URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 03 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Anul trecut, premierul Marcel Ciolacu a declarat că s-a terminat epoca construirii stadioanelor, în condițiile în care visteria e goală, iar autostrăzi și spitale nu prea avem. Partea proastă este că Oradea avea spre avizare proiectul noului stadion și abia acum vedem ce daune ne-au provocat procesele cu proprietarii de terenuri din zonă.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă imaginați o campanie - încă una după cea din 2012 - în care Bolojan să ne roage să luăm un vomitiv, dar să votăm totuși lista comună PSD-PNL pentru europarlamentare? Sau că prin mai-iunie, el, de mână cu Mohan și Birta laolaltă cu Madar, vor încerca, dimineața, să convingă oamenii să voteze USL2 la europarlamentare, iar apoi, după-amiaza, să se bată pe Consiliul Județean și pe Primărie?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La o primă vedere întrebarea pare tembelă. Și la o a doua sau a zecea vedere, tot tembelă rămâne. Problema este, însă, că această întrebare a fost formulată de către doi judecători ai unei curți de apel și adresată Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
04 Septembrie 2020, 17:28

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, în Bihor: Am deblocat toate cele 10 tronsoane ale Autostrăzii Transilvania (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Aflat vineri în Bihor pentru a participa la inaugurarea bucăţii de autostradă Biharia – Borş şi a noului punct de trecere a frontierei Borş II, dar şi pentru a inspecta lucrările de reabilitare a DN 76 Oradea – Deva, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a afirmat că anul 2020 este anul "relansării construirii Autostrăzii Transilvania".

Oficialul s-a referit şi la proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, la electrificarea căii ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca şi la reabilitarea reţelei de drumuri naţionale, susţinând că pentru aceasta din urmă Bihorul a beneficiat în primele 6 luni ale anului 2020 de fonduri mai mari decât cele din ultimii ani.

"Am dat coerenţă"

Într-o conferinţă de presă susţinută după inaugurarea noului punct de trecere a frontierei Borş II şi a secţiunii de autostradă Biharia – Borş, aproape în acelaşi loc în care pe 12 iunie a semnat împreună cu premierul Ludovic Orban contractul pentru proiectarea şi execuţia tronsonului Autostrăzii Transilvania cuprins între Biharia şi Chiribiş, Bode a afirmat că anul 2020 este anul relansării construirii autostrăzii A3, blocată în anii de guvernare PSD.

"În cei trei ani de guvernare PSD s-a lucrat pe două tronsoane din cele zece, restul erau în aer. În cele 10 luni de guvernare PNL am dat coerenţă acestui proiect", a spus Bode.

Ministrul a afirmat că luna aceasta vor fi daţi în folosinţă încă 25 km ai A3, pe secţiunea Iernut – Cheţani (jud. Mureş), în prezent fiind în execuţie alţi 25 km pe sectoarele Târgu Mureş – Ungheni şi Cheţani – Câmpia Turzii, iar pentru alţi 55 km din judeţele Cluj şi Sălaj s-au încheiat contractele de execuţie.

De asemenea, Bode a anunţat, în premieră, că pentru cei 30 km ai tronsonului Nădăşelu – Zimbor a fost stabilit câştigătorul, "o companie românească" tocmai în cursul acestei zile, iar în ce priveşte celelalte două tronsoane (Zalău – Nuşfalău şi Suplacu de Barcău – Chiribiş) "este în pregătire lansarea procedurii de achiziţie". Pentru secţiunea din Bihor, Suplac – Chiribiş, ministrul a precizat că termenul pentru depunerea ofertelor a fost fixat pentru data de 23 noiembrie.

"Niciun tronson al Autostrăzii Transilvania nu mai este blocat", a concluzionat Lucian Bode, întărind că "atâta vreme cât Guvernul Orban va rămâne la Palatul Victoria niciun kilometru de autostradă nu va rămâne muzeu". Răspânzând unei întrebări din partea jurnaliştilor, ministrul a precizat că Autostrada Transilvania ar putea fi gata în 36 de luni. 

2% din PIB anual pentru drumuri

Ministrul Transporturilor a afirmat că Guvernul îşi propune ca "următorii 10 ani să fie anii de reclădire a României" inclusiv în ce priveşte infrastructura de transport, scopul fiind "să unim toate regiunile din România şi mai departe cu Europa".

În acest scop, a spus Bode, vor fi folosite fonduri europene în valoare de 8 miliarde euro şi fonduri guvernamentale. "Prin Planul Naţional de Relansare Economică ne-am propus 2% din PIB în fiecare an pentru dezvoltarea infrastructurii de transport", a afirmat ministrul.

În legătură cu fondurile europene, Bode a amintit că în urmă cu o zi Comisia Europeană a luat o decizie "istorică", aprobând finanţarea cu 875 milioane euro a construirii autostrăzii Sibiu – Piteşti, "prima autostradă transcarpatică din România".

Drumul Expres Oradea – Arad

Întrebat de BIHOREANUL dacă proiectul Drumului Expres Oradea – Arad (despre care se vorbea în timpul precedentei guvernări liberale, când actualul premier Ludovic Orban fusese ministru al Transporturilor pentru o scurtă perioadă) mai este sau nu de actualitate, Lucian Bode a arătat că acest obiectiv ar putea fi finanţat tot cu fonduri europene şi administrat de autorităţile locale.

"În urma ultimei discuţii cu primarul Ilie Bolojan, cu viitorul preşedinte al Consiliului Judeţean Ilie Bolojan, cu administraţia arădeană, am analizat posibilitatea de a folosi Ordonanţa 101/2020, care ne permite să predăm de la CNAIR (n.r. – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România) la administraţiile locale sau la ADI-uri (n.r. – Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunicare în care se reunesc mai multe administraţii locale) investiţiile de infrastructură, bineînţeles cu finanţare cu tot, ei (n.r. – ele) să le implementeze, apoi să le preluăm şi să le gestionăm", a spus ministrul, adăugând că deja centura ocolitoare a Aradului a fost preluată de Primăria municipiului.

"Aşadar, şansele ca acest obiectiv să fie implementat sunt foarte mari, finanţarea europeană o putem identifica, putem introduce acest proiect pe Planul de Recuperare şi Rezilienţă", a mai completat Bode, precizând că dacă acest demers va reuşi Drumul Expres Oradea – Arad ar putea fi finalizat în anul 2027.

Electrificarea CF Episcopia – Cluj, din primăvară

Răspunzând unei alte întrebări a BIHOREANULUI, ministrul Transporturilor a vorbit şi despre proiectul de electrificare a căii ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca, spunând că "acum se realizează documentaţia şi în primăvară sperăm să putem scoate la licitaţie execuţia acestui obiectiv", a cărui valoare, a specificat el, este de aproximativ 1,5 miliarde euro.

În ce priveşte sursa de finanţare a acestui proiect prevăzut în Master Planul General de Transport al României adoptat în 2016 şi prevăzut spre finanţare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, Bode a afirmat că şi aceasta "se califică pentru a fi inclus în Planul de Recuperare şi Rezilienţă".

Despre DN şi centuri

Întrucât până să fie gata viitoarele autostrăzi şoferii trebuie să folosească drumurile naţionale, Bode a fost întrebat şi despre reabilitarea reţelei de DN-uri, în lungime de aproximativ 16.000 km, răspunzând că actualul guvern îşi propune asemenea lucrări pentru cât mai mulţi kilometri, iar în ce priveşte alocările făcute în primul semestru al acestui an pentru reabilitarea unor şosele din Bihor sumele le depăşesc pe cele din ultimii trei ani.

"Pentru Bihor s-au alocat 19 milioane lei în 2019, în 2020 (s-au alocat) 39 milioane lei pentru primele 6 luni. În ultimii ani împreună nu s-au alocat atâţia bani câţi am alocat noi", s-a lăudat Lucian Bode.

În ce priveşte lucrările pentru realizarea centurilor ocolitoare Aleşd, Beiuş – Ştei şi Săcueni, ministrul a afirmat că şi acestea pot fi atribuite administraţiilor locale, "acolo unde acestea au capacitatea", dar vor fi prioritizate, "pentru că nu putem face 3.000 km pe an".

De la conferinţa de presă susţinută la Biharia, pe recent inauguratul tronson de 5,35 km al Autostrăzii Transilvania, mministrul Transporturilor s-a deplasat pe DN 76 Oradea - Deva, pentru a inspecta lucrările de reabilitare executate pe tronsonul Vârfuri - Ştei de acelaşi antreprenor care a construit şi secţiunea Biharia - Borş a A3.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
ce exprimare
Am reusit sa vorbim despre autostrada. Altii au construit. Suntem de rasul universului. Ca pe Terra nu ne mai baga nimeni in seama
Postat 04 Septembrie 2020, 22:50 de Christa
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5823 RON
  • 1 EUR = 4.969 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON