URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 02 IUNIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Când văd cum mulţi dintre compatrioţii noştri pun botul la toate prostiile despre conspiraţii, am bănuiala că anumite televiziuni urmăresc cu orice preţ tâmpirea privitorilor. Nici nu trebuie să se străduiască prea tare pentru a-i băga pe bieţii oameni în ceaţă.
Zic şi eu
Adrian Cris
Protagonistul rândurilor ce urmează este, formal, purtător de cuvânt al Consiliului Judeţean Bihor, în fapt al preşedintelui Pásztor Sándor, şi se numeşte Simon Adrian. Înainte de 2016 a fost şef al clubului Pro Democraţia Oradea, calitate din care, ani în şir, n-a găsit nicio neregulă în campaniile electorale ale UDMR Bihor, dar şi "ideolog" al aşa-zisei Coaliţii pentru Rogerius.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Dacă am fi făcut orele de română prin internet, cel mai probabil că profesoara nu și-ar mai fi amintit de un elev obscur din a VI-a C. Aș fi rămas doar o adunătură de pixeli, un cadru minuscul în colțul din dreapta jos al ecranului, o fărâmă digitală pe care o uiți imediat ce închizi calculatorul sau tableta.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce anume v-a marcat cel mai mult în ultimele două luni ale stării de urgență?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Nu trebuie să poarte mască persoana care desfășoară activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută, etc). Dincolo de faptul că nu se prevede ce înseamnă umiditate crescută sau temperatură ridicată, agentul trebuie să constate contravenția cu termometrul și barometrul? Mai mult, cum îl constată Agentul 007 pe „etc.”?!
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Fumatul este un viciu care produce numeroase boli şi decese, fiind considerat în ţările dezvoltate principala cauză a bolilor prevenibile şi a morţii premature. Numai în SUA apar în fiecare an peste un milion de noi fumători din rândul copiilor şi adolescenţilor. Majoritatea fumătorilor au mari dificultăţi în a renunţa la fumat...
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Poate v-aţi întrebat zilele acestea ce e cu isteria hârtiei de toaletă şi unii v-aţi mirat privind online clipuri cu oameni cărând baxuri întregi în braţe ori luptându-se pentru o rolă de hârtie de WC. Am fost curios să văd care e explicaţia psihologică a acestui comportament bizar şi de ce fix hârtia de toaletă e cea care preocupă mai mult masele. La urma urmei există lucruri mult mai importante decât ea în situaţii de criză...
07 Noiembrie 2018, 08:15

Oradea City Mall! În oraşul salariilor modeste, se anunţă noi deschideri, redeschideri şi extinderi de mall-uri (FOTO)

Oradea City Mall! În oraşul salariilor modeste, se anunţă noi deschideri, redeschideri şi extinderi de mall-uri (FOTO) SĂRACII ORĂDENI BOGAŢI... Oradea nu crede în statistici. Potrivit celui mai recent raport al Institutului Naţional de Statistică, în luna august orădenii aveau un salariu mediu net de doar 2.191 lei. Asta pe hârtie! În teren, realitatea e alta: de la o lună la alta se înalţă tot mai multe construcţii şi de la un an la altul se deschid noi centre comerciale. Până când sociologii - sau, poate, Fiscul - vor lămuri misterul, economiştii cred că investiţiile şi pofta de shopping se explică prin încrederea în dezvoltarea oraşului şi pe viitor (foto: Ovi D. Pop)
Oradea City Mall! În oraşul salariilor modeste, se anunţă noi deschideri, redeschideri şi extinderi de mall-uri (FOTO) FULL, DECI MAI ÎNCAPE. Cum primul şi cel mai căutat mall din Oradea, Lotus Center, este plin mai tot timpul, Alexandru Mudura jr (foto) a decis să mai deschidă unul, de tip strip mall pe locul fostei fabrici Înfrăţirea
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Expresia "mulţumesc, doar mă uit" pare să fi pierit din vocabularul orădenilor, care mai nou se dovedesc mari amatori de shopping. Cum altfel să se explice de ce, în această perioadă, apar o mulţime de noi magazine şi mall-uri?

La finalul anului trecut, Oradea se afla deja în prima parte a topului întinderii spaţiilor comerciale moderne, iar numărul acestora continuă să crească. Cele mai noi investiţii sunt două strip mall-uri învecinate, Prima Shops şi Lotus Retail Park, dar mai urmează şi altele...

Comerţ cât cuprinde

Suprafeţele moderne de comerţ cu amănuntul se înmulţesc în România de la an la an. Conform Institutului Naţional de Statistică, vânzările au crescut şi ele cu 6,5% în primele şase luni ale anului curent faţă de aceeaşi perioadă a celui trecut.

Un top pe oraşe realizat de compania C&W Echinox arată că Oradea e fruntaşă la densitatea spaţiilor comerciale moderne. Datele colectate la finalul anului 2017 puneau oraşul pe locul al treilea în clasamentul naţional, cu 182.000 mp de spaţii comerciale la 196.367 locuitori (numărul locuitorilor la recensământul din 2011), densitatea fiind, aşadar, de 927 mp la mia de locuitori. Un criteriu la care Oradea e depăşită doar de Suceava şi Deva.

În Bucureşti, densitatea spaţiilor comerciale e de 651 mp/1.000 locuitori, în Cluj de 464 mp, în Timişoara de 694 mp, iar în Arad de 566 mp. Studiul nu a luat în calcul zonele metropolitane, care furnizează o bună parte din clientela mall-urilor.

ERA Park, tot mai plin

Cel mai mare retail park din Oradea este ERA Shopping Park, din portofoliul fondului de investiţii britanic Argo Real Estate Opportunities Fund (AREOF). Situat la ieşirea spre Arad şi cu o suprafaţă totală de închiriat de 64.000 mp, centrul comercial a ajuns la un grad de ocupare de 97%, având 70 de unităţi comerciale. Între marii chiriaşi care atrag clienţi se numără Carrefour, Brico-Depot, Altex, Mobexpert, Lem’s, Kalenda şi Casa Rusu.

În ultimul an, în ERA au apărut noi atracţii precum Animax, Soffi Planet, Steilmann şi KFC. Până la finalul anului, tot aici va deschide magazine retailerul multibrand KVL by Kenvelo (Kenvelo, Lee Cooper şi Time Out) şi brandul german de îmbrăcăminte KiK, cu un magazin de 850 mp.

Mallul vedetă

Cel mai notoriu centru comercial din Oradea rămâne Lotus Center, deschis în 2002 şi deţinut de Alexandru Mudura junior, cu o avere estimată de revista Capital la 85-90 milioane euro. Extins treptat, Lotusul a ajuns la o suprafaţă închiriabilă de 40.000 mp, cu peste 150 de magazine, între "vedete" fiind Zara, H&M, Carrefour, Hervis şi Media Galaxy.

Lotus s-a consacrat ca mall-ul în care găseşti de toate, de la mâncare la bijuterii, având şi o zonă de food bine dezvoltată. Pe deasupra, are singurul cinematograf din Oradea, Palace, cu săli moderne şi procesoare Sony Digital 4K. Nu degeaba e mai mereu plin.

În 2017, Lotus Center a rulat 8,2 milioane euro, înregistrând un profit net de aproape 3 milioane euro. Deşi proprietarii sunt secretoşi şi nu vor să comunice, BIHOREANUL a aflat că pregătesc o nouă extindere.

În aer liber

În ultimii doi ani, în Oradea s-au construit şi deschis încă două centre comerciale noi, pe amplasamentul fostei fabrici Înfrăţirea, lângă hipermarketul Kaufland, ambele de tip strip mall, adică malluri în "aer liber", în care magazinele sunt înşiruite, având atât spaţii de promenadă, cât şi locuri de parcare, cu acces facil.

Inaugurat anul trecut, Prima Shops a fost rezultatul unei investiţii de 12 milioane euro a unui dezvoltator sibian, Oasis Retail & Development Consulting, şi găzduieşte magazine ca Pepco, Intersport, Jysk, Takko şi Flanco, precum şi fast food-uri şi restaurante - KFC, cu drive thru, Mesopotamia şi Piaţa 9.

La finalul lunii trecute, lângă Prima Shops au fost deschise şi primele magazine din Lotus Retail Park, cel mai nou mall din oraş, dezvoltat de Lotus Center şi de Cometex din Bucureşti. Iniţial, proiectul a fost anunţat ca un complex cu spaţii rezidenţiale, magazine şi birouri în valoare de 60 milioane euro, dar ulterior a fost modificat.

În această perioadă, Lotus Retail Park se lansează cu magazine ca H&M, Altex, Orsay, City Shoes, Jolie, DM şi, în curând, Benvenuti, Hervis Sport şi bijuteria Ilex Gold. Proprietarii şi comercianţii mizează din nou pe varianta "cu de toate", căci fie deja s-au deschis, fie urmează să se deschidă şi un restaurant cu mâncare asiatică, Noodle Pack, cofetăria Flavours, Pizza Hut, cafeneaua Tucano Coffee, precum şi o farmacie (Dona). Zona Decebal devine, astfel, un "hub" în special pentru orădenii din Rogerius şi Ioşia, care, probabil, nu vor mai traversa oraşul pentru shopping.

Crişul întinereşte

Piaţa locală de retail nu se opreşte aici. Crişul Shopping Center, primul centru comercial din Oradea, care anul viitor va împlini patru decenii, a fost preluat de Sapient Management, la care acţionari majoritari sunt Alexandru Pop şi vărul său, fostul prefect Claudiu Pop.

Noua conducere vrea să modernizeze unitatea bine amplasată în centrul oraşului, aici fiind deschise magazine ca Splendor şi Pepco, plus primul cinema 5D din Oradea. "Suntem în negocieri pentru o farmacie, o sală de sport şi un magazin cu produse de panificaţie. Totodată, vrem să încurajăm brandurile româneşti", spune Claudiu Pop. Cum Primăria a aprobat construirea unei parcări în strada Braşovului, chiar lângă Crişul, cu o pasarelă spre centrul comercial, atractivitatea acestuia va creşte cu certitudine.

În această toamnă, orădenii au aflat că defunctul Oradea Shopping City, închis în urmă cu un an, nu va rămâne părăsit, clădirea fiind cumpărată cu 8 milioane de euro plus TVA de Sapient Center SRL, deţinută de aceeaşi Lotus Center SA (70%) şi de acelaşi Alexandru Pop (30%). Intenţiile noilor proprietari nu sunt cunoscute, unele surse susţinând că OSC ar urma să rămână mall cu branduri internaţionale şi cu mai multe săli de evenimente, aflate la mare cerere. "Vă vom trimite un comunicat de presă când vor fi finalizate planurile de dezvoltare", a precizat, scurt, Diana Bora, unul dintre administratorii Sapient Center.

Optimism şi dezvoltare

Densitatea mall-urilor moderne şi continua lor expansiune sunt suprinzătoare având în vedere că, pe hârtie, puterea de cumpărare a orădenilor se află sub media naţională, la fel şi salariul mediu net în Bihor, ajuns în august la doar 2.191 lei.

decanul Facultăţii de Ştiinţe Economice, Alina Bădulescu"Cred că explicaţia este optimismul legat de dezvoltarea oraşului. În ultimii ani Oradea a avut o dezvoltare accentuată şi se consideră că va continua, lucru foarte posibil dat fiind profilul prietenos al oraşului faţă de investitori şi turişti", spune decanul Facultăţii de Ştiinţe Economice, Alina Bădulescu (foto).

Consultantul în afaceri Octavian Dan, preşedintele Asociaţiei Firmelor Bihorene, crede şi el că expansiunea are legătură directă cu dezvoltarea Oradiei, cu o cerere mai mare datorită creşterilor salariale, dar şi cu schimbarea comportamentului consumatorilor. "Oamenii sunt mai comozi şi vor să aibă totul cât mai aproape. Dezvoltatorii trebuie să se ducă mai aproape de zonele de locuit".

Dezvoltatorii îşi asumă riscuri, dar bine calculate. "Nu îşi vând propriile produse, ci închiriază spaţii, iar dacă timpul de recuperare a investiţiei scade sub 10 ani, oportunitatea de a investi e foarte mare", spune Dan. "Cât de mare e optimismul dezvoltatorilor noilor magazine raportat la cererea pieţei, vom afla în următorii trei ani". Când acestea fie vor fi pline, fie vor trage obloanele...


MAGAZINE PESTE TOT
Alimente şi scule

Şi în alte cartiere ale Oradiei sunt în pregătire noi magazine. În Rogerius se lucrează la transformarea fostului Cinema Patria într-un centru comercial modern, iar după ce recent a inaugurat al patrulea supermarket pe Calea Borşului, Lidl a început demersurile pentru a-l amenaja pe al cincilea pe Calea Clujului, pe amplasamentul fostei fabrici de spirt şi drojdie.

Densitatea e mare şi în ce priveşte magazinele pentru construcţii, bricolaj şi grădinărit. Leroy Merlin a deschis anul trecut un spaţiu de mari dimensiuni lângă ERA, tot la ieşirea spre Arad funcţionând de doi ani şi Dedeman. În prezent, se plănuieşte un nou magazin de profil pe Calea Sântandrei, al retailerului german Hornbach.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
NUUU, nu este vorba de crestere economica!
@oradeanbihorean - ai punctat foarte bine, de fapt asta e secretul pt care atat de multi oameni merg la mall: reducerile. piata imobiliara e superficial tinuta, cei de la prima vand apart de 2 cam 45mp cu 55,ooo euro, iar cu 3 camere la 65ooo, predare sf 2019! de fapt sunt smecheri, ca pe este tot, care cumpara mai multe apart. noi pe care le inchiriaza in week-end strainilor cu 100 euro (de vineri pana duminica), postand anunturi pe net si uite asa isi platesc "ratele" din banii turistilor. chestia asta nu poate fi considerata ca fiind o competitie neloiala pt hoteluri, pt ca si astea sunt pline la sf de sapt, daca suni vineri probabil mai gasesti camere doar la ramada si continental, restul sunt full. in fiecare sf de sapt! insa probl este la taxe si impozite, caci samsarii de apart noi nu platesc absolut nici o taxa, fac bani la negru si umfla nejustificat si isteric pretul apart noi. NUUU, nu este vorba de crestere economica!
Postat 08 Noiembrie 2018, 09:03 de roger
La unii
Tot vechituri le trebuie
Postat 07 Noiembrie 2018, 21:03 de Sandu1206
Bla bla
Orădenii nu se duc la mall pentru că "au încredere în dezvoltarea orașului" ci din necesitate: e mai ieftin decât la abc-ul de cartier și pe deasupra mai au și loc de parcare in caz că fac cumpărături mai multe (eu cam la două săptămâni "umplu portbagajul"). Vechile magazine au început să dispară, zona centrala a devenit tot mai neprietenoasa cu orădenii așa că asta este. Primăria ar putea să ia niste lecții de la aceste mall-uri atât în privința mall-ului corso visat de edil cât și a accesului auto la piata de vechituri (nu mă refer la număr de locuri de parcare ci la modul de acces și la numărul cailor de acces cu auto).
Postat 07 Noiembrie 2018, 21:00 de oradeanbihor
O "bula" ca si piata imobiliare, care se va sparge realtiv curand...
Sunt de acord ca PARTIAL DOAR, succesul pe partea de retail a orasului Oradea este oarecum fundamentat, meritat ca sa zic asa. Dar din pacate, ca si in cazul pietei imobiliare, avem de-a face cu o bula falsa, praf in ochii fraierilor, o supraincalzire fara vre-un motiv REAL!!! Articolul puncteaza foarte bine cateva asepcte precum salariul MEDIU NET FOARTE MIC din Oradea (care este sub salariul mediu net din Romania de aproape 2400 RON, iar Clujul era in vara cam pe la 2700 RON mediu net, Sibiu aprox 2500 etc.). Aici vom avea o aterizare destul de fortata, ca si in cazul pietei imobiliare locale, care tot asa s-a cam indepartat de realitatea de zi cu zi in Oradea (pretul chiriilor spr eexemplu este unul fals, mincinos de mare). Nu o sa vedem inchideri totale si permanente, dar sigurat destule magazine din aceste centre isi vor inchide portile. Daca nu era zona metropolitana si partea cu baile, nici macar atat nu mergea treaba...La Lotus chiar nu are rost extinderea. Va propun poate cel mai simplu test ca sa va convindeti toti de realitatea din Oradea: mergeti la Lotus in food-court (zona cu restaurante) in timpul saptamanii la ce ora vreti voi. Apoi repetati acelasi test in Cluj, la Iulius sau sau in Vivo si veti vedea diferentele cu ochiul liber...
Postat 07 Noiembrie 2018, 09:31 de Antal_OR
Dezvoltare
"profilul prietenos al oraşului faţă de investitori şi turişti" nu inseamna ca orasul ar fi neprietenos cu rezidentii oradeni.In ultimii 2 ani,romania a imprumutat 20 mld. €, care impartit la 18 mil. locuitori inseamna 1000 si ceva de euro datorie pe capul fiecarui roman.In aceasta abundenta,e foarte normal ca "În 2017, Lotus Center a rulat 8,2 milioane euro, înregistrând un profit net de aproape 3 milioane euro" adica un randament de vreo 38%.
Postat 07 Noiembrie 2018, 08:45 de excalibur
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3517 RON
  • 1 EUR = 4.8426 RON
  • 1 HUF = 0.0139 RON