URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 24 IUNIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Mare vâlvă a făcut vestea că România a dat unul din cele patru sisteme Patriot Ucrainei. Dacă nouă ne ardea buza după ele, erau operaționalizate de mult, dar abia acum am reușit să punem în funcțiune a doua baterie. Și nici nu e sigur că cele gata montate chiar sunt pregătite de luptă, că în armia română mereu se vor găsi niște ”majuri” să vândă motorină, să fure niște piese, cum s-a întâmplat de altfel la baza Kogălniceanu sub ochii mirați ai americanilor.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
La ora acestor comentarii, urnele au vorbit, după o campanie pe care unii candidați au dus-o intens, în ciuda redusei probabilități ca challengerii să-i detroneze pe deținătorii celor două funcții cheie ale administrației din Bihor, de președinte al Consiliului Județean și de primar al Oradiei. Pentru că războiul electoral a fost decis într-o singură bătălie, dar și pentru că tandemul Ilie Bolojan - Florin Birta a avut ce etala alegătorilor, perdanții au avut din start șanse modeste, ceea ce, în parte, le și scuză rezultatele.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ați votat la alegerile locale și europarlamentare?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Săptămâna trecută am arătat că, pentru a se justifica în fața electoratului că au închis păcănelele la sate, guvernanții noștri au călcat efectiv legea în picioare și au revocat autorizațiile valabile ale unor comercianți, aspect care va conduce într-un viitor nu foarte îndepărtat la plata de compensații serioase către acești comercianți.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Diabetul zaharat se definește ca un exces permanent de zahăr în sânge, adică hiperglicemie cronică, determinată de o rezistență progresivă a organismului la acțiunea insulinei, un hormon produs de către pancreas (care face să scadă glicemia).
16 Aprilie 2015, 14:41

Legaţi de Oradea: Zona Metropolitană pregăteşte patru drumuri noi de legătură între oraş şi comunele limitrofe

Legaţi de Oradea: Zona Metropolitană pregăteşte patru drumuri noi de legătură între oraş şi comunele limitrofe DRUM NOU. Municipalitatea vrea să prelungească viitorul drum rapid până spre Biharia. „În primăvara anului viitor sper să avem deja numele constructorului”, spune primarul Ilie Bolojan
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Patru drumuri noi, 19 kilometri de asfalt, investiţii de peste 20 milioane euro. Zona Metropolitană Oradea pregăteşte pentru cei peste 25.000 de navetişti din comunele limitrofe noi căi de a ajunge în oraş.

„Dacă vrem ca zona să se dezvolte economic, spre beneficiul atât al oraşului, cât şi al comunelor din jur, trebuie să scurtăm distanţele şi să facem ca deplasarea să devină rapidă şi ieftină”, argumentează primarul Ilie Bolojan.

Drumuri „pe ţeavă”

S-au săturat să piardă timpul blocaţi în trafic! Reuniţi pe 1 aprilie în Consiliul Director al Zonei Metropolitane Oradea, primarii celor 12 comune învecinate au cerut rezolvarea cu prioritate a problemelor de circulaţie. „Oamenii sunt nemulţumiţi de condiţiile în care se circulă, mai ales la orele de vârf, lucru care este de înţeles. Cele 5-10 minute, poate chiar mai mult, pe care le pierd în trafic, le-ar putea petrece foarte bine cu familia, nu aşteptând în maşini”, spune primarul Ilie Bolojan (foto), preşedintele ZMO.

Pentru că drumurile existente, flancate de blocuri, nu pot fi lărgite decât cu rare excepţii şi pe mici porţiuni, soluţia stă în construirea unor rute noi, alternative celor de acum. „Vom stabili până în toamnă un portofoliu de proiecte în acest scop. Potrivit noilor reglementări, putem scoate lucrările la licitaţie, chiar şi fără să avem finanţarea europeană. Astfel, în primăvară am putea avea deja încheiate cu constructorii contracte cu clauze suspensive, ce permit beneficiarului să dea ordinul de începere a lucrărilor doar când are fondurile asigurate. Imediat ce avem contractul de finanţare semnat, dăm drumul la lucrări, economisind astfel luni de zile”, spune Bolojan.

Priorităţile oraşului

Oradea are deja stabilite propriile priorităţi. Edilul vrea să prelungească cu circa 4 kilometri viitorul drum rapid din Podul Dragoş Vodă, care se termină în Calea Bihorului. Artera cu două benzi pe sens ar putea continua pornind de la bazele serpentinelor de Paleu, pe la poalele dealurilor, pentru a ieşi în drumul de Biharia, care va asigura legătura cu viitoarea autostradă. Astfel, şoferii care vin dinspre Cluj ar putea vira la dreapta pe podul Dragoş Vodă pentru a merge spre Satu Mare, fără a mai străbate toată Oradea.

La fel, municipalitatea are în vedere amenajarea unui drum de 5,7 kilometri, dotat inclusiv cu pistă de biciclete, care să lege peste câmpuri şoseaua de centură, din zona Praktiker, de drumul spre Beiuş, în vecinătatea pensiunii Noblesse din Băile Felix. „Drumul ar viabiliza terenurile din zonă, acestea putând fi rezervate construcţiilor, ar lega oraşul de staţiune printr-o pistă pentru biciclişti, şi ar scoate traficul greu din Sînmartin, redirecţionându-l pe noul drum, din câmp”, explică Bolojan.

Turişti în loc de tancuri

Cea mai îndrăzneaţă propunere îi aparţine însă primarului de Nojorid, Mircea Crainic. Edilul propune asfaltarea fostului drum militar între Apateu şi Cihei, care asigura în perioada interbelică accesul tancurilor la cazematele din zonă, parte a liniei defensive Carol. Astfel modernizată, artera de 5 kilometri ar lega DN 76 Oradea-Beiuş şi DN 79 Oradea-Arad, facilitând accesul turiştilor spre staţiunile Băile Felix şi Băile 1 Mai fără a-i mai pune să treacă prin oraş. În plus, noua bretea de legătură ar pune în valoare terenuri în prezent relativ izolate, pe care, cu timpul, ar putea apărea firme, pensiuni, case.

Nu toate drumurile în pregătire sunt destinate însă devierii traficului de tranzit. O investiţie la fel de importantă o constituie amenajarea unui drum între Oradea şi Săldăbagiu de Munte din strada Izvorului, prin fostele ferme pomicole. În prezent, navetiştii se întorc din oraş ocolind la stânga, prin Paleu, sau la dreapta, prin strada Gheorghe Doja. „Lung de numai 3,7 kilometri, drumul ar putea lega mult mai rapid localitatea de oraş”, spune directorul ZMO, Adrian Foghiş (foto). Singurul dezavantaj ar fi doar faptul că, înghesuit de case, drumul ar fi destul de îngust, cu o singură bandă pe sens, şoferii fiind nevoiţi să circule cu atenţie.

Cu viaduct

Cele patru drumuri noi, însumând cam 19 kilometri, ar costa circa 20 milioane euro. Suma pare enormă, dar ia în considerare inclusiv varianta amenajării de pasaje supraterane, pentru o şi mai mare fluidizare a circulaţiei. Noul drum spre Sînmartin, care porneşte din zona Praktiker, ar urma să traverseze centura Oradiei cu un pasaj în zona hotelului Tranzit şi cu încă unul peste linia ferată paralelă cu actualul DN 76, explică Bolojan.

La fel, ar putea deveni oportună construirea unui viaduct care să lege drumul rapid de cel spre Biharia sau de cel spre Săldăbagiu de Munte. Detaliile concrete vor fi stabilite însă prin studiile de fezabilitate şi proiectele de execuţie ale celor patru lucrări.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
om vedea
sa intelegem asadar, ca măreața dezvoltare economică se întinde doar înspre Băile Felix... dar, cu exceptia parcului industrial, înspre graniță, Borș, Ep Bihor, Oncea șamd. se alocă fonduri pt. dezvoltarea economică egale cu zero, adică nimic. doar case și liniște făcute pe cheltuiala proprie a cetățenilor, iarba frumos tăiată și străzi măturate zilnic, flori la ferestre, dar nici măcar o fabrică acolo, un spital, o școală, o stradă o parcare ori ceva acolo util public, ca să prospere cartierul economic. mulți orădeni nici măcar nu știu că acele cartiere aparțin orașului Oradea, iar Oncea și Episcopia Bihor sunt probabil cele mai liniștite cartiere orădene cu cele mai multe piscine pe cap de locuitor..., de exemplu. în fine. dar vom vedea împărțeala banilor administrației locale pt. dezvoltarea economică a noii metropole orădene, vom vedea ce face udmr-ul cu Paleul și zonele din împrejurimi, vom vedea împărțeala noului electorat, noul primar, noii vice, noile drumuri șamd. vom vedea... sau nu?!
Postat 17 Aprilie 2015, 19:03 de vg
drumul nojoriddului
eventual am putea sa incepem cu cele existente.de exemplu exista un drum care leaga cartierul grigorescu de nojorid,si sunt cateva sute de cetateni al oradiei care detin cate o parcela de teren in zona lui(posibil votanti si ei d-le primar).plus ar fi un acces f rapid la nojorid.
Postat 17 Aprilie 2015, 09:46 de bobi
(si)de bine!
Ei da, aici vedem totusi o viziune! Si surpriza a venit de unde nici nu te asteptai: de la Crainic! OK, ceea ce am citit aici e de bine!
Postat 16 Aprilie 2015, 18:37 de TDS
+
Regasesc partial cateva din ideile pe care le tot strig pe aici si REVIN cu un drum uitat Oradea-Podgoria-Fughiu- drumul clujului ( iesirea din Osorhei) !!!!
Postat 16 Aprilie 2015, 15:14 de scortosul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6535 RON
  • 1 EUR = 4.9771 RON
  • 1 HUF = 0.0125 RON