La câteva zile după aprobarea de către Consiliul Județean Bihor și Consiliul Local Oradea a studiului de fezabilitate actualizat pentru viitorul Drum Expres Oradea - Arad, administrația județeană face publice câteva imagini din proiect, cel mai amplu asumat de autorități locale din România în parteneriat cu CNAIR.
Între altele, se vede și cum va arăta un nou punct de trecere a frontierei din zona Salonta, care va lega România la M44 din Ungaria prin Bekescsaba.
Premieră națională
Așa cum BIHOREANUL a mai scris, aprobarea SF-ului actualizat pentru proiectul DX Oradea - Arad a fost dată vineri, în unanimitate, într-o ședință comună a CJ Bihor și CL Oradea, în prezența secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, orădeanul Adrian Foghiș, și a președintelui CJ Arad, Iustin Cionca, proiectul fiind derulat în parteneriat cu administrația județeană din județul învecinat și cu municipalitatea arădeană, la inițiativa președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan.
Realizarea unui drum expres între Oradea și Arad era dorită de peste un deceniu, când a și fost făcut un prim SF, însă fosta CNADNR a lăsat proiectul „în sertar”, el fiind „dezgropat” la finele anului 2020, când cele patru administrații locale au încheiat în acest sens un parteneriat - primul de acest fel din țară - cu actuala CNAIR, preluând mai multe responsabilități, între care cea mai mare a fost chiar actualizarea studiului de fezabilitate, așa încât proiectul să fie concretizat cu fonduri europene nerambursabile.
Cu drumuri de legătură
Evaluat la aproximativ 10,710 miliarde lei, proiectul presupune construirea DX Oradea - Arad pe o lungime de 120,1 km, la care se mai adaugă și alți 18 km de drumuri de legătură.
De exemplu, la șoseaua cu profil de autostradă, cu 4 benzi, va fi conectat și un drum de legătură cu municipiul Salonta (de 5 km), un drum de legătură cu un nou punct de trecere a frontierei română – ungare în zona Bekescsaba (de 9,85 km), unde va fi racordat la autostrada M44 din țara vecină.
De notat că, exceptând drumul de legătură către noul punct de trecere a frontierei, care va avea patru benzi, celelalte drumuri de legătură vor fi cu două benzi.
Viteza de proiectare a DX Oradea – Arad este de 140 km/h.
Traseul din Bihor
În Bihor, șoseaua va avea 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.
Drumul va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectat cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat deja în execuție), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand. De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.
În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).
În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și tot 6 parcări de scurtă durată, precum și 70 de poduri și podețe.
Imaginile puse la dispoziție de CJ Bihor prezintă, de exemplu, cum ar urma să arate nodul cu drumul de legătură din Salonta, viitorul punct de trecere a frontierei și nodul rutier de legătură cu M44, precum și desfășurarea șoselei cu patru benzi, cu profil de autostradă.
Gata în trei ani
„Cu eventualele optimizări incluse în proiect, ne propunem ca în primăvara anului viitor să avem gata proiectul tehnic și să putem demara procedura de licitație pentru selectarea constructorilor. În trei ani, lucrările ar trebui să fie terminate și drumul să fie deschis circulației”, a spus vineri, în ședința comună a CJ Bihor și CL Oradea, șeful administrației județene, Ilie Bolojan, despre calendarul proiectului DX Oradea – Arad.
Potrivit prezentării acestuia, lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad.
Valoarea totală estimată a proiectului, conform Studiului de Fezabilitate, este de 10,7 miliarde lei 10.710.315.053,99, inclusiv TVA, finanțarea urmând să se facă din fonduri europene.
De precizat că proiectul include și realizarea unui pasaj suprateran în Oradea, în zona Meșteșugarilor, care va asigura peste șoseaua de centură legătura din interiorul orașului către viitoarea șosea.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.