URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
03 Octombrie 2023, 10:38

Liber pentru Drumul Expres Oradea – Arad, „înviat” de Bolojan după ce CNAIR l-a ținut la sertar un deceniu: a fost emis acordul de Mediu

Liber pentru Drumul Expres Oradea – Arad, „înviat” de Bolojan după ce CNAIR l-a ținut la sertar un deceniu: a fost emis acordul de Mediu foto arhivă BIHOREANUL
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După aproape cinci luni de la începerea dezbaterilor publice pe această temă, Agenția Națională pentru Protecția Mediului a emis acordul de mediu pentru construirea celor 119 kilometri ai DX Oradea - Arad, proiect abandonat de fosta CNADNR în urmă cu un deceniu și scos de la sertar de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.

Proiectul, în valoare de peste 2 miliarde de euro, este cel mai important dintre cele preluate de autoritățile locale de la CNAIR.

„Cel mai mare”

Semnarea acordului de mediu de către președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, Laurențiu Alexandru Păștinaru, a fost anunțată de ministrul Mediului, Mircea Fechet, printr-o postare pe contul său de Facebook, luni seară.

Fechet a subliniat că DX Oradea - Arad este cel mai mare proiect de infrastructură rutieră pe care autoritățile locale l-au preluat de la Ministerul Transporturilor, făcând parte din proiectul strategic la nivel european Via Carpatia, pentru a conecta nordul Europei, de la Marea Baltică, la sudul continentului, până la Marea Egee.

„Înţelegem foarte bine importanţa obiectivelor strategice de investiţii, nu pierdem timpul, emitem acordurile de mediu fără întârzieri, deoarece este esenţială consolidarea integrării depline a obiectivelor de mediu şi a tranziţiei verzi în procesul de coordonare a politicilor economice, bugetare şi de ocupare a forţei de muncă. Drumul expres Oradea-Arad este cel mai mare proiect de infrastructură rutieră pe care autorităţile locale l-au preluat de la Ministerul Transporturilor, fiind inclus în proiectul Via Carpatia, alături de autostrada Calafat -Lugoj”, a precizat ministrul în postarea sa pe Facebook.

5 luni de analize

Studiul de evaluare și raportul de impact asupra mediului, documentațiile necesare obținerii acordului au fost finalizate și au intrat în procedura de dezbatere publică la ANPM în luna mai a acestui an, iar persoanele fizice și juridice interesate au putut transmite în scris comentarii, opinii și observaţii la sediul Agenției.

Proiectul prevede soluții de natură să reducă impactul asupra unor zone naturale protejate pe care le traversează. În zona Chișineu Criș, de exemplu, a fost adoptată soluția devierii traseului și a unui nod rutier în așa fel încât să nu afecteze ariile naturale protejate din zonă.

Pe perioada verii, în contextul reconfigurării traseului prevăzut inițial pe teritoriul județului Arad în zona limitrofă orașului Chișineu Criș, s-au realizat ultimele foraje pe noul amplasament și s-a lucrat la identificarea proprietarilor de terenuri de pe noul culoar de expropriere.

Ca o autostradă

DX Oradea - Arad va avea o lungime propriu-zisă de 120,1 km, cu profil de patru benzi de circulație, ca o autostradă, față de care îl deosebește doar lipsa benzii de urgență. Proiectul include și realizarea unui drum de legătură cu orașul Salonta, de 5 km (care va funcționa ca o centură a localității), a unui drum de legătură cu municipiul Arad, de 3 km, și a unui drum de legătură cu punctul de trecere a frontierei româno-ungare (Salonta - Békéscsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totală va fi de 138 km.

Proiectul DX Oradea – Arad are o vechime mai mare de un deceniu, însă a rămas în „sertarele” fostei Companii Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România până la finele anului 2020 când, proaspăt instalat la conducerea CJ Bihor, Bolojan a obținut preluarea lui de la actuala CNAIR de către administrațiile județene din Bihor și Arad, împreună cu primăriile celor două reședințe de județ, cele patru administrații locale încheind în acest scop o asociere, care a asigurat actualizarea vechiului studiu de fezabilitate cu fonduri europene.

Cel nou, actualizat, a fost aprobat în luna decembrie 2022, iar lucrările de construire vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad. Valoarea totală estimată a proiectului este de 10,7 miliarde lei, cu TVA inclusă, iar sursa de finanțare va fi asigurată din fonduri europene.

Următorul pas pentru realizarea DX Oradea - Arad este adoptarea unei Hotărâri de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și a proiectului tehnic, după care va fi lansată licitația pentru selectarea constructorilor pe cele trei tronsoane în care a fost partajat proiectul.

Traseul în Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, șoseaua va avea 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Drumul va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectat cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (drum deja în execuție), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand. De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și 6 parcări de scurtă durată, precum și 70 de poduri și podețe.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
KP aka mama Omida
Te doare când vezi ca mai face ceva Bolojan :::::))))
Postat 04 Octombrie 2023, 10:07 de Sandu2100
Acordul de mediu s-a cerut și obținut ca act necesar la întocmirea proiectului.
Acordul de Mediu pentru execuție nu îl veți vedea în deceniul acesta nici dacă stă în cap Bolojan și "reînvie" la mansardă. La Comisia Europeană e vorba de tot drumul din care ar face parte Oradea - Arad, respectiv de la Marea Baltică până la mările Neagră, Adriatică și Mediterană. Iar bani nu există în acest ciclu bugetar european, că trebuie să se compenseze "gaura ucraineană" impusă de SUA pentru Europa cea obedientă. Așa că, ne mai auzim pe acest subiect după 2028, iar ca lucrare de execuție finalizată prin 2037 după cum se prevede "online" pe la Bruxelles, din moment ce România nu mai are "cash" nici ca să mai ia o gură de apă.
Postat 04 Octombrie 2023, 08:20 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON