URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 10 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La nivel de Oradea şi Bihor, aşa cum arată marile proiecte de investiţii, este evident că în doi-trei ani vom avea o infrastructură aeroportuară, feroviară şi rutieră absolut rezonabilă. La fel e şi cu spitalele şi şcolile, care, după ani buni de investiţii, încep să ofere condiţii mai mult decât decente.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Pe 9 iunie, românii îşi vor alege nu doar primarii, ci şi eurodeputaţii. Suntem tentaţi să ignorăm importanţa scrutinului european, deşi afacerile europene sunt de fapt afaceri interne, ale noastre. Ne privesc direct, căci şi noi putem hotărî cum sunt gestionate, trimiţând în PE 33 de reprezentanţi şi având un comisar în executivul Uniunii.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
19 Octombrie 2023, 13:57

Centura Sânmartin: lucrările au ajuns la două treimi și trebuie finalizate în primăvara anului viitor (FOTO)

Centura Sânmartin: lucrările au ajuns la două treimi și trebuie finalizate în primăvara anului viitor (FOTO) sursa foto Consiliul Judetean Bihor
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Execuția centurii Sânmartin, care pornește din centura Oradiei și ajunge în DN 76 la ieșirea din Băile Felix, a ajuns la un stadiu fizic de 65%, în prezent avansând lucrările la cele patru poduri și pasaje, iar pe anumite porțiuni fiind turnat al doilea strat de asfalt.

Conform contractului inițial dintre Consiliul Județean Bihor și constructori, șoseaua trebuia finalizată la finele acestui an, dar termenul a fost prelungit pentru primăvara celui viitor din cauza blocării șantierului de către câteva firme expropriate.

Concentrare pe poduri

„Lucrările la centura Sânmartin avansează cu lucrări la poduri. În această săptămână constructorii au început montarea grinzilor prefabricate la un pod peste Peța, iar pe unele porțiuni se așterne al doilea strat de asfalt”, a informat joi CJ Bihor.

Potrivit administrației județene, în paralel se fac lucrări la infrastructura pasajului ce va traversa centura Oradea și a pasajului peste calea ferată, la rampe și la amenajarea sensurilor giratorii și a pistei pentru biciclete.

Aproximativ 65%

Contactat de BIHOREANUL, Călin Roman, director al Erbașu Construcții, care execută lucrările în asociere cu Vahostav Sk (Slovacia), Drumuri Orășenești (Oradea) și Procons Group (Oradea), a declarat că „stadiul fizic la care am ajuns este de 65%” și a furnizat detalii despre lucrările efectuate în prezent.

„Ne concentrăm pe cele două poduri peste Peța, unul la un kilometru de centura Oradea, celălalt pe o bretea a centurii Sânmartin care va face legătura cu cartierul ANL de la intrarea în Sânmartin dinspre oraș, și pe cele două pasaje, unul peste centura Oradea, iar celălalt peste calea ferată la coborârea spre Băile 1 Mai”, a explicat reprezentantul constructorilor.

Proiect întârziat

Desfășurat de CJ Bihor în parteneriat cu CNAIR și finanțat cu fonduri europene, lucrările de executare a centurii Sânmartin, în valoare de 177,238 milioane lei (cu TVA inclusă), au început în luna noiembrie a anului trecut, contractul inițial prevăzând o durată de 12 luni pentru finalizarea lor.

Termenul a fost însă prelungit printr-un act adițional pentru finele primăverii anului viitor din cauză că timp de câteva luni după deciziile de expropriere a unor terenuri, câteva firme deținute de frații Ioan și Viorel Micula, precum și proprietara unei pensiuni din Băile 1 Mai, s-au opus accesului utilajelor și muncitorilor pe șantier. Împotriva lor CJ Bihor a deschis un proces, în final firmele fiind obligate inclusiv la plata unor cheltuieli de executare silită.

Cu pistă pentru bicicliști

Noul drum de legătură Oradea – Sânmartin pornește din centura orașului în zona fostului CET 2, ocolind localitățile Sânmartin, Băile 1 Mai și Băile Felix, până în DN 76 Oradea – Deva la ieșirea din Felix.

Lungimea șoselei este de 5,75 km, la care se adaugă încă 2,72 km de bretele pentru poduri și pasaje, proiectul incluzând, de asemenea, o pistă pentru bicicliști cu o lățime de 3 metri, 11 podețe și 5 intersecții cu sens giratoriu.

Fazare de cheltuieli

Finanțarea lucrărilor se face din fonduri externe nerambursabile, alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, iar pentru că acestea nu vor finalizate până la 31 decembrie, data limită până la care pot fi decontate din fondurile UE, proiectul a fost fazat astfel ca diferența rămasă de executat să fie achitată tot cu bani europeni, dar din Programul Operațional Regional 2021 – 2027.

Tot fazate mai sunt și alte două centuri, cea a orașului Aleșd, unde lucrările sunt blocate de 23 localnici nemulțumiți că șoseaua se va suprapune pe o lungime de 480 metri pe strada lor, și cea a municipiului Beiuș, unde au început cu întârziere din cauza contestațiilor din partea unora dintre firmele care au pierdut licitația.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6364 RON
  • 1 EUR = 4.9753 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON