URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 16 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Partida Romilor "Pro Europa" organizează un mare concert intitulat "Romi pentru România", vineri, 19 iulie, în Cetate. Vor fi prezenţi unii dintre cei mai celebri manelişti din România, precum Florin Salam şi Tzanca Uraganu, alături de alţi artişti din ţară. Vor fi standuri de alimentaţie publică de unde nu vor lipsi unele preparate tradiţionale: mâncarea la ceaun şi la proţap.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, când o parte a „comunității” LGBTQ+ din Oradea și-a făcut propriul festival Pride pentru al doilea an la rând, am luat parte la două dintre evenimentele întinse de luni până duminică. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 28 iunie a.c. s-a publicat în Monitorul Oficial o nouă Ordonanță de Urgență care modifică din nou Codul Rutier și, din păcate, nu în bine. În războiul contra drogurilor și alcoolului la volan, guvernanții scot pe bandă monstruozități juridice care nu fac decât să lovească în cetățeanul onest și să aducă noi pete pe obrazul Statului. Ceea ce s-a făcut prin această Ordonanță depășește, însă, toate aberațiile anterioare și încalcă orice regulă de drept și de bun-simț juridic.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
După stabilirea diagnosticului de diabet de tip 2, medicul va elabora o strategie terapeutică în concordanță cu existența factorilor de risc existenți (în principal cardiovasculari și renali), de obiceiurile alimentare și de modul de viață al pacientului. De asemenea, medicul va prescrie și unele măsuri igienico-dietetice de tratament constând într-un regim alimentar echilibrat și o activitate fizică regulată. Aceste măsuri sunt de multe ori primordiale pentru ameliorarea echilibrului glicemiei.
26 Martie 2024, 18:25

Bihorenii vor putea zbura aproape oriunde în lume, cu escală la Varșovia. De când încep cursele Polish Airlines de la Oradea

Bihorenii vor putea zbura aproape oriunde în lume, cu escală la Varșovia. De când încep cursele Polish Airlines de la Oradea sursa foto www.lot.com
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Aleșii bihorenilor sunt chemați să aprobe rezultatul licitației pentru impunerea ca obligație de serviciu public a transportului aerian regulat între Aeroportul Oradea și cel din Varșovia. Practic, timp de 4 ani, acesta va fi obligatoriu, ca orice alt serviciu public, contra unei subvenții ce urmează să fie achitată de CJ Bihor, pentru a asigura companiei poloneze LOT o marjă de profit de 5%, în schimbul căreia compania va opera 4 zboruri săptămânal.

Orădenii vor putea călători aproape oriunde în Europa, America, Asia și Orientul Mijlociu cu un singur bilet, iar zborurile vor debuta cel târziu pe 1 iulie. 

Primul zbor, pe 1 iulie

Pe ordinea de zi a reuniunii de miercuri a Consiliului Județean Bihor se află, între altele, aprobarea rezultatului final al licitației lansate în ianuarie pentru desemnarea operatorului care să asigure efectuarea serviciilor de transport aerian prin curse regulate între cele două aeroporturi, ca serviciu public obligatoriu.

După cum BIHOREANUL a arătat cu o săptămână în urmă, în ciuda faptului că licitația a fost una internațională, cu publicitate în Jurnalul de Operațiuni Financiare al UE, singura ofertă depusă a fost cea a companiei publice poloneze LOT – Polskie Linie Lotnicze (sau Polish Airlines). 

Potrivit documentației ce însoțește proiectul de hotărâre a CJ Bihor supus votului, o comisie de evaluare (formată din vicepreședintele Călin Gal, directorul tehnic Filip Cheșeli și jurista Mihaela Roșan) a constatat că LOT îndeplinește toate condițiile cerute. Între acestea, deține o flotă de peste 50 de aeronave jet, cu minimum 75 locuri, are o experiență pe piață de minimum 15 ani și în această perioadă a transportat minimum 10 milioane pasageri.

Polish Airlines s-a angajat să opereze săptămânal 4 zboruri de la Oradea până în 31 mai 2028, primul zbor urmând să aibă loc cel târziu de la 1 iulie anul acesta.

„Operatorul Aerian va începe să furnizeze serviciile de la 1 iunie 2024, dar nu mai târziu de 1 iulie 2024, și le va furniza timp de patru ani”, se arată în proiectul de contract dintre CJ Bihor și LOT.

Zborurile vor trebui să fie operate de la Oradea la Varșovia în intervalul orar 13.00 – 19.00, iar de la Varșovia la Oradea între orele 10.00 – 16.00 „sau în cele mai bune variante pentru conectivitatea” cu zboruri spre alte destinații.

Contract transparent

Potrivit contractului care urmează să fie încheiat între CJ Bihor și LOT, al cărui conținut este public, fiind postat deja pe site-ul administrației județene, compania poloneză a îndeplinit, de asemenea, și condiția ca așa numita compensație financiară maximă, adică subvenția, să fie de cel mult 9,871 milioane euro pe durata celor 4 ani de valabilitate a contractului.

Asta nu înseamnă, însă, că CJ Bihor va plăti această sumă, după cum reiese din proiectul de contract.

„Compensația va fi calculată pe baza costurilor și veniturilor reale din operarea Rutei, astfel cum sunt înregistrate de Operatorul Aerian. În acest scop, Operatorul Aerian va ține o contabilitate separată detaliată pentru a permite calcularea costurilor și veniturilor corespunzătoare Rutei”, se arată în document.

Potrivit acestuia, valoarea compensației, care se va calcula trimestrial, „nu va depăși contravaloarea necesară pentru acoperirea costurilor nete suportate pentru asigurarea obligației de serviciu public, ținând seama de veniturile obținute din operare și de un profit rezonabil”, contractul precizând că „pentru evitarea oricărui dubiu, marja de profit aplicabilă pentru calcularea Compensației este de 5%”.

Obligații, drepturi

Pe de altă parte, draftul de contract arată că pentru fiecare trimestru, LOT Polish Airlines are obligația de a efectua minimum 90% din zborurile prevăzute pe ruta Oradea - Varșovia, în caz contrar Autoritatea Publică are dreptul de a refuza compensarea marjei de profit pentru respectivul trimestru.

De asemenea, CJ Bihor va avea dreptul de a nu plăti întreaga compensație dacă operatorul aerian nu poate justifica costurile prin documente corespunzătoare sau dacă are dubii cu privire la anumite sume din compensație.

Totodată, în cazul în care compania nu începe să opereze zborurile la data de 1 iulie 2024, va fi obligată să achite o despăgubire de 30.000 euro pentru fiecare săptămână de întârziere.

O altă prevedere convenabilă pentru CJ Bihor este că „în cazul în care se confruntă cu lipsa alocărilor bugetare sau cu constrângeri bugetare, Serviciile Publice vor înceta, iar prezentul Contract va înceta fără niciun fel de măsuri/formalități separate”, așadar fără ca administrația județeană să achite alte cheltuieli, cu condiția să anunțe că nu are finanțare cu 6 luni înainte.

Cu un singur bilet

De notat că LOT oferă bilete pe rute de scurt parcurs în compartimente economy și business, iar pe rute de lung parcurs și în compartimente premium.

Compania poloneză garantează conexiuni din Varșovia cu Europa, America de Nord, Asia și Orientul Mijlociu „printr-un singur bilet”, ceea ce înseamnă, practic, că un pasager se poate îmbarca la Oradea, iar de la Varșovia să fie îmbarcat în altă aeronavă fără să mai trebuiască să cumpere un alt bilet pentru a ajunge pe continentele sus indicate.

De altfel, LOT precizează în documentație că deține 100 de acorduri interline cu cele mai importante companii din lume, de la Emirates ori American Airlines la Lufthansa ori Air Canada.

„Se emite un singur bilet pentru zborurile LOT și ale partenerilor și se asigură transferul bagajelor către destinația finală, cu reprotecție și compensare în caz de perturbare”, specifică proiectul de contract dintre LOT și CJ Bihor.

Aeroportul din Varșovia, hubul companiei aeriene LOT, este conectat cu destinații ca Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite), Alicante (Spania), Ankara (Turcia), Berlin (Germania), Boston (SUA), Buffalo (SUA), Cancun (Mexico), Chicago (SUA), Copenhaga (Danemarca), Delhi (India), Detroit (SUA), Dubai (Emiratele Arabe Unite), Edinburgh (Scoția), Guangzhou (China), Helsinki (Finlanda), Istanbul (Turcia), Las Vegas (SUA), Lisabona (Portugalia), Lima (Peru), Oslo (Norvegia) ori Tokyo (Japonia). 

Bineînțeles, prețurile de călătorie încă nu au fost stabilite înainte să se aprobe încheierea contractului.

Dat fiind că pentru aprobarea noii rute Oradea - Varșovia operate de LOT ca serviciu public obligatoriu prin curse regulate pentru următorii 4 ani este suficientă o majoritate absolută a voturilor în cadrul CJ Bihor, este de așteptat ca proiectul să fie aprobat în ședința de miercuri fără probleme, cu atât mai mult cu cât noul serviciu a fost deja aprobat anul trecut.

Vezi aici proiectul de hotărâre, care conține și contractul ce urmează să fie încheiat cu Polish Airlines: 

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
16 Comentarii
unu
Doar propaganda comentează asta.
Postat 27 Martie 2024, 22:20 de Sandu2100
nu inteleg dece comenteaza unii la preturi normale si chiar economice
am zburat intercontinental cu america latina si america de nord si orientul mijlociu la 500 eur dus-intors cu LOT, si e chiar un pret foarte bun si ieftin. Daca gasim preturile astea din Oradea si nu mai pierdem 3 ore jumatate pe drumul de Cluj cu riscul de accidente, or pe cel de Budapesta, sa te trezesti cu noaptea in cap, dupa cum zice myke, atunci e un castig urias ptr zona Crisanei. Si nu e ptr vacanta low cost a cuiva spre Spania (desi daca nu prinzi oferta si cu Wizz air poti sa platesti 350 euro ptr un zbor regional, nu intercontinental), ci ptr delegatii, investitori, firmele care au venit sau analizeaza sa vina in oras.
Postat 27 Martie 2024, 20:09 de unu
Pe site Lot
Zbor dus -intors Cluj - Paris 18-27 apr, escala WAW, bagaj cala 23 kg / 386€ ! Parca nu e rau!
Postat 27 Martie 2024, 17:46 de myke
sandu aviatorul
Dar cat va costa un bilet sandule aviatorule, Cat va costa un zbor Oradea-Varsovia-Pari, Milano, Londra, etc etc. Cat crezi ca te costa un zbor cu schimbare de avion, plus de mai trebuie sa stai o zi la hotel. Ai neuronii si cunostiintele necesare despre asta, sau esti doar unul ce ii curg balele pe tastatura si se viseaza cumva pe aeroportul din Atlanta? Hai spune-ne un pret ca sa nu iti spun eu cateva preturi, dar te las pe tine sa faci niste calcule, binenteles esti prea handi sa faci asta.
Postat 27 Martie 2024, 16:25 de Mihaita
@sandu aviatoru
Iar visezi avioane sandule? Sa vedem la toamna daca o sa mai fie vre-un zbor. Tu o sa fii unul dintre cei care nu o sa aiba bani de bilet, tu poate nici de OTL nu ai bani de bilet. Eram sigur ca te prind pe aici cu comentariile tale abjecte
Postat 27 Martie 2024, 16:22 de Mihaita
Emilut
Nu o sa fie biletele cu 500€ ala de mai jos are 20 de conturi de propagandă, el cu asta se ocupă.
Postat 27 Martie 2024, 11:06 de Sandu2100
Sandu cel cu buda in curte
Mai Alex Ciucle, atat poti? Sef ai tu pe care-l lingi zilnic..Tu la subiect esti in stare sa porti o discitie sluga ce esti
Postat 27 Martie 2024, 10:10 de vasi13
@Emilut
Bud - mad cu companie maghiara ajunge, in funtie de perioada tot spre 4-500€, sau usor peste 300 daca te misti mai din timp. La care se adaugă transfer sau drum cu masina+cost parcare. Ma refer la bilet cu bagaj de cala. Altfel, companiile de linie au cam acelasi pret waw-mad si inclusiv de la bud sunt multe zboruri cu 1 escala. E de văzut cat va fi costul total, cu tot cu transferuri. Daca va fi relativ apropiat de cel prin bud, atunci chiar merita sa nu te trezesti cu noaptea in cap pt. A face 3 ore cu masina. Si timpul total petrecut pe drumuri e important.
Postat 27 Martie 2024, 08:40 de myke
Depinde de preturi.
Daca un zbor sa zicem la Madrid va costa 500 euro cum scria cineva, sunt iar bani aruncati in vant cum au fost si pana acum la companii fantoma spre destinatii fantoma care nu interesau pe nimeni. Ma indoiesc ca o parte din banii acordati cu generozitate de PNL din buzunarul nostru pentru subventii nu s-au intors si nu se vor intoarce si in viitor la careva din sleahta politica care controleaza Bihorul.
Postat 27 Martie 2024, 07:22 de Emilut
Un pic ciudat intervalul tinta de decolare de la omr
Plecare omr intre 13-19 poate necesita stat peste noapte la hotel sau luat zboruri cu escala spre unele aeroporturi europene. Noroc ca nu este o obligatie absoluta acest interval. In general zborurile directe WAW spre destul de multe orase mari din vest sunt dimineata. E drept ca pe anumite directii mai poate fi si un al doilea zbor direct dupamasa dar, mai rar. Cu o a doua escala sunt suficiente. In mod normal un zbor de dimineata care sa ajunga la waw in jur de 8 am ar fi cel mai ok - multe zboruri directe waw vest sunt de la 9 la 12. Sa vedem, nimeni nu intra intr-un asemenea cotracct fără sa-si fi făcut niste teme. Succes!
Postat 26 Martie 2024, 21:24 de myke
vasi/adi13
Cat a fost șefii tăi Ciolacu și Grindeanu la Oradea, nu ai comentat nimic :::::)))))))
Postat 26 Martie 2024, 20:00 de Sandu2100
ha ha ha
Peste 3 luni se pune lacatul , pentru a 17-a oara. Cine mai crede astea. Sunt curios cati oradeni isi vor permite sa zboare spre orice destinatie din Varsovia la preturi reale alea de 200-300 euro doar dus. Plus cat costa pana in Varsovia, o sa ajungi la 500 euro. Asa ca majoritatea vor prefera tot Clujul, Debrecen, Budapesta ca ies mai ieftin asa. Si nici cu preturi de nimic nu a fost rentabile cursele din Oradea , de au plecat toti operatorii, unde o sa fie destui musterii dornici de curse la pret nesubventionat? Inca mai credeti ca va fi ceva din asta. Ramaneti la taiat de copaci pe Armatei si largit de ulite, ca la asta va pricepeti.
Postat 26 Martie 2024, 19:12 de vasi13
@florea
Ai face orice ca sa bagi bete-n roate, sa incurci treburile, sa nu mearga lucrurile bine. Pe considerent ca vin altii din alte parti la aeroport, sa nu beneficieze nici bihoreni de aceasta facilitate... Toti cei care vin la aeroort, la Oradea, lasa bani aici. Pt oradeni si pt dezvoltarea locala, acest aeroport este mai mult decat necesar.
Postat 26 Martie 2024, 18:57 de Riviera
de ce nu am subventie eu?
subventie la biletul de autobus cand ma duc acasa la Beius dupa o saptamana de slugarit in Oradea?de nu am subventie ca bihorean la aquapark si trebuie sa platesc 90 de lei intrare,de ce nu am subventie la abonamentul OTL?de ce nu am subventie la parcare ?aceasta subventie e doar o noua metoda de a sifona bani publici de catre tartorii galben albastri!
Postat 26 Martie 2024, 18:53 de florea
de ce eu ca oradean,bihorean?
de ce trebuie bihorenii sa plateasca subventii la pretul biletelor ptr niste indivizi care nici macar nu au vreo legatura cu bihorul(ca vor veni si salajani si satmareni si aradeni si clujeni sa se imbarce in aeronavele LOT)? bihoreanul ce e suma asta:", să fie de cel mult 9,871 milioane euro pe durata celor 4 ani de valabilitate a contractului."?de ce ,daca sunt 10 milioane de euro de cheltuit din banii nostri ai bihorenilor nu sunt folositi ptr scopuri folositoare noua bihorenilor,cum ar fi: apa curenta,canalizare?adica ptr conditii primare de igiena.de ce arde in dos conducerea a CJ Bihor sa mai iroseasca niste bani la fel cum a facut in cazul Ryan air?
Postat 26 Martie 2024, 18:45 de florea
E bine pt bihoreni
Parteneriat viabil.
Postat 26 Martie 2024, 18:41 de Riviera
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.555 RON
  • 1 EUR = 4.97 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON