URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 27 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Mă bucur că Prefectura s-a sesizat asupra situației mai mult decât scandaloase a flotanților, care, brusc, în an electoral, se mută la țară, unde, datorită numărului mic de votanți, pot influența decisiv rezultatul alegerilor.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Tarom are un vechi monopol pe cursele București - Oradea, ba surse din industrie spun chiar că ruta este cea mai profitabilă a companiei. O informație intuită și din prețurile biletelor, exorbitante, și din faptul că se găsesc greu cu o zi - două înainte de zbor, iar adesea chiar deloc. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 10 mai 2024, Președintele României a promulgat un proiect de lege inițiat în 2023 de doi celebri parlamentari (Ion-Marcel Ciolacu și Nicolae-Ionel Ciucă), prin care se schimbă radical regimul infracțiunii de evaziune fiscală, în sensul în care infractorul va plăti ca să nu mai meargă la închisoare - cu cât va plăti mai târziu, cu atât va plăti mai mult!
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Epuizarea profesională, denumită și burnout, este definită de Organizația Mondială a Sănătății ca un sentiment de oboseală intensă și constantă, de pierderea controlului și de incapacitatea de a obține rezultate concrete la locul de muncă.
12 Aprilie 2024, 08:01

Meșter de lumină: Un orădean s-a specializat în arta vitraliilor, a icoanelor pe sticlă, restaurării și miniaturii. Vezi ce e în stare să facă! (FOTO)

Meșter de lumină: Un orădean s-a specializat în arta vitraliilor, a icoanelor pe sticlă, restaurării și miniaturii. Vezi ce e în stare să facă! (FOTO) RUGĂCIUNE ȘI JAZZ. Dan Bârsan (foto) își petrece cea mai mare parte a timpului în atelier, plin de lucrări finalizate sau în derulare. Înainte de a se apuca de una nouă se documentează cu ajutorul albumelor de artă ori altor cărți de specialitate, iar adesea migălește rugându-se și ascultând jazz deodată. „Știu că poate să pară ciudat, dar rugăciunea și muzica bună mă fac să mă simt inspirat”, spune artistul, fan BB King și Oscar Peterson  
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cel care lucrează cu mâinile e un muncitor, cel care lucrează cu mâinile și capul un meseriaș, cel care lucrează cu mâinile, cu mintea și cu inima este un artist. Cuvintele de acum opt secole ale Sfântului Francisc de Assisi îl pot descrie și pe un orădean care și-a făcut din artă nu doar o sursă de existență, ci și un mod de viață.

Dan Bârsan, un inginer care și-a pus amprenta pe două fabrici din oraș, trăiește dând formă, culoare și lumină materiei pentru a fixa în ea frumosul.

„Autor” de fabrici

Vreme de trei cincinale, cum s-ar fi zis înainte de 1989, când a început să studieze Tehnologia Construcțiilor de Mașini la Universitatea Tehnică din Cluj, Dan Bârsan a profesat ca inginer, ajungând să facă proiectare de vârf.

Și acum se mândrește că la nu mult timp după anul absolvirii, 1993, a proiectat o linie tehnologică de producere a hârtiei. Nu avea cum bănui, atunci, că peste câteva decenii va produce el însuși hârtie, e drept, una specială, manufacturată, pentru miniaturi grafice.

O altă linie tehnologică, pentru vopsirea țiglei, a proiectat-o și a construit-o pentru o firmă producătoare de materiale de construcții, Eurobeton, pe care a și condus-o vreme de cinci ani, iar apoi încă una, pentru producția de țiglă, în calitate de consultant tehnic pentru o altă firmă, Congips.

Criza, o șansă

La inginerie a decis să renunțe în urma crizei economice din anii 2008-2009. „Criza a zdruncinat peste tot în lume sectorul construcțiilor, dar mai ales producția materialelor pentru construcții”, își amintește Dan, care apucase să investească într-o mică fabrică de borduri și pavaje. „Încă și acum pavajul din curtea Seminarului Greco-Catolic din Oradea este cel făcut de mine”, zice el, cu satisfacția unui lucru făcut cu temei, trainic.

Criza nu l-a „omorât”, dar l-a convins să-și schimbe viața. Dacă până atunci arta, mai cu seamă desenul și pictura, fusese pentru el un hobby, din acel moment avea să devină o sursă de existență și, mai mult, un fel de a trăi. „Orice criză, cum a fost și cea provocată de pandemia de Covid, poate fi și o oportunitate”, spune bărbatul. Prin urmare, și-a pus în conservare făbricuța și a dat în chirie terenul pe care se află, pentru a se refugia în propriul atelier de artist, ce avea să devină cunoscut sub brandul DanArt.

„Fă și tu, dacă poți!”

Aplecat spre artă fusese din adolescență, iar în studenție desena mult, pur și simplu din plăcere. Atunci, la începutul anilor '90, s-a apropiat de iconografie la provocarea unei mătuși.

„Lucra la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj și avea acasă icoane pe sticlă în stil naiv. O vizitam aproape în fiecare duminică, iar odată i-am spus, din senin, că din astea poate să facă oricine. Mi-a răspuns „Fă și tu, dacă poți!”. Și am început să fac. Dar nu simțeam nimic spiritual, nicio chemare, era ceva pur mecanic...”, povestește Dan.

A început „să simtă” abia după ce a abandonat stilul naiv în favoarea celui clasic, care presupune elaborare și profunzime: „Am început să am o trăire aparte în timp ce pictam și, aproape fără să-mi dau seama, am început să mă rog, chiar și să țin post. Ce ieșea din mâinile mele a început să aibă aură”.

Pe măsură ce picta, o făcea tot mai bine, așa că până la începutul anilor 2000 a adunat șapte expoziții personale, „asta văzându-mi permanent de inginerie”.

Trei tehnici

Când a renunțat la fabrică, în 2009, a făcut o pasiune bruscă pentru vitralii, deși nu știa nimic despre ele. „Eram doar fascinat de sticlă și am căutat un atelier unde să fac ucenicie în vitralii”. Cum n-a găsit nici în Oradea, nici în Cluj, a învățat, autodidact, de pe YouTube și din cărți, singur. „O vreme am stricat mult material”, zice Dan, dar nu i-a trecut deloc prin cap să renunțe.

Dimpotrivă, în câțiva ani a ajuns să stăpânească toate tehnicile artei vitraliere - overlay, Tiffany și clasică. Cea dintâi, cea mai modernă, consacrată de câteva decenii, e cea mai comodă, presupunând aplicarea unor elemente decorative, de pildă cristale, pe sticlă, a doua constă în tăierea manuală a sticlei în bucăți și îmbinarea lor cu foiță de cupru, iar a treia e îmbinarea prin cositorire.

Perfecționându-se, a trecut de la creare și la restaurarea de vitralii, iar măiestria la care a ajuns a început să-i asigure comenzi regulate, atât pentru producția de vitralii noi, cât și pentru restaurări, din partea unui birou de arhitectură din München specializat în recondiționarea clădirilor vechi și valoroase, fie că sunt reședințe private, fie că adăpostesc birouri ori au funcțiune de hoteluri.

Lumina, întâi de toate 

Cu patru ani în urmă, la peste 50 de ani, Dan a vrut să-și sistematizeze și cunoștințele teoretice, așa că s-a înscris la secția de Artă Sacră a Facultății de Teologie din Cluj, iar acum face un masterat în restaurare. De altfel, BIHOREANUL l-a găsit în atelier lucrând la restaurarea ușilor împărătești (foto) ale bisericii Sfinții Apostoli Petru și Pavel din Ioșia Veche, înnoind atât icoanele, cât și lemnul acoperit cu foiță de aur și de argint.

„La o restaurare trebuie să analizezi obiectul de artă, apoi să planifici cât ataci și cât conservi. Dacă intervenția e prea brutală, îl falsifici. Nu se mai vede creația maestrului care l-a făcut, ci munca celui care l-a restaurat”, explică Dan. Prin urmare, totdeauna se apleacă asupra unei lucrări de restaurare cu grija de a nu trăda autorul.

La fel de grijuliu e și când primește o comandă pentru vitralii noi: „Analizez arhitectura clădirii, văd cum o scaldă lumina, pentru că într-un fel trece prin sticlă dimineața, altfel la amiază și la apus”. Abia apoi îi face o propunere clientului, în funcție și de personalitatea acestuia. „Dacă e mai conservator, proiectul nu poate fi ca pentru un modernist. La fel de important e să nu faci rabat de la regulile artei”. Mai pe românește, Dan refuză kitschul, oricât de tentant ar fi prețul.

Oricum, onorariile nu sunt mici: suma pentru crearea unui vitraliu de dimensiuni medii, cât pentru o fereastră sau o ușă de acces, pornește de la câteva sute de euro și ajunge și la câteva mii. Explicabil, căci și materialele au costuri mari, iar o lucrare poate lua 2-3 luni.

Alfabetizați, dar neînțelegători 

Fără să renunțe la pictarea icoanelor pe sticlă ori la realizarea și restaurarea de vitralii, Dan s-a apucat de câțiva ani de o îndeletnicire și mai rară: miniatura, pe care în țară o mai practică, spune el, cel mult vreo zece pasionați.

Pe o hârtie specială, pe care o manufacturează chiar el, pictează imagini cu tematică religioasă (foto), înconjurate de simboluri și însoțite de texte biblice - pasaje din Psalmi, Crezul, Fericirile -, folosind peniță și cerneluri vegetale exact ca pe vremea călugărilor cărturari din marile mănăstiri medievale ce serveau ca biblioteci. Se numesc miniaturi, explică artistul, pentru că în acele vremuri, când cei care știau să scrie și să citească erau puțini, caligrafii erau plătiți la literă, iar hârtia era extrem de scumpă, deci pe cât mai puțină se punea cât mai mult text, imagine și simboluri.

„Este o artă care a început să dispară după ce Gutenberg a inventat tiparul și oamenii s-au alfabetizat”, spune artistul. Esența cărții, însă, a început să se piardă: în zilele noastre oamenii citesc, mai rapid ca oricând, dar înțeleg tot mai puțin, pentru că privesc tot mai puțin. Exact ce vrea un artist cum e și Dan să nu se piardă chiar de tot...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
si
felul asta de arta , sau doctrina sociala apartine vremurilor de mult apuse si in alte zone ale lumii ,mai darnice cu oamenii ,matematica spune ca impartim aceleas resurse la mai multi , deci renuntam la chestiuni ne esentiale , lumea e doar mai saraca ...
Postat 13 Aprilie 2024, 06:23 de sodelica
multumim pentru articol, felicitari si respect dlui Bârsan! ****** Oradea cere si consuma prea putina arta si bun gust, ceea ce este trist pentru acest oras pe care il mostenim pe nedrept, gratuit, si de care ne batem joc prin tot ceea ce se construieste
multumim pentru acest articol! emotionant, cu respectele noastre pentru acest artist unic, plin de talent, din Oradea! avem nevoie de astfel de oameni in viata noastra, daca am reusi sa ii si apreciem si sa ne folosim de harul lor pentru a ne dezvolta comunitatea, cu atat mai bine! ___ observatie: Clujul reuseste sa atraga valori umane, tezaure profesionale, ceea ce nu e cazul la noi (o simpla vizita la fac de teologie si ai sa vezi salile goale, de cele mai multe ori, dar nu ne miram, avand in vedere calitatile morale, muzicale si intelectuale reduse ale noului val de preoti, observabile mai ales in timpul slujbelor).___ sa nu divagam de la subiect, va rog sa mai aduceti in atentia noastra artisti si mesteri locali, a caror lucrari sa le putem admira public! multumim!
Postat 12 Aprilie 2024, 20:45 de roger
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.594 RON
  • 1 EUR = 4.9744 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON