Preşedintele USR, Dan Barna, l-a acuzat, joi, în Parlament, pe ministrul interimar al Fondurilor Europene, Marcel Boloş (PNL), de conflict de interese, la audierile în comisiile de specialitate.
După cum se ştie, orădeanul Boloş a fost propus ministru al Fondurilor Europene şi în guvernul desemnat Florin Cîţu, care îşi aşteaptă votul de învestitură. Până la urmă, orădeanul a primit aviz pozitiv în urma audierilor, cu 12 voturi "pentru", cinci "împotrivă" şi cinci abţineri.
"De ce blocaţi două posturi?"
Hotnews.ro scrie că, la audieri, Marcel Boloş a fost luat în primire de şeful USR, deputatul Dan Barna, fost secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene şi fost consultant în domeniu.
Ceea ce spune liderul USR este că Boloş, deşi e ministru al Fondurilor Europene, şi-a rezervat şi postul de director al Agenţiei de Dezvoltare Nord-Vest, pe care îl ocupa înainte să intre în Guvern. De asemenea, el şi-ar fi rezervat şi un post de director al organismului intermediar Transport din cadrul Ministerului Transporturilor, unde a şi lucrat înainte, arată aceeaşi sursă.
"Asta arată ca un conflict de interse. De ce blocaţi două posturi acum: ADR şi Ministerul Transporturilor?", l-a întrebat Barna pe Boloş.
Potrivit Hotnews.ro, acuzaţiile de conflict de interese se bazează pe faptul că Boloş, ca ministru al Fondurilor Europene, este cel care a conceput noua arhitectură instituţională a sistemului de absorbţie a fondurilor de la Bruxelles pe care le are România de primit în ciclul financiar 2021-2027. Astfel, ministrul a ridicat fosta sa instutuţie, ADR Nord-Vest, de la rangul de organism intermediar în Programul Operaţional Regional la rangul de Autoritate de management în POR, pentru perioada de programare viitoare.
De asemenea, noua arhitectură instituţională concepută de Boloş prevede că organismul intermediar de la Ministerul Transporturilor capătă şi el statut de Autoritate de management, adică va gestiona direct banii europeni pentru autostrăzi, din anul 2021 încolo.
"Apăreţi ca director general, raport de serviciu suspendat. Deci aveţi postul suspendat acolo (n.r. - la ADR Nord-Vest). În momentul când aţi propus modificarea de sistem, aţi semnat memorandumul, premierul Orban a cerut ca acel memorandum să fie semnat de un secretar de stat, vorbind de o scrisoare de la ANI, care vorbea de un conflict de interese - sau poate ne detaliaţi ce scria în acea scrisoare de la ANI. După care dvs spuneţi că nu mai există confluct de ienterse fiindcă a semnat un secretar de stat. Dar e acelaşi document pe care l-aţi înaintat dumneavoastră sub proprie semnătură în Guvern şi regulile Comisiei Europene spun că şi faza de pregătire a documentelor prevede conflict de interese, nu doar că rogi pe cineva să semneze", a spus Barna.
"Nu-s nebun..."
În replică, Marcel Boloş a spus că a primit de la Comisia Europeană un răspuns că nu se află în conflict de interese.
"Pe 27 februarie 2020, m-am adresat Comisiei ca să elimin orice situaţie de conflict de interse în care m-aş afla. Regulamentul nu vorbeşte despre acel conflict de interse despre care vorbiţi. Iată ce spune Comisia: Comisia nu a identificat niciun posibil conflict de interese în situaţia descrisă, cu cele două posturi. Vă spun de răspunsul oficial al Comisiei, că nu-s nebun să pun în dificultate o ţară întreagă cu nişte lucruri care nu se discută. Din punctul de vedere al situaţiei mele personale, nu există conflict de interese", s-a apărat Marcel Boloş.
În plus, Boloş spune că nu el şi-a dorit neapărat descentralizarea Programului Operaţional Regional dintr-un program mare la nivel naţional, gestionat de o Autoritate de Management la Ministerul Fondurilor Europene, în 8 programe mai mici, gestionate de cele 8 ADR la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare a ţării, care vor căpăta statut de autorităţi de management. El a arătat că de fapt Comisia Europeană a cerut această fragmentare a programului.
"Privitor la deciziile de descentralizare, Comisia a cerut pe 15 ianuarie 2020, subiectul a fost discutat încă dinaintea preluării mandatului meu, şi mai spun: indiferent de decizia politică privind arhitectura instituţională, Comisia Europeană nu va mai aproba un program operaţional dedicat intervenţiilor la nivel regional similar celui actual, implementat la nivel naţional, super-centralizat, cu o diversitate de sectoare care exced competenţei Ministerului Dezvoltării Regionale şi nici crearea unui program de anvergura POR-ului actual, care ridică probleme în implementare", a spus Marcel Boloş, potrivit Hotnews.ro.
Şi ridicarea organismului intermediar de la Transporturi la statut de Autoritate de Management, cu program operaţional aferent, tot cerinţa Comisiei Europene ar fi fost, potrivit lui Boloş.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.