URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 03 IUNIE 2023
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În relația cu administrația centrală, Bihorul și Oradea au avut câteva episoade faste, dar și niște ghinioane teribile. Marea lovitură a fost trecerea a zeci de hectare de teren situat în centrul Oradiei în posesia Consiliului Județean, odată cu marea retragere a armatei la minimum 60 de kilometri de graniță. Dar putem spune că am avut și ghinion pentru că...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Ajunsă deocamdată la prima săptămână, greva din învățământ se așterne ca o piatră tombală peste domnia președintelui Klaus Iohannis. Încă de mult, mulți dintre cei care l-au votat au ajuns să-l disprețuiască, să-l considere groparul marilor speranțe din 2014, dar abia prestația sa în actuala criză din învățământ le pune definitiv lespedea.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că greva generală a profesorilor este justificată și că salariile lor ar trebui mărite?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Chiar dacă toată lumea știe că anumite fapte se pot proba numai cu martori, legea este foarte strictă cu privire la condițiile în care se poate propune această probă, pe de-o parte, iar pe de altă parte există anumite limitări ale utilizării acestei probe.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Consumul de apă poate avea o influenţă nefavorabilă asupra organismului atunci când apa conţine agenţii patogeni ai bolilor infecţioase, când are o compoziţie deosebită de cea a apei potabile şi când apa are gust sau miros ce o fac improprie consumului. Aceste modificări ale normelor de potabilitate pot fi determinate cel mai des de caracteristicile solului stăbătut de către ape şi impurificării cu ape uzate fecaloid-menajere sau industriale.
21 Martie 2023, 10:25

Autostrada Nesimțirii

Autostrada Nesimțirii (sursa foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cele două loturi din Bihor ale Autostrăzii Transilvania, Biharia - Chiribiș (28,55 km) și Chiribiș - Suplacu de Barcău (26,35 km), ar merita denumite - mulțumită tehnocraților din CNAIR, politrucilor care au condus Transporturile, dar și parlamentarilor bihoreni - ale Nesimțirii.

Din 2013, când americanii de la Bechtel au fost plătiți să plece, șantierul a fost abandonat și doar în 2020 a fost dată în folosință secțiunea Borș - Biharia (executată de Selina), foarte scurtă (5,35 km), dar foarte importantă (colectează traficul dinspre Satu Mare, leagă Bihorul de Europa prin M3 și M4, iar după finalizarea drumului de legătură dinspre Oradea va orienta și traficul dinspre Arad).

Pe celelalte două secțiuni fac liniuțe prostia și nerușinarea. Pentru Biharia - Chiribiș, CNAIR a reziliat în mai 2022 contractul semnat în iunie 2020 (după o licitație lansată în 2017) cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor și Drum Asfalt (din grupul Selina), Vahostav (Slovacia) și East Water Drillings (București). Motivul? N-a agreat proiectul tehnic propus de asociere, ce presupunea suplimentarea contractului inițial cu 40%, în baza unei expertize tehnice (obligatorie și elaborate de o altă firmă) care indicase necesitatea unor lucrări în plus față de cele din caietul de sarcini. Mulți s-au bucurat că Selina, penalizată cu 4,6 milioane lei și interdicția la licitații publice timp de 3 ani, a luat-o în freză. Ulterior, în august 2022, CNAIR a scos la licitație lucrările pentru o sumă de 2,6 ori mai mare, așa că de la 326,1 milioane lei (11,5 milioane lei/km), prețul a sărit nu la 480 milioane (cum voia Selina), ci la 877,7 milioane lei (30,7 milioane lei/km). 

Pe Chiribiș - Biharia, firmele au fost altele (Erbașu București și Vahostav), dar povestea aceeași: în iulie 2022 CNAIR a anulat contractul încheiat în 2021 pentru 549,95 milioane lei (20,87 milioane lei/km), iar în ianuarie 2023 a lansat a patra licitație, pentru 937,532 milioane lei (35,58 milioane lei/km). Atât doar că, deși pusese termen 1 martie, săptămâna trecută a suspendat-o pentru că, ghiciți ce, firmele ofertante au depus cereri de clarificări. Exact cum s-a întâmplat și la a patra licitație pentru Biharia - Chiribș, cu termen octombrie 2022, dar prelungită tot din pricină de clarificări. 

Problema e, așadar, nu la constructori, ci la CNAIR, care a licitat lucrări cu documentații de acum un deceniu „actualizate” din birouri. „A devenit o practică pentru participanții la licitații să ceară clarificări pentru a tergiversa procedurile, pentru că nu sunt în stare să își pregătească documentațiile în timp util”, îi acuză CNAIR, însăâ, pe constructori, insultând inteligența publicului: tocmai constructorii nu au niciun interes să joace la trecerea timpului, fiindcă pierd bani, îi cheltuie în loc să-i încaseze. Descalificant e că n-am auzit să ceară clarificări Ministerului și CNAIR niciun parlamentar de Bihor, niciunul nu face interpelări, nu cere socoteală, nu pune presiune. Și când te gândești că la anul tot dintre ei avem de „ales”...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Pretul mic
atita vreme cit licitatiile se vor cistiga cu pretul cel mai mic suntem blestemati sa nu facem mai nimic.. licitatia de la lege se impute!
Postat 22 Martie 2023, 10:31 de TanarSiNelinistit
Nuante...
CNAIR-ul care ne-a facut centura, ba chiar a aprobat orice dorinta a intai conducatorului de oras si judet? In spatele autostrazii nu e omul potrivit, cel mentionat, care trebuie sa ajunga cu orice pret la centru, constrindui-se imagine, altfel o aveam de mult, chiar si cu proiectul asta prost...
Postat 21 Martie 2023, 11:41 de User anonimizat
teparii Romaniei
Problema 1 e clar CNAIR, ca sunt plin de incompetenti acolo, dar Selina a avut un contract castigat. L-a castigat tocmai din cauza ca a licitat la preturi prea mici, crezand ca merge pe ideea de suplimentare. O practica romaneasca. Selina a cerut o suplimentare cu 40%, ceea ce era enorm pentru acea perioada. Era inainte de scumpirile ce au urmat. Dupa mine, ar trebui imputate nu numai CNAIR-ului, dar si Selinei toate aceste intarzieri si cresteri de preturi.
Postat 21 Martie 2023, 11:14 de unul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6562 RON
  • 1 EUR = 4.9696 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON