URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 17 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă suntem prea prost îmbrăcați pentru Qatar Airways? Dacă sacoșele de rafie nu cadrează cu standardul lui Turkish Airlines? Dacă poziția prea apropiată de Debrețin nu e pe placul lui Wizz Air? Dacă Ryanair e un low cost la fel de scump ca orice companie de linie, dar mult mai imprevizibil? Dacă, dacă, dacă... Atunci mai bine zburăm de la Oradea cu frații noștri moldoveni de la HiSky!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
19 Decembrie 2022, 14:09

Cum va arăta viitorul Drum Expres Oradea – Arad, estimat la peste 10 miliarde lei (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La câteva zile după aprobarea de către Consiliul Județean Bihor și Consiliul Local Oradea a studiului de fezabilitate actualizat pentru viitorul Drum Expres Oradea - Arad, administrația județeană face publice câteva imagini din proiect, cel mai amplu asumat de autorități locale din România în parteneriat cu CNAIR.

Între altele, se vede și cum va arăta un nou punct de trecere a frontierei din zona Salonta, care va lega România la M44 din Ungaria prin Bekescsaba.

Premieră națională

Așa cum BIHOREANUL a mai scris, aprobarea SF-ului actualizat pentru proiectul DX Oradea - Arad a fost dată vineri, în unanimitate, într-o ședință comună a CJ Bihor și CL Oradea, în prezența secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, orădeanul Adrian Foghiș, și a președintelui CJ Arad, Iustin Cionca, proiectul fiind derulat în parteneriat cu administrația județeană din județul învecinat și cu municipalitatea arădeană, la inițiativa președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan.

Realizarea unui drum expres între Oradea și Arad era dorită de peste un deceniu, când a și fost făcut un prim SF, însă fosta CNADNR a lăsat proiectul „în sertar”, el fiind „dezgropat” la finele anului 2020, când cele patru administrații locale au încheiat în acest sens un parteneriat - primul de acest fel din țară - cu actuala CNAIR, preluând mai multe responsabilități, între care cea mai mare a fost chiar actualizarea studiului de fezabilitate, așa încât proiectul să fie concretizat cu fonduri europene nerambursabile.

Cu drumuri de legătură

Evaluat la aproximativ 10,710 miliarde lei, proiectul presupune construirea DX Oradea - Arad pe o lungime de 120,1 km, la care se mai adaugă și alți 18 km de drumuri de legătură.

De exemplu, la șoseaua cu profil de autostradă, cu 4 benzi, va fi conectat și un drum de legătură cu municipiul Salonta (de 5 km), un drum de legătură cu un nou punct de trecere a frontierei română – ungare în zona Bekescsaba (de 9,85 km), unde va fi racordat la autostrada M44 din țara vecină.

De notat că, exceptând drumul de legătură către noul punct de trecere a frontierei, care va avea patru benzi, celelalte drumuri de legătură vor fi cu două benzi.

Viteza de proiectare a DX Oradea – Arad este de 140 km/h.

Traseul din Bihor

În Bihor, șoseaua va avea 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Drumul va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectat cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat deja în execuție), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand. De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și tot 6 parcări de scurtă durată, precum și 70 de poduri și podețe.

Imaginile puse la dispoziție de CJ Bihor prezintă, de exemplu, cum ar urma să arate nodul cu drumul de legătură din Salonta, viitorul punct de trecere a frontierei și nodul rutier de legătură cu M44, precum și desfășurarea șoselei cu patru benzi, cu profil de autostradă.

Gata în trei ani

„Cu eventualele optimizări incluse în proiect, ne propunem ca în primăvara anului viitor să avem gata proiectul tehnic și să putem demara procedura de licitație pentru selectarea constructorilor. În trei ani, lucrările ar trebui să fie terminate și drumul să fie deschis circulației”, a spus vineri, în ședința comună a CJ Bihor și CL Oradea, șeful administrației județene, Ilie Bolojan, despre calendarul proiectului DX Oradea – Arad.

Potrivit prezentării acestuia, lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad.

Valoarea totală estimată a proiectului, conform Studiului de Fezabilitate, este de 10,7 miliarde lei 10.710.315.053,99, inclusiv TVA, finanțarea urmând să se facă din fonduri europene.

De precizat că proiectul include și realizarea unui pasaj suprateran în Oradea, în zona Meșteșugarilor, care va asigura peste șoseaua de centură legătura din interiorul orașului către viitoarea șosea.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Totuși, îs sceptic...
Nu cred că se vor construi în 3 ani 120 km de drum unde să se circule cu 140 km/h... Prove me wrong!
Postat 20 Decembrie 2022, 14:22 de Vio_427
În 3 ani după 2023 va fi gata și se va tăia panglica de inaugurare.
Apoi, timp de vreo 30 de ani, își vor cere scuze pentru disconfortul lucrărilor de finalizare a zecilor de poduri cărora o să le lipsească tot timpul câteceva.
Postat 19 Decembrie 2022, 18:58 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6818 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON