URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 31 IULIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când cu Pasajul Magheru, s-a constatat că cei care vin de pe Ady Endre, trec prin centru pe Iosif Vulcan, ajung în Piaţa Libertăţii şi nu mai pot intra în pasaj, ci trebuie să facă obligatoriu dreapta, pe podul Dacia. Acesta este şi motivul pentru care strada Andrei Şaguna, de lângă Parchet, a devenit cu două sensuri. Acum, primarul Florin Birta propune ca aici să se dea mai multă atenţie pietonilor şi bicicliştilor, ceea ce înseamnă, practic, că traficul ar avea loc în principal prin Piaţa Libertăţii.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Veste proastă pentru orădeni: Termoficare, care abia a înlocuit producția de energie termică pe bază de cărbuni cu cea pe gaz, mult mai puțin poluantă și mai eficientă, va trebui să plătească o sumă enormă pentru a-și cumpăra așa numitele certificate verzi, care îi dau dreptul să polueze. În cazul în care cele 60 de milioane lei necesare nu vor fi date de Guvern (din banii tuturor românilor), nota de plată o vor achita orădenii fie direct, prin inevitabila scumpire a gigacaloriei, fie indirect, prin subvenționarea de către Primărie (ceea ce înseamnă că o suportă toți locuitorii orașului, indiferent că sunt sau nu clienți ai Termoficare).
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Creatorii de filme şi cărţi de anticipaţie care au lansat scenarii cu epidemii globale ce loveau omenirea (un exemplu recent este "Contagion", din 2011, pe care multă lume l-a descoperit după izbucnirea crizei Covid) nu şi-au putut imagina că, într-o situaţie reală, oamenii vor refuza în număr mare leacul descoperit de cercetători. Dar viaţa bate filmul!
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Zborurile externe au fost reluate pe Aeroportul din Oradea. Ce părere aveţi despre destinaţiile operate de Ryanair (Milano, Bologna, Londra, Dusseldorf)?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
După 2 ani în care nu s-au organizat concursuri de admitere în magistratură, recent situaţia a fost deblocată şi se aşteaptă anunţurile oficiale pentru reluarea acestora. În concret, în urmă cu aproximativ 2 ani, Curtea Constituţională a declarat neconstituţionale prevederile legale care reglementau concursurile de intrare în magistratură, pe motiv că toate condiţiile de accedere erau prevăzute în regulamentele Consiliului Superior al Magistraturii, şi nu în lege.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Meningita West Nile este o boală infecţioasă transmisă la om prin înţepăturile de ţânţari, transmiterea directă de la om la om nefiind posibilă. Rezervorul de virus este reprezentat de păsările migratoare care sunt înţepate de ţânţari.
10 Iunie 2021, 07:55

Război pe autostradă: Contractul pentru tronsonul Biharia-Chiribiș ar putea fi rupt de CNAIR și Beni Rus (FOTO)

Război pe autostradă: Contractul pentru tronsonul Biharia-Chiribiș ar putea fi rupt de CNAIR și Beni Rus (FOTO) ÎNTORS DIN DRUM. „Pentru noi ar fi o mândrie să realizăm tot tronsonul de autostradă din Bihor”, spunea anul trecut patronul Selina, Beniamin Rus, la semnarea contractului pentru subsecțiunea de 28,55 km dintre Chiribiș-Biharia, pregătindu-se să finalizeze cei 5,35 km dintre Biharia-Borș și cu gândul la licitația pentru cei 26,35 km dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău. Acum, însă, ar putea renunța, de nevoie. „Dacă ne retragem din proiect, cerem daune”, spune el
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Autostrada Transilvania este o pată pe obrajii tuturor guvernelor din ultimul deceniu și jumătate. Început cu surle și trâmbițe în 2004, apoi poticnit și oprit de tot în 2011, reluat în ultimii trei ani pe bucățele, proiectul pentru construirea celor 450 de kilometri dintre Borș și Brașov a fost deblocat anul trecut, când niciun tronson n-a rămas nedat în lucru ori nelicitat.

În Bihor, însă, e compromis din nou. După ce firme din grupul Selina au realizat porțiunea dintre Borș și Biharia, iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) le-a încredințat-o și pe cea dintre Biharia și Chiribiș, proiectul este periclitat de neînțelegeri grave între beneficiar și antreprenor.

BIHOREANUL a aflat dedesubturile conflictului, atât de serios încât și CNAIR, și constructorii se gândesc la „divorț”. Miza este o sumă de 30 milioane euro, iar consecințele ar fi dezastruoase: o nouă amânare ar însemna pierderea finanțării europene și alți câțiva ani în care românii nu vor putea circula cu viteză decât ca să iasă din țară.

Istoria unui eșec

În septembrie 2020, în plină campanie electorală, doi oficiali guvernamentali, ministrul de Externe Bogdan Aurescu și Lucian Bode de la Transporturi, inaugurau împreună cu ministrul ungar Szijartó Péter prima bucată de autostradă din Bihor, însumând 5,35 km, între Biharia și noul punct de trecere a frontierei Borș II - Nagykereki.

Niciun tronson din Autostrada Transilvania nu mai este blocat”, anunța Bode cu satisfacție, precizând că toate au fie constructori desemnați, fie sunt în licitare, și estimând că șoseaua până în centrul țării ar putea fi gata la finele anului 2024. O veste îmbucurătoare, având în vedere istoricul rușinos al proiectului. Atribuit fără licitație în 2003 companiei americane Bechtel, aceasta a terminat până în 2009 doar 42 km între Gilău și Câmpia Turzii, în 2011 lucrările fiind sistate, iar în 2013 contractul, care până atunci costase 1,4 miliarde euro, a fost reziliat cu despăgubiri de 37 milioane euro. După înlocuirea americanilor cu spaniolii de la Corsan-Corviam, care n-au făcut nimic, din 2015 secțiunile din județele traversate au fost împărțite în bucăți mai mici și licitate repetat până când, în Bihor, singura finalizată a fost subsecțiunea 3C3 Biharia-Borș, sub „semnătura” constructorilor din grupul orădean Selina, asociați cu o firmă din Slovacia și cu una din București.

Șanse de relansare

Cu câteva luni înaintea reușitei modeste, dar care totuși a crescut tranzitul de mărfuri, avusese loc un alt eveniment ce justifica optimismul ministrului: pe 12 iunie 2020, în prezența premierului Ludovic Orban, era semnat, chiar pe șantier, contractul pentru următoarea subsecțiune, dintre Biharia și Chiribiș, în lungime de 28,55 km, cu aceeași asociere: Trameco, Drumuri Bihor, Vahostav, Drum Asfalt și East Water Drillings, pentru 326,51 milioane lei (fără TVA). Asocierea avea 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor, ordinul de începere a primei etape fiind dat pe 15 septembrie.

Contractul avea în spate o poveste tumultuoasă. Asocierea l-a câștigat în 2018 în baza unei licitații lansate cu un an înainte, rezultatul fiind, însă, contestat de austriecii de la Strabag, întâi la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, apoi în justiție, atât CNSC, cât și instanțele considerând în final că atribuirea a fost corectă. Pentru antreprenori, semnarea contractului a însemnat recunoașterea capacității de lucru, fiind și un semn de bun augur în vederea licitației pentru ultima subsecțiune bihoreană, 3C1, dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău.

Cu prețurile din 2017

BIHOREANUL a aflat, însă, că înțelegerea dintre CNAIR și antreprenor a ajuns în impas. La o lună de când firmele ar fi trebuit să înceapă lucrul efectiv în teren, Compania pregătește rezilierea contractului, culmea fiind că și antreprenorul are de gând să renunțe la el. Cauza? Prețul de 326,51 milioane lei (sub 11,5 milioane lei/km), nu acoperă costul lucrărilor. Un prim motiv e că acesta a fost stabilit în 2018, când s-a făcut licitația, iar de atunci prețurile materialelor și manoperei au crescut vertiginos.

„Mai ales anul acesta, după pandemie, piața a înnebunit. Fierul-beton s-a scumpit cu până la 40% și furnizorii nu fac oferte valabile mai mult de 2-3 zile. Pentru energie electrică am fost nevoiți să încheiem un contract cu preț variabil, pentru că nici furnizorul nu știe cât va costa peste câteva luni. La gaz, am semnat în mai un contract la prețul de 130 lei metrul cub, acum costă 160 lei”, spune un inginer din grupul Selina. Concluzia e clară: „Nu poți lucra în 2021 cu prețurile din 2017”.

„Măsuri coercitive”

Problema cea mai mare, care a adus CNAIR și antreprenorul în război, este însă alta: lucrările suplimentare. Compania i-a respins acestuia proiectul tehnic, depus încă din ianuarie, ba chiar l-a penalizat dur, cu 4 milioane lei, și i-a fixat termen, până săptămâna viitoare, pentru unul nou, cu mai puține cerințe suplimentare. Apoi, fie își asumă să lucreze în pierdere, fie reziliază contractul cu asocierea de firme și le interzice la următoarele licitații pentru construirea de autostrăzi.

Un document al CNAIR intrat în posesia BIHOREANULUI acuză asocierea lapidar, dar vehement: „Antreprenorul a elaborat o documentație tehnică ce nu respectă obligațiile contractuale și pe care CNAIR nu o poate accepta. CNAIR a solicitat elaborarea documentației conform obligațiilor contractuale și retransmiterea acesteia până la 18 iunie 2021. CNAIR a luat măsuri coercitive astfel încât antreprenorul să acționeze pentru îndeplinirea obligațiilor contractuale pentru finalizarea proiectării și demararea execuției”.

La solicitarea ziarului, CNAIR a confirmat săptămâna trecută, fără a da alte detalii, că „atât Inginerul (n.r. - firma de consultanță Egis), cât și Beneficiarul au respins solicitările Antreprenorului întrucât soluțiile propuse (n.r. - prin proiectul tehnic inițial) nu au fost justificate și argumentate suficient ca fiind lucrări suplimentare”.

„Lovitură cruntă”

Proprietarul Selina, Beniamin Rus, spune că, potrivit legii, constructorii au fost obligați la o nouă expertiză tehnică a șantierului abandonat de Bechtel la 5% stadiu de execuție deoarece au trecut mai mult de 6 luni de la oprirea lucrărilor. Proiectul tehnic a fost făcut ca atare, în baza noii expertize, dar fără a satisface CNAIR. „Ne-au lăsat să proiectăm în baza noii expertize, dar la sfârșit ne-au cerut alt proiect”, spune Rus.

Or, experții au arătat nu doar că unele dintre lucrările executate de Bechtel s-au degradat, ci și că însăși expertiza CNAIR din 2017 a ignorat realitatea din teren. „Peste tot a dat numai terenuri solide, de categoriile B și chiar A, deși nu-s nici măcar C. Există zone unde solul trebuie îmbunătățit ca să iasă fundații solide, să nu apară fisuri și după 2-3 ani să-ți puște autostrada. La 2-3 milioane de tone de pământ trebuie să bagi ciment de 50 milioane lei”, afirmă Rus, precizând că, per total, lucrările suplimentare ar costa circa 30 milioane euro. Aproape încă jumătate din cei 66 milioane euro stabiliți prin contract!

Rus admite că firmele au fost deja „amendate” pentru primul proiect și că trebuie să predea CNAIR un altul, așa că „vedem dacă mai facem sau nu lucrarea”. Strâns cu ușa, antreprenorul se gândește să renunțe la contract, dar și să pretindă CNAIR despăgubiri. În fond, la fel au făcut și americanii de la Bechtel înainte să li se arate ușa...


SUSPANS
Adjudecare cu amânare

Licitarea proiectării și execuției subsecțiunii 3C1 Chiribiș-Biharia, în lungime de 26,35 km, pentru care CNAIR e gata să ofere până la 503,68 milioane lei (fără TVA), a fost lansată în toamna anului trecut, iar pe 15 martie a.c. a înregistrat patru oferte depuse de asocieri de firme din România, Slovacia, Italia, Spania și Turcia: Construcții Erbașu - Vahostav SK; Drum Asfalt - Trameco - OPR Asfalt - Obras Publicas y Regadios - Citadina 98 - Lemacons; Rizzani de Eccher Spa Italy - Artera Blue ARL și ERG Ticaret ve Sanayi AȘ. Până acum, CNAIR nu a făcut decât să elimine ultimele două oferte, fără a stabili un câștigător pentru lucrările care ar trebui finalizate în 24 de luni.

Întârzierea atrage nu doar amânarea dării în folosință a tronsonului bihorean, ci și pierderea posibilității de a cheltui fonduri nerambursabile după ce Guvernul a convins Comisia Europeană să finanțeze lucrările prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Șoseaua ar trebui finalizată la sfârșitul anului 2024, dar șansele sunt minime. Reluarea licitației pentru subsecțiunea Biharia - Chiribiș și amânarea procedurilor pentru Chiribiș - Suplacu de Barcău nu oferă niciun motiv de optimism.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
Din păcate...
Cei care pierd suntem noi. În continuare nu o să avem autostradă în județ care să ne ducă până la Cluj-Napoca... Din păcate nu cred că se va termina bine. Birocrația este prea mare ca să se poată modifica sau să se poată semna act adițional pentru 50%. Deși s-a întâmplat în trecut dar atunci nu ajungea în presă.
Postat 11 Iunie 2021, 08:44 de Vio_427
Selina
Selina si a facut foarte bine treaba si termene la toate lucrările contractate. Eu as fi pentru alocarea firmelor romanesti a contractelor mari pe parte de drumuri și infrastructură mai ales ca banii si din fonduri UE in mare parte. Este de preferat ca banii să rămână în România nu sa plece la Strabag, Poor sau alte firme exotice. Încă nu am vazut austrieci muncind pt autostradă noastra sau centura Oradea dar banii sau dus in Austria...facem curul mare austriecilor iar ei la rândul lor ne mulțumesc facandune o țară de țigani. Selina si nici o alta firma nu va putea construi la prețul luat in 2018 cu pret/materie primă din 2021...fierul s a dublat in decurs de 3 lini, lemnul la fel, cimentul la fel....Sunt pentru o suplimentare a banilor indiferent ce nume poarta firma respectivă. Mai bine faci o suplimentare decât să pierzi sute de milioane venite din fonduri. Si asa s au pierdut când au plecat către alte firme gen cele menționate mai sus.
Postat 10 Iunie 2021, 23:39 de Adrian_Preda
Contractul trebuie dat altcuiva
Cei din București se leagă intenționat de constructor, pentru că contractul trebuie dat la UMB, evident la relicitare se va reactualiza și costul estimativ a investiției. Eu doar sper să se ajungă la un numitor comun, nu pentru că e Selina, nu mă interesează cine construiește, doar să se elibereze deja DN1 spre Cluj, să nu fie atâtea accidente din cauza celor care se grăbesc mereu, că ei au de călătorit mulți kilometri sau sunt la program de 4,5 ore. Cu Straco s-a avut atâta răbdare s-a tras de timp, nu s-a lucrat deloc doi ani și tot nu au luat măsuri.
Postat 10 Iunie 2021, 16:00 de zsizsi
gunoaie
Inca odata se dovedeste ca statul roman este incapabil sa se adapteze realitatii. Este de notorietate ca in ultimul an preturile materialelor de constructii si a manoperei au luat-o razna...se poate intreba la un banal magazin de specialitate. Nu numai Beni are probleme, ci toti constructorii care lucreaza pe proiecte publice...ca la blocuri e simplu, cresc materialele, creste costul apartamentului. Multi altii constructori vor rezilia contracte din cauza ineficientei si inactiunii statului. Si multi bani europeni se vor pierde pt ca Bucurestiul nu ii doreste din simplul motiv ca nu se poate aplica parandaratul....ii doare-n basca ca daca ar pune la punct infrastructura mare, tarisoara ar decola...si ei ar avea de furat si mai mult, dar ar fi multumit si romanul de rand
Postat 10 Iunie 2021, 14:43 de ferfeleaga
Fan pnl,selina,bolojan&co
Fara legatura cu subiectul ,cel mai hazliu mi se pare anul 2021 prin prisma scumpirilor exemplare de 15-20 chiar 30%. In ordine, a inceput curentul, cu 15%,cu un intermezzo pina la 1 iulie,dupa care procentul va fi "liber", gazul vine si el cu vreo 30%, gunoiul 50%.Fierul-beton s-a scumpit cu până la 40% ...zice textul. OK.Se arata ceva similar 2008.Atunci bula s-a facut cu largul concurs al BNR, cind isarescu s-a crezut la black-jack.Situatia tine de siguranta nationala, dar siguranta nationala se face cu stari de alerta,interdictii si amenzi la populatie.CSAT-ul,sub inaltul patronaj al androidului iohanis,are treburi mult mai importante: cu minusile pe mina culege hirtii si pet-uri pe coclaurile patriei,un exemplu viu pentru clotilde.Bula se umfla,se pompeaza dement in ea,cind se va sparge,unii vor ramine cu datorii pe 30 ani,altii cu conturile grase.asa-i in tenis.Bibliografie,un alt exemplu de desavirsire liberala,ici-sa: [ https://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/szakats-despre-complicitatea-clujenilor-fictiunea-cluj-napoca-atata-timp-pr-desantat-umfla-preturile-apartamentele-care-i-problemar-1_60bf71145163ec4271e2a38e/index.html ]
Postat 10 Iunie 2021, 10:38 de excalibur
"Penalii" negociază și licitează, în loc să stea în pușcărie.
"Fără penali în funcții publice" are o nouă față. Se transformă în "fără penali la banii publici".
Postat 10 Iunie 2021, 09:58 de KP
Licitatie ... contract...ce sunt astea?
Pai nu mai bine mergea la licitatie cu 1 /euro / kilometru ??? Caștiga licitatia...ca pe restul ii costa mai mult... facea expertiza si cerea cat vrea el...
Postat 10 Iunie 2021, 09:07 de strada
Legea lui Rus
Se mai tine cont de contract sau nu mai contează mergem la instanță si acolo se rezolvă treaba...primește cat vrea ca doar e Rus nu... :)))
Postat 10 Iunie 2021, 08:57 de strada
Marele Rus
Mai fratilor de la CNAIR eu zic sa-i dați lui Rus cat cere. Doar 50% in plus a creut la contract...hmmmm cam puțin...
Postat 10 Iunie 2021, 08:53 de strada
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1443 RON
  • 1 EUR = 4.9209 RON
  • 1 HUF = 0.0137 RON