URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
E clar că s-a dereglat grav clima și, chiar dacă de acum înainte vom fi cuminți și nu vom mai atenta la stratul de ozon, nu vom mai polua planeta, nu vom mai împuți aerul cu noxele de la automobile, tot va mai fi nevoie de jumătate de secol pentru ca temperatura planetei să scadă.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Dacă are de returnat un credit modic, luat, să zicem, pentru o mașină, dar i se ivește șansa să cumpere și o casă la doar a șasea parte din preț, iar pentru această achiziție ar fi nevoie să contracteze încă un împrumut, sunt convins că aproape niciun om cu capul pe umeri nu ar sta mult pe gânduri, ci ar profita de posibilitatea să aibă și casa. Cu atât mai mult cu cât, repet, ar fi la nici 17% din prețul real.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În ultimele săptămâni, atenția publică a fost îndreptată spre reglementarea testelor rapide antidrog utilizate de Poliția Rutieră. După multe bâlbe ale guvernanților, printr-o nouă OUG s-a stabilit că permisele retrase vor fi restituite titularilor dacă în termen de 72 de ore nu sosesc rezultatele testelor efectuate la medicina legală.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
După stabilirea diagnosticului de diabet de tip 2, medicul va elabora o strategie terapeutică în concordanță cu existența factorilor de risc existenți (în principal cardiovasculari și renali), de obiceiurile alimentare și de modul de viață al pacientului. De asemenea, medicul va prescrie și unele măsuri igienico-dietetice de tratament constând într-un regim alimentar echilibrat și o activitate fizică regulată. Aceste măsuri sunt de multe ori primordiale pentru ameliorarea echilibrului glicemiei.
13 Martie 2024, 08:01

Pistă... în pană: Construită pe bani europeni, pista transfrontalieră pentru bicicliști arată jalnic. Numai la noi, nu și în Ungaria! (FOTO)

Pistă... în pană: Construită pe bani europeni, pista transfrontalieră pentru bicicliști arată jalnic. Numai la noi, nu și în Ungaria! (FOTO) O PISTĂ, DOUĂ DESTINE. Amenajată în același proiect european, pista transfrontalieră pentru bicicliști arată complet diferit pe teritoriul României față de cea din Ungaria: la noi este spartă și întreruptă, la maghiari e proaspăt refăcută!
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Pista pentru bicicliști care leagă orașele Oradea și Berettyóújfalu pare ruptă din Ucraina. Pe tronsonul paralel cu Calea Borșului este întreruptă, plină cu noroi ori „decorată” cu obstacole produse de șantierele din zonă. Pe tronsonul din Ungaria, însă, arată aproape impecabil. Din nou, vecinii ne pot da lecții...

Investiție de milioane

Nu mai puțin de 6,2 milioane euro a investit Uniunea Europeană în pista transfrontalieră construită între anii 2007 și 2013 de primăriile celor două orașe. Cea mai mare parte a sumei a revenit partenerului ungar, iar Primăria Oradea s-a ales cu 1,2 milioane euro. 

Cu o lungime totală de 46 kilometri, pista pornește de la Primărie, pe malul drept al Crișului, ajunge pe strada Sovata, apoi pe Bulevardul Decebal și pe Calea Borșului. Paralel cu DN 1, pista continuă pe teritoriul comunei Borș, iese din țară pe la vamă și traversează localitățile ungare Ártánd, Biharkeresztes, Mezőpeterd şi Berettyóújfalu. 

Pentru că a făcut economii prin licitații, municipalitatea orădeană a construit și două tronsoane suplimentare, unul în Calea Aradului, iar altul în Rogerius.

Restanți la întreținere

De la bun început, investiția a fost criticată de bicicliștii orădeni, pentru că pe mai multe străzi nu s-a făcut o delimitare a traseului dedicat lor, ci doar s-au trasat linii albe pe trotuar. Dar autoritățile locale se dovedesc restante și la întreținerea infrastructurii velo.

Lângă Podul Decebal, de un an pista este întreruptă de lucrări la rețele făcute de Compania de Apă. Pe Calea Borșului, aproape la fiecare intersecție cu porțile unor fabrici sau cu drumuri laterale, este distrusă și plină de gropi, periculoase pentru bicicliștii neatenți. „În plus, pista este plină de pietre și cioburi”, zice un biciclist orădean.

În alte locuri, unde s-a săpat în anii trecuți, asfaltul a fost refăcut, dar marcajele nu. Cireașa de pe tort: la intersecția cu viitorul pasaj suprateran din zona parcului industrial, pista dispare! 

„La noi nu se gândește nimeni” 

Primăria nu și-a pus problema să amenajeze o pistă temporară pentru bicicliști, pe durata șantierului la pasaj. „Nu am ce să fac decât să mă dau jos de pe bicicletă și să trec atent printre utilajele constructorilor și mașini”, spune Peter Gyula (foto), un orădean care pedalează zilnic spre muncă, în Borș. „La noi nu se gândește nimeni niciodată, doar la șoferi. Vă spun sincer, aproape de fiecare dată când trec pe-aici trag o înjurătură”.

Bicicliștii n-au pe unde trece nici mai jos, spre frontieră, unde pista se intersectează cu șantierul viitorului drum ce va lega autostrada și centura Oradea și pentru care se construiește un alt pasaj peste DN 1. Nici CNAIR, instituția care a comandat lucrările la acest drum, nu a catadicsit să le ofere bicicliștilor o variantă.

A stricat, dar n-a reparat

Pe teritoriul comunei Borș, pista o duce la fel de prost. Pe lângă casele din Sântion este atât de plină de noroaie, că nici nu se mai vede traseul pe unde ar trebui să treacă bicicliștii. „Este și periculos când plouă, alunecă”, zice Peter.

Lângă fabrica Celestica, tot CNAIR a amenajat, cu trei ani în urmă, un sens giratoriu care a „tăiat” pista, dar n-a mai reconstruit-o. 

Primăria Borș a făcut o amenajare provizorie, din piatră, care ocolește sensul giratoriu. „Aici vom face un drum de racord la parcul industrial și abia apoi vom reface pista. CNAIR ar fi trebuit să repare ce a distrus...”, zice primarul din Borș, Bátori Géza. Când anume va reuși să reîntregească pista, edilul nu mai știe, pentru că depinde de un aviz de la... CNAIR.

Modelul: Ungaria 

Pe tronsonul din Ungaria, pista transfrontalieră arată mult mai bine. Nu doar că nu este întreruptă de nimic, dar este și curată și întreținută. Pe un tronson între Biharkeresztes și Mezőpeterd recent chiar a fost așternut un nou covor asfaltic. 

În plus, în orașele ungurești pista este semnalizată cu indicatoare, care le arată cicliștilor și distanța până la Oradea (foto). La noi, astfel de indicatoare nici n-au fost vreodată montate! 

Reprezentanții Primăriei promit că vor veni vremuri mai bune. „Cu siguranță, vom reface pista pe toate tronsoanele afectate de șantiere de pe teritoriul Oradiei”, zice directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș. Nici nu trebuie să caute departe un exemplu de bună practică...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
Hallo
Ai facut o sesizare la Primaria Bors ? E primaria udemeristilor. Doi la mana, daca e santier nu poate sa fie ca inainte de santier sau poate ? Ma gandesc ca dupa ce se termina lucrarile se vor construi inapoi portiunile afectate....
Postat 14 Martie 2024, 14:03 de Riviera
Da da da
Oradea si Bihor au ajuns sa isi bata joc de biciclisti si pietoni peste tot... sa mergi cu bicicleta la noi a ajuns sa fie un sport extrem.
Postat 13 Martie 2024, 14:13 de cristianteofil
desi
nu le merge stralucit la hindianul hungur de rand ramas in hungarica , si pe granita vin la cumparaturi ca noi la ei acu ceva vreme pentru lapte tej tulai bunui si altele , dar hungarica e 10 ani in fata robudicii ca dezvoltare ...dixit
Postat 13 Martie 2024, 11:42 de sodelica
Tipic romanesc
In Romania daca esti biciclist in ochii conducatorilor auto esti cel mai mare ratalau. Esti om numai daca conduci un bemveu de 25 de ani diesel. Pe pista de biciclete prin Cihei spre felix nici nu poti merge atatea masini parcate sunt. Bordurile oradene ca nicaieri de jumatate de metru inaltime cica cu trecere lejera pentru nevoiasi. Iti rupi gatul. Pe malul crisului lumea se plimba pe pista de bicicleta ca voda in loboda nu le pasa de nimic. Daca folosesti carosabilul esti claxonat si injurat. Mentalitate de taranoi peste tot. Doua linii albe vopsite pe trotuar nu se considera pista de biciclete
Postat 13 Martie 2024, 10:27 de Robi
Ca toate lucrarile
Arata ca toate lucrarile, dupa un timp sunt jalnice, nu se cheltuie bani cu intetinerea lor.
Postat 13 Martie 2024, 09:23 de sanduivanov
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5785 RON
  • 1 EUR = 4.969 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON