URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Ne place sau nu, până la Revoluție Bihorul nu era considerat un județ foarte industrializat și nici nu avea un specific anume. La Craiova se făceau locomotive, la Arad tramvaie, la Pitești automobile, la Cluj și Timișoara carte. Noi, cu câteva excepții, eram croitorii și pantofarii Europei.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, când o parte a „comunității” LGBTQ+ din Oradea și-a făcut propriul festival Pride pentru al doilea an la rând, am luat parte la două dintre evenimentele întinse de luni până duminică. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Prin deja celebra Ordonanță de Urgență a Guvernului nr. 84/2024, prin care s-a introdus măsura „retragerii” permisului în cazul în care se refuză testarea cu privire la consumul de droguri, au fost operate și alte modificări importante și extrem de discutabile cu privire la legislația contravențiilor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
După stabilirea diagnosticului de diabet de tip 2, medicul va elabora o strategie terapeutică în concordanță cu existența factorilor de risc existenți (în principal cardiovasculari și renali), de obiceiurile alimentare și de modul de viață al pacientului. De asemenea, medicul va prescrie și unele măsuri igienico-dietetice de tratament constând într-un regim alimentar echilibrat și o activitate fizică regulată. Aceste măsuri sunt de multe ori primordiale pentru ameliorarea echilibrului glicemiei.
14 Iunie 2024, 15:24

Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO)

Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Aeroportul Oradea a închis toate proiectele. Pentru prelungirea pistei s-au excavat 38.000 basculante de pământ, gardul inteligent separă vocile oamenilor de zgomotul traficului (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Oficialii Aeroportului din Oradea au raportat încheierea cu succes și în timp record a celor trei proiecte cu fonduri europene, însumând peste 400 milioane lei, prin care a fost modernizată infrastructura, extins terminalul de pasageri și realizat un sistem de pază asistat de inteligență artificială.

„Toate acestea au creat un hub aeroportuar care va contribui la dezvoltarea în continuare a județului”, a spus vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Călin Gal.

Automatizare, digitalizare, eficientizare 

Încheierea proiectelor începute în toamna anului 2022 a fost intenționat amânată după campania electorală, chiar dacă lucrările au fost terminate înaintea acesteia, cel mai cunoscut exemplu fiind proiectul pentru extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri, în valoare de 197,529 milioane lei, din care cofinanțarea UE a fost de 157,168 milioane lei, iar decontarea din aceasta de 91,5%, după cum a afirmat managerul de proiect Ionuț Boldan, într-o conferință de presă desfășurată vineri la Aeroport, precizând că acest lucru este un succes având în vedere că s-au derulat simultan trei șantiere, iar în celelalte două proiecte absorbția a fost de 100%.

Așa cum BIHOREANUL a mai arătat la deschiderea acestuia, în luna mai, terminalul de pasageri a fost mărit de la 3.200 la 12.000 metri pătrați, clădirea fiind una dotată cu cele mai noi tehnologii pentru ca procesarea pasagerilor să se facă rapid, digital (singura interacțiune cu personal uman fiind la controlul de securitate), dar și cu sisteme automate de control a intensității iluminatului sau a temperaturii.

În cadrul aceluiași proiect, Aeroportul a achiziționat vehicule pentru deszăpezire și degivrare, a amenajat o uzină electrică proprie, folosește energie geotermală, dar și din sursă solară datorită unui parc fotovoltaic de 1,3 MW. Totodată, noua parcare are 320 locuri pentru autoturisme, 15 rezervate persoanelor cu dizabilități, 10 stații de încărcare a vehiculelor electrice și 4 locuri pentru autocare.  

Pază inteligentă

În cadrul unui alt proiect, de 47,766 milioane lei (fără TVA), din care cofinanțarea UE a fost de 38,849 milioane lei (fără TVA), au fost făcute investiții pentru creșterea gradului de siguranță și securitate aeroportuară.

A fost construit un gard perimetral „inteligent”, cu sisteme de supraveghere audio și video, capabile, potrivit directorului general adjunct Eugen Tuduc, inclusiv să separe vocile oamenilor care se apropie la o distanță de 5 metri de zgomotul produs de traficul rutier de pe DN 76 Oradea – Arad sau de cel dintre șoseaua națională, toate informațiile fiind transmise într-un dispecerat ce poate declanșa alarma de securitate în eventualitatea unei tentative de pătrundere în perimetrul aeroportului.

Tot în acest proiect a fost construit un post de control pentru accesul vehiculelor în zona de siguranță, a fost amenajat un drum perimetral pentru vehiculele mașinilor de intervenție ale pazei, SRI, Ambulanței și pompierilor, a fost construită o remiză pentru mașinile acestora, un garaj pentru utilajele de întreținere și mentenanță aeroportuară.

Hub integrat

Un al treilea proiect, de 132,785 milioane lei (din care 92,542 milioane lei cofinanțare UE), a avut în vedere dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare, prin extinderea platformei de debarcare-îmbarcare la patru locuri, prelungirea pistei spre Nojorid cu 400 metri (ceea ce s-a realizat fără întreruperea traficului aerian) și echiparea acesteia cu instalații care permit aterizarea din direcția sud (fără survolarea orașului) chiar și pe timp de ceață, cu condiții de vizibilitate orizontală sub 500 metri.

„Pentru extinderea pistei s-au excavat 380.000 metri cubi de pământ, zilnic ieșeau din șantier cam 100 de bascule, în total s-au transportat 38.000 bascule de 10 metri cubi, iar un canal colector al ANIF, cu un diametru de 1,2 metri, a fost întubat și îngropat la adâncimi de până la 8 metri pe sub pistă”, a explicat directorul adjunct Eugen Tuduc (foto jos).

Oradea, 10% din suma pe țară!

„Toate aceste proiecte au creat un hub aeroportuar care, împreună cu investiția privată în terminalul Cargo (foto jos), de peste 33 milioane euro, și cu terminalul intermodal rutier-feroviar din Episcopia, va contribui la dezvoltarea în continuare a județului nostru. Gândirea noastră vizează să menținem același trend de dezvoltare, încă mai sunt bani europeni pe care îi mai putem atrage din exercițiul financiar european actual, până în 2028”, a spus vicepreședintele CJ Bihor, Călin Gal.

Prezent și el la conferința de presă, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, orădeanul Adrian Foghiș, a ținut să sublinieze că exercițiul financiar european încheiat în decembrie 2023 a fost ultimul în care s-au mai acordat finanțări pentru aeroporturi, iar în întreaga țară au aplicat pentru accesarea de bani nerambursabili 17 aeroporturi, unele nefinalizând lucrările până în prezent. Foghiș a ținut să sublinieze că Aeroportul Oradea a accesat 10% din fondurile disponibile pentru aeroporturile din toată țara.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Se aude muzica..
La Birtin pe magistrala..Caii latra..cainii zboara!Desteapta te bihorene!!
Postat 17 Iunie 2024, 08:22 de grigore
Cat ma? 38000 de ce?
38 mii basculante inseamna 1.000.000 tone. Cam rotund 1mil.metri cubi. Au sapat pana in centru Pamantului? Voi stiti ce vorbiti?
Postat 15 Iunie 2024, 23:16 de sanduivanov
Varsovia tinde spre zero
Apropo cursa de Varsovia e aproape gol zborul. Un tram tren spre Varsovia ar fi util
Postat 15 Iunie 2024, 23:05 de sanduivanov
Zboruri ioc
Gard educat, asfalt vorbitor, holograme de avioane proiectate pe cer, taxa de parcare, ghjcitoare in palma. Avioane zboruti nu sunt, nici zboruri cargo. Asa ca ar trebui un club, salon de tatuaj, masaj erotic cu finalizare, asa ar fi mai rentabil . Iar pe pista curse de masini, liniute.
Postat 15 Iunie 2024, 23:03 de sanduivanov
Nu
mai bine se prelungea până la Debrețin?Puteam merge cu mașina că de acolo și zboară avioane.
Postat 15 Iunie 2024, 19:08 de nealiniat
Nu știu dacă pază cu AI e ceva bun...
Au avut și israelienii și nu au detectat că dincolo de gard se pregătește o invazie și că urmează să tragă 2000 de rachete în 2h. Numai logistica să pregătească, să transporte, era detectată dacă era un om. Prea se înmulțește utilizarea AI în orice domeniu...
Postat 15 Iunie 2024, 10:58 de Vio_427
Ps
În aeroport pute a căcat în Timiș peste tot..parcare oribila scumpa cu pietre pe jos plina. Am lăsat la 200 m cu 80 de lei 7 zile în parcarea privata. Am întrebat polițistul din send giratoriu cum e drumul vechi. Nu știu. Iau madina fac sensul și oprea pe toți o politista.Sta non stop acolo. O întreb. De drum ma ia spin la mișto. Actele. Ce drum vreți. Imdediat nu pot brusc. M ați văzut de 2 min ca ies din aeroport. Sunt în mai multe locuri. Nu ma int. Actele iute. La sfârșit nici mulțumesc. Nu ma interesează drumul tău îmi zice. 40 min pe centura lent pe drumul vechi pana la ieșire. Arad prin centru seara. La venire pe A1 și centura Arad 90 min. Deci politia rutiera nu trebuie sa îmi spună când întreb?
Postat 14 Iunie 2024, 21:29 de Feliciana
Teapa. Bcb
Vin de la 0aris după 7 zile. Sărăcie lucie. Boschetari. Mizerie. Drogați.Demonstratii noaptea marți. Apar zeci de dube brusc. Apoi 100 de motocicliști polițiști. Fac pe micro stadioane din țevi metalice în centru. În fiecare parc. Concorde. Etc. Plin de prostimr pe șezlong și curte pe 12 euro. La salon oficial la masa luxul și tit ce vrei fără limita. E criza. Război. Nu vrem avioane. Stați acasă trebuia făcute toate pt ca au venit banii și comis.....
Postat 14 Iunie 2024, 21:24 de Feliciana
Asa si?
Zboruri nu, in tosmna sau cand e gata subventia se desfiinteaza cursele. Cursa actuala de Varsovia e aproape gol avionul. Cat credeti ca o mai tine daca merge pe minus?
Postat 14 Iunie 2024, 17:37 de Mihaita
Întrebare...
... dacă s-au făcut toate astea, de ce mai zboară avioane pe deasupra orașului???? Au zis că se mărește lungimea pistei pentru a se putea ateriza/decola peste Nojorid... Plus textul cu poluarea fonică... Întreb și eu așa...
Postat 14 Iunie 2024, 16:55 de Taxi-driver
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5468 RON
  • 1 EUR = 4.9692 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON