URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Ianuarie 2024, 08:00

Oradea subterană: BIHOREANUL a testat avantajele și dezavantajele noilor pasaje subterane. Care sunt plusurile și minusurile? (FOTO)

Oradea subterană: BIHOREANUL a testat avantajele și dezavantajele noilor pasaje subterane. Care sunt plusurile și minusurile? (FOTO) LA LIMITĂ. Construcția lanțului de pasaje din Centrul Civic (foto) a pus la încercare nervii primarului Florin Birta, care a amânat inaugurarea pentru ultimele ore din 2023 deoarece abia de Crăciun a avut certitudinea că vor fi gata până la sfârșitul anului. „Am avut noroc cu vremea bună din ultima perioadă”, a recunoscut edilul (foto: Bogdan Popa)
Oradea subterană: BIHOREANUL a testat avantajele și dezavantajele noilor pasaje subterane. Care sunt plusurile și minusurile? (FOTO) ÎN TESTE. Noile pasaje încă dau emoții șoferilor. Mulți dintre cei care se deplasează dinspre Palatul Ulmann către Nufărul încalcă linia continuă în dreptul Oradea Plaza pentru a evita girația complicată de la suprafață (foto 1), pietonii se plâng de lipsa unei zebre prin fosta turbogirație (foto 2), iar balustradele sunt doar provizorii (foto 3)
Oradea subterană: BIHOREANUL a testat avantajele și dezavantajele noilor pasaje subterane. Care sunt plusurile și minusurile? (FOTO) foto: Bogdan Popa
Oradea subterană: BIHOREANUL a testat avantajele și dezavantajele noilor pasaje subterane. Care sunt plusurile și minusurile? (FOTO) Foto: Arany Jozsef
Oradea subterană: BIHOREANUL a testat avantajele și dezavantajele noilor pasaje subterane. Care sunt plusurile și minusurile? (FOTO) Foto: Arany Jozsef
Oradea subterană: BIHOREANUL a testat avantajele și dezavantajele noilor pasaje subterane. Care sunt plusurile și minusurile? (FOTO) Foto: Arany Jozsef
Oradea subterană: BIHOREANUL a testat avantajele și dezavantajele noilor pasaje subterane. Care sunt plusurile și minusurile? (FOTO) Foto: Arany Jozsef
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cea mai complexă investiție din Oradea ultimelor trei decenii, seria celor 7 noi pasaje din Centrul Civic fluidizează circulația prin piețele Gojdu și Cetate. Inaugurate în ultima zi a anului trecut, pasajele scurtează deplasarea pe axa Nufărul - Magheru la sub 3 minute, dar amenință să dea bătăi de cap șoferilor care vor circula perpendicular pe această direcție, după începerea școlii.

Construcția pasajelor subterane din Centrul Civic s-a făcut cu închiderea circulației pentru un an de zile, cu izolarea riveranilor și ambuteiaje în tot orașul. Deschiderea circulației, pe 31 decembrie, s-a lăsat cu orădeni adunați ca la sărbătoare și coloane de mașini claxonând ca la nuntă.

Profitând de zilele libere, când traficul a fost mai relaxat, șoferii au dat ture prin pasaje ca să le testeze. „Va dura puțin ca orădenii să se obișnuiască, dar se va circula mult mai bine decât înainte”, promite primarul Florin Birta. Dar asta se va vedea după începerea școlii...

În ultimele ore

Amenajarea celor 7 pasaje a fost cea mai complexă lucrare din Oradea de după 1989, investiția de circa 40 milioane euro fiind depășită ca valoare doar de construirea noului CET pe gaz, care a costat 77 milioane euro.

Lucrarea a fost licitată în două pachete, ambele câștigate de asocieri din care face parte firma Freyrom, constructorul Podului Centenarului, ceea ce a ușurat coordonarea lucrărilor.

Predarea pasajului din Piața Cetate, licitat separat, programată pentru mai 2023, a fost întârziată cu 7 luni, ca să fie dat în folosință deodată cu cele 6 pasaje din Piața Gojdu. Toate au fost deschise circulației pe 31 decembrie, cu 8 luni înainte de termenul contractual (august 2024), „pentru a reduce ambuteiajele”, potrivit primarului Florin Birta (foto), dar și pentru decontarea tuturor cheltuielilor eligibile din fondurile UE.

Săptămâna trecută, angajații Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională au făcut cereri de decontare a cheltuielilor eligibile, în valoare totală de circa 100 milioane lei. „Am făcut demersurile ca să atragem toate sumele”, spune șeful DMPFI, Marius Moș.

Tot înainte!

Pasajele în lanț, primul sub Piața Cetății și celelalte 6 sub Piața Gojdu (dintre care cel de la capătul Parcului 1 Decembrie e format din două tuneluri, unul dinspre Podul Dacia, altul spre Nufărul) fluidizează circulația pe axa Nufărul - Magheru.

Șoferii sunt încântați. „După Podul Dacia intri din pasaj în pasaj și imediat ești în Cantemir, lângă Electrica”, spune un orădean.

Mai mult, deși viteza de rulare a crescut, pentru că majoritatea mașinilor merg „înainte”, circulația este intuitivă. „În prima săptămână de la deschiderea pasajelor, Poliția Rutieră n-a înregistrat niciun incident”, confirmă purtătorul de cuvânt al Poliției Bihor, Alina Fărcuța (foto).

Cu grijă la încadrări...

Încă neobișnuiți cu zona, șoferii circulă mai atent. „Presemnalizarea este foarte proastă. Nu există niciun panou la vedere care să indice încă de la suprafață unde duce fiecare bandă, de genul «spre Nufărul» sau «spre Cluj». Dacă ai intrat din greșeală în pasajul dinspre Nufărul și voiai să ajungi în centru, te mai poți întoarce doar mergând pe Calea Clujului și Averescu, după o jumătate de kilometru”, spune un șofer Bolt.

Unii orădeni chiar evită pasajele, ca să nu se încurce. „Am avut clienți care mi-au cerut să-i duc prin pasaje, ca să le arăt unde merge fiecare bandă. După ce le-ai traversat o dată te descurci mai ușor”, zice acesta.

Traseu cu ocolire

Lanțul de pasaje are și el limitele lui: este ostil celor care vor să traverseze axul principal Nufărul - Magheru. Spre exemplu, șoferii care se deplasează dinspre Calea Averescu către centru, pentru că nu mai pot încălca linia de tramvai, sunt obligați să coboare prin pasaj, să se încadreze în subteran pe banda dreaptă, de unde pot reveni la suprafață doar după colțul Parcului 1 Decembrie sau în dreptul Oradea Plaza.

În sens invers, cei care vin dinspre Nufărul spre centru sunt obligați să ocolească pasajele prin dreapta, în dreptul blocului Cicero, să vireze apoi stânga la suprafață și să folosească girația de la Oradea Plaza pentru a înainta pe Mihail Kogălniceanu ori Evreilor Deportați.

Atenție la girație!

Traficul este complicat și pentru șoferii care vin dinspre Palatul Ullmann către Nufărul, aceștia coborând la colțul Parcului 1 Decembrie în pasaj pentru a reveni la suprafață în dreptul Oradea Plaza, de unde pot merge doar înainte. Deși virajul la stânga, pentru a continua în pasaje spre Nufărul, este interzis prin marcajul cu linie continuă, mulți șoferi și-au riscat permisele în primele zile încălcând-o, ca să evite sensul giratoriu de la suprafață.

Giratoriu care, la rândul lui, este complicat. Șoferii care merg dinspre Piața Cetate ori Parcul 1 Decembrie spre Nufărul trebuie să se încadreze rapid pe partea dreaptă pentru a ieși spre Cantemir. „Trebuie să oprești în sens și să fii atent la mașini și la pietonii care trec aiurea”, spune un șofer.

În plus, pietonii care merg dinspre Oradea Plaza spre Nufărul trebuie să ocolească giratoriul sute de metri, iar mulți șoferi ies greșit spre Cantemir pe linia de tramvai. De altfel, săptămâna trecută Primăria a înlocuit semnul „Ocolire” cu două direcții de la ieșirea spre Nufărul deoarece una dintre ele era de fapt contrasensul dinspre piață.


ÎN TESTE. Noile pasaje încă dau emoții șoferilor. Mulți dintre cei care se deplasează dinspre Palatul Ulmann către Nufărul încalcă linia continuă în dreptul Oradea Plaza pentru a evita girația complicată de la suprafață (foto 1), pietonii se plâng de lipsa unei zebre prin fosta turbogirație (foto 2), iar balustradele sunt doar provizorii (foto 3)

Lucrările continuă

Deși pasajele au fost deschise, săptămâna aceasta constructorii vor reveni pe șantier. Printre multe altele, mai au de finalizat stația de autobuz din pasaj, cu acces la sol pe scări și cu lifturi, de amenajat balustradele montate pe alocuri atât de sus față de bordură încât sub ele încape lejer un copil, de finalizat iluminatul public și de amenajat spațiile verzi.

La fel, municipalitatea a rămas restantă cu o trecere pentru pietoni în zona fostei turbogirații, va trebui să stabilească dacă șoferii care se deplasează dinspre Palatul Ullmann pe lângă Parcul 1 Decembrie vor putea intra sau nu în pasaj spre Nufărul și de reglat semafoarele de pe bulevardul Cantemir, care creează ambuteiaje la intersecția cu strada Muntele Găina.

Reglaje din mers

„O problemă de trafic ar putea apărea în girația de la Oradea Plaza, care se va aglomera după începerea școlii”, avertizează șeful Direcției Tehnice a Primăriei, Sebastian Marchiș (foto).

Șoferii care vin dinspre Nufărul spre Gojdu vor ocoli pasajele prin această girație, pe străzile Evreilor Deportați și Kogălniceanu, care dau în strada Mihai Viteazul. Mai mult ca sigur, aceasta se va aglomera.

Săptămâna trecută, prin pasaje se circula fluent, dar după începerea școlii punctele de tensiune maximă în trafic se anunță la cele două capete ale Parcului 1 Decembrie, în intersecțiile cu strada Iuliu Maniu și respectiv cu Independenței, unde se întâlnește tot traficul din centru. „Vom vedea ce se întâmplă după începerea școlii și vom face reglajele necesare din mers”, promite Marchiș.

Una peste alta, ansamblul de pasaje și-a atins scopul, fluidizând circulația în Centrul Civic, dar cu riscul ca aceasta să se înfunde pe străzile din jur...


„PARK AND RIDE” DE ORADEA
Trei luni de parcare gratuită!

Prima parcare tip park & ride din Oradea, de sub Catedrala Ortodoxă (foto), a fost deschisă cu o zi înaintea pasajelor din imediata vecinătate. Ea va putea fi folosită gratuit timp de 3 luni, după care, din aprilie, va funcționa în regim specific. „Cu tichetul de parcare, șoferii care își vor lăsa mașinile aici vor putea circula gratis cu mijloacele de transport în comun ale OTL”, a explicat primarul Florin Birta.

Parcarea realizată de Construcții Erbașu pentru 35,5 milioane lei are 225 de locuri pentru mașini, 31 pentru motociclete și 9 rezervate șoferilor cu dizabilități.

Începute în decembrie 2020 cu termen de finalizare de 1 an, lucrările au fost prelungite de descoperirile arheologice. Vestigiile găsite, între care fundația unei biserici din secolele XII și XIV și un fost zid de ravelin al Cetății, pot fi văzute înconjurate cu balustrade de sticlă sau marcate pe podeaua parcării.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
Mare noroc
Nu s-a inregistrat nici un incident, dar am vazut o masina acum cateva zile care a traversat TOT pasajul de la Piata Mare pe contrasens.
Postat 09 Ianuarie 2024, 11:32 de cosmin_193
Scopul nedeclarat al realizării acestor lucrări total inutile, defectuoase și creatoare de haos ...
... este ca unele firme "de casă" din siajul clanului "birtinezilor" lui Bolojan, să aibă de lucru încă un deceniu măcar, porind din Nufărul până la Gara Mare, adică mulți kilometri de parandărături pentru campaniile electorale ale PNL Bihor. Asta pentru că vor trebui reabilitări, refaceri, înlocuiri, actualuzări, etc. Doar că, în stil caracteristic acestui clan de "neterminați" și "habarniști", când pui "carul înaintea boilor" te vei trezi că nu-i pentru cine de pregătește, ci pentru cine o să vrea ... urna electorală, care ține întotdeauna cont de modul în care trebuie să se învârtă roata amatorismului politic românesc.
Postat 09 Ianuarie 2024, 07:08 de KP
Petre93
CENZURAT
Postat 09 Ianuarie 2024, 00:00 de Sandu2100
RE: Petre93
@Sandu2100, contul tău de utilizator a fost suspendat. Deocamdată pentru 3 zile, data viitoare definitiv. Deși mai multe comentarii ți-au fost dezactivate, ai continuat să postezi ignorând Regulamentul de postare a comentariilor care precizează, între altele, după cum bine știi, că „nu se admit comentariile vulgare, ofensatoare sau discriminatorii, cele care conțin atacuri la persoană, injurii, trivialităţi, ameninţări, insulte, cuvinte obscene, instigări la încălcarea legii, la violență sau ură, inclusiv la adresa autorilor articolelor” și că „Nu se acceptă să fie jigniţi sau atacaţi ceilalţi participanţi la discuţii doar pentru că nu împărtăşesc o anumită părere”. Dacă ai nelămuriri, te invităm să recitești regulamentul - https://www.ebihoreanul.ro/regulament
Avertismentul este valabil și pentru alți utilizatori cu aceleași practici.
Postat 09 Ianuarie 2024, 11:20 de Moderator
@taxidriver
Au demolat cladirile ca erau ala fratilor Micula, si asa i-au putut despagubi de 5 ori cat valorau cladirile alea. De erau ale unor amarati primeau jumate din valoare. Ei mint cu nerusinare, ca sunt destui prosti ca sandu2100 care aplauda
Postat 08 Ianuarie 2024, 19:52 de Petre93
@SANDU2100
Tie iti pute mana a bara de autobus sandule2100, cum se conduce cand coloana de masini e de pa Averescu, sub pasaj, pe langa parc, pana la magazinul Fat Frumos si stai 15 minute blocat. Cum se circula desteptule. Stiu ne spui sa mergem pe centura.
Postat 08 Ianuarie 2024, 19:50 de Petre93
Daca nu știți sa conduceți sau aveti permis de Pitești
Evitați zona.
Postat 08 Ianuarie 2024, 17:35 de Sandu2100
@Taxi-driver
Pai banda e cea pe care faci dreapta din sens, adica au mutat tramvaiul mai incolo sa faca loc benzii respective, ca nu era pe proiectul initial, niste geniali intelectuali :))) Si asa bine l-au facut ca nici trotuar nu mai este, daca mergi pe jos de la plaza spre costaforu, trebuie sa mergi roata, sa faci cateva sute de metri in plus...
Postat 08 Ianuarie 2024, 17:29 de cristianteofil
Mi-am amintit...
Au demolat imobilul de la intersecția cu Costaforu, că uitaseră GENIALII PROIECTANȚI legătură între Evreii deportați spre Cantemir... Unde e banda respectivă, căci tot prin sensul vieții trebuie să treci.....?!?!?!?!
Postat 08 Ianuarie 2024, 15:04 de Taxi-driver
Dezastru....
La Marchiș în cap se pot întâlni str. Iuliu Maniu cu 1 Decembrie... Așa cum am comentat chiar de la deschiderea pasajelor, cel mai aglomerat e în intersecția Traian Moșoiu / Mihai Viteazu / 1 Decembrie !!!!! Azi dimineață rândul pe Averescu (pentru viraj la dreapta înspre gară) era pe la nr. 29-31 și continua până pe Magheru la semaforul cu Enescu... Bară la bară 20 de minute!!!! Mai rău că înainte....
Postat 08 Ianuarie 2024, 14:53 de Taxi-driver
PMO si-a batut joc de biciclisti si pietoni...
Iar pasajele sunt utile si fluidizeaza traficul pe o singura directie cat de cat, Magheru > Cantemir si invers... In rest doar au mutat traficul pe strazile cu un singur sens sau pe o singura banda, la intrarea si iesirea pasajelor. Si au mai creat si un punct periculos cu risc de accidentare de care se vb si in articol (Palatul Ullmann spre Nufarul) unde soferii ignora linia continua si indicatorul inainte ca sa ajunga mai repede spre Nufarul. Iar acolo nu se mai poate face nimic, deoarece daca banda va fi delimitata complet nici cei care vin din pasajul principal nu vor mai putea face dreapta spre sens. Daca voiau sa faca pasaj pe bune fara risc de accidentare, faceau 2 benzi sau o legatura directa subterana spre Cantemir si una sus spre sens. O alta problema e faptul ca au montat indicatoare la vrajeala, din care cateva au fost deja corectate cum ar fi cel din sens de langa plaza, dar mai sunt multe de corectat... Si legat de trecerea de pietoni de la plaza care obliga pietonii sa mearga roata si sa ocoleasca cateva sute de metri, acolo iar este risc mare de accidentare, pt ca la fel ca soferii care taie linia continua sa intre direct in pasaj, pietonii nu merg roata ci direct pe linia de tramvai... proiectul este ft prost gandit si acolo!
Postat 08 Ianuarie 2024, 10:45 de cristianteofil
Un dezavantaj care e de fapt infractiune (art 339(1) ncp)!
Pe Cantemir in drept la electrica marcajul cu linii contine a fost intrerupt prin buciardare (au ,,sters" liniile cu ciocanul) dupa trasare!!! Cativa pasi mai incolo este statia mol, alta belea. Trec relativ des prin zona si nu este zi in care sa nu-mi taie calea unii care ies de la electrica si vireaza la stanga sau care intra la electrica venind dinspre Cicero. La fel si la mol. Problema ar fi rezolvata si s-ar evita viitoare accidente, viteza in zona e mult peste 50 km/h, prin folosirea separatoarelor de sens, cum sunt cele de la bila, bcr, etc.
Postat 08 Ianuarie 2024, 09:50 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON