URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
31 Mai 2022, 15:45

Drumul Expres Oradea - Arad va lega și România de Ungaria! Vecinii vor să-și conecteze la el autostrada M44 (VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În timp ce firma angajată să elaboreze documentația pentru construirea celor 119 kilometri ai Drumului Expres Oradea – Arad lucrează pentru efectuarea studiilor tehnice și obținerea avizelor, vecinii din Ungaria au convenit cu autoritățile din România să-și lege la noua șosea propria autostradă M44.

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat că proiectul Drumului Expres s-a mărit cu noua conexiune, ce implică realizarea a încă 50 km de drum, din care 7 pe teritoriul României și restul pe cel al Ungariei.

Se lucrează la studii

Bolojan a afirmat că de anul trecut, firma desemnată de asocierea dintre Consiliile Județene Bihor și Arad și primăriile Oradea și Arad, care au preluat proiectul de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) la finele anului 2020, după ce fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) îl ținuse la sertar un deceniu - și anume Consitrans - a finalizat „peste 40% din proiect”.

Potrivit explicațiilor președintelui CJ Bihor, asta înseamnă că au fost încheiate lucrările de descărcare arheologică și de deminare pe tot traseul de 120 km între Arad și Oradea, la fel și studiile topografice, în timp ce studiile geo-tehnice sunt făcute în proporție de 80%. „Acum se lucrează între Salonta și Gepiu, iar de luna viitoare se va lucra între Gepiu și Oradea”, a spus Bolojan.

Acesta a adăugat că, de asemenea, firma Consitrans lucrează pentru obținerea avizelor, cel mai complex fiind cel de mediu, pentru că Drumul Expres va traversa și câteva arii naturale protejate (foto jos), în principiu la limitele acestora.

„Ne propunem ca la sfârșitul lunii august să avem finalizat Studiul de Fezabilitate, iar la sfârșitul anului să ni se predea proiectul tehnic”, a spus Bolojan.


Conexiuni suplimentare

Președintele CJ Bihor a anunțat, însă, că durata SF-ului va fi prelungită cu încă două luni, datorită faptului că pe lângă conexiunile din proiectul inițial, au fost aprobate încă patru conexiuni suplimentare pe teritoriile celor două județe (în Arad în zona Parcului Industrial, în Chișineu Criș, în Salonta și în Oradea, spre strada Densușianu), dar și una pe teritoriile României și Ungariei.

Aceasta din urmă, a explicat Bolojan, înseamnă, practic, încă aproximativ 50 km de șosea cu profil tot de drum expres, care va lega Drumul Expres Oradea - Arad de Autostrada M44.

Conform explicațiilor date marți de președintele CJ Bihor, decizia privind această conectare a fost adoptată „săptămâna trecută” și înseamnă construirea a 43 km de șosea de la nordul localității Bekescsaba până la granița cu România și a 7 km de la punctul de frontieră din nordul localității Mikereki până în zona municipiului Salonta.

Bolojan a spus că asta implică și realizarea unui nou punct de trecere a frontierei la Salonta, pe modelul celui realizat în urmă cu doi ani la Borș II.

„Conexiunea cu Drumul Expres Oradea - Arad (n.r. - a noii șosele de 50 km între cele două țări) se va face după trecerea de cale ferată de la ieșirea din Salonta spre Ciumeghiu”, astfel că, după cum s-a exprimat Bolojan, acest lucru „va permite conectarea vestului României cu Ungaria prin nordul localității Mikereki”.

Termen, 2027

„Ne pregătim ca la sfârșitul acestui an să avem proiectul tehnic al Drumului Expres, inclusiv pentru aceste conexiuni (n.r. – cele cinci în total suplimentare față de proiectul inițial), pentru ca la începutul anului viitor să demarăm licitația pentru contractarea lucrărilor, astfel încât la jumătatea anului (n.r. – 2023) să putem începe lucrările de construcție”, a prezentat președintele CJ Bihor planul de continuare a proiectului.

Bolojan a precizat că legătura suplimentară dintre Drumul Expres Oradea - Arad și Autostrada M44 din Ungaria va fi finalizată însă mai târziu, deoarece partea maghiară abia acum va începe elaborarea documentațiilor, așa că abia în 2026 ar putea să înceapă lucrările de construire propriu-zisă a celor 43 km de șosea de pe teritoriul acestei țări.

El a mai spus că „probabil” traseul celor 120 km între Oradea și Arad va fi împărțit „în 3-4 tronsoane a câte 30-40 km, pentru a limita riscul să avem probleme cu constructorii pe porțiuni mari și să avem constructori care atacă mai multe tronsoane, așa încât în 2027 să avem un Drum Expres operațional”.

Proiectul „Alianței Vestului”

După ce în urmă cu un deceniu fusese „îngropat” de fosta CNADNR, proiectul Drumului Expres Oradea - Arad a fost preluat de la CNAIR de asocierea consiliilor județene și primăriilor reședință de județ din Bihor și Arad, pentru a-l derula în parteneriat cu CNAIR, autoritățile locale asumându-și partea cea mai dificilă, de elaborarea a documentațiilor.

Proiectul a fost evaluat la 1,38 miliarde euro, șoseaua urmând să aibă câte două benzi pe sens (diferența față de o autostradă fiind viteza de rulare și faptul că nu va avea benzi de urgență).

Drumul Expres DX Oradea - Arad va avea 75 pasaje supraterane şi poduri peste cursuri de apă şi intersecţii cu drumuri naţionale, judeţene şi comunale, iar în Bihor urmau să fie executate inițial (fără conexiunile suplimentare prezentate marți), patru noduri rutiere, la fel ca în judeţul Arad.

Pornind din Oradea, primul va fi la aproximativ 8 kilometri de oraş şi va asigura joncţiunea cu drumul de legătură Oradea - Autostrada Transilvania (proiect aflat în implementare), al doilea la intersecţia cu DN 79 Oradea - Arad în zona Inand, al treilea în zona Salonta în intersecţia cu drumul judeţean spre Tinca şi Beiuş, iar cel de-al patrulea la limita cu judeţul Arad în zona comunelor Avram Iancu (Bihor) şi Zerind (Arad).

De asemenea, vor fi realizate şi alte drumuri de legătură de câte 1 - 2 km cu alte şosele.

Vezi mai jos conferința de presă susținută de Ilie Bolojan!

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
@zsizsi
Pui gresit problema! Nu conteaza ca are un roman, o mie sau niciunul, conteaza DOAR daca in limba romana este denumire pt. localitatea respectiva. Spui/scrii in romana Debrețin, nu debrețen, Seghedin, nu seghed, Bedeu, nu bedo s.a.m.d. E drept, trebuie sa fi invatat cat de cat romana, istorie, geografie!
Postat 01 Iunie 2022, 05:56 de pinonel
Localitatea "Mikereki"
În ungurește Méhkerék (este și denumirea trecerii de frontieră pe partea maghiară), dar existând o comunitate importantă de români, are și nume românesc - Micherechi.
Postat 31 Mai 2022, 19:12 de zsizsi
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON