URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 20 OCTOMBRIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum un deceniu, proaspătul primar Ilie Bolojan, care încă nu renunţase la pantalonii traşi până la subsuoară, stabilea un program drastic localurilor din oraş. Cu toate că îşi propunea de pe atunci să dezvolte latura turistică a municipiului, voia să închidă cârciumile la ora 22, de trebuia, ca să poţi bea alcool noaptea, să mergi la farmacii pentru o frecţie galenică. Nu-i mai puţin adevărat că era o nebunie totală atunci: reguli nu, zgomot cât cuprinde şi, mai ales, mizerie la greu! Florin Birta a scos, acum, în dezbatere noul regulament privind organizarea activităţilor în zonele publice...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Din 2018 încoace, BIHOREANUL a tot scris despre faptele de arme ale prim-gospodinei din Brusturi, Livia Bârlău, o fostă PD-istă trecută la PSD şi făcută întâi directoare a şcolii comunale, iar apoi primăriţă. Cum de îşi permite? Simplu! "Oamenii legii" n-au deranjat-o niciodată, până săptămâna trecută, când anchetatori trimişi din Oradea au ridicat acte privind lucrări de zeci de milioane de lei cu puternic damf de fraudă. În rest, însă, nici poliţiştii, nici procurorii din zonă...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre felul în care funcționează școlile în contextul pandemiei de Covid-19?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
De o bună bucată de vreme, spaţiul public este invadat de ştirile referitoare la falimentul companiei de asigurări City Insurance, cel mai mare asigurător RCA local, care, conform informaţiilor din presă, ar deţine aproximativ 45% din piaţa poliţelor de răspundere civilă auto comercializate în România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
O altă formă de tulburare anxioasă este tulburarea anxioasă generalizată, care se deosebeşte de panică (unde simptomele apar brusc) prin faptul că bolnavii prezintă o anxietate difuză şi persistentă, fără fobii, atacuri de panică sau tulburare obsesiv-compulsivă.
08 August 2021, 09:19

Locuitorii noului cartier dinspre Sântandrei riscă să îşi vadă casele demolate pentru viitorul drum expres Oradea - Arad (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În cartierul "stelar", de la ieşirea din Oradea către Sântandrei, e ca-n Zona crepusculară. Orădenii care şi-au ridicat case aici după anul 2018 se tem că acestea vor fi demolate şi expropriate pentru a face loc viitorului drum expres Oradea - Arad.

Prin inima cartierului...

Riveranii de pe străzile Orion, Pegas şi Vega (foto jos), unde sunt deja 15 case iar altele sunt în curs de autorizare, au început să se îngrijoreze în urmă cu o săptămână.

Consultând documentaţiile făcute publice de municipalitate şi Consiliul Judeţean Bihor, orădenii au descoperit cu surpriză că şoseaua cu două benzi pe sens va trece prin mijlocul cartierului.

"Iniţial drumul trecea prin Palota. Traseul a fost modificat la cererea primarului de Sântandrei pentru că afecta un cartier nou de case. Fostul primar Bolojan a susţinut şi el mutarea traseului, pentru că dorea să aducă drumul expres cât mai aproape de viitorul nod rutier din prelungirea străzii Cazaban", a povestit pentru BIHOREANUL proprietara unei parcele de teren din cartier, Ioana Rus.

Din păcate, traseul modificat al drumului expres trece acum peste casele oamenilor din cartierul "stelar" (foto jos)

"Toate cele trei variante ale drumului expres prezentate trec prin inima cartierului, când l-ar putea ocoli prin strânga sau dreapta", a mai spus Ioana.

Femeia şi-a cumpărat cu 22.000 de euro un loc de casă, şi-a scos autorizaţie de construire, a plătit constructorului un avans de 12.000 euro, iar acum nu mai ştie dacă să deschidă şantierul sau nu.

"Nu vreau să îmi bag toţi bani într-o casă iar când este gata să vină Primăria să mi-o demoleze", a afirmat orădeanca.

"Lucrează pe schiţe vechi"

La fel ca şi cumpărătorii caselor, dezvoltatorii cartierului "stelar" privesc cu îngrijorare planurile municipalităţii şi Consiliului Judeţean Bihor.

"Când eu am cumpărat prima parcelă de teren aici erau două case fără drum, fără curent, fără nimic. Am făcut drum, am tras curent, am pus stâlpi de iluminat, am trasat străzi... Acolo sunt acum 15 case din care 10 deja finalizate, iar 5 în lucru", a arătat dezvoltatorul cartierului, Bogdan Popa.

Constructorul a comparat schiţele cu situaţia din teren şi speră că proiectanţii drumului expres vor reveni asupra planurilor lor.

"Probabil că lucrează pe schiţe vechi de ani de zile pe care nu apar casele, altă explicaţie n-am, pentru că drumul expres trece chiar prin mijloc, peste punctul de transformare care alimentează tot cartierul (foto sus)", a spus Bogdan.

De altfel, Primăria a eliberat autorizaţii de construire în cartier inclusiv în luna iulie, deci nu a dat niciun semn că şi-ar dori demolarea caselor din zonă...

"Nu intenţionăm să expropriem"

Alarmaţi, proprietarii caselor s-au plâns săptămâna trecută municipalităţii şi Consiliului Judeţean Bihor.

"Primăria ne-a trimis la Consiliul Judeţean, unde ne-a primit o domnişoară care ţine audienţele domnului preşedinte Bolojan şi un domn care se ocupă de proiect. Cei doi ne-au arătat un desen pe care drumul era deviat din cartier spre balonul de fotbal care se vede de la şosea. Spuneau că asta era propunerea pe care o vor trimite proiectanţilor", a povestit Marioara Bora.

Intenţia modificării traseului a fost confirmată inclusiv de primarul Florin Birta.

"Nu intenţionăm să expropriem şi să demolăm acele case aşa că le-am cerut proiectanţilor să devieze traseul drumului expres", a spus Birta.

Primarul de Oradea recunoaşte că decizia finală va reveni proiectanţilor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, dar crede că are suficiente argumente.

"Modificarea traseului evită unele cheltuieli suplimentare. Părerea mea este vor accepta propunerea noastră", a afirmat edilul.

"Nu cred că va trece prin cartier"

De altfel, la începutul acestei săptămâni viceprimarul Marcel Dragoş şi reprezentanţii Consiliului Judeţean Bihor au ieşit în teren pentru a verifica situaţia la faţa locului.

"Casele sunt construite cu acte în regulă, eventualele exproprieri ar fi o cheltuială în plus, nu cred că forma finală a traseului va trece prin mijlocul cartierului", a declarat viceprimarul.

Marcel Dragoş spune că va susţine modificarea traseului într-o şedinţă de lucru deja programată.

"Săptămâna viitoare va avea loc la Consiliul Judeţean Bihor o şedinţă comună la care vor participa proiectanţii care se ocupă de drumul expres Oradea - Arad, centura Sântandreiului şi viitoarea legătură a municipiului cu autostrada (foto sus) pentru a armoniza proiectele între ele. Voi reaminti propunerea noastră şi nu cred că nu va fi acceptată", a spus Dragoş.

Un miliard de euro!

După cum BIHOREANUL a mai scris, reprezentanţii administraţiilor locale din judeţele Bihor şi Arad s-au asociat pentru construirea pe fonduri europene a Drumului Expres Oradea – Arad, proiect estimat la un miliard de euro (foto jos).

Lucrările privind actualizarea studiului de fezabilitate din care provin schiţele care arată că drumul va trece prin cartierul "stelar" precum şi cele privind realizarea proiectului tehnic au fost atribuite firmei Consitrans pentru suma de 39,9 milioane lei.

Drumul expres va străbate judeţele Bihor şi Arad şi va avea o lungime totală de aproximativ 134,5 km.

Șoseaua va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulaţie pe sens pe o distanţă de 14,6 kilometri, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanţă de 43,5 km şi profil de drum expres cu două benzi de circulaţie pe sens pe 76,4 kilometri.

Valoarea estimată a lucrărilor pentru construirea Drumului Expres Oradea - Arad este de 1 miliard de euro, investiţia urmând să fie realizată de cele patru administraţii locale asociate în parteneriat cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin accesarea fondurilor europene nerambursabile din Programul Operaţional Specific de Transport.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
birta
pai Birta inca nu stie daca trece, sau nu stie ce sa spuna ca nu i-a dictat Bolojan ce sa spuna si ce sa faca. Birta nu stie nimic , e ca Dancila, daca nu-i explica Bolo inainte sa spuna , saraca sluga habar n-are ce sa faca
Postat 08 August 2021, 21:02 de adi13
legatura cu oradea
Eu nu inteleg de ce singura legatura a orasului cu drumulexpres va fi doar prin Cazaban sau Mestesugarilor. De ce nu se mai poate lega unde in zona Livada, Aeroport cu orasul. De ce daca vin din Nufarul sa merg la Arad trebuie sa merg pana la dracu in Iosia Cazaban sa ajung pe drumul expres?
Postat 08 August 2021, 11:27 de adi13
bOLOVANUL SI PIXUL LUI
Cum adica cine face proiectul. Bolojan , pixullui, numai capulala prost poate taia in doua santandreiul de oradea, el nu gandeste la viitor ca zona se va uni. Cum sa bagi drumul expres aproape prin oras? dAR IN VIZIUNEA LUI DE MARE VIZIONAR CARE NU GANDESTE DECAT DE AZI PE MAINE , NU SE GANDESTE LA VIITOR, CRETINULASTA FACE CENTURI, AUTOSTRAZI PRIN INTERIORUL LOCALITATILOR. DOAR ERA FILMAT LA TV CU MODIFICA CU PIXUL TRASEUL DRUMULUI EXPRES
Postat 08 August 2021, 11:06 de adi13
Să stea liniștiți "îngrijorații".
O să bage CNAIR un miliard, pe proiectul lui Bolojan, fix la "paștele liberalor". Acest studiu și simulacrul de proiect acum inițiat nu va îndeplini niciun criteriu în materie de drumuri tip "expres". Va fi actualizat și reactualizat vreme de multe decenii de acum înainte, până se va transforma într-o simplă stradă a Sântandreiului, din care se va putea lua la stânga ori la dreapta către alte case construite în zonă.
Postat 08 August 2021, 10:27 de KP
"Cât mai aproape de nodul rutier ..." vrea doar un tembel precum președintele CJ Bihor.
Orice drum de mare trafic, cum este un drum expres, trebuie dus mai departe de zonele locuite. Pe de altă parte, acest viitor drum ar tăia intravilanele unificate deja ale Oradiei și Sântandreiului, ceea ce ar însemna sfârșitul potențialei extinderi a urbanului în rural și periurban, spre mare parte din vestul și sud-vestul orașului, cu consecințe negative și asupra dezvoltării infrastructurilor de utilități publice. Numai niște tâmpiți bătuți în cap ar modifica traseul, aducându-l din zona satului Palota fix în marginea intravilanului orașului.
Postat 08 August 2021, 10:22 de KP
:))))
"Nu cred că va trece prin cartier" faimoase ultime cuvinte cand te trezesti cu buldozeru in ograda
Postat 08 August 2021, 10:09 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2444 RON
  • 1 EUR = 4.949 RON
  • 1 HUF = 0.0137 RON