URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 Septembrie 2021, 19:11

Compania Air Oradea a primit OK-ul aleșilor județeni. Nu și din partea PSD. Vezi de ce!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Înființarea companiei aeriene a municipalității orădene și administrației județene, care pun la bătaie pentru asta 3 milioane euro, a fost aprobată de consilierii județeni ai PNL și UDMR, cei ai PSD abținându-se. Liderul acestora, Felix Cozma, i-a cerut președintelui Ilie Bolojan „chibzuință” în cheltuirea banilor publici, primind drept răspuns atât asigurarea că acest lucru se întâmplă, cât și că riscurile trebuie asumate. Bolojan a amintit de alte două investiții mult criticate la vremea lor, dar care au produs dezvoltare.

„Mașinărie de tocat bani”

Proiectul de hotărâre al CJ Bihor pentru înființarea Air Oradea a fost pus sub semnul îndoielii, la reuniunea de miercuri, doar de către liderul grupului PSD, Felix Cozma, care a luat cuvântul pentru a afirma că „apetitul pentru zboruri din Oradea către anumite destinații se pare că nu este foarte mare” și a sublinia că noua întreprindere este una riscantă.

„În această situație veniți totuși cu un proiect care se poate transforma într-o mașinărie de tocat bani, și faceți acest lucru când multe companii aeriene se clatină sau chiar își închid porțile. Îndemnul nostru este să fiți chibzuit cu banii județului Bihor, puneți la bătaie 3 milioane de euro pentru o chestiune care vom vedea în următorii trei ani dacă funcționează”, a spus liderul grupului PSD, adăugând că ar exista destule alte obiective pe care administrația din Oradea și cea județeană să dea banii.

Transparență și confidențialitate

Cu toate că PSD-iștilor nu li s-au raliat și aleșii UDMR, astfel că rezultatul votului nu îi dădea emoții, Bolojan a ținut să-i răspundă lui Cozma așa încât, de fapt, toți consilierii județeni să ia act că demersurile pentru înființarea și funcționarea Air Oradea sunt pe deplin transparente. Bolojan a dezvăluit inclusiv faptul că toți liderii de grupuri din CJ cunosc detaliile viitoarei întreprinderi, inclusiv cele patru curse externe promise a fi făcute de compania aeriană locală.

„Vă informez că aseară am avut o prezentare a planului de afaceri, în condiții de confidențialitate, astfel încât fiecare lider de grup (n.r. – așadar inclusiv Cozma) să aibă cunoștință despre planul pentru ca această entitate să funcționeze. Nu putem în momentul de față să facem publice (n.r. – detalii), pentru că este o chestiune de rezervare de sloturi, de confidențialitate”, a spus președintele CJ Bihor.

„Apetit pentru dezvoltare”

De asemenea, Bolojan a spus despre presupusul inapetit al bihorenilor de a călători cu avionul că „nu știu dacă este un apetit pentru zboruri, dar este un apetit pentru dezvoltare”.

„Conectivitatea aeriană, ca și cea rutieră ori feroviară, este o condiție de bază a dezvoltării economice mai bune. E adevărat că nu există o garanție că totul va fi perfect (n.r. - în ce privește viitoarea companie Air Oradea), dar există certitudinea că dacă nu facem nimic șansele să ne dezvoltăm vor fi mai reduse”, a mai spus președintele CJ Bihor.

Remember: Centura Oradiei și Parcul Industrial

Pe de altă parte, Bolojan a ținut să amintească despre două proiecte vehement contestate în perioada de început în fruntea Primăriei Oradea, dar care în scurt timp și-au dovedit utilitatea, realizarea lor contribuind decisiv la dezvoltarea locală.

„În 2007-2008, când s-a creionat centura Oradiei, era o dispută de ce să se facă pe 4 benzi, de ce nu se face pe 2 benzi. Gândiți-vă ce ar fi însemnat azi traficul pe centura cu 2 benzi”, a spus fostul primar al Oradiei, adăugând că în „2008-2009, când s-a realizat proiectul Parcului Industrial din Șoseaua Borșului, în plină criză economică, problema a fost de ce trebuie să finanțăm cu 7 milioane de euro rețelele, că oricum n-o să vină companii în Oradea. Azi sunt 20.000 de locuri de muncă în plus în Oradea și cred că o mare parte se datorează și acestor investiții”.

„Suntem cumva forțați s-o facem”

Președintele CJ Bihor a insistat că „dacă nu vom avea o conectivitate aeriană nu vom putea trece cu structura economiei la nivelul următor, cu valoare adăugată mai mare”, dar și că „această companie suntem cumva forțați s-o facem”, alternativa pentru a asigura relaționarea Oradiei cu centre europene pe cale aeriană fiind doar subvenționarea în continuare a curselor externe operate de alte companii, așa cum se întâmplă în prezent, dar fără a exista garanția menținerii curselor.

Bolojan le-a promis consilierilor județeni că vor fi „ținuți la curent” cu toate informațiile privind activitatea companiei, subliniind că administrația județeană este obligată să își asume „niște riscuri”, dar și că „avem toată grija față de cheltuirea banilor publici”.

La vârful Air Oradea, un greu al Tarom și Blue Air

Odată cu înființarea companiei aeriene a municipalității și județului, aleșii din CJ Bihor au avut de votat și reprezentantul administrației județene în Adunarea Generală a Acționarilor Air Oradea și administratorul neexecutiv care să reprezinte județul în Consiliul de Administrație al societății.

În prima poziție a fost votat vicepreședintele CJ Bihor Călin Gal, cu 28 voturi pentru, două împotrivă și două abțineri, în vreme ce a doua îi va reveni lui Gheorghe Răcaru, fost director Tarom și apoi al Blue Air, cu o experiență de 48 de ani în aviație și în managementul companiilor aeriene, acesta primind 29 de voturi pentru, unul singur contra și o abținere.

În final, înființarea companiei Air Oradea, cu cei doi reprezentanți ai județului în conducere, a întrunit 29 de voturi din partea consilierilor PNL și UDMR și 6 abțineri, cele ale consilierilor PSD.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
BihoreanuSuparat
Cursele nu sunt doar pt oameni cu bani, daca ar fi pt oameni cu bani, am avea la aeroport Lufthansa, daca tu nu iti permiti e problema ta, daca te ani e problema ta pt ca ai facut pt tine mai mult, si astepti " da doamne " .
Postat 30 Septembrie 2021, 18:47 de Sandu2100
Aplaudacii de serviciu
Toti apalauda ca desteptii aceasta veste. Din pacate, prea putini bihoreni au bani pentru a circula cu avionul. Eu sunt de parere ca lucrurile trebuie incepute de la baza. Prima data trebuie sa vina atat PNL, cat si PSD si UDMR cu solutii pentru ridicarea traiului atat a bihorenilor, cat si a oradenilor. Degeaba avem aeroport daca doar 20% din oradeni is permit, iar 80% nu. Iar turisti straini.. sa fim seriosi.. turistii straini in Oradea/Bihor sunt maxim 5 grupuri de batranei maghiari cu varste cuprinse intre 70 si 90 de ani.
Postat 30 Septembrie 2021, 17:25 de User anonimizat
KP
Degeaba ne povestesti DEZINFORMARI, tot Oradeanul stie ca sa creonat in 2012 pasajul CET, si in 2005 Filip nici nu vorbea de centura la 2 benzi pe sens. Minti ca o stoarfa
Postat 30 Septembrie 2021, 16:00 de Sandu2100
@Ioan75
Cum să se creioneze centura orașului în 2007-2008? Ești dus cu pluta? În 2007 s-a început viaductul de conexiune a centurii cu DN1 (sensul giratoriu de la ieșire din Oradea). Se circula pe centură la greu, pe lângă Metro, din 2005 deja. Confunzi cu dublarea sensurilor de circulație pe 4 benzi, ceea ce e cu totul altceva. Iar autoritățile locale nu mai au de atunci nicio legătură cu subiectul, administrarea și deținerea fiind a Ministerului Transporturilor.
Postat 30 Septembrie 2021, 13:20 de KP
@Smiley
Dar văd că bați câmpii într-un mod incredibil. Proiectul centurii orașului a fost aprobat de către CL în anul 1999. Cornel Popa al tău nici măcar nu visa să fie primit ca membru PNL la acea vreme. Ulterior, lucrarea a început în 2001 și a fost inteligent transferată, în 2005, către Ministerul Transporturilor și CNAIR, având în vedere că Oradea nu ar fi avut bani de așa o execuție nici în 50 de ani. Centura, așa cum e, nu are nicio legătură cu Consiliul județean, unde Cornel Popa a avut un mandat execrabil, nefăcând absolut nimic în afară de a juca cărți cu "germenii" Micula. Confunzi lucrurile sau vrei să manipulezi, la fel ca orice vechi membru frustrat al PNRR (Partidul Național al Retardaților Resetați, fost PNL și anterior fost PDL).
Postat 30 Septembrie 2021, 13:15 de KP
chiar asa...sa fim corecti
!. In declaratia citata in articol, textual, fostul primar nu isi aroga vreun merit vis a vis de centura: "În 2007-2008, când s-a creionat centura Oradiei, era o dispută de ce să se facă pe 4 benzi, de ce nu se face pe 2 benzi. Gândiți-vă ce ar fi însemnat azi traficul pe centura cu 2 benzi". Si, daca tot e sa sapam dupa "corectitudine", poate ar trebui luata si cea de a doua parte, cu Parcul Industrial. Pe bucati e simplu sa fim corecti, ansamblul ne serveste de regula migrene cand incercam sa denaturam realitatea cu orice pret... 2. Intr-adevar, e discutabila asumarea unor riscuri pe seama altora. Insa, au fost alesi acolo ca sa ia inclusiv acest gen de decizii. Efectele deciziilor respective ar trebui sa se cuantifice mai tarziu la vot. 3. Aici s-a atins un punct nevralgic....rationamentul este greu de contracarat si concluzia evidenta, astfel ca trebuie sa ne intoarcem la punctul 2 si sa privim lucrurile diferit de data asta ;-)
Postat 30 Septembrie 2021, 10:14 de Ioan75
Să fim corecți!
1. Bolojan nu are dreptul să vorbească de centura Oradea. Că nu a mișcat un deget pentru proiect. E proiectul lui Cornel Popa, semnat de Ludovic Orban la minister. Bolojan doar s-a trezit cu el în brațe. 2. Acele ''riscuri'' cine le garantează?!? Dacă compania dă faliment peste un an, cine despăgubește cetățenii de cei 3 milioane euro care s-au aruncat pe Criș din banii lor?!? Pun liberalii 3 milioane garanție într-un cont??? Atunci să experimenteze și să riște cât vor ei. Nu îi pun? Atunci jos labele de pe buget! 3. Chiar nimeni nu observă o chestie?!? După ce timp de 4 ani a criticar constant conducerea UDMR-PSD-ALDE că nu este capabilă să aducă curse pe aeroportyl din Oradea, zicând că nu știu ei negocia sau nu vor, Bolojan recunoaște de fapt că nu vin companii să opereze de pe Oradea. Și își face el companie din pură ambiție, care va fi un mare eșec - de asta nu vin companiile serioase, pe orice analiză nu sunt destui pasageri ca să fii profitabil - și va arunca pe Criș o grămadă de bani publici. Oare se va sesiza justiția?!?
Postat 30 Septembrie 2021, 07:20 de Smiley
Dar ... OK de la Psihiatrie au primit ???
Alt proiect falimentar marca Ilie-Rudotel, izvorat dintr-un cap chel si extrem de bolnav. Proiectul "Ilie-parapanta" poate deveni cel mult un material de studiu pentru rezidentii la psihiatrie, iar compania "Oradea Air" se va dovedi a fi un realistic "ORADEA IN AER" din punct de vedere financiar, economic, social, cultural.
Postat 30 Septembrie 2021, 00:48 de Silver_Cat
În primul rând că, la momentul când Bolojan a ajuns primar, tot ce ține de centura actuală era deja bătut în cuie.
Să manipulezi de așa manieră încât să vrei să pari autor sau co-autor la acest proiect, ține de caracterul destul de anemic al Bolojanului. Iar după cât îl cunoaștem de bine deja, AirFly Bolo-Bolo va fi cel mai mare eșec de falimentare a bugetului CJ și CL. Ca bun administrator ce s-a dovedit până acum, înainte de a tăia panglica primului avion care se va pregăti de decolare, va cere proprietarului de fapt și de drept al aeronavei, să schimbe pilotul cu unul pregătit de el. Dacă nu cumva, înainte de înregistrarea juridică a companiei, va da afară personalul încă necontractat.
Postat 29 Septembrie 2021, 22:51 de KP
UDMR voteaza pentru..
..ca sa isi spele trecutul si imaginea din media cum ca s-ar opune aeroportului Oradea de dragul celui din Debrecen.
Postat 29 Septembrie 2021, 19:28 de unu
Felix Cozma, un altfel de Sabau Popa
Imi aduc aminete acum cativa ani ca Popa se poza in avion sa ne arate ca locurile sunt goale. Uite ca de cand a revenit Ryanair am zburat de 2 ori Oradea-Londra si Bologna , erau peste 100 de pasageri, si de 2 ori a fost full.
Postat 29 Septembrie 2021, 19:23 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON