URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 16 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă suntem prea prost îmbrăcați pentru Qatar Airways? Dacă sacoșele de rafie nu cadrează cu standardul lui Turkish Airlines? Dacă poziția prea apropiată de Debrețin nu e pe placul lui Wizz Air? Dacă Ryanair e un low cost la fel de scump ca orice companie de linie, dar mult mai imprevizibil? Dacă, dacă, dacă... Atunci mai bine zburăm de la Oradea cu frații noștri moldoveni de la HiSky!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
De nu puține ori, pe meleagurile noastre veștile „de bine” se lasă cu surprinzătoare reacții adverse. Dacă trece prin Oradea o vedetă sau un turist oarecare și comite imprudența să-i remarce frumusețea, apar imediat frustrați și nefericiți gata să facă orice vizitator să se simtă, post factum, nepoftit. Îi cer intrusului aspru, cu indignare, ba și cu suspiciune, socoteală. De ce nu s-a plimbat și prin cartiere, să le vadă mizeria...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Septembrie 2023, 15:35

Ilie Bolojan anunţă probleme pe şantierul centurii Sânmartin, realizate cu fonduri europene. Lucrările sunt întârziate (FOTO) 

Ilie Bolojan anunţă probleme pe şantierul centurii Sânmartin, realizate cu fonduri europene. Lucrările sunt întârziate (FOTO)  (sursa foto: Facebook / Ilie Bolojan)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a anunţat pe Facebook că sunt o serie de probleme la construcţia şoselei de centură Sânmartin, o investiţie de 177 milioane de lei, finanţată prin fonduri europene, astfel că lucrările sunt întârziate şi, cel mai probabil, nu vor fi gata la timp. Asta ar putea însemna ca CJ Bihor să fie nevoit să plătească din fonduri proprii o parte a lucrării. 

Blocaţi cu lunile 

Ilie Bolojan s-a dus miercuri pe şantierul deschis de o asociere de constructori, condusă de Construcţii Erbaşu, pentru a evalua stadiul lucrărilor la centura Sânmartin - care leagă centura Oradea şi DN 76 Oradea - Deva, pe un traseu ce ocoleşte localităţile Sânmartin şi Băile Felix -, detaliind apoi pe pagina de Facebook că există probleme fiindcă "lucrările la două componente sunt întârziate". 

Una dintre întârzieri a fost cauzată, după cum BIHOREANUL a mai relatat, de faptul că atât proprietara unei pensiuni din Băile 1 Mai, cât şi alte trei firme, inclusiv aparținând fraților Micula, au blocat luni de zile accesul utilajelor şi pe al muncitorilor pentru construirea şoselei. S-a intrat în posesia efectivă a terenurilor de pe coridorul de expropriere abia pe 17 iulie, cu ajutorul unui executor judecătoresc. 

"Lucrările la pasajul suprateran peste drumul comunal spre 1 Mai nu au putut avansa din cauza proceselor aflate pe rolul instanţelor în prima jumătate a anului. Abia după finalizarea acestora am putut continua lucrările. În prezent, se lucrează la armăturile riglelor pe care vor fi fixate grinzile, la rampa dinspre Oradea şi la piloţii care mai trebuie realizaţi. La începutul lunii noiembrie vor fi montate grinzile pe acest pasaj. Până în decembrie se vor realiza armăturile şi se va turna placa de suprabetonare", a transmis Ilie Bolojan. 

Întârzieri şi la capătul dinspre Oradea

Preşedintele CJ Bihor a precizat că sunt întârzieri şi la pasajul de la intersecţia cu Centura Oradea. În acest caz, subliniază Bolojan, întârzierile au legătură cu amenajarea în zonă a fabricii de anvelope Nokian.

"Aici a fost nevoie să fie relocate reţelele de apă, canalizare şi electricitate. Plus 6 stâlpi ce susţin reţelele de înaltă tensiune. S-a întârziat relocarea acestora deoarece soluţiile tehnice iniţiale au fost modificate ca urmare a necesităţii conectării investiţiei majore din vecinătate, fabrica Nokian. Săptămâna viitoare se vor fora ultimii piloţi", se arată în postarea şefului CJ. 

Acesta subliniază că în zona de legătură cu şoseaua de centură a Oradiei vor fi două pasaje, "unul mic, subteran, pentru pietoni şi biciclişti, ce asigură continuitatea pistei din Oradea până în Băile Felix, și unul mare, suprateran, pentru maşini". "Se lucrează la ambele pasaje. Şi la acest pasaj grinzile se vor monta în noiembrie şi până în decembrie se va turna şi placa de suprabetonare", a precizat Bolojan. 


(sursa foto: Facebook / Ilie Bolojan)

"Cel târziu în primăvară"

Constructorii aştern straturile de asfalt pe toată lungimea drumurilor, cu excepţia zonelor unde se lucrează la pasaje, potrivit postării preşedintelui CJ Bihor. Totuşi, cel mai probabil, lucrările nu vor putea fi finalizate în acest an.

"În următoarele 2 luni asfaltul va fi turnat inclusiv pe bretelele ce conectează centura cu Haieul şi cu giratoriul de la intrarea în Sânmartin. Având în vedere că în noiembrie şi decembrie se va strica vremea, e puţin probabil ca şi pe cele 2 pasaje supraterane să putem turna stratul final de asfalt", a transmis Ilie Bolojan. 

Şeful CJ a făcut referiri şi la faptul că în zona lucrărilor dinspre şoseaua de centură a oraşului vor fi restricţii până în noiembrie. "Ne cerem scuze celor care tranzitează Centura Oradea pentru congestionarea traficului în zona lucrărilor. Până la sfârşitul lunii noiembrie se va circula cu restricţii, din cauza lucrărilor", a transmis el.

Preşedintele Consiliului Judeţean a încheiat cu o nouă promisiune: "Cel mai târziu în primăvara anului viitor centura Sânmartin va fi deschisă circulaţiei".

Investiție de 177 milioane de lei

Drumul de legătură între Oradea şi Sânmartin va avea o lungime de 5,75 km, plus încă 2,27 km de bretele de legătură cu DN76 şi cu un drum comunal către Haieu.

Investiţia se ridică la 177,2 milioane de lei cu TVA, iar finanţarea este realizată prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 - 2020. În acest program, perioada de eligibilitate a cheltuielilor este până la finele anului 2023, astfel că lucrările care nu vor fi finalizate până atunci ar urma să fie plătite cu bani de la bugetul judeţului. 

Termenul oficial pentru încheierea lucrărilor este finalul lunii octombrie, potrivit contractului semnat în toamna anului trecut. Bolojan nu a atins această problemă în postarea sa legată de întârzieri.

Din bani europeni? 

Contactat de BIHOREANUL, Ilie Bolojan a precizat că instituția pe care o conduce va face demersuri pentru ca proiectele întârziate să poată fi finalizate și decontate anul viitor, preferabil tot din bani europeni.

„Pentru proiectele care sunt pe Programul de Transporturi, facem demersurile pentru fazarea lor, dacă acest lucru va fi posibil, în așa fel încât ceea ce nu poate fi finalizat anul acesta să se finalizeze anul viitor. Probabil că până la finalul lunii septembrie, cel mai târziu în prima jumătate din octombrie, Guvernul României își va fixa strategia legată de fazarea acestora, întrucât nu este o situație întâlnită doar la noi, sunt și alte proiecte în această stiuație”, a precizat președintele CJ Bihor.

Bolojan a lămurit că, în acest context, fazarea proiectelor ar presupune ca restul de executat din lucrările nefinalizate până pe 31 decembrie 2023 să fie acoperit tot din fonduri europene, din următorul ciclu de fonduri europene. „Această chestiune se decide la nivelul ministerelor care au autorități de management (n.r. - al proiectelor europene) în structuri”, a spus șeful CJ.

Și Beiuș, și Aleșd...

Centura Sânmartin nu este singura investiție din Bihor finanțată prin POIM, unde lucrările nu vor fi gata în acest an.

„Centura Beiuș 100% nu poate fi terminată anul acesta, deoarece contractarea s-a lungit cu vreo opt luni de zile din cauza proceselor între firmele care au depus oferte. Avem și situația de la Aleșd, unde din nou din cauza proceselor care sunt pe rol există riscul să nu putem finaliza lucrările”, a spus Bolojan.

Întrebat cine va plăti restul de lucrări în cazul în care acestea nu vor beneficia totuși de fonduri europene, Consiliul Județean sau CNAIR, companie parteneră în aceste proiecte, Ilie Bolojan nu s-a pronunțat, spunând că este prea devreme să facă astfel de previziuni.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
Ohh, iar scuzele fe ce nu lucreaza firma...
Da, sigur asa e cum spuneti, nici nu are legatura, ca proiectul a fost atribuita la aceeasi firma care fac si pasajele in Centrul Civic care are firma subcontractata pe aceeasi firma care a spart jumatatea orasului ca sa schimbe teviile si peste tot se lucreaza cu aceeasi 10-20 de angajati si fiecare lucrare e in intarziere, vezi straziile in jurul strazii Horea - Armatei romane... nu nu, tot timpul sa vine Bolojan sau Birta cu scuze de ce totul face acele cativa firma de casa si de ce sunt intarzieri din cauza altora, bine ca acuma vin cu fratii Micula, cei care stim ca sunt sustinatorii partidului si oricum toata lumea "o iubeste pe ei" cu Victorasul in fata, oricum nu vor supara daca dam vina pe ei, la anu' o sa platim noi diferenta ce nu da UE din cauza intarzieriilor, aia nu zic...
Postat 15 Septembrie 2023, 16:53 de cititor_
@excalibur
Te rog permite-mi sa dezvolt postarea ta (o aprob intru totul)! Pe decidenti, birtinezul&gasca, ii doare-n cur_te de corectiile aplicate de UE, banii sunt demult in buzunarele firmelor de casa, parandaratul securizat prin paradisuri fiscale... Singurii care duc povara aiurelilor taranului sunt oradenii, noua ne cresc neincetat birurile, taxele, datoria pe cap (si stra-stranepotii vor plati dezmatul de azi). P.S. Cunosti mecanismul/circuitului banilor de la UE, completeaza-ma daca vrei! Multumesc!
Postat 15 Septembrie 2023, 15:47 de pinonel
Cu banii europeni se cumpara ce a mai ramas din Romania
Clauze, termene si tot felul de complicatii. Cu cit sugem mai multi bani europeni moca, cu atit suntem mai vinduti...
Postat 15 Septembrie 2023, 13:20 de excalibur
KP aka mama Omida
etapiza, etapizez verb, A împărți în mai multe etape. Bolojan vorbeste foarte bine limba Română, in schimb tu inventezi cuvinte, de parcă ești deșteaptă statului. Din cauza unor PSD-isti care blochează orice doar sa nu le.faca Bolojan, pt ca PZD nu o sa faca nimic, o sa platim noi banii noștri si o sa arătăm cu degetul spre PSD, la următoarele votari. Noi vedem.
Postat 15 Septembrie 2023, 09:59 de Sandu2100
Cei de la Bruxelles sunt nebuni ?
Uneori apar si probleme, ca si cea de fata. De multe ori socoteala din acasa nu se potriveste cu cea din targ.
Postat 15 Septembrie 2023, 08:19 de Riviera
Etapizarea fazelor de lucrări ... nu fazarea etapelor unei lucrări.
Nici măcar termenii din limba română nu-i cunoaște bolovanul. Trebuie să fie dus cu pluta, dacă aruncă asemenea vorbe, cum că se va încerca astfel încât lucrările neterminate într-un contract să fie decontate din același proiect dar dintr-un ciclu financiar viitor. Așa trăznaie nu s-a mai auzit în Uniunea Europeană de când a intrat în România post-decembristă. Banii se vor deconta din buzunarul contribuabililor, din taxele și impozitele locale și din împrumuturile bancare cu dobânzi comerciale, la care va avea eventual acces CJ Bihor. Adică, din buzunarul nostru se va achita tot acest amatorism al abordărilor, specifice "cârmaciului" local care pune întotdeauna "carul înaintea boilor" lui.
Postat 15 Septembrie 2023, 06:10 de KP
Fără titlu....
Tergiversări... Amânări... Justiție... Exproprieri... = ABUREALĂ
Postat 14 Septembrie 2023, 21:21 de Taxi-driver
Feliciana
Draga propagandă, LASA-NE, LASĂ-NE, nu a luat gradinile oamenilor, doar câtorva oameni, nuba făcut ce a vrut, face ce trebuie. Șantierele începute nu se mai termina din cauza unora ca tine, sau a PZD-ului. Personal imi doresc inca 7 pasaje in Oradea, un DX la Satu Mare, unul la Zalău si unul la Deva asta in cazul in care vrem sa avem ceva, daca nu, atunci ne uitam la alții cum au. MU13PSD
Postat 14 Septembrie 2023, 18:49 de Sandu2100
Tu!
Tra sa pleci. Pt ca ai spart tot județul. Ai luat din grădinile oamenilor. Ai spart case. Ai făcut ce ai vrut. Te ai umplut cu celalalt de pr.... Lasa-ne.!Șantiere începute de nu se mai termina. Lasă-ne! Du-te și ia o oglinda și o carte cu tine.
Postat 14 Septembrie 2023, 17:03 de Feliciana
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6664 RON
  • 1 EUR = 4.9737 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON