URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 23 OCTOMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
A fost o perioadă în care tramvaiul a intrat în dizgrație, nu doar la noi, ci cam peste tot în Europa. Și în Oradea am pierdut linii importante, pentru că e mult mai ușor să tragi un asfalt peste șine decât să deschizi trasee noi, care presupun săpături, traverse, muncă multă.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa se jură un personaj dintre cele care, la ordinul încă președintelui Iohannis, au făcut posibilă coaliția PSD-PNL. Nu se numește Gâgă, ci Rareș Bogdan. „Guvernăm împreună, dar nu participăm la treburile coaliției, nu mai există colaborare între noi și PSD”, zicea acesta joia trecută.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La data de 5 octombrie 2024, Curtea Constituțională a admis o contestație formulată de doi cetățeni și a anulat o Decizie a Biroului Electoral Central prin care se dispusese înregistrarea candidaturii pentru funcția de Președinte al României a doamnei Diana Ivanovici Șoșoacă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
21 Martie 2023, 10:25

Autostrada Nesimțirii

Autostrada Nesimțirii (sursa foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cele două loturi din Bihor ale Autostrăzii Transilvania, Biharia - Chiribiș (28,55 km) și Chiribiș - Suplacu de Barcău (26,35 km), ar merita denumite - mulțumită tehnocraților din CNAIR, politrucilor care au condus Transporturile, dar și parlamentarilor bihoreni - ale Nesimțirii.

Din 2013, când americanii de la Bechtel au fost plătiți să plece, șantierul a fost abandonat și doar în 2020 a fost dată în folosință secțiunea Borș - Biharia (executată de Selina), foarte scurtă (5,35 km), dar foarte importantă (colectează traficul dinspre Satu Mare, leagă Bihorul de Europa prin M3 și M4, iar după finalizarea drumului de legătură dinspre Oradea va orienta și traficul dinspre Arad).

Pe celelalte două secțiuni fac liniuțe prostia și nerușinarea. Pentru Biharia - Chiribiș, CNAIR a reziliat în mai 2022 contractul semnat în iunie 2020 (după o licitație lansată în 2017) cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor și Drum Asfalt (din grupul Selina), Vahostav (Slovacia) și East Water Drillings (București). Motivul? N-a agreat proiectul tehnic propus de asociere, ce presupunea suplimentarea contractului inițial cu 40%, în baza unei expertize tehnice (obligatorie și elaborate de o altă firmă) care indicase necesitatea unor lucrări în plus față de cele din caietul de sarcini. Mulți s-au bucurat că Selina, penalizată cu 4,6 milioane lei și interdicția la licitații publice timp de 3 ani, a luat-o în freză. Ulterior, în august 2022, CNAIR a scos la licitație lucrările pentru o sumă de 2,6 ori mai mare, așa că de la 326,1 milioane lei (11,5 milioane lei/km), prețul a sărit nu la 480 milioane (cum voia Selina), ci la 877,7 milioane lei (30,7 milioane lei/km). 

Pe Chiribiș - Biharia, firmele au fost altele (Erbașu București și Vahostav), dar povestea aceeași: în iulie 2022 CNAIR a anulat contractul încheiat în 2021 pentru 549,95 milioane lei (20,87 milioane lei/km), iar în ianuarie 2023 a lansat a patra licitație, pentru 937,532 milioane lei (35,58 milioane lei/km). Atât doar că, deși pusese termen 1 martie, săptămâna trecută a suspendat-o pentru că, ghiciți ce, firmele ofertante au depus cereri de clarificări. Exact cum s-a întâmplat și la a patra licitație pentru Biharia - Chiribș, cu termen octombrie 2022, dar prelungită tot din pricină de clarificări. 

Problema e, așadar, nu la constructori, ci la CNAIR, care a licitat lucrări cu documentații de acum un deceniu „actualizate” din birouri. „A devenit o practică pentru participanții la licitații să ceară clarificări pentru a tergiversa procedurile, pentru că nu sunt în stare să își pregătească documentațiile în timp util”, îi acuză CNAIR, însăâ, pe constructori, insultând inteligența publicului: tocmai constructorii nu au niciun interes să joace la trecerea timpului, fiindcă pierd bani, îi cheltuie în loc să-i încaseze. Descalificant e că n-am auzit să ceară clarificări Ministerului și CNAIR niciun parlamentar de Bihor, niciunul nu face interpelări, nu cere socoteală, nu pune presiune. Și când te gândești că la anul tot dintre ei avem de „ales”...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Pretul mic
atita vreme cit licitatiile se vor cistiga cu pretul cel mai mic suntem blestemati sa nu facem mai nimic.. licitatia de la lege se impute!
Postat 22 Martie 2023, 10:31 de TanarSiNelinistit
Nuante...
CNAIR-ul care ne-a facut centura, ba chiar a aprobat orice dorinta a intai conducatorului de oras si judet? In spatele autostrazii nu e omul potrivit, cel mentionat, care trebuie sa ajunga cu orice pret la centru, constrindui-se imagine, altfel o aveam de mult, chiar si cu proiectul asta prost...
Postat 21 Martie 2023, 11:41 de User anonimizat
teparii Romaniei
Problema 1 e clar CNAIR, ca sunt plin de incompetenti acolo, dar Selina a avut un contract castigat. L-a castigat tocmai din cauza ca a licitat la preturi prea mici, crezand ca merge pe ideea de suplimentare. O practica romaneasca. Selina a cerut o suplimentare cu 40%, ceea ce era enorm pentru acea perioada. Era inainte de scumpirile ce au urmat. Dupa mine, ar trebui imputate nu numai CNAIR-ului, dar si Selinei toate aceste intarzieri si cresteri de preturi.
Postat 21 Martie 2023, 11:14 de unul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5973 RON
  • 1 EUR = 4.9731 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON