URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 03 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Se tot miră unii cum de a ieșit câștigător în primul tur un personaj precum Călin Georgescu, candidatul anti sistem, antisemit și prolegionar, care nu crede că omul a ajuns pe Lună, dar e convins că războiul din Ucraina e o ficțiune. Tot la două cuvinte îl ivocă pe Dumnezeu, vorbește despre iubire și nevoia de pace. Dar mă întreb: la ce dracu' ne mai trebuie nouă pace, dacă războiul din Ucraina nu există?
Zic şi eu
Adrian Cris
În al 12-lea ceas, Ilie Bolojan a preluat conducerea PNL, ca președinte interimar. Spre deosebire de predecesorii săi, cum ar fi Ciucă ori Cîțu, nu impus de cineva de sus, ci propus de colegi, ca un colac de salvare pentru toți. Un detaliu pe care a ținut să-l spună deschis, fiindcă dacă aceștia nu se vor „alinia cu cetățenii”, va renunța la șefia partidului. Nu-și pune obrazul la bătaie ca să-l huiduie oamenii ori să ajungă subiect de miștouri, ca alții.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe cine veți vota în turul al doilea al alegerilor prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În 29 octombrie 2024, după mai bine de 10 luni de deliberări intense și profunde, Curtea Constituțională a dat „verde” pentru intrarea în vigoare a unei aberații legislative, respingând o sesizare de neconstituționalitate făcută de Secțiile Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție încă din în 5 decembrie 2023.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
11 Ianuarie 2013, 08:10

PS Virgil Bercea, Episcopul Greco-Catolic al Oradiei: "Creştinismul este unul singur. Noi, oamenii, l-am sfâşiat"

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Acum trei decenii, avea o viaţă dublă. Cine ar fi crezut că, odată ajuns acasă, tânărul inginer agronom îşi ia gentuţa cu "ustensilele" de preot şi, sfidând interdicţiile regimului, duce cuvântul Domnului în clandestinitate, prin căsuţe şi apartamente de bloc, celor care se încăpăţânau să ţină vie credinţa greco-catolică? Azi, la 55 de ani, inginerul din Târgu Mureş a strâns deja un deceniu şi jumătate "vechime în munca" de episcop.

La început de an, PS Virgil Bercea a povestit BIHOREANULUI cum a reuşit să crească în viaţă, împăcând Agronomia de la Cluj cu studiul teologiei în clandestinitate, mai apoi slujind ca preot "nelegitim", pentru ca după revoluţie să obţină nu doar un master şi un doctorat la Universitatea Urbaniană de la Roma, ci şi binecuvântarea Papei de a păstori, din 1996, Episcopia Greco-Catolică a Oradiei.

- Care era situaţia Bisericii Greco-Catolice imediat după Revoluţie şi cum a evoluat ea?

- În 31 decembrie 1989 Biserica Greco-Catolică a fost repusă în drepturi, dar nu existau "norme de aplicare", nimeni nu ştia ce trebuie făcut cu bunurile ce au aparţinut acesteia. Eu am crezut că fraţii ortodocşi vor avea o mare deschidere faţă de noi. Din păcate, n-a fost aşa. Noi nu mai aveam nimic. În sediile episcopiilor noastre funcţionau instituţii de stat (la Oradea era Biblioteca Judeţeană), iar prima liturghie după Revoluţie am ţinut-o sub cerul liber, în piaţa centrală din Târgu Mureş. În iunie 1990 l-am însoţit pe episcopul Alexandru Todea la Roma, unde se întorcea după o absenţă de 50 de ani. La Sinodul episcopilor, în faţa Papei, fiecare episcop avea voie să ţină un discurs de maxim 8 minute. Părintele Todea a vorbit, într-o linişte mormântală, o jumătate de oră. Iar Papa Ioan Paul al II-lea a spus că cine a tăcut 50 de ani are voie să vorbească o săptămână fără să fie întrerupt. În anul următor Sfântul Părinte l-a făcut cardinal pe Alexandru Todea. Ţinea fosrte mult la el, erau şi asemănători fizic. A urmat o perioadă în care am luptat pentu retrocedarea lăcaşurilor de cult. În Episcopia de Oradea sunt acum 90.000 de credincioşi, iar o mare parte din biserici au fost restituite.

- Aţi reuşit să obţineţi inclusiv Catedrala Sf. Nicolae. Cât de mult a dăunat asta relaţiei cu Biserica Ortodoxă? Cum sunt aceste relaţii acum?

- Cred că retrocedarea Catedralei nu a dăunat. Din păcate, însă, relaţiile instituţionale cu Biserica Ortodoxă nu sunt prea bune.

"Instituţional mai sunt probleme"

- Dar este interzis ca ortodocşii şi greco-catolicii să slujească alternativ în aceeaşi biserică? Nu se poate instaura această regulă?

- Am insistat pe celebrarea alternativă, mai ales la sate, unde nu are rost să se construiască o a doua biserică. Din punct de vedere canonic e permisă slujirea alternativă. În Italia în 200 de biserici catolice slujesc preoţi ortodocşi, în Spania în peste 100, în Germania, de asemenea, sunt 70. Adică se poate în orice ţară numai în România nu? Nu înţeleg de ce este această frică. Biserica Ortodoxă nu are de ce să se teamă că mari mase ale credincioşilor s-ar îndrepta spre noi. După atâţia ani, oamenii şi-au găsit calea. Cred că în primul rând ar trebui să ne ajutăm unii pe alţii.

- În Oradea păstoresc de câţiva ani patru episcopi încă tineri, cultivaţi şi energici. Dvs., PS Sofronie Drincec, PS Bocskei Laszlo şi PS Csuri Istvan. Ce relaţii personale aveţi cu fiecare?

- Am relaţii bune cu fiecare. Personal mă înţeleg foarte bine şi cu PS Sofronie, din păcate instituţional mai sunt probleme.

- Sunteţi român şi catolic în acelaşi timp. De cine vă simţiţi mai apropiat, de omologul romano-catolic sau de cel ortodox?

- Şi de unul şi de altul, la fel.

- Ce aţi simţit atunci când episcopul ortodox a fost mustrat pentru sfinţirea Agheasmei Mari împreună cu dvs.?

- Am suferit pentru că s-au spus foarte multe minciuni. Nu a fost vorba de sfinţirea agheasmei. Fiecare am sfinţit agheasmei în biserica proprie. A fost vorba de binecuvântarea apelor. Noi am vrut să reînviem un obicei din perioada interbelică, când episcopul greco-catolic şi cel ortodox ieşeau la Criş şi-i binecuvântau apele. La acea vreme, ţinta dezinformării nu era PS Sofronie, ci patriarhul Daniel. Se ştie că mitropolitul Corneanu îl susţinuse pe patriarh, iar PS Sofronie fusese auxiliarul lui Corneanu. Atât mitropolitul cât şi episcopul au fost atacaţi pe nedrept, primul, după cum se ştie, pentru că s-a împărtăşit la o biserică greco-catolică. Dar nici acela nu e un păcat! Şi eu m-am împărtăşit în biserici ortodoxe şi pot oricând să o mai fac. Creştinismul este unul singur dar din păcate noi, oamenii, l-am sfâşiat.

"N-au avut pe cine pune episcop"

- Puţini orădeni ştiu că aveţi o pregătire de inginer agronom...

- Aveam nişte vecini care au făcut Agronomia şi ei m-au lămurit să aleg această specialitate. Eu am învăţat cu pasiune şi consider cercetarea un domeniu fantastic. Anual mergeam la examene la Bucureşti, eram interesat de meserie. Mai mult, mi s-a propus şi să merg la Cluj să predau la facultate. Şeful de la Târgu Mureş mi-a atras însă atenţia că dacă vreau să merg ca profesor va trebui să devin membru de partid, aşa că am renunţat la cariera didactică.

- Cum aţi ajuns la preoţie?

- Mulţi spun că datorită faptului că eram nepotul părintelui Todea. Din mulţimea de nepoţi pe care i-a avut eu am fost cel care a simţit chemarea spre Biserică. Am studiat teologia în timpul facultăţii, cu preoţi ieşiţi din puşcăriile comuniste, vizitându-i săptămânal acasă, pe ascuns. Colegii mei nici nu cred că ştiau că sunt preot. Mergeam duminicile şi slujeam pe la case, prin blocuri. Riscul era mare. Ca să nu se audă slujba la vecini dădeam radioul tare în camera alăturată. Aveam doar un patrafir şi o cruce. Când m-a hirotonit în clandestinitate, în 1982, părintele Todea mi-a zis că nu-mi poate oferi reverendă, ci doar dreptul de a muri pentru credinţă. Eu personal nu am fost hărţuit de Securitate. Poate şi pentru că mergeam cel puţin de două ori pe săptămână la Reghin, la părintele Todea, care era sever supravegheat, deci eram şi eu sub observaţie. Nu pot însă nega că nu mi-a fost frică. Lunea, când mă întorceam la serviciu, mi-era teamă să nu se întâmple ceva rău.

- Ce anume a contat în alegerea dvs. ca episcop?

- Faptul că în acel moment nu aveau pe cine să pună! Eram la Roma în 1992, la studii. M-a căutat nunţiul apostolic John Bukovski, un american cu origini slovace. M-a întrebat cum stau cu masteratul şi mi-a cerut să vin acasă după ce îl termin. Aşa am ajuns vicar general la Blaj. Acelaşi nunţiu Bukovski mi-a spus în 1994 că Papa m-a ales ca episcop auxiliar.

"Credincioşii sprijină biserica, biserica sprijină urbea"

- Biserica Greco-Catolică patronează mai multe aşezăminte sociale, medicale şi şcolare. De ce puneţi un preţ atât de mare pe operele acestea?

- Pentru că, pe lângă rolul spiritual al Bisericii, nu trebuie să uităm de cei săraci. Biserica catolică şi-a asumat acest rol şi a fost deschizătoare de drumuri. Preoţii catolici au fost primii care s-au ocupat de ajutorarea drogaţilor şi a prostituatelor.

- Primarul Bolojan v-a mulţumit în mai multe rânduri pentru implicarea în viaţa urbei. Aţi lăsat terenuri oraşului, în vreme ce alţii cer favoruri fiscale. Cum vedeţi rolul bisericii în comunitate? Cine pe cine e chemat să sprijine?

- Cred că trebuie să ne sprijinim unii pe alţii. Biserica este formată din credincioşi şi e o biserică vie. Credincioşii sprijină biserica, iar aceasta sprijină urbea din care face parte. Noi şi Primăria suntem instituţii care ne completăm. Înainte de 1948 aveam foarte multe proprietăţi, dar şi atunci acestea erau puse în slujba comunităţii. Acum avem Liceul Greco-Catolic care este apreciat pentru calitatea învăţământului. Ştiţi că datează din 1784 şi a fost prima şcoală în limba română din oraş? Când vine un profesor nou să-mi ceară acordul eu îl întreb dacă merge la biserică, nu-l întreb la ce biserică merge. Liceul nu este unul confesional. Atunci când am fi putut accesa fonduri europene pentru renovarea şi dotarea lui nu s-a înţeles asta şi am pierdut finanţări importante.

- Când se va termina renovarea Catedralei Sf. Nicolae şi a reşedinţei episcopale? Mai sunt prevăzute noi lăcaşe de cult?

- E greu de spus, pentru că mare problemă sunt banii. Sper ca anul acesta să terminăm exteriorul catedralei. Trebuie să înlocuim ferestrele şi să punem vitralii. Renovarea pe exterior costă 850.000 de euro. Toţi cred că pentru noi e simplu, pentru că primim bani de la Vatican. Nimic mai fals. Episcopiile au datoria morală să sprijine Vaticanul şi nu invers. Renovarea sediului Episcopiei ne mai costă un milion şi jumătate de euro. Vom mai construi şi biserici. În zona Ciuperca, acolo unde am pus la dispoziţie teren Primăriei, aş dori o biserică de unde să pornească Drumul Crucii.

"M-a păzit Dumnezeu"

- Orădenii vă văd adesea pe stradă singur, îmbrăcat simplu, iar unii sunt surprinşi să constate că nu aveţi un alai în jur. De ce aţi ales acest mod de vă înfăţişa lumii?

- Pentru că aşa sunt eu. Nu reverenda îl face pe om, înainte de 1989 eram preot fără reverendă. Dar mi se pare că ar fi şi nepotrivit să merg aşa îmbrăcat la cumpărături.

- Sunteţi şi decan al Facultăţii de Teologie Greco-Catolică. Ce vă place cel mai mult în relaţia cu tinerii învăţăcei?

- Tinerii sunt o sursă inepuizabilă de viaţă şi speranţă. E foarte important să ştii să stai pe lângă tineri. Astăzi ei au o şansă fantastică în a se instrui. Şi eu învăţ de la ei, şi ei de la mine. Mulţi se întreabă ce vor face absolvenţii. Nu toţi vor ajunge preoţi, unii o fac ca a doua facultate sau la o vârstă mai înaintată şi nu renunţă la meseriile de bază. Iar preoţii nu vor fi niciodată prea mulţi, căci preoţia nu e o meserie, ci o chemare.

- Vă arătaţi foarte implicat în viaţa comunităţii. De Crăciunul trecut aţi avut chiar şi o energică luare de poziţie faţă de companiile care îşi ţin angajaţii la serviciu de sărbători, în loc să-i lase în familie...

- Eu fac parte din Comisia Episcopilor Catolici care ţine legătura cu instituţiile europene. Avem probleme care frizează absurdul. Căsătoriile între persoanele de acelaşi sex, sau posibilitatea ca un copil să aibă cinci părinţi: doi donatori, o mamă surogat şi doi părinţi care-i cresc. Noi încercăm în modul cel mai pozitiv să informăm guvernele ţărilor noastre când apar diverse derapaje. Aşa şi când am auzit că oamenii sunt obligaţi să lucreze în ziua de Crăciun. Am luat atitudine. Era inadmisibil să se petreacă aşa ceva, mai ales că am constatat că firma Real doar în România lucra de Crăciun.

- Sunteţi pasionat de condusul autoturismului? Aţi avut chiar şi un accident...

- Nu conduc din plăcere, ci din necesitate. Dacă merg la un Sinod la Blaj mi se pare nepotrivit să duc cu mine un şofer, pe care să-l ţin acolo blocat trei zile. Am avut nu un accident, ci trei, dar m-a păzit bunul Dumnezeu (îşi face cruce).

"Am avut prietenii, nu şi iubiri"

- Am tot fost ameninţaţi că vine sfârşitul lumii. Dvs. ştiţi când se va întâmpla asta?

- Păcat că o parte din media face atâtat tapaj pe subiectul acesta. De foarte multe ori s-a prezis sfârşitul lumii. El va veni când Dumnezeu va decide că trebuie să vină. Dacă noi suntem însă pregătiţi sufleteşte, nu ne sperie sfârşitul lumii. Oricum suntem datori cu o moarte...

- Care e rolul bisericii azi, într-o societate materialistă şi tot mai tehnologizată?

- Biserica dă un sprijin mai ales oamenilor care nu se mai regăsesc în această societate fără repere. E important de ştiut că există un loc în care putem spune tot. Domnul ne ascultă şi regăsim în el o pace a sufletului.

- Cum e văzută Biserica Unită cu Roma la Vatican?

- Bine, din moment ce PF Lucian a ajuns cardinal. Avem parte de o apreciere maximă. Eu i-am oferit anul trecut o icoană Sfântului Părinte şi şi-a adus aminte de mine. Şi nu e uşor ca Papa să te ţină minte când în lume suntem 4.500 de episcopi.

- Vă imaginaţi viaţa în afara bisericii? Aţi fost îndrăgostit vreodată? Aveţi regrete că nu v-aţi întemeiat o familie?

- Când am fost student am avut prietenii, nu şi iubiri. Mi-am pus întrebarea: de ce oare? Am discutat şi cu părintele Todea personal aceste aspecte. El niciodată nu m-a îndemnat să devin preot. Când alegi drumul celibatului trebuie să fii conştient că alegi singurătatea. Te trezeşti la 40 de ani singur, văzând că cei de-o seamă cu tine au familie iar tu nu ai nimic. Momentele mele de singurătate le ofer lui Dumnezeu, merg pe drumul pe care El m-a chemat.

- Un gând de An Nou pentru bihoreni?

- Să aibă încredere în Domnul şi în ei înşişi! Şi dacă ne suflecăm mânecile şi ne apucăm de muncă, poate reuşim să facem ceva pentru Bihorul nostru.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
51 Comentarii
Semnul care ni s-a lasat
Isus ne-a lăsat un semn după care să ne recunoască lumea că îl urmăm pe El: iubirea de aproapele. Vă iubesc, FRAȚI ortodocși, protestanți și neoprotestanți! Lăudat să fie Isus! Doamne-ajută! Pace!
Postat 27 Ianuarie 2013, 11:56 de Catolic
un interviu de exceptie
este, din pacate, un articol de exceptie. Ar trebui sa fie unul normal, dar din pacate, normalul in tara noastra este asemenea multor comentarii la acest articol, adica sub orice critica...
Postat 18 Ianuarie 2013, 13:01 de taranistu
articol
Este un articol frumos. Despre cineva care face bine. Oare eu ce fac? fac binele? Ar fi cateva randuri ce s-ar putea scrie despre mine? despre binele facut de mine? Stimati comentatori, puneti-va aceste intrebari. Si daca aveti si raspunsuri, atunci haideti sa facem ceva pentru cei din jurul nostru!!! Mai multa munca si VORBA mai putina!!!!
Postat 14 Ianuarie 2013, 23:58 de dragos alexandru
fura si... trecura
:) clar la subiect !
Postat 14 Ianuarie 2013, 22:58 de pt clay
oooo.... da
:) fura si popii, fura si sefii pocaitilor.
Postat 14 Ianuarie 2013, 17:57 de @clau
altele
T e rog don Chirila sa ne scrii cum stii mai bine si un articol despre cum fura predicatorii pocaitilor si atunci sa vezi presa comentata, dar matale o tii numai asta cu popii.
Postat 13 Ianuarie 2013, 13:59 de clau
pt. unii
felicitari dle. chirila. articol frumos , despre un caracter frumos, dar pt. unii din cei care posteaza pe aici sunt doar niste \"margaritare aruncate porcilor.\"
Postat 13 Ianuarie 2013, 13:30 de ioana
nimic nou
si catolicii ca si udemeristii si tokesistii.... niste nesatui.
Postat 13 Ianuarie 2013, 04:33 de Gyorgy
@roman
Scurt, clar si la subiect. Tu esti roman la fel cum sunt eu chinez ! Tu esti un **** frustrat ! Adevarul e ca Viata, v-a dat ceea ce ati meritat ! Bah, in concret, v-a batut Dumnezeu, pt ticalosia voastra, iar pt asta, nu va plange nimeni de mila ! Ati meritat-o pe deplin !
Postat 13 Ianuarie 2013, 03:48 de Valhalla-Asgard
Romania
In esenta comentariului meu nu era vorba de ortodocsi si catolici, ci de acei care sunt pusi sa ne conduca pe noi ca si popor, spre binele si mantuirea noastra. Bine ziceti ca am ajuns ca si natie o minoritate pe care nu prea o baga nimeni in seama, un poppor de frustrati din toate punctele de vedere, economic, social, cultural, politic, in coparatie cu alte natii, oare din cauza cui? Din 1945 nu prea am mai avut oameni, care sa se identifice cu poporul, sa se sacrifice pt. el ci numai capuse, care au supt truda si sudoarea celor care au muncit, pt. binele si folosul lor personal. Din 1866 si pana in 1945 am avut straini care au venit sa construiasca Romnia moderna sa aduca bani din afara tarii pt. binele poporului. Poate ca stiti ca in perioada intrebelica Romania era granarul Europei, si ca existau doua burse de grau una la Braila si alta la Rotterdam, de aici se fixa pretul graului in toata Europa si azi ce avem, ca nu suntem in stare sa producem pt. consumul nostru, dar sa mai si vindem. Despre asta am vrut sa vorbesc despre modele si fromatori de opinie, despre unii care se identica si se sacrifica pt. cei pe care ii conduc si altii, care sacrifica si exploateaza oameni.
Postat 12 Ianuarie 2013, 22:52 de roman
pt dogmaticii retrograzi
bai imbecililor, vreti un exemplu de sfant adevarat ? GIORDANO BRUNO ! UN OM, cinstit, cu adevarat luminos care prin efortul de a invata si de studia lumea noastra a descoperit si a sustinut cu pretul vietii ca Pamantul se invarte in jurul Soarelui si nu invers ! un adevar fundamental ! pt acest lucru, catolicii l-au ucis cu scopul de a-si pastra puterea si privilegiile ! alo, habotnici catolici, acesta este un sfant adevarat !
Postat 12 Ianuarie 2013, 19:22 de Galileo Galilei
frustrati
"articolul este unul de exceptie"... "fiecare cu alte cifre... ca la romani". iata cum frustratii de zi cu zi, unii minoritari de diferite categorii, sar primii sa injure. proasta educatie isi spune cuvantul in fiecare zi. unii ca voi vorbiti de Dumnezeu, in schimb sunteti niste oameni cat se poate de ciudosi si rautaciosi. cate un articol ca asta si altele va dau prilejul sa va scuipati fierea. niste nulitati pline de ura, la adresa majoritatii, asta sunteti. pe chirila il stie toata lumea ce fel de "jocuri" face in zona.
Postat 12 Ianuarie 2013, 19:00 de sand
adevarul
Ar fi bine daca macar 10% din cei care conduc BOR. ar fi ca PS Virgil pt. ca neamul romanesc ar avea un alt grad de civilizatie si educatie. Va spun acestea ca unul care din nefericire ii cunosc pe toti incepand de la Patriarhul Daniel si Sofronie. Nu stiu daca stiti, dar PS Virgil a adus in Romania milioane de euro, pt. binele romanilor, pe cand cei mai sus amintiti sug milioane de euro de pe spinarea romanilor. Toti din BOR. sunt calugari si au depus votul saraciei, au salarii de zeci de milioane, masini de lux, vesminete de zeci de milioane cruci, engolpioane din aur, mitre si palate episcopale, toate din sudoarea romanilor. Pt. curiozitate cereti sa vizitati locurile in care stau sa vedeti ca luxul este la el acasa. Vizitati si locul in care munceste PS Virgil si veti vedea modestie si curatenie facuta chiar de Dansul, fara sulgi. Este cu adevarat Episcopul de care are nevoie fiecare popor pt. binele, progresul si mantuirea lui. Felicitari PS Virgil pt. tot ceea ce faceti, Va multumim si rugam pe Bunul Dumnezeu sa lumineze si mintea celorlalti episcopi din BOR. sa Va urmeze exemplul spre binele poporului si mantuirea lor.
Postat 12 Ianuarie 2013, 18:46 de pravoslavnic
@no name
S-au publicat rezultatele oficiale ale ultimului recensamant ?! Ca altfel.... e ca la referendumul din vara : fiecare cu votantii lui, fiecare cu alte cifre.... ca la romani ! Mai ales ca pe ala de la statistica doar ce-l mazilira. Articolul este unul de exceptie, in sensul bun si face nota discordanta cu ,,calitatea" marii majoritati a articolelor care apar pe aici
Postat 12 Ianuarie 2013, 17:41 de pinonel
no name
conform recensamantului ( %5Cstatistici%5Ccomunicate%5Calte%5C2012%5CRPL_rezultate%20preliminare.pdf): Bihor - 12569, Satu Mare -25099 greco-catolici. De unde 90000?
Postat 12 Ianuarie 2013, 15:05 de no name
Religia
Ce bine ar fi daca nu am intra in Matricea Religiei,care nu a generat decat atrocitati dea lungul istoriei omului pe Pamant. Mantuitorul sufletelor noastre , Iisus Christos nu a cerut decat un singur lucru pentru a putea accede in Imparatia TATALUI CERESC (bunul Dumnezeu),respectarea celor Zece Porunci,si in special iubirea vrajmasului - lucru aproape imposibil de respectat de firea omeneasca ,chiar de multe fete bisericesti. Ramai in religia ta,insa nu arata cu degetul ,NU JUDECA PE ALTUL,pentru ca numai UNUL este cel care are acest drept,BUNUL DUMNEZEU.
Postat 12 Ianuarie 2013, 14:01 de bombonel
Biserica catolica
Biserica catolica este formata tot din oameni si nu numai din sfinti. La fel ca orice comunitate religioasa sau nereligioasa. Biserica catolica a facut si greseli, la fel ca orice confesiune. Dar biserica catolica este in prezent cea mai mare organizatie de caritate din lume. Dincolo de aspectul credintei si al religiei, este acea asociere de oameni care face cea mai mare opera de alinare a suferintei pe pamant. Iar PS Virgil este reprezentantul onorabil al acestei organizatii care face exact ce a cerut Cristos: caritate, grija pentru aproapele in suferinta. Stiu ca aceste cuvinte vor mai declansa douazeci de comentarii pline de venin, dar ar fi pacat sa se creada ca exista doar oameni bolnavi de rautate.
Postat 12 Ianuarie 2013, 12:14 de Simplu cetatean
pt dogmatici
nu putem discuta de prezentul catolicilor, cazul de fata, si sa ne prefacem ca nu stim cum au evoluat de-a lungul istoriei, la fel cum nu putem sa ne prefacem ca nu vedem mizeriile care se intampla si in zilele noastre. chiar daca unor catolici necinstiti nu le convine sa auda asta, aceste lucruri trebuie cunoscute ! acum, toti incearca sa para ca sunt sfinti. uita cum a ajuns biserica catolica unde este acuma. un singur exemplu : l-au ucis pe Giordano Bruno, un erou si un martir civilizator, pt ca cele descoperite de el, venea in totala contradictie cu dogmele lor, cele pe care se bazau in acapararea puterii, manipuland oamenii simpli. l-au ars pe rug, dar adevarul spuselor lui nu l-au putut ucide !!!!!!
Postat 12 Ianuarie 2013, 11:18 de da vinci
@om(ul dracului)
bai, magarule, aceste lucruri i-au intrebat pe capii catolicilor, occidentalii ! parintii ai caror copii au fost victimele ticalosilor! sa-ti fie rusine, gozbore ! fir-ai al dreq, ce "lumina" ai ! te arde adevarul ! :) mah, gunoi frustrat, tu esti omul dracului !
Postat 12 Ianuarie 2013, 11:01 de com
catolicismul
atentie, popii violatori de copii au fost acoperiti de aceasta biserica !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Postat 12 Ianuarie 2013, 10:53 de xyz
Romania
Citesc interviul acesta plin de lumina, apoi citesc comentariile pline de intuneric si venin si ma trezesc. Traim in Romania.
Postat 12 Ianuarie 2013, 10:51 de Om
catolicismul
dar de numerosii popi violatori de copii, ce parere are "preasfintitul" ? ca sa numai vb de faptul ca catolicii au executat tot ceea ce le-a stat in cale pt a acapara puterea !
Postat 12 Ianuarie 2013, 10:51 de xyz
Are dreptate,dar de fațadă
Înainte de dureroasa skismă ce i drept a fost la Roma patriarhia ecumenică,dar orgoliile lumești iacăta că au fost și la Constantinopol,și la Roma.Mă închin în fața misiomarilor catolici care în lumea păgână și-au riscat viața și își riscă și acum.Personal,nu s deacord cu infailibilitatea papală,imaculata concepţie a Maicii Domnului,nemaivorbind,că,atunci când catolicii au Paștele când nu coincid cu Paștele ortodox,la biserica Sf Mormânt din Ierusalim nu există cunoscuta minune a apariției Sfintei Lumini
Postat 12 Ianuarie 2013, 10:29 de Moshu
DA, adica insisi catolicii
DA, noi oamenii. ADICA BISERICA CATOLICA, si restul sectelor si pseudo-sectelor derivate din ea. Aici e inclus si greco-catolicismul.
Postat 12 Ianuarie 2013, 10:20 de Oradea
2013
:)) bercea a ajuns episcop ? asta ar fi echivalentul unui grad de general din armata ? vorba aia, fraieri sa fie, cat de multi ca smecheri sa-i manevreze se gasesc. hat, nem igaz, tokes bacsi ? ca si tu esti unul din astia.
Postat 12 Ianuarie 2013, 01:05 de lampadar
eppur si mouve
ce sunt religiile ? o mare afacere !
Postat 12 Ianuarie 2013, 00:30 de giordano bruno
pt tangalaki
SCUZE !!! comentariul era pt habotnicul seraphim ! SCUZE !!!!! am scris eu gresit.
Postat 12 Ianuarie 2013, 00:26 de safe
pt toti
SAFE te-am suparat cu veva? cinstit nu sunt dar beat n-am fost pana acum. Sea!
Postat 12 Ianuarie 2013, 00:23 de tangalaki
pt toti
DA VINCI esti roman de roman felicitari pentru strigarea faina din folclorul bihorean. Nota 10 , dar vezi ca nu de la oricine. Iar tu nail vezi ca nu-s catolic ci ortodox % dar da vinci merita aplaudat pt inteligenta sa si poate s-or lumina si popii macar din folclor daca nu din bun simt.
Postat 12 Ianuarie 2013, 00:17 de tangalaki
pt tangalaki
bai, serphime, e logic... doar unul \"ca voi\", putea sa aiba mintea sa posteze ceea ce ai postat. tu, mai tii minte cand ai fost treaz ultima oara ? ca de cinstit, nu mai intreb nimic. arati tu singur asta.
Postat 12 Ianuarie 2013, 00:14 de safe
pt tangalaki
aceea era o vorba din batrani. bineinteles ca intre timp au aparut si pocaitii. normal ca intra si ei in aceiasi categorie... $$$$$$$$$$$$$$
Postat 11 Ianuarie 2013, 23:56 de da vinci
pupincurism
ati inceput cu pipincurismul adresat catolicilor ? l-ati lasa pe bolojan ? vedeti ca mai jos, e unul, seraphim, care abia asteapta sa va lustruiasca dosurile !!!!!!!!!!!!!!!!!
Postat 11 Ianuarie 2013, 23:52 de nail
pt toti
Fain zici da vinci, dar popii pe langa pastorii sectariLor sunt copii de mingi,cat incaseaza pastorii din zeciuala pe salariile si pensiile prostalailor depasesc pe Gilutu si Sofro.Mai bine dai la Gilutu cat vrei ca el macar RENOVEAZA EDIFICIILE ORASULUI decat la pastori bapti, adventi, penti ca Pustan care-i da la curvele lor. Hai sea!
Postat 11 Ianuarie 2013, 23:36 de tangalaki
@seraphim
bei Seraphime tu vorbesti despre tine la plural???? Cati esti? Ai servit ceva si te uti in oglinda si te vezi mai multi????
Postat 11 Ianuarie 2013, 23:12 de s.
Interviu de exceptie !!!
Ne cerem scuze pentru eroarea tehnică datorită căreia s-a răspublicat comentariul nostru.
Postat 11 Ianuarie 2013, 21:42 de Seraphim
Interviu de exceptie !!!
Mai rar am citit cu atâta plăcere un interviu din care să se reverse atât de natural bunul-simţ al celor doi interlocutori. Starea de graţie a Crăciunului şi-a găsit cu adevărat expresia în acest dialog al armoniei. Mulţumim Preasfinţitului Virgil, mulţumim maestrului Chirilă şi, nu în ultimul rând, redactorului-şef Ciucaş!
Postat 11 Ianuarie 2013, 21:28 de Seraphim
Felicitari!
Felicitări Bihoreanului pentru acest interviu cu un om deosebit și felicitări PS Virgil Bercea pentru ținuta morală și exemplul de iubire creștinească pe care îl dă în societate!
Postat 11 Ianuarie 2013, 19:40 de Oradean
omul este robul pacatelor;si tare-i place in robia asta !
Iisus le-a zis [apostolilor]: Voi toţi [inclusiv ierarhii care vor urma apostolilor] vă veţi sminti întru Mine în noaptea aceasta [noaptea tradarii lui Petru] căci scris este: \"Bate-voi păstorul şi se vor risipi oile turmei\". Astfel spus, ce ti-e scris, in frunte ti-e pus ! Cu Marea Schisma, fara Marea Schisma, cu Luther, fara Luther, era scris ca turma sa se razleteasca. În Cartea Proverbelor (Mishlai), regele Solomon afirma că „Șase lucruri urăște Domnul, și chiar șapte Îi sînt urîte: Privirea trufașă. Limba mincinoasă. Mâinile care varsă sânge nevinovat. O inimă care scornește planuri viclene. Picioarele care se reped să facă răul. Un martor înșelător care spune minciuni. Cel care seamănă discordie între frați\". Stiti vreun om, inclusiv inalt ierarh, indiferent de religie/cult/secta, care sa fie imun la aceste pacate ?
Postat 11 Ianuarie 2013, 19:02 de .
religia ?
Vaticanul, are propria banca !
Postat 11 Ianuarie 2013, 18:53 de book
religia ?
pai, ce a ajuns religia ? un biznis.
Postat 11 Ianuarie 2013, 18:49 de book
@cine citeste
Adevarul este ca nu ma asteptam din partea lui Bercea sa infiereze si anetemizeze tot nemul omenesc pentru toata dezbinarea din sanul crestinismului. Sunt sigur ca el cunoaste f>f> bine istoria bisericii si in special istoria bisericii catolice si stie foarte bine despre ce vorbesc atunci cand afirm ceea ce am afirmat. Cred ca popi (in general toti popi) ar trebui sa se analizeze mai atent pe ei si tagma lor preoteasca si sa isi faca mai intai autocritica, sa se pocaiasca si dupa aceea sa inceapa a se lega de enoriasii pe care ii pastoresc. Suna mult mai bine sa zica : noi preotii si carturarii purtam vina dezbinarii crestinismului !
Postat 11 Ianuarie 2013, 16:33 de s.
un om minunat
Un articol extraordinar despre un om cu totul deosebit....felicitari domnului ziarist....asemenea oameni nu intalnesti in fiecare zi ....un preot adevarat de la care chiar avem cu totii ce invata...pacat de unele comentarii care nu au legatura cu subiectul.....
Postat 11 Ianuarie 2013, 15:21 de crestin
un om minunat :)
Felicitari pentru ideea de a-l intervieva pe parintele Bercea. E unul dintre oamenii minunati pe care am avut ocazia sa-i cunosc :). Cred ca nimeni nu se supara daca mai scrieti asemenea interviuri :).
Postat 11 Ianuarie 2013, 14:17 de Daniela
@Bercea ( nu mondialu')
Da ! Ai dreptate pana intr-un punct. Nu noi oamenii l-am stricat, nu noi toti oamenii l-am stricat! VOI popii in lacomia si nepocainta voastra l-ati stricat. Noi am urmat pe unii, pe altii si am ratacit dupa voi popii! Voi POPI veti avea parte de o surpriza la prezentarea in fata JUDEACATORULUI la sfarsitul veacurilor. Deci nu arunca vina pe toti oamenii, cautati barna din ochii tai si dupa aia vezi de paiul din ochii nostri. INTREBARE : unde crezi ca vom gasi singura credinta crestina adevarata?
Postat 11 Ianuarie 2013, 11:24 de s.
poate o data
Ce bine ar fi de ar avea si Episcopia Ortodoxa un astfel de episcop. Dar speram sa ajungem acele vremuri.
Postat 11 Ianuarie 2013, 11:19 de paraschiv
LACOMIA V-A TERMINAT
"cat e Pamantul de lung, nu-i ca popa de flamand / cat e Pamantul de lat, nu-i ca popa de insetat"
Postat 11 Ianuarie 2013, 10:17 de da vinci
sodoma si gomora
esti bolnav la cap! daca toti oamenii ar fi homosexuali, ar disparea rasa umana ! asa a lasat Dumnezeu lumea ? Dumnezeu, a creat barbat si femeia pt dragoste si procreare.
Postat 11 Ianuarie 2013, 09:40 de pt anonim
@anonim
Pe la spitalul 6, cand ai fost ? Ma, fa-ti o programare ! Medicii spun ca se poate trata boala ! A lasat Dumnezeu, barbatul si femeia ? Daca ar fi vrut aberatiile despre care vorbesti, ar fi lasat doar barbati sau doar femei pe Pamant. Ceea ce aberezi tu e depravare. Unde mai pui ca vreti sa adoptati si copii carora sa le dati tot o astfel de educatie aberanta !
Postat 11 Ianuarie 2013, 09:14 de giordano bruno
totul se leaga
:) bace chirila, nu ti-a tras \"preasfintitul\" si o cuminecatura ? asta va fi noul serial, cel dedicat catolicilor ? s-a terminat cel dedicat lui bolo ?
Postat 11 Ianuarie 2013, 09:05 de opus dei
drepturi egale, \
Casatoria intre persoane de acelasi sex nu este un \"derapaj\", dimpotriva este o expresie a iubirii, ca intre persoane de sexe diferite. Toti suntem oameni si trebuie sa ni se respecte drepturile in mod egal, si sa nu existe o parte din populatie careia ii este negata aceasta experienta a casatoriei, atat de comuna pentru restul societatii. A iubi nu e un derapaj, este ceva divin indiferent de sexul partenerilor.
Postat 11 Ianuarie 2013, 08:58 de anonim
bercea popa
de fapt, adevarul e cu totul altul, respectiv lacomia si foamea de bani... BANUL E OCHIUL DRACULUI !
Postat 11 Ianuarie 2013, 08:45 de giordano bruno
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7307 RON
  • 1 EUR = 4.9769 RON
  • 1 HUF = 0.012 RON