URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
12 Ianuarie 2016, 07:33

Proiecte cu defecte: Închise în grabă, proiectele Primăriei orădene ascund multe neajunsuri (FOTO)

Proiecte cu defecte: Închise în grabă, proiectele Primăriei orădene ascund multe neajunsuri (FOTO) DUŞ RECE. Apa pluvială colectată pe podul ce supratraversează strada Louis Pasteur se scurge printr-o ţeavă în stradă, direct în capul pietonilor care folosesc trotuarul de dedesubt
Proiecte cu defecte: Închise în grabă, proiectele Primăriei orădene ascund multe neajunsuri (FOTO) LA REFACERE. Încălzirea vremii va readuce constructorii pe şantiere. Asfaltul de pe podul peste DN 79 din Calea Aradului deja vălureşte, rigola pentru scurgerea apelor pluviale trece printre cele două benzi în şoseaua de centură, drumul expres are un trotuar impracticabil, iar în Piaţa Rogerius comercianţii îngheaţă la tarabe
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Drum expres, pasaje peste centură, grădină publică la Ciuperca, blocuri termoizolate, biserici reabilitate, săli de operaţii modernizate... Anul trecut municipalitatea a tras tare să închidă 25 de şantiere pentru a absorbi cât mai mult din cele 169 milioane euro puse la dispoziţie de UE.

Începute târziu şi făcute pe brânci, unele lucrări vor trebui însă revizuite în primăvară. "Am avut de ales între a pune constructorii să remedieze toate defecţiunile, cu riscul să întârzie şi să plătim din banii orădenilor, sau a închide şantierele şi a remedia problemele în primăvară", spune viceprimarul Mircea Mălan.

Mica înţelegere

Constructorii şi funcţionarii care lucrează la proiecte europene şi-au făcut sărbătorile de iarnă la datorie. Într-o singură săptămână municipalitatea a avut de plătit 44 milioane euro, cât tot bugetul de investiţii pe 2014! Lucrările au trebuit închise până la 31 decembrie pentru a fi decontate pe bani europeni, aşa că s-a lucrat şi de sărbători, iar municipalitatea a închis ochii la calitate, punând accent pe viteză.

În doar patru zile, Primăria a finalizat proiecte de zeci de milioane de euro, de la construirea drumului expres şi a pasajelor peste DN76 şi DN79 la amenajarea grădinii de pe dealul Ciuperca. "Gradul de absorbţie va fi de 95%", spune viceprimarul Mircea Mălan. Preţul acestei performanţe unice se va vedea însă în primăvară, când unele lucruri vor trebui refăcute...

Duşul expres

Inaugurat în Ajunul Crăciunului, drumul expres dintre Dragoş Vodă şi Rogerius e reprezentantiv. Dincolo de faptul că va fi terminat abia la vară, fiindcă municipalitatea n-a obţinut un tronson de 660 metri din fostul atelier de reparaţii vagoane al CFR, noua cale de acces e, pe cât de utilă şoferilor, pe atât de ostilă pietonilor. Trotuarul îngust abia permite trecerea mamelor cu cărucioare pentru copii, iar la coborârea în strada Louis Pasteur e blocat de un stâlp de iluminat.

Primarul Ilie Bolojan a încercat să preia de la CFR parte din  rambleul căii ferate pentru a extinde drumul, dar a fost refuzat. "Dacă au fost în stare să-i facă plângere penală viceprimarului Mălan că a înlocuit gardul surpat cu unul nou, vă daţi seama ce înţelegere am găsit la CFR", zice edilul. Şi nu e singura problemă a drumului: apa pluvială se scurge de pe podul construit peste strada Pasteur printr-o ţeavă direct în capul trecătorilor care folosesc trotuarul dedesubt. Săptămâna trecută, orădenii ocoleau zona pe lângă pereţi. "Conform proiectului, apa pluvială trebuie să ajungă printr-o conductă în Pârâul Paris. Vom verifica cu constructorul în teren şi vom lua măsuri", spune managerul de proiect Anna Maria Sava.

Pasaje cu "derapaje"

Pasajele peste intersecţiile cu DN 79 şi DN 76 au şi ele probleme. Obligaţi la un termen mai scurt decât cel contractual pentru a închide şantierul înainte de 31 decembrie, constructorii pasajului de la ieşirea spre Arad au sacrificat calitatea în favoarea vitezei, covorul asfaltic turnat în decembrie fiind vălurit la îmbinările grinzilor de beton. "Vom vedea cum se comportă până în primăvară, iar dacă va fi nevoie va fi refăcut", spune Mălan.

Viceprimarul ia în calcul şi refacerea rigolei de scurgere a apelor pluviale de pe sensul dinspre Arad spre Nufărul. Dalele de beton ce despart pe o porţiune cele două benzi de circulaţie au toate şansele să cedeze sub traficul greu. "Rigola aşa era prevăzută în proiect. Constructorul nu a mai avut cum s-o corecteze", spune Mălan. După toate probabilităţile, porţiunea de rigolă din carosabil va fi acoperită cu asfalt în primăvară, şi tot până atunci Primăria trebuie să soluţioneze aducerea la nivel a gurilor de canal, situate acum prea jos. Ambele lucrări au o garanţie de 5 ani, aşa că executanţii vor face retuşurile pe cheltuiala lor, dacă au greşit. Dacă nu, va plăti Primăria...

Piaţa la rece

Un exemplu de lucrare ce va fi refăcută pe cheltuiala municipalităţii este reamenajarea Pieţei Rogerius, unde comercianţii se plângeau săptămâna trecută că îngheaţă în hala centrală deoarece imobilul nu are pereţi pe porţiunea către strada Sadoveanu. "Încălzirea prin pardoseală nu ajută la mare lucru. Îmi îngheaţă şi fructele pe tarabă", zicea o vânzătoare.

Directorul Administraţiei Domeniului Public, Liviu Andrica, a pregătit deja în buget 450.000 lei pentru închiderea golurilor cu panouri transparente. "Am discutat cu proiectantul încă din timpul lucrărilor şi m-a asigurat că nu vor fi probleme sub aspectul confortului termic. Cum oamenii spun că le este frig, vom închide golurile să nu mai intre aerul de afară".

Dale, pomi, gazon...

Ajustări va trebui să facă şi firma Abed Nego la grădina de pe Ciuperca. Încă de la deschidere, constructorul şi-a asumat înlocuirea dalelor crăpate, aducerea la nivel a îmbinărilor neuniforme, înlocuirea arborilor care nu se prind şi refacerea, la nevoie, a porţiunii unde a plantat gazon în loc să îl monteze din rulouri. "Tot ce nu e perfect va fi înlocuit pe cheltuiala firmei. Nu preluăm decât lucrări de calitate bună şi foarte bună", promite viceprimarul Mălan.

Altfel spus, proiectele vor putea fi judecate abia în primăvară. Dacă până acum Primăria a mai închis ochii la calitate pentru a le vedea finalizate la timp, de acum spune că nu va mai permite nicio scuză: oraşul nu mai e presat de timp, ci de bani...


RESTANŢE
Lucrările continuă!

În ciuda termenului stabilit pentru sfârşitul lui 2015, cele mai mari proiecte sunt încă în lucru. Consiliul Local şi-a asumat finalizarea din bugetul oraşului a CET-ului pe gaz (rest de 6,2 milioane lei), campusului şcolar (6 milioane lei), drumului expres (5,2 milioane lei), Pasajului Vulturul Negru (2,4 milioane lei) şi aquapark-ului Nymphaea (1,9 milioane lei).

În plus, deşi deja redeschisă traficului, Piaţa Unirii va fi predată abia în primăvară. Oricum, deja se văd prime fisuri în pavaj, dar şi alte carenţe: spaţiile verzi întretaie axele de deplasare ale trecătorilor dinspre Primărie spre strada Alecsandri, fiind de aşteptat ca aceştia să calce pe gazon, iar staţiile de tramvai nu au peroane pentru a uşura accesul persoanelor cu handicap.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
Punct ochit,punct lovit.A la Birtin !
Da,s-a rezolvat problema apei pluviale, care se scurgea prin orificiile anume prevazute in grinzile ce formeaza pasajul-viaduct Doja-Pasteur,direct in capul trecatorilor. Azi, lucratori ai SC Selina montau de zor, cate o conducta PVC, de culoare portocalie (folosite de CAO pentru canalizarea apei menajere)la fiecare orificiu de scurgere reclamat. ..."Conform proiectului, apa pluvială trebuie să ajungă printr-o conductă în Pârâul Paris.Vom verifica cuconstructorul în teren şi vom lua măsuri", spune managerul de proiect Anna Maria Sava. 1.Apa nu ajunge in paraul Paris,ci tot pe trotuar,deci patinuarul nu se desfiinteaza. 2.ISC Oradea,Institutia Arh. Sef, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Constructiilor (MDRC) vor fi de acord cu aceasta rezolvare (ad-hoc de moment??), de un kitch ordinar si de o bataie de joc la adresa cetatenilor oradeni,solutie ce nu corespunde normelor tehnice prevazute si aprodate ,prin Caietul de sarcini cat si precum nici celor estetice,de bun simt(dna Lipoveanu, se aude ?).3.O astfel de solutie,pozotionata in apropierea unui drum transfrontalier, ar dezonora si arhitectura unei mici localitati,precum ar fi,sa zicem Birtinul,ce sa mai spunem de un municipiu, resedinta de judet,in cautarea unei identitati pierdute(!!??), program aflat in atentia edililor oradeni, pentru atragerea a cator mai multi turisti. 4.Acestor conducte de apa menajera , le mai lipsesc doua lucruri : hartia higienica si vasul WC, alaturea. Bravos,Primaria Oradea,pentru "dezvoltarea si propasirea" urbei ,tot inaine!
Postat 13 Ianuarie 2016, 21:40 de platona
tds,platona..etc.
Mai oameni buni...voi chiar va straduiti sa fiti din ce in ce mai penibili...eu circul zilnic pe drumul expres..se merge brici...dar voi o tineti pe a voastra..si va mai si suparati daca santeti facuti cretini....a-ti vazut la miticii vostri la bucuresti?...au dat chix cu 4 proiecte pe fonduri...au pierdut 30 de milioane de euro...dar voi va legati de o fisura...
Postat 13 Ianuarie 2016, 20:55 de zorro
,, anticomunistu"
mare doliu mare la oradia a disparut ,,anticomunistu" a fost construit se pare de mesterii iscusiti ai ...... traiasca libertatea de exprimare!
Postat 13 Ianuarie 2016, 13:16 de Ardeleanul
platona,
Obstrucție vizuală?La naiba,cum nu a pus Bolojan un panou de curtoazie...Apa pluvială-n cap?Sînt convins că un burlan e foarte greu de conectat,necesită un proiect ingineresc separat...Trotuare înguste?Ştiu unul de 15 cm,dar proprietarul se bucură că a fost legat de civilizație...Vane în mijlocul drumului?Măcar sînt noi,cele din anii '50 cînd s-au făcut blocurile erau minunate...Mizeria despăgubirilor?O da,la mintea unora trebuiau făcute la nivelul 2006-07...
Postat 13 Ianuarie 2016, 08:40 de ducfer
Codul fiscal al bunelor maniere
Producţia realizată şi nefacturată în luna curentă (aceea în care a fost realizată) constituie evaziune fiscală! Constructorii care nu au facturat lucrările executate sunt următorii clienţi ai ANAF şi DGA. Pe de altă parte beneficiarii care nu au verificat lucrările conform graficului de execuţie (dovedit ca nerespectat) şi nu au aplicat penalităţi de întârziere conform contractelor sunt de asemenea în culpă penală. Pe de altă parte ar fi bine ca anterior redactării articolelor, redacţia să facă o şedinţă de "storming" fără brain cu reprezentanţii PMO. Astfel ar evita situaţiile jenante în care Chirilă scrie că s-au "băgat" 250 de mil. de euro iar Simai nu recunaşte de cât 169 de milioane.
Postat 12 Ianuarie 2016, 20:33 de eutanasiu
Mai vreti argumente ?Poftim....
Sa spui ca ai facut economii,la un proiect fuserit de la cap la coada,cu lucrari demarate fara autorizatiile si avizele (urbanistice, de constructii, de mediu ,CFR..) necesare de altfel oricarui proiect ,ce sa mai vorbim de unul de o asemenea anvergura,inseamna ca v-ati pierdut orice urma de bun simt al realitatii lucrului bine facut, in slujba cetateanului oradean. Aceasta lucrare a fost inaugurata de insusi primarul Bolojan, cu atata nedisimulata mandrie a "lucrului bine facut",iar la doi pasi pe str.Louis Pasteur ,un imobilul arata ca dupa un bombardament,cu peretele exterior demolat,cu fisuri care au afectat inclusiv fundatia,cu strazi serpuite(cel putin 4 viraje la 90*),trotuare neconforme cu risc major de accidente, declivitatea bretelelor de acces cu risc major de accidente,trotuar str.E.Teodoroiu cu Louis Pasteur cu risc major de accidente iarna,vane de concesie(robineti apa rece) proiectate pe mijlocul arterei de circulatie,apa pluviala de pe viaductul Pasteur descarcata direct pe trotuar,in capul trecatorilor,intruziune vizuala de pe pasajul-viaduct Pasteur_Doja asupra proprietatilor.din zona... mai vreti ? Piloni de beton,placi de beton ....de ce nu pietre naturale fasonate(pentru drumuri si poduri)? "-Nu ne-ar mai fi iesit ECONOMIA "!!!Fluenta circulatiei pe tronsonul viaductului(pasaj) Doja-Pasteur ,in aceste cateva zile de la deschidere, a fost de 2-3 masini la zece minute !!??. Despre bataia de joc a despagubirii celor expropriati,ce sa mai spunem ... mai vreti argumente ,hater-oradeni.?
Postat 12 Ianuarie 2016, 15:54 de platona
platona,
Oau,pentru nişte pete de gheața/țurțuri tot proiectul este o mizerie?Sînt şi sub pasarela de peste calea ferată ce uneşte Republicii de Teodoroiu,noroc că nu a fost făcută acum că era şi aia o mizerie...
Postat 12 Ianuarie 2016, 15:12 de ducfer
Proiectantul Drum Expres ,inspirat de....jocul" Piti-Cot"(hater_oradeni riverani.)
.".apa pluviala de pe pasajul-viaduct Pasteur, se descarcata direct pe trotuar,in capul trecatorilor".. Multumesc autoritatilor(locale !!??),pentru proptitudinea de care au dat dovada,legat de cele sesizate si au protejat zona respectiva ,printr-o pangliga de restictionare a circulatiei pietonale. Nu de alta,dar urmare a temperaturilor scazute din aceste zile, prin orificiile prevazute intre grinzi,pentru scurgerea apei pluviale,se formase un sloi de gheata,cam de jumatate de metru,care ameninta capetele trecatorilor,menit parca sa completeze scenariul fatidic planuit oradeanului pieton, scapat cu bine ,inca,de o alunecarea pe getusul trotuarului.Totul este, parca, minutios gandit de proiectantul Drumului Expres. Daca ai reusit oarecum sa treci de aceste capcane,aflate sub pasaj,dupa colt,te asteapta o alta pata de gheata,pe care nu ai cum sa o mai ocolesti,de la o alta conducta de apa, ivita deasupra !!??trotuarului.....Si treci inapoi,la pozitia sloi de gheata,daca ai noroc,si nu trece vreo masina, care te "preia"imediat,in regim rapid si pornesti iar....de la zero (vezi jocul "Piti-Cot" sau" Nu te supara frate"). Tot proiectut este o mizerie, argumrntele le-am mai prezentat,ce sa mai retusezi la el ? Este ca si cum,dupa constructia unei case,trebuie sa revii sa refaci fundatia.
Postat 12 Ianuarie 2016, 13:38 de platona
TEORIA RELATIVITATII
@ducfer: Eu am înțeles că sunt probleme la TOATE proiectele ! Cât privește supunerea la ceea ce a hotărât majoritatea evident ca așa este ! Mă rog, în cazul proiectelor din Oradea majoritatea este...BOLOJAN ! Doar dacă mergem pe ideea că a fost ales de majoritatea orădenilor aș putea accepta că tot ceea ce face este hotărât de către majoritate ! Dar nici atunci ! Așa, și marinarul a fost ales de o majoritate dar a făcut numai tâmpenii. Și când o majoritate și mai..."majoritară" a vrut să-l dea jos a apărut o ...ERATĂ ! Deci totul este relativ !
Postat 12 Ianuarie 2016, 12:03 de TDS
TDS,
Tinzi spre perfecțiune şi am o veste proastă pentru tine,nu o vei găsi.Sînt 5-6 fisuri superficiale în toată piața (prin rost nu prin piatră) care le umple un meşter leneş în cîteva ore.Dacă crezi că astea sînt definitorii pentru o suprafață aşa mare sub care s-a schimbat complet infrastructura,te înşeli.Probleme sînt şi țin de lipsa de experiență mai mult decît de rea voință.Că ție nu-ți place,asta e.Nici mie nu-mi plac unele lucruri dar mă supun majorității.Nu mai pot alerga sus la Ciuperca de oameni şi maşini.Deşi fac asta din anii'80 mă adaptez,caut alternative.
Postat 12 Ianuarie 2016, 11:49 de ducfer
!!!!!
@David: Mie dimpotrivă mi se pare un articol foarte bun ! Rolul presei este mai degrabă acela de a scoate în evidență lucrurile mai puțin reusite ! Dacă s-ar scrie laudativ la orice ar fi ca și cum am reînvia "SCÂNTEIA" !
Postat 12 Ianuarie 2016, 11:11 de TDS
.
hai sa gasim nodul in papura la orice proiect. Tipic romanes, decat sa ne bucuram de ceva realizare (chiar daca mai implica putine retusuri), noi mai bine stam sa le comentam. De gura suntem buni, dar oare cati dintre noi suntem capabili sa realizam ceva in viata noastra. Articol scris de dragul de a scrie ceva Dan Simai?
Postat 12 Ianuarie 2016, 10:52 de David
DE-AȘ FI COMISIA EUROPEANĂ...
Văd că sunt confirmat ( eu dar și ceilalți, OradeaCivitas ține o evidență exactă ). Toate proiectele au probleme ! TOATE ! Încă o dată spun că eu nu sunt capabil să înțeleg prostia de care dă dovadă Comisia europeană atunci când decontează lucrări. Chiar nu sunt interesați cei de-acolo ce decontează ? Calitatea nu are nici o relevanță ? Doar cantitatea ? Bănuiala mea este că „diaconul misionar celib” l-a instruit pe Bolojan să deconteze în ultimele zile la kilogram iar ce va fi în 2016 se va vedea ! Cred că va trebui să fac ceva și să le atrag atenția celor de la Bruxelles !!!!! Cât privește depoul CFR vin și spun din nou: cum elaborezi un proiect fără ca problema proprietății să fie rezolvată anterior ? Am înțeles, PSD-ul cel rău a pus bețe în roate ! Dar tehnocrații ? De ce nu au dat a doua zi Consiliului Local terenul ?
Postat 12 Ianuarie 2016, 10:30 de TDS
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON