URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 24 FEBRUARIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Până acum câțiva ani, puțini știau de existența unei păduri la capătul prăfuitei străzi Gh. Doja și aproape nimeni nu știa că jumătate din ea era proprietatea municipiului Oradea. Primul noroc al pădurii: noul stadion pică exact pe vechea Grădină Zoologică, așa că e nevoie de un nou amplasament. Prin urmare, mai devreme sau mai târziu, domnul Liviu Andrica se va vedea nevoit să-și mute lighioanele.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La o primă vedere întrebarea pare tembelă. Și la o a doua sau a zecea vedere, tot tembelă rămâne. Problema este, însă, că această întrebare a fost formulată de către doi judecători ai unei curți de apel și adresată Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
05 Octombrie 2023, 11:35

În primăvară încep lucrările la drumul expres Oradea - Arad. Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Transporturilor a avizat documentația

În primăvară încep lucrările la drumul expres Oradea - Arad. Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Transporturilor a avizat documentația foto: arhivă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat avizarea DX Oradea – Arad, proiect de peste 2 miliarde euro, de către Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Transporturilor.

Potrivit lui Bolojan, în primăvara anului viitor vor începe lucrările după ce în decembrie sau cel târziu în ianuarie va avea loc licitația pentru stabilirea constructorilor.

Proceduri „laborioase”

Șeful administrației județene a făcut anunțul miercuri seară pe pagina sa de Facebook, la capătul reuniunii CTE a Ministerului Transporturilor în care a fost analizată documentația proiectului.

„Studiul de fezabilitate al Drumului Expres Arad - Oradea a fost avizat favorabil în şedinţa de azi a Consiliului Tehnico-Economic (CTE) al Ministerului Transporturilor. Avizarea a fost posibilă ca urmare a obţinerii tuturor avizelor necesare proiectului şi finalizării soluţiilor tehnice la cele peste 80 de pasaje şi poduri de pe drumul expres, inclusiv de pe legăturile cu Aradul, Chişineu Criş, Salonta - Ungaria şi Oradea - legătură cu autostrada Transilvania”, a scris Bolojan.

Preşedintele CJ Bihor a arătat că cel mai dificil aviz de obţinut din punctul de vedere al complexității, dar şi al duratei, a fost avizul de mediu, emis - așa cum BIHOREANUL a relatat la începutul săptămânii - marțea aceasta, după cinci luni de analize și dezbateri.

„Procedura de emitere a fost laborioasă, deoarece aproape jumătate din suprafaţa terenurilor situate între Salonta şi Chişineu Criş, la limita dintre Bihor şi Arad, sunt declarate arii protejate. Au fost necesare modificări de traseu şi proiectarea de noi pasaje în zona Chişineu Criş pentru respectarea condiţiilor privind biodiversitatea”, a explicat Bolojan.

Președintele CJ Bihor a precizat că în cursul lunii septembrie au fost obținute, totodată, și avizele de la Apele Române şi CFR.

Lucrările, din primăvară

„În consecinţă, s-a avizat favorabil proiectul şi în CTE al Companiei Naţionale de Autostrăzi. Cu avizul de azi (n.r. – al CTE din Ministerul Transporturilor), proiectul a intrat în ultima etapă de avizare. Astfel, în a doua jumătate a lunii octombrie va intra în avizare în şedinţa Consiliului Interministerial ce avizează proiectele publice de valoare mare”, a mai arătat Bolojan.

El a precizat că, după emiterea acestui ultim aviz, în luna noiembrie se vor aproba indicatorii tehnico-economici ai proiectului prin Hotărâre de Guvern.

„Trebuie emisă şi hotărârea de expropriere a terenurilor afectate de proiectul Drumului Expres, după publicarea Hotărârii ce aprobă indicatorii. Proiectanţii s-au angajat să finalizeze şi proiectul tehnic până la finalul lunii noiembrie. După verificarea acestuia, în luna decembrie sau în ianuarie se va putea declanşa procedura de licitaţie pentru selectarea constructorilor pe cele trei loturi în care este împărţit drumul expres”, a mai arătat președintele CJ Bihor, referindu-se la împărțirea lucrărilor pe loturi între Oradea și Salonta, Salonta și Chișineu Criș, precum și Chișineu Criș și Arad.

„Dacă procedurile de licitaţie nu se vor lungi, în primăvara anului viitor vor începe efectiv lucrările”, a încheiat Bolojan.

Ca o autostradă

Proiectul DX Oradea - Arad datează de peste un deceniu, însă fosta CNADNR l-a „îngropat”, fiind readus în actualitate din toamna anului 2020 când, la inițiativa lui Bolojan, CJ Bihor și Arad și primăriile Oradea și Arad au încheiat un parteneriat preluându-l de la actuala CNAIR și actualizând studiul de fezabilitate.

Estimat la 10,7 miliarde lei, cu finanțare din fonduri europene, DX Oradea - Arad va avea o lungime propriu-zisă de 120,1 km, cu profil de patru benzi de circulație, ca o autostradă, față de care îl deosebește doar lipsa benzii de urgență. Proiectul include și realizarea unui drum de legătură cu orașul Salonta, de 5 km (care va funcționa ca o centură a localității), a unui drum de legătură cu municipiul Arad, de 3 km, și a unui drum de legătură cu punctul de trecere a frontierei româno-ungare (Salonta - Békéscsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totală va fi de 138 km.

DX Oradea - Arad a fost declarat de importanță strategică la nivel european, urmând să facă legătura între nordul continentului, de la Marea Baltică, până în sud, la Marea Egee.

Pe unde va trece în Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, șoseaua va avea 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Drumul va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectat cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (drum deja în execuție), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand. De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și 6 parcări de scurtă durată, precum și 70 de poduri și podețe.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Pinonel
Scrie în articol " Estimat la 10,7 miliarde lei, cu finanțare din fonduri europene " ce bani iti trebuie ție sa recuperezi ??? Defapt ție nu-ți place ca e facut de Bolojan :::::)))
Postat 06 Octombrie 2023, 09:42 de Sandu2100
E nevoie de drum, asta e limpede!
Ce nu e clar e de ce trebuie sa platim noi, ,,privatii", pt un drum interjudetean?! Iar daca platim, putem taxa pe cei din alte judete sau pe strainii care il folosesc? Sau primim actiuni la CNAIR? Sa ne spuna taranul cum ne vom recupera banii si mai ales cand! P.S. Peste 60% din pretul carburantilor merge la stat, dar banii tot nu ajung, deunazi magistratii isi trasera un bonus de un miliard de euro!
Postat 06 Octombrie 2023, 08:24 de pinonel
„Dacă procedurile de licitaţie nu se vor lungi..."
Mi-a plăcut că a fost sincer în declarație, deși voi în titlu ați omis acea condiție, dacă nu se vor prelungi licitațiile. Eu, aș zice că ar fi minune ca cine pierde să nu contesteze asemenea proiect de câteva zeci de km. Va avea valoare mare fiecare tronson...
Postat 06 Octombrie 2023, 06:53 de Vio_427
Express
Se mai ciordesc niște banuti din studiul de fezabilitate si totul este "bine".Vom circula pe drumul ăla cand zboară porcul.
Postat 05 Octombrie 2023, 12:49 de Maikeltroll
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5843 RON
  • 1 EUR = 4.9769 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON