URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 13 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
09 Aprilie 2015, 08:41

Lucrările pentru modernizarea Aeroportului orădean, oprite parţial de Inspectoratul în Construcţii

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La doar o lună după demararea lucrărilor în valoare de peste 79 milioane lei ce au ca scop modernizarea infrastructurii aeroportuare a Aeroportului orădean, acestea au fost oprite, pe 2 aprilie, printr-o decizie a Inspectoratului Judeţean în Construcţii Bihor, din cadrul Inspectoratului Regional Nord-Vest.

Blocate de "chichiţe"

Potrivit conducerii acestei instituţii, decizia a fost luată în momentul în care constructorul a solicitat prezenţa inspectorilor în construcţii la aşa numita "fază determinantă a aşternerii stratului de piatră spartă amestec optimal pe platforma de îmbarcare – debarcare", iar aceştia au refuzat să autorizeze continuarea lucrărilor.

Oficial, potrivit unui comunicat al IRCNV, motivaţia constă în depistarea unei serii de "neconformităţi atât la proiect, cât şi la execuţie", în sensul că unele dintre documentaţiile tehnice (memoriu tehnic şi proiect tehnic) prezintă neconcordanţe, iar "o parte din documente nu au fost semnate de către factorii responsabili în condiţiile legii".

Mai concret, în proiectare, consultanţă, execuţie şi urmărirea acestora sunt implicaţi proiectanţi, consultanţi, constructori şi diriginte de şantier, însă pe unele dintre documente nu există toate semnăturile tuturor acestor părţi, astfel că "factorii responsabili (constructor, proiectant, beneficiar şi geologi) nu îşi asumă responsabilitatea pentru lucrările executate".

Problema a fost identificată nu la lucrările pentru modernizarea pistei, ci a platformei de îmbarcare – debarcare, zonă pentru care, conform surselor BIHOREANULUI, deşi memoriul tehnic descrie faptul că urmează să fie făcute anumite lucrări pentru consolidarea terenului şi asigurarea drenării lui, acestea nu sunt prevăzute expres şi în planşele proiectului tehnic.

Din acest motiv, între măsurile dispuse de inspectorii în construcţii cea mai importantă este "completarea proiectului", în acest scop fixându-se ca termen limită finele acestei luni. De asemenea, pentru că din documentaţii lipsesc anumite semnături (precum cea a geologului, care să ateste soliditatea terenului), conducerea IRCNV a dispus şi "expertizarea lucrărilor executate şi completarea proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie".

"Nu e grav"

Contactat de BIHOREANUL, şeful Inspectoratului Judeţean în Construcţii Bihor, Lucian Chindlea, a refuzat să ofere alte explicaţii, afirmând că nu este abilitat în acest sens. Pe de altă parte, însă, şeful de cabinet al preşeditelui Consiliului Judeţean Bihor, Horia Carţiş, a precizat că problemele sesizate de inspectorii în construcţii sunt de natură exclusiv birocratică. "Nu este vorba despre chestiuni grave, ci de lipsa unor semnături de pe unele documente, care să ateste că au fost făcute anumite lucrări. Aşa e la noi, dacă sunt patru persoane care trebuie să semneze, niciodată nu vei obţine la timp semnăturile tuturor", a spus Carţiş.

Proiectul pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare din Oradea a fost întocmit de compania Search Corporation, în beneficiul Regiei Aeroportul Oradea, dirigenţia de şantier fiind asigurată de SC Kappa Architects and Engineering SRL, iar execuţia de firma austriacă Porr Construct în asociere cu conaţionalii de la Teerag şi Asdaq Aktiengesselschaft şi cu bucureştenii de la Col Air SRL. El are o valoare de 79,9 milioane lei, din care cea mai mare parte, 85%, din fonduri UE, iar restul din contribuţii de la Guvernul României şi din aportul propriu al Consiliului Judeţean şi Aeroportului, având ca scop înlocuirea actualei piste, lungă de 1.800 metri, lată de 30 metri şi cu o fundaţie de 28 centimetri, cu una lungă de 2.100 metri, lată de 45 metri şi cu o fundaţie de 38 centimetri.

De asemenea, proiectul prevede şi construirea a două noi căi de rulare-degajare, a unei noi platforme de îmbarcare-debarcare pe care să poată staţiona şase aeronave (din care două mari, de tip C), sisteme de balizaj luminos cu lumini inclusiv pe axul longitudinal al pistei, sisteme de telecomandă pentru sistemul de balizaj, sisteme de iluminat pentru platforme şi chiar o uzină electrică proprie care să asigure consumul sistemelor de bază şi de rezervă pentru balizaj.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7332 RON
  • 1 EUR = 4.9708 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON