URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 30 SEPTEMBRIE 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
O mare problemă pentru Oradea este că mai sunt sute de străzi înguste și neasfaltate, iar, în loc ca numărul acestora să scadă, crește odată cu noile cartiere ale orașului. Așa că, oricât ai face o planificare, nu știm în ce an scăpăm de străzi înguste acoperite cu pietriș.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Încălcarea disciplinei de partid de către doi consilieri județeni ai PSD Bihor, Ioana Bara și Ciprian Anta, ambii votând joia trecută exproprierile fără de care inelul rutier metropolitan Oradea ar fi rămas încremenit în proiect, a prilejuit, cum era de așteptat, discuții pro și contra. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că ar fi oportună introducerea autobuzelor școlare pentru scăderea aglomerației din centrul Oradiei?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Săptămâna trecută, Înalta Curte de Casație și Justiție a dat publicității o decizie pronunțată în martie 2022, prin care s-a stabilit definitiv că autoritățile locale nu pot condiționa eliberarea unei autorizații de construcție de donarea unei suprafețe de teren. Soluţia este extrem de importantă, deoarece există o practică de mulţi ani la nivelul autorităţilor locale (inclusiv în Oradea) prin care cetăţenilor li se solicită donarea unei suprafeţe de teren către unitatea administrativ teritorială respectivă pentru a le fi eliberată autorizaţia de construcţie.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Diabetul zaharat este cea mai frecventă boală endocrină, frecvenţa reală fiind mai greu de apreciat din cauza standardelor diferite de diagnostic. Considerând hiperglicemia matinală ca un criteriu de diagnostic, circa 1-2% din populaţie este afectată. 
21 Iulie 2017, 13:22

Noi promisiuni pentru infrastructura rutieră şi feroviară din Bihor: Ministrul Transporturilor afirmă că a „deblocat” toate proiectele

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Parcă ar fi an electoral sau timpul ar fi fost dat înapoi. Aflat vineri în „vizită de lucru” pentru a inspecta stadiul lucrărilor de reabilitare şi modernizare a DN76 pe tronsoanele Oradea – Beiuş şi Beiuş – Ştei, actualul ministru al Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, le-a oferit jurnaliştilor orădeni, invitaţi la Prefectură, dovada că este la fel de hotărât ca predecesorul său din urmă cu cinci ani, Dan Şova, care promitea la fel de solemn reluarea şi, după caz, deschiderea de noi şantiere pentru realizarea unor obiective de infrastructură.

Flancat de preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang, prezent în calitate de vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Bihor, de directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România, Ştefan Ioniţă, şi de prefectul judeţului, Ioan Mihaiu, Cuc a trecut în revistă absolut toate proiectele restante şi a afirmat că le-a „deblocat” pe toate.

Undă verde pentru drumul expres

Prima, şi de fapt cea mai concretă noutate anunţată de ministrul Transporturilor, se referă la finalizarea drumului expres construit de Primărie în urmă cu doi ani din zona Dragoş Vodă până la blocurile ANL din bulevardul Ştefan cel Mare, dar neterminat din cauză că pe o porţiune de aproximativ 600 metri liniari terenul necesar nu a fost pus la dispoziţie de către Direcţia Regională a CFR.

Ministrul Alexandru Cuc a dat însă o veste bună: la mijlocul acestei săptămâni, miercuri, Consiliul de Administraţie al Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române a decis închirierea terenului în suprafaţă de 13.800 metri pătraţi către municipalitate, iar săptămâna viitoare conducerea Regionalei de la Cluj „va perfecta” cu reprezentanţii Primăriei „toate actele necesare”, aşa încât drumul expres va fi finalizat, fără a mai ocoli pe străduţele din vecinătatea fostului Depou.

Nouă licitaţie pentru Autostradă

În ce priveşte reluarea lucrărilor pe secţiunea 3C a Autostrăzii Transilvania, abandonate încă din 2008, Cuc a spus că a fost transmisă către Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice documentaţia pentru licitarea în SEAP în vederea desemnării unui nou constructor, după ce contractul cu asocierea firmelor spaniole Corsan-Corvian, semnat la Oradea în guvernarea Ponta a fost reziliat fiindcă acestea nu au făcut nimic. Motiv pentru care, de altfel, firmele au fost „penalizate” financiar, a adăugat şi şeful CNAIR, Ştefan Ioniţă, fără a indica însă suma executată de autorităţile române.

Actualul ministru a precizat că cei 54 kilometri ai secţiunii ce străbate judeţul Bihor au fost împărţiţi în trei loturi, pentru a lucra tot atâtea firme sau asocieri, iar primii 5 kilometri ar putea fi gata încă înainte ca Ungaria să finalizeze autostrada M4 până la graniţa cu România, iar întreaga secţiune până cel târziu la finalul anului 2020, când se va putea circula „între Oradea şi Cluj”.

Centuri „deblocate”

Ministrul Transporturilor a abordat şi subiectul şoselelor de centură ale oraşelor bihorene, afirmând că „pentru varianta de ocolire Ştei (n.r. – Beiuş-Ştei) avem antreprenor şi sursa de finanţare este POIM” (n.r. – Programul Operaţional pentru Infrastructură Mare), singura „sincopă” fiind exproprierea terenurilor necesare. Alexandru Cuc a afirmat, însă, că o Hotărâre de Guvern în acest scop va fi adoptată în septembrie, astfel că lucrările propriu-zise vor începe „în primăvara anului viitor”.

Despre centura Aleşd, oficialul a amintit că a fost anulată licitaţia organizată încă din 2015 pentru desemnarea constructorului, „iar până la sfârşitul anului vom lansa” o nouă procedură.

De asemenea, Cuc a spus că în septembrie „vom lansa” şi procedura pentru găsirea unui constructor care să finalizeze centura oraşului Săcueni, abandonată într-un stadiu de execuţie de 52%.

În fine, ministrul a declarat că „am preluat” studiul de fezabilitate pentru centura Salontei, recent făcut de Consiliul Judeţean, „şi l-am transmis directorului CNAIR”, deoarece „trebuie găsită sursa de finanţare pentru a-l implementa în perioada următoare”, fără a preciza ce înseamnă, concret, acest lucru.

Electrificare şi „calmare”

Ministrul Transporturilor nu a ezitat să facă promisiuni nici în legătură cu electrificarea căii ferate între Episcopia Bihor şi Cluj, declarând că „avem semnat SF-ul”, iar apoi, când BIHOREANUL i-a cerut estimarea unei date pentru începerea efectivă a lucrărilor să revină spunând că, de fapt, „avem semnat contractul pentru SF”.

Alexandru Cuc a spus că termenul de execuţie a studiului este de 12 luni, iar „la jumătatea anului viitor vom lansa procedura de proiectare şi execuţie”, costul total al proiectului fiind de 480 milioane euro, iar sursa de finanţare acelaşi POIM.

În final, ministrul a ţinut să felicite Consiliul Judeţean pentru că va construi un nou terminal la Aeroportul Oradea, iar şeful CNAIR, Ştefan Ioniţă, a afirmat, întrebat fiind de jurnalişti, că insulele de calmare recent amplasate pe DN 1 între Oşorhei şi Auşeu vor fi refăcute în urma unui audit de siguranţă rutieră, execuţia după vechiul proiect fiind în prezent „stopată”.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
cu faptele e greu la ei...
doar din vorbe ne fac ...
Postat 21 Iulie 2017, 15:39 de Traian
Blabla
Blabla,povesti,povesti si iar povesti. Fapte tovarasul mang...La capitol de laudat santeti buni .. in rest nimic
Postat 21 Iulie 2017, 13:34 de tepes
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 5.1027 RON
  • 1 EUR = 4.9486 RON
  • 1 HUF = 0.0118 RON