1949. Atelierele "înfrăţite"
Zona industrială de pe bulevardul Decebal din Oradea a apărut la începutul anilor 1900. Aflat, pe atunci, la marginea oraşului, terenul era ocupat de pieţe de animale şi lemne, de un cimitir şi, începând cu anul 1904, de o turnătorie.
În câţiva ani, în atelierele de aici se produceau pluguri, prese pentru struguri, articole de lăcătuşărie şi de uz casnic. Reunite în perioada interbelică într-o singură fabrică, Phoebus, aceasta a falimentat în anii ´30. În 1949, după naţionalizare, atelierele din zona Decebal şi cele din oraş au fuzionat, "înfrăţindu-se". Aşa s-a creat o întreprindere unică - Înfrăţirea, denumirea făcând trimitere şi la "înfrăţirea între popoare", concept specific propagandei comuniste din epocă.
Tot în 1949, la Oradea începea producţia unor maşini-unelte, iar după 1950 a fost construită o turnătorie nouă şi s-au adus utilaje noi. Autorităţile au optat pentru dezvoltarea întreprinderii pe amplasamentul existent, deşi acesta nu se mai afla la periferie, ci era înconjurat de locuinţe. După 1960 chiar s-au dat în folosinţă noi hale, între care cea de prelucrări mecanice, aflată pe strada Decebal.
2017. Zonă în plină dezvoltare
Până în anii ´70, întreprinderea Înfrăţirea a traversat o perioadă fastă, ajungând una dintre cele mai importante unităţi economice din Bihor, după valoarea producţiei. Au continuat să fie construite hale noi şi extinse cele vechi crescând semnificativ numărul de angajaţi.
După anul 1980, investiţiile în retehnologizare au fost însă blocate. Nemaifiind permis importul de utilaje noi şi piese de schimb, din cauza austerităţii valutare, cele existente au fost menţinute în funcţiune cu dificultate. Întreruperile de electricitate şi încălzire au afectat şi ele bunul mers al producţiei.
După 1990, uzina a devenit societate comercială, dar investiţiile atât de necesare tot nu au fost făcute. O explozie puternică a distrus un depozit la începutul anilor ´90, iar falimentul a venit după anul 2000.
În prezent, situl se află în proces de regenerare urbană. Terenul nefiind pretabil activităţilor industriale, s-a decis edificarea unor imobile locative, comerciale şi de servicii, s-au creat străzi noi şi un parc. Circa 2.000 de locuinţe vor mobila terenul şi cam tot atâţia oameni vor lucra în spaţiile comerciale şi de birouri proiectate aici, dintre care unele deja inaugurate.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.