URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 25 IUNIE 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Pentru că era acuzat de Occident că pune pumnu-n gură poporului, Ceaușescu a convocat o mare adunare populară în care să le dea vești proaste românilor. Prin asta spera ca lumea să se revolte și să vadă și capitaliștii că la noi e democrație și sunt proteste împotriva politicii partidului. I-a anunțat că salariile se reduc la jumătate și se dublează orele de muncă. Oamenii, în loc să protesteze, au scandat „Ceaușescu - PCR”.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu surparea dealului Ciuperca e marele eşec al primarului Bolojan, chiar dacă ani de zile a fost tema preferată a opoziţiei locale, subiect de hate pe Facebook şi sursă de meme. Eşecul a fost invalidarea referendumului pentru Oradea Mare, prin unificarea cu Sânmartin, boicotată de UDMR şi de PSD. Dacă alde Szabó Ödön a avut o motivaţie practică, teama că în Oradea Mare UDMR ar fi urmat să aibă mai puţini consilieri şi postul de viceprimar pierdut (ceea ce oricum s-a întâmplat), PSD-ul lui Ioan Mang şi-a făcut socoteala că-i musai să moară capra vecinului liberal. N-a câştigat nimic din asta, dar Oradea a pierdut. Ura!
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Primarul Florin Birta propune reabilitarea pietonalei Republicii, prin pavarea cu porfir și revenirea la modelul estetic cu cercuri, din perioada comunistă. Ce părere aveți?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 8 iunie, Curtea Constituțională a declarat neconstituțională, cu unanimitatea voturilor judecătorilor, o lege adoptată recent de Camera Deputaților prin care se prevedea, în esență, că neexecutarea în termen de 30 de zile a unei hotărâri prin care o amendă este înlocuită cu munca în folosul comunității constituie infracțiune.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Infecţiile urinare sunt printre cele mai frecvente infecţii bacteriene, fiind determinate de prezenţa şi multiplicarea unor germeni patogeni în orice loc al tractului urinar, de la rinichi, uretere şi vezică urinară, la uretră. Aceştia depăşesc numărul de 100.000 pe un mililitru de urină.
04 Septembrie 2020, 17:28

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, în Bihor: Am deblocat toate cele 10 tronsoane ale Autostrăzii Transilvania (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Aflat vineri în Bihor pentru a participa la inaugurarea bucăţii de autostradă Biharia – Borş şi a noului punct de trecere a frontierei Borş II, dar şi pentru a inspecta lucrările de reabilitare a DN 76 Oradea – Deva, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a afirmat că anul 2020 este anul "relansării construirii Autostrăzii Transilvania".

Oficialul s-a referit şi la proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, la electrificarea căii ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca şi la reabilitarea reţelei de drumuri naţionale, susţinând că pentru aceasta din urmă Bihorul a beneficiat în primele 6 luni ale anului 2020 de fonduri mai mari decât cele din ultimii ani.

"Am dat coerenţă"

Într-o conferinţă de presă susţinută după inaugurarea noului punct de trecere a frontierei Borş II şi a secţiunii de autostradă Biharia – Borş, aproape în acelaşi loc în care pe 12 iunie a semnat împreună cu premierul Ludovic Orban contractul pentru proiectarea şi execuţia tronsonului Autostrăzii Transilvania cuprins între Biharia şi Chiribiş, Bode a afirmat că anul 2020 este anul relansării construirii autostrăzii A3, blocată în anii de guvernare PSD.

"În cei trei ani de guvernare PSD s-a lucrat pe două tronsoane din cele zece, restul erau în aer. În cele 10 luni de guvernare PNL am dat coerenţă acestui proiect", a spus Bode.

Ministrul a afirmat că luna aceasta vor fi daţi în folosinţă încă 25 km ai A3, pe secţiunea Iernut – Cheţani (jud. Mureş), în prezent fiind în execuţie alţi 25 km pe sectoarele Târgu Mureş – Ungheni şi Cheţani – Câmpia Turzii, iar pentru alţi 55 km din judeţele Cluj şi Sălaj s-au încheiat contractele de execuţie.

De asemenea, Bode a anunţat, în premieră, că pentru cei 30 km ai tronsonului Nădăşelu – Zimbor a fost stabilit câştigătorul, "o companie românească" tocmai în cursul acestei zile, iar în ce priveşte celelalte două tronsoane (Zalău – Nuşfalău şi Suplacu de Barcău – Chiribiş) "este în pregătire lansarea procedurii de achiziţie". Pentru secţiunea din Bihor, Suplac – Chiribiş, ministrul a precizat că termenul pentru depunerea ofertelor a fost fixat pentru data de 23 noiembrie.

"Niciun tronson al Autostrăzii Transilvania nu mai este blocat", a concluzionat Lucian Bode, întărind că "atâta vreme cât Guvernul Orban va rămâne la Palatul Victoria niciun kilometru de autostradă nu va rămâne muzeu". Răspânzând unei întrebări din partea jurnaliştilor, ministrul a precizat că Autostrada Transilvania ar putea fi gata în 36 de luni. 

2% din PIB anual pentru drumuri

Ministrul Transporturilor a afirmat că Guvernul îşi propune ca "următorii 10 ani să fie anii de reclădire a României" inclusiv în ce priveşte infrastructura de transport, scopul fiind "să unim toate regiunile din România şi mai departe cu Europa".

În acest scop, a spus Bode, vor fi folosite fonduri europene în valoare de 8 miliarde euro şi fonduri guvernamentale. "Prin Planul Naţional de Relansare Economică ne-am propus 2% din PIB în fiecare an pentru dezvoltarea infrastructurii de transport", a afirmat ministrul.

În legătură cu fondurile europene, Bode a amintit că în urmă cu o zi Comisia Europeană a luat o decizie "istorică", aprobând finanţarea cu 875 milioane euro a construirii autostrăzii Sibiu – Piteşti, "prima autostradă transcarpatică din România".

Drumul Expres Oradea – Arad

Întrebat de BIHOREANUL dacă proiectul Drumului Expres Oradea – Arad (despre care se vorbea în timpul precedentei guvernări liberale, când actualul premier Ludovic Orban fusese ministru al Transporturilor pentru o scurtă perioadă) mai este sau nu de actualitate, Lucian Bode a arătat că acest obiectiv ar putea fi finanţat tot cu fonduri europene şi administrat de autorităţile locale.

"În urma ultimei discuţii cu primarul Ilie Bolojan, cu viitorul preşedinte al Consiliului Judeţean Ilie Bolojan, cu administraţia arădeană, am analizat posibilitatea de a folosi Ordonanţa 101/2020, care ne permite să predăm de la CNAIR (n.r. – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România) la administraţiile locale sau la ADI-uri (n.r. – Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunicare în care se reunesc mai multe administraţii locale) investiţiile de infrastructură, bineînţeles cu finanţare cu tot, ei (n.r. – ele) să le implementeze, apoi să le preluăm şi să le gestionăm", a spus ministrul, adăugând că deja centura ocolitoare a Aradului a fost preluată de Primăria municipiului.

"Aşadar, şansele ca acest obiectiv să fie implementat sunt foarte mari, finanţarea europeană o putem identifica, putem introduce acest proiect pe Planul de Recuperare şi Rezilienţă", a mai completat Bode, precizând că dacă acest demers va reuşi Drumul Expres Oradea – Arad ar putea fi finalizat în anul 2027.

Electrificarea CF Episcopia – Cluj, din primăvară

Răspunzând unei alte întrebări a BIHOREANULUI, ministrul Transporturilor a vorbit şi despre proiectul de electrificare a căii ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca, spunând că "acum se realizează documentaţia şi în primăvară sperăm să putem scoate la licitaţie execuţia acestui obiectiv", a cărui valoare, a specificat el, este de aproximativ 1,5 miliarde euro.

În ce priveşte sursa de finanţare a acestui proiect prevăzut în Master Planul General de Transport al României adoptat în 2016 şi prevăzut spre finanţare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, Bode a afirmat că şi aceasta "se califică pentru a fi inclus în Planul de Recuperare şi Rezilienţă".

Despre DN şi centuri

Întrucât până să fie gata viitoarele autostrăzi şoferii trebuie să folosească drumurile naţionale, Bode a fost întrebat şi despre reabilitarea reţelei de DN-uri, în lungime de aproximativ 16.000 km, răspunzând că actualul guvern îşi propune asemenea lucrări pentru cât mai mulţi kilometri, iar în ce priveşte alocările făcute în primul semestru al acestui an pentru reabilitarea unor şosele din Bihor sumele le depăşesc pe cele din ultimii trei ani.

"Pentru Bihor s-au alocat 19 milioane lei în 2019, în 2020 (s-au alocat) 39 milioane lei pentru primele 6 luni. În ultimii ani împreună nu s-au alocat atâţia bani câţi am alocat noi", s-a lăudat Lucian Bode.

În ce priveşte lucrările pentru realizarea centurilor ocolitoare Aleşd, Beiuş – Ştei şi Săcueni, ministrul a afirmat că şi acestea pot fi atribuite administraţiilor locale, "acolo unde acestea au capacitatea", dar vor fi prioritizate, "pentru că nu putem face 3.000 km pe an".

De la conferinţa de presă susţinută la Biharia, pe recent inauguratul tronson de 5,35 km al Autostrăzii Transilvania, mministrul Transporturilor s-a deplasat pe DN 76 Oradea - Deva, pentru a inspecta lucrările de reabilitare executate pe tronsonul Vârfuri - Ştei de acelaşi antreprenor care a construit şi secţiunea Biharia - Borş a A3.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
ce exprimare
Am reusit sa vorbim despre autostrada. Altii au construit. Suntem de rasul universului. Ca pe Terra nu ne mai baga nimeni in seama
Postat 04 Septembrie 2020, 22:50 de Christa
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7068 RON
  • 1 EUR = 4.9464 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON