Şchioapă, strâmbă, imperfectă cum este, democraţia administraţiei locale se bazează pe un principiu elementar: Consiliul Local hotărăşte, iar primarul duce la îndeplinire. Nu şi în Oradea!
Prea energic pentru a mai aştepta hotărârile unui for oricum obedient, Ilie Bolojan a luat-o în ultimii ani înaintea normelor, conducând pe bază de dispoziţii. Iar rezultatele s-au văzut. Săptămâna trecută edilul şi-a anulat singur, ca ilegală, dispoziţia prin care înfiinţa parcările de scurtă durată. BIHOREANUL a descoperit că e departe de a fi singura!
Între lege şi eficienţă
Administraţia locală e un motor cu o singură viteză. Merge în propriul ritm sau deloc. Legea administraţiei locale prevede că pentru a pune pe roţi un proiect, primarul îl blindează cu studii, iar dacă are caracter normativ, îl şi dezbate public, după care îl supune votului Consiliului Local în şedinţele lunare sau extraordinare. Aleşi să reprezinte interesele urbei, reprezentanţii partidelor întorc ideea pe toate părţile, după care decid. Odată adoptată, Hotărârea de Consiliu Local este trimisă Instituţiei Prefectului, care îi dă sau nu aviz de legalitate, apoi este comunicată orădenilor şi în final intră în vigoare.
Cap la cap, de la vorbă la faptă pot trece luni, fapt cât se poate de enervant pentru un primar ca Ilie Bolojan. Obişnuit cu lucrul în viteză, edilul nu evită să forţeze limitele cu umărul. Uneori, însă, cu tot cu lege...
Chemarea la ordine
Ambiţios şi neobosit, Bolojan a folosit încă din primul mandat metoda guvernării prin dispoziţii de primar. Procedura evită "pierderile de timp" cu dezbaterile publice, vorbăria din Consiliul Local şi mediatizarea proiectului, scurtând pe cât de eficient, pe atât de abuziv, distanţa dintre vorbă la faptă.
Iar metoda a fost aplicată industrial! În 2013 edilul a emis 3.269 de dispoziţii, iar în 2012 au fost cu 61 mai multe. Situaţia e cu atât mai gravă cu cât, spre deosebire de HCL-urile dezbătute în şedinţe publice şi postate pe portalul municipalităţii, ordinele primarului se dau "la secret". Deşi Legea 215/2001 prevede că măcar deciziile cu caracter normativ se anunţă public, în lipsa oricărei sancţiuni obligativitatea a fost ignorată. De la instalarea în Primărie în iunie 2008 până astăzi, edilul a publicat doar 8 (!) din miile de dispoziţii emise.
Situaţia s-ar fi perpetuat în mod cert dacă municipalitatea nu ar fi intrat luna trecută în conflict cu Instituţia Prefectului pe tema parcărilor. La verificarea actelor, juriştii Prefecturii au descoperit că Bolojan a transformat în parcări de scurtă durată 704 locuri din Parcul Traian şi de pe străzile Dunărea, George Enescu, Libertăţii, Magheru ş.a., prin dispoziţii ale primarului, substituindu-se astfel Consiliului Local şi AIO, cele abilitate să ia astfel de decizii. În urmă cu trei săptămâni Prefectura a atacat dispoziţia în contencios administrativ ca ilegală, iar joia trecută primarul, care până acum nu s-a ferit de nici un proces, şi-a revocat-o singur, conştient că avea toate şansele să piardă.
Completarea Bolojan
Dispoziţia privind parcările este însă departe de a fi singulară. BIHOREANUL a descoperit că, bazându-se pe o serie de mandatări cerute la limita legii Consiliului Local şi primite, edilul a folosit "scurtătura" de câte ori a avut ocazia.
Un exemplu îl constituie o dispoziţie din octombrie 2013 prin care Bolojan a stabilit personal unde să fie amplasate cele 12 chioşcuri de presă ale căror locaţii au fost licitate şi închiriate o lună mai târziu. Asta în condiţiile în care gestionarea domeniului public este atributul nemijlocit al deliberativului, iar legea prevede expres că până şi HCL-urile sunt adoptate nu cu majoritate simplă, ci cu două treimi din voturile Consiliului. Deci nici vorbă de voinţa unei singure persoane!
În plus, primarul, care pe lege ar trebui să ducă la îndeplinire întocmai şi la timp HCL-ul în forma adoptată, a completat cu de la sine putere caietul de sarcini deja aprobat de consilieri cu condiţii suplimentare, precum instituirea unei taxe de 120 lei şi a unei garanţii de 300 lei pentru participarea la licitaţie pentru fiecare amplasament în parte.
Deasupra Consiliului Local...
Primarul s-a "urcat" şi mai tare peste Consiliul Local atunci când a stabilit prin dispoziţie inclusiv impozitele orădenilor. Pentru a păstra o aparenţă de legalitate, edilul a cerut în decembrie 2013 aprobarea deliberativului să emită dispoziţii de modificare a zonelor fiscale la solicitarea locuitorilor oraşului şi în beneficiul financiar al acestora, după care a ordonat zeci de rezonări fiscale. Deşi legal ar fi trebuit dezbătută în Consiliu şi anunţată public, reîncadrarea fiscală a unor străzi sau porţiuni de străzi dintr-o zonă superioară în una inferioară (din B în C sau din C în D) s-a făcut pe "scurtătură", motiv pentru care ar putea fi lovită de nulitate.
Culmea, potrivit dispoziţiei 456 din februarie 2014, referitoare la strada Gheorghe Tulbure din cartierul Grigorescu, au existat însă şi rezonări din zona inferioară D în zona superioară C, ceea ce înseamnă că locuitorii de aici vor plăti impozite mai mari! Culmea, în dispoziţiile date aproape lunar primarul nu doar că modifică impozite, ci chiar ordonă Consiliului căruia, teoretic, îi e subordonat! "Prezenta dispoziţie va fi validată prin Hotărârea anuală privind zonarea fiscală", comandă edilul.
...şi a Codului Fiscal
Pentru ca viciul de legalitate să fie complet, dispoziţiile au curs pe bandă rulantă în ciuda faptului că legea interzice chiar şi Consiliului Local să modifice zonarea în timpul anului. Pentru a evita haosul, normele de aplicare a Codului Fiscal prevăd expres că deliberativul poate opera modificări doar în luna mai şi doar pentru anul fiscal următor. "Neadoptarea de modificări ale delimitării zonelor în cursul lunii mai corespunde opţiunii consiliilor locale de menţinere a delimitării existente a zonelor pentru anul următor", spune Codul Fiscal.
Cu toate acestea, deşi în luna mai Consiliul Local a ţinut nu una, ci patru şedinţe, primarul nu a cerut actualizarea impozitelor. De vreme ce poate s-o facă singur, de ce ar mai fi solicitat-o?
"Au avizul de legalitate"
În ciuda evidenţelor, edilul susţine că este strict pe lege. "Toate dispoziţiile au avizul de legalitate al secretarului Consiliului Local, Ionel Vila", spune Bolojan. Edilul zice că avea tot dreptul să modifice caiete de sarcini. "Trebuie văzut dacă modificările sunt în spiritul Hotărârilor de Consiliu. Primarul le putea modifica, dar fără să le schimbe sensul", consideră primarul. Iar în ce priveşte lipsa de transparenţă, s-a declarat chiar mirat. "Nu ştiu ce s-a întâmplat. Trebuiau să fie pe site. Voi cere publicarea lor", a promis Bolojan.
Secretarul Consiliului, Ionel Vila (foto), consideră la rândul lui că miile de dispoziţii de primar erau legale şi au rămas nepublicate doar din cauza grabei. "A fost o scăpare", s-a scuzat acesta.
Tot prin nevoia de operativitate a justificat city managerul Eduard Florea şi rezonarea fiscală prin ordin al primarului. "Consiliul Local nu are cum să nu aprobe reîncadrarea fiscală câtă vreme aceasta s-a făcut pe baza criteriilor sale. Noi nu am făcut decât să recalculăm, la cerere, impozitele orădenilor şi să nu mai amânăm operaţiunea pe anul următor", spune Florea.
Soluţia e, pe cât de lăudabilă, pe atât de ilegală. În administraţie există lucruri care nu pot fi grăbite, iar procesul deliberativ este unul dintre ele. Un sistem autoritar, bazat pe dispoziţii interne, va bate întotdeauna la eficienţă o democraţie bazată pe dezbateri, dar asta nu înseamnă că este de preferat. Pentru că se poate ajunge foarte uşor în situaţia ca "interesul Oradiei" să fie pus înaintea intereselor orădenilor. Prin dispoziţie de primar...
CONDUCERE PRIN DELEGARE
"Consiliul Local nu îşi poate delega atribuţiile"
La nivelul Prefecturii, metoda guvernării prin dispoziţii este văzută ca fiind pe lângă lege. "Primarul nu poate delega Consiliului Local atribuţiunile sale prin dispoziţii, şi nici Consiliul Local nu îşi poate delega atribuţiunile sale prin hotărâri. Primarul pune în aplicare Hotărârile fără să i se substituie prin decizie acestuia, indiferent că o face în procent de 1% sau 100%", spune subprefectul Cristian Bitea (foto).
În concluzie, edilul nu poate adăuga condiţii la caiete de sarcini deja aprobate de Consiliul Local şi cu atât mai puţin să dispună reîncadrarea fiscală a unor zone impozitate greşit. "Primarul este în măsură doar să îşi identifice subordonaţii care au stat la originea încadrărilor greşite şi să îi sancţioneze dacă are argumente", spune subprefectul. Ceea ce n-ar fi exclus să se şi întâmple...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.