URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 28 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 Februarie 2024, 07:57

Sedii pentru regii: OTL și CAO vor să-și facă sedii de milioane de euro, cu bani de la bugetul local și de la UE

Sedii pentru regii: OTL și CAO vor să-și facă sedii de milioane de euro, cu bani de la bugetul local și de la UE VREA CASĂ NOUĂ. CAO, care funcționează în buricul târgului, vrea să își construiască cu 55 milioane lei de la bugetul local o clădire cu trei etaje în strada Ogorului. „Lucrurile nu mai pot merge așa. Compania își desfășoară activitatea în mai multe clădiri împărțite prin oraș, comunic cu angajații prin telefon și e foarte greu să exercit un control”, argumentează directorul Lucian Chindlea
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Obrazul subțire cu cheltuială se ține. Într-un oraș în care peste 200 de străzi sunt încă acoperite cu pământ deoarece Compania de Apă Oradea a întârziat cu doi ani extinderea și modernizarea rețelelor de apă și canalizare, iar tramvaiele OTL circulă grupate și rar, parcă de teamă să nu le atace buldozerele de prin oraș, cele două societăți pregătesc construirea de noi sedii, în valoare de milioane de euro, în Parcul Industrial II din strada Ogorului. „Au nevoie de ele”, susține primarul Florin Birta...

Un proiect contestat

Scandalul a izbucnit în ultima ședință a Consiliului Local de anul trecut. Consilierii opoziției, din UDMR și PSD, au protestat. „Eu cred că acești 11 milioane euro (n.r. - echivalentul celor 55 milioane lei) ar trebui să îi cheltuim pe orădeni și după aia pe un sediu pentru CAO în Parcul Industrial. E o risipă de bani. Vă rog să retrageți (n.r. - proiectul de HCL)”, a cerut liderul grupului UDMR, Szabó József.

Liviu Sabău Popa, consilier local PSD în OradeaLa rându-i, consilierul PSD Liviu Sabău Popa (foto) a susținut că suma ar putea fi cheltuită mai înțelept: „Cu cei 55 milioane lei am putea să reabilităm 70 de blocuri cu patru etaje pentru 5.000 de orădeni sau să asigurăm apa și canalizarea pentru toate cartierele în dezvoltare”.

Studiul de fezabilitate al investiției a fost adoptat însă fără emoții, cu voturile grupului PNL, majoritar în Consiliu. Apoi, la începutul lunii februarie, la votarea bugetului local pe anul în curs, Primăria a alocat pentru construirea noului sediu al CAO, rapid și fără discuții, primele 2 milioane. De altfel, Compania deja pregătește documentația pentru licitația de proiectare și construire a imobilului, care ar urma să fie ridicat în 3 ani.

Un sediu de milioane

CAO, care deține un sediu ultracentral pe strada Duiliu Zamfirescu, cu bazin pentru pești în față, sală de lucru cu publicul la parter, birouri pentru șefi la etaj și parcare în curte, vrea să se mute în Parcul Industrial II din strada Ogorului. Potrivit proiectului, viitorul sediu va avea demisol, parter și trei etaje.

Construcția va fi formată din trei corpuri de clădire dispuse în formă de L. La parter va fi amenajat un spațiu de lucru cu publicul, iar la etaje birouri și o sală de ședință. În corpurile componente urmează să funcționeze secțiile societății (apă, canalizare, pompe și altele), iar alăturat va fi amenajată o hală pentru mașinile de intervenții, urmând ca aceasta să aibă deasupra vestiare și birouri pentru șefii diferitelor compartimente.

Casă pentru „apari”...

Lucian Chindlea, directorul Companiei de Apă OradeaEvident, pentru administrație construcția noului sediu al CAO e considerată o prioritate. Directorul Companiei, Lucian Chindlea (foto), spune că vrea să aducă la un loc toate secțiile acum despărțite de sediul central, cum ar fi Rețele de Apă din strada Andrei Mureșanu, laboratoarele din strada Petru Rareș, punctul de lucru din Sânmartin ș.a. „Societatea are peste 500 de angajați, care trebuie aduși la un loc, pentru că altfel sunt foarte greu de coordonat”, spune Chindlea.

Directorul consideră actualul sediu impropriu. „Lucrăm cu vidanje și utilaje pentru reparații de rețele care nu au ce căuta în centrul orașului. Nu mă ajută cu nimic să am un sediu ultracentral. Mi-ar ajunge, ca la Termoficare, un birou în Primărie unde să își plătească facturile orădenii care nu vor să facă operațiuni online”, zice el.

În plus, Chindlea desființează propunerea opoziției PSD și UDMR privind redistribuirea banilor de sediu pentru modernizarea rețelelor. „Străzile nemodernizate au fost prinse pe fonduri europene, în Programul Operațional Infrastructură Mare, și urmează să fie modernizate. Ar fi o greșeală să executăm aceste rețele pe banii orașului”. Desigur, însă, asta va mai dura...

... și autobază pentru OTL

La rându-i, OTL pregătește construirea unui sediu nou (foto jos), chiar mai scump, în valoare de circa 16 milioane euro, în incinta aceluiași Parc Industrial din strada Ogorului. Format din două clădiri cu un etaj, acesta face parte din proiectul viitoarei autobaze ce urmează să fie construită pe bani europeni deja asigurați prin Planul Operațional Regional Nord-Vest.

Printre altele, imobilul va găzdui la etaj birouri, un oficiu, arhiva și o sală de conferințe, iar la parter o hală pentru reparații cu 7 linii de lucru, ateliere și vestiare. Alăturat vor fi amenajate două copertine pentru autobuzele tradiționale și cele electrice, cu stație de carburanți și, respectiv, prize pentru încărcare.

 directorul adjunct al Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională din cadrul Primăriei, Ovidiu Guler„În prezent se lucrează la proiectul tehnic. Documentația va fi finalizată în luna mai, după care lucrarea va fi scoasă la licitație. Execuția efectivă ar putea începe în toamnă”, spune directorul adjunct al Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională din cadrul Primăriei, Ovidiu Guler (foto).

Funcționarul susține că actualul amplasament al sediului OTL din strada Atelierelor a devenit nepotrivit. „Orașul s-a extins până aici. Nu este normal să adunăm toate autobuzele atât de aproape de o zonă de blocuri”.

Afară din oraș

De altfel, în ciuda cheltuielilor de milioane de euro din bani de la bugetul local și din fonduri europene pe care le presupun aceste investiții imobiliare, primarul Florin Birta susține puternic ambele proiecte.

Florin Birta, primar Oradea„Vrem să scoatem aceste activități la marginea orașului. Acum câțiva ani, Termoficare, care avea sediul pe strada Jean Calvin, în centru, s-a mutat în incinta centralei din Șoseaua Borșului. Pe viitor, CAO și OTL se vor muta pe strada Ogorului”, zice Birta (foto).

Primarul spune că amplasamentele celor două societăți din interiorul orașului vor primi destinații mai potrivite. „Avem nevoie de clădiri libere în oraș pe care să le putem pregăti pentru a găzdui săli de clasă. Mai multe școli vor intra pe viitor în reabilitare, va trebui să mutăm o parte dintre elevi, iar sediul CAO ar fi numai bun”, susține primarul.

Cartierul OTL

Soarta actualului sediu al OTL a fost pecetluită și ea. Un motiv este că pe actualul amplasament societatea nu mai poate asigura necesarul de curent electric al autobazei. „Vom cumpăra cât mai multe autobuze electrice. Stațiile de încărcare au nevoie de conexiune la curent care nu poate fi asigurată în strada Atelierelor, așa că vom muta sediul dincolo de centură”, argumentează Birta.

Pe de altă parte, amplasamentul de acum al OTL a devenit tot mai atractiv pentru dezvoltări imobiliare. „Tot cartierul Ceyrat e plin de blocuri. Peste tot în jurul autobazei se dezvoltă PUZ-uri de locuințe, așa că aceasta nu își mai are locul acolo”, spune primarul.

Cel mai probabil, în câțiva ani, după construirea noii autobaze, terenul din strada Atelierelor va fi scos la licitație de Primărie către dezvoltatorii dispuși să investească în edificarea de blocuri. Aceasta va fi și prima ocazie în care municipalitatea ar putea ieși în câștig. Până atunci doar va plăti pentru societățile din subordine...


EXEMPLUL TERMOFICARE
Primărie, închiriez clădire!

Insistența cu care municipalitatea susține necesitatea strămutării societăților sale la periferie pentru eliberarea unor terenuri din oraș este cu atât mai controversată cu cât Primăria este incapabilă să își gestioneze spațiile acum goale. Termoficare a eliberat de peste 6 ani sediul din strada Jean Calvin, iar de atunci acesta stă nefolosit.

„Am organizat patru licitații pentru închirierea fostului sediu al Termoficare. Am avut mai multe firme interesate să îl vadă, dar niciuna n-a depus oferte”, spune șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar din Primărie, Lucian Popa. Următoarea licitație va avea loc la începutul lunii viitoare. „Dacă nu vom avea nici acum doritori, vom cere reevaluarea tarifelor de la care pornește licitația”, adaugă el.

Prețul de pornire al licitației pentru cea mai mare clădire din imobil, cu o suprafață de 520 mp, pornește de la 7.200 lei pe lună.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
Ce fain, are si cao o prioritate 1
Pacat ca nu e din domeniul lor de activitate. Ce sa facem, la stat prioritatea e sa ai unde sta ca nu poate sta daca nu e comod. Ala a auzit de garaj in afara orasului? Eu i-as muta la Ineu de Cris, sa aiba loc destul, sau la Beiuș. 500 de angajati sunt prea multi, dovada masinile de serviciu parcate la blocuri noaptea si rezervarea de locuri de parcare ilegal, cu semne de circulatie furate de pe la unele lucrari. Ia vezi pe aia de langa gradinita 20, de la PT ce frumos staaaaau la soare, inca se aduna vreo 3 4 masini uneori la o poveste, o tigara, o cafea. Da ei sunt 500, si trebuie sa fie la un loc. Da, la un loc, intr-o fabrica din parcul industrial, se cauta munca necalificata din greu. Dar acolo e munca nu 2 ore din 6, ca la stat 8 nu sunt niciodata, daca nu poti ciupi nimic, macar ora aia, ca pauza de masa oricum nu se scade din programul de lucru, program ce mai si incepe la 9, 9:30 si se incheie la 4, cel mult 4:20. Vorba aia, "ca romanu nu-i nici unu, unde-s 3 putea fi 1"
Postat 22 Februarie 2024, 05:11 de poiu
caCAO
Si-o fi zgariat Chindlea G-Classe in intrarea stramta de la CAO si i'o fi dor de peretii cortina cu priveliste de la inspectia in constructii...hai sictir. Pe de alta parte de ce nu unificati pe toti intr-o cladire skyscrapers..CAO, OTL, ADP, ADLO, DASO etc... sub deviza "de la nastere te transportam, apa si rahat iti dam, in parc sluga te'angajam, loc de veci asiguram"
Postat 21 Februarie 2024, 19:33 de ferfeleaga
Au vazut ca asa e pe afara
Companiile care se respecta au zgarie nori (Skyscrapers), facuti din sticla si otzel. Sa aiba si astia, ca doar nu o fac din banii lor, din buzunarul lor.
Postat 21 Februarie 2024, 16:02 de Riviera
Asta da argument, CAO are mai multe sedii si oamenii vorb intre ele prin telefon si de aceea avem nevoie de o cladire noua...
Ce sa zica atunci cei care lucreaza de acasa, in telemunca, cum vobesc ei intre colegi ce trebuie sa faca, etc? Chiar sute/mii de firme sunt care au sediu in Olanda, USA, peste tot in lume si n-au astfel de probleme, ei au nevoie de un sediu nou ca sa mai construiasca din banii orasului firmele de casa ceva cladire, nimic altceva. Muncitorii, care merg pe teren, ca totusi e vorba de compania de apa, adica trebuie sa merg la interventii, nici ei nu vor mai merge pe teren, din noua cladire vor face toate interventiile, ce nici Digi nu poate sa faca? Ador argumentele asta "fantoma", cum a fost si cu ingroparea parcarii in jurul Catedralei si au numit "P+R" ca sa aiba ceva argument de ce au nevoie... Tot asa, si OTL-ul trebuie mutat de acolo, ca terenul ne trebuie pt blocurile Prima...
Postat 21 Februarie 2024, 14:22 de cititor_
CAO e Cacao
Politrucul de chindlea minte de ingheata Crisul Repede. Cica au fost cuprinse aceste strazi in POIM :)))))). Au fost cuprinse vreo 60 de strazi din cele 200!!! Si nu s-au apucat de lucru. Oricum trebuie sa termine in 2027!!! Iar restul strazilor estimarea e pe 2040+. Dar sediul de 11 mil pt Cacao e ACUM. Din banii nostri nu din fonduri europene. O mizerie marca CAO si PMO.
Postat 21 Februarie 2024, 09:49 de jijijupanu
Sedii pentru regi
Nu ma deranjeaza ideea. Companii mari, puternice, de viitor...Merita sedii, autobaze aerisite, pe centura. Dureros este ca populatia deservita este indoita de tarife oneroase, fara nici o concesie. Tarife OTL in plafon maxim national de ani de zile iar cele de apa-canal, se lupta sa ajunga in top, chiar daca ditamai girla trece prin mijlocul orasului. E oarecum imaginea fetis a capitalismului autohton, cind firma ofera salarii minime angajatilor, mai nou pakistanezi si alte specii, iar patronul isi plimba nevasta in Q7 si X5. Genul de ipocrizie al celor care ne baga pe git pasaportul de carbon , dar ei isi poarta fesele cu private-jet, pe la diverse colocvii... Aparent, se spala pe miini cu explicatia "fonduri europene", cu intelepciunea suverana a masculului care pune in practica lozinca: "daca n-o f_t eu, o f_te altul". Mai deunazi, un director de banca la tv, admitea efervescenta abundentei de bani in economia romaneasca datorata fondurilor UE (si imprumuturilor colosale, as adauga eu), dar acestea vor cam intra in colaps dupa 2025, odata cu toata sandramaua numita UE. Pe scurt, sa ne SIMTEM bine, cei care pot, iar ceilalti, sa se pregateasca pentru un sevraj colectiv.
Postat 21 Februarie 2024, 09:22 de excalibur
Oradea a incaput pe mana mafiei ,,dezvoltatorilor"!
La inceput au taiat si au spanzurat cei din gasca penala. Apoi au venit dezvoltatorii (spuneti-le rechini, escr*ci, cum vreti!) imobiliari si dupa ce i-au manjit pe penali au preluat controlul. Sa spunem ca cei de la cao au 10% dreptate. Oricum, au un spatiu locativ care face milioane de euro. Dar baza otl-ul e ok, are spatiu suficient, cai de acces care nu perurba traficul din zona, etc, etc. Singura hiba e ca se interpune intre blocurile de pe Ceyrat si cele din Cantemir, nu da bine. Mutarea otl-ului va veni la pachet cu daramarea multor case din zona. Graba arata ca s-a batut palma, dar dezvoltatorii, intuind compozitia noului cl + primar dupa alegerile grabite cu 6 luni, nu vor sa riste. In final o intrebare: de ce nu organizeaza proprietarul (cl, adica birtinezul) licitatii pt aceste spatii?! Sa intre ceva si in visteria orasului, ca ne-am saturat de cat ne belesc astia!
Postat 21 Februarie 2024, 08:50 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON