe considerentul bolșevic că maghiarii din Episcopia și Borș nu sunt suficient de motivați, ca să se plimbe prin Oradea "degeaba în tramvai".
Postat 04 Martie 2024, 09:38 de KP
@Petre93
Bineinteles ca aratau toate mai bine inainte de 1989, pt ca erau constructii noi. Tot orasul arata mai bine atunci, blocurile din cartiere si casele oamenilor exact din aceleasi motive. Intre timp au trecut anii peste ele. Eu am vazut cum arata orasul in perioada copilariei mele inainte de 1989. Si ca si mine multi altii. Acum arata bine blocurile si constructiile noi. Cele vechi necesita reparatii. Unele au fost reabilitate dar mai sunt multe care asteapta. Sa speram ca se vor repara si acelea.
Postat 03 Martie 2024, 23:28 de Riviera
Petre93
E 40 de ani diferenta de atunci, dar stai liniștit ca se va ocupa Birta de modernizare in noul mandat cu majoritate, și o sa fie mai ceva ca în anii 80.
Postat 03 Martie 2024, 20:38 de Sandu2100
O rusine
Mai mare rusinea cum arata strada Matei Corvin- Bulevardul Stefan, respectiv Republicii -Magheru. Arata mai rau ca in anii 80. Asflatul e catastrofal, capace de canal denivelate, nimic modernizare, nu se vede absolut nici o constructie noua( in afara de MC Drive), nici trotuarele nu sunt reparate. Unde e dezvoltarea cu care ne laudam. De vine unul din Satu Mare si face ruta asta, char continuand pe Clujului, orasul arata mai rau ca inainte de Revolutie in 89. O sa se intrebe un vizitator unde e dezvoltarea, ca arata mai rau ca Vasluiul, nu vezi nimic nou, totul e parca ramas in timp. O RUSINE!!!!!
Postat 03 Martie 2024, 17:44 de Petre93
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6739 RON
  • 1 EUR = 4.9754 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON