URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 28 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Ianuarie 2024, 07:57

Interviu cu primarul municipiului Oradea, Florin Birta: „Am stat cu sabia deasupra capului” 

Interviu cu primarul municipiului Oradea, Florin Birta: „Am stat cu sabia deasupra capului”  CU OCHII PE ORADEA. De pe balconul biroului său, situat în partea dinspre Crișul Repede a palatului administrativ, Florin Birta are o priveliște aparte asupra centrului Oradiei. Mai des, însă, - vrând, nevrând - ia pulsul orașului de pe teren, în vizite pe șantiere sau la întâlniri cu orădenii, unii reușind să-l determine să schimbe proiecte contestate
Interviu cu primarul municipiului Oradea, Florin Birta: „Am stat cu sabia deasupra capului”  PE UMERI. În biroul din care au lucrat în ultimul secol 30 de primari, Florin Birta are, pe lângă tablouri cu scene istorice și cărți, o statuetă (dreapta) a unei ființe ce poartă un glob, o povară, pe umeri, amintind de legenda titanului Atlas. „Am primit-o cadou”, spune edilul, care recunoaște că uneori pe timpul mandatului s-a simțit la rându-i împovărat, dar mai ales presat de timp...
Interviu cu primarul municipiului Oradea, Florin Birta: „Am stat cu sabia deasupra capului”  PRIMAR PE ȘANTIER. Florin Birta a fost, mai ales în 2023, un vizitator nelipsit de pe șantierele Oradiei, în special pe cele ale pasajelor subterane din Centrul Civic, discutând cu inginerii și constructorii, pentru a se asigura că lucrările mari vor fi terminate până pe 31 decembrie, ca orașul să nu piardă bani europeni. Așa a și fost...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În urmă cu trei ani și trei luni, Florin Birta și-a început mandatul de primar al Oradiei, devenind unul dintre cei mai tineri edili din istoria urbei și preluând totodată povara de a-i urma la „butoane” lui Ilie Bolojan, care și-a construit o reputație de primar harnic și eficient.

Nu departe de încheierea mandatului, din biroul său cu vedere spre centrul urbei, Florin Birta (40 ani) vorbește în interviul acordat BIHOREANULUI despre administrația sa, despre realizări și neîmpliniri, spune de ce simte că a stat „cu sabia deasupra capului” și discută despre probabila sa candidatură pentru încă 4 ani în fruntea Oradiei. Nu și despre posibilii adversari...

„Am învățat de la Bolojan”

- „Este foarte greu să vii primar după Ilie Bolojan”, spuneați în interviul acordat BIHOREANULUI în 2020, după preluarea mandatului. Considerați că ați ieșit din umbra acestuia? Pe Facebook, mulți orădeni îl felicită tot pe Bolojan pentru pasajele din centru...

- Spun și acum că este foarte greu să vii primar după Ilie Bolojan, care a dat orașului o altă perspectivă de dezvoltare. Nu am avut un scop în sine din a ieși din umbra lui Bolojan. Scopul nostru, declarat din 2020, a fost să lucrăm în echipă, să implementăm proiecte care să aducă bunăstare orădenilor și bihorenilor. Nu mi-e rușine să spun că tot ce am învățat în administrația publică am învățat de la Bolojan. Sunt proiecte care nu se implementează în 3-4 ani, iar proiectul pasajelor a fost pornit în vremea când Bolojan era primar, iar Mălan și Birta viceprimari. E normal ca oamenii să îl felicite și pe Ilie Bolojan.

- Cum ați caracteriza acești trei ani la conducerea Oradiei?

- A fost un mandat foarte greu, presant. Am prins o pandemie, începutul războiului din Ucraina, când toate prețurile materialelor de construcție au sărit în aer, am avut 2-3 luni în care constructorii nu au mai lucrat, așteptând Ordonanțele de Guvern pentru actualizarea prețurilor. Anul trecut a fost dificil pentru că am stat cu sabia deasupra capului, prin prisma termenului de 31 decembrie 2023, în care trebuia să închidem toate proiectele pe fonduri europene.

- Care considerați că au fost cele trei reușite ale acestui mandat? Dar cele trei mari neîmpliniri?

- Una dintre cele mai mari reușite a fost că am atras toți banii eligibili din această perioadă de finanțare europeană pentru proiectele derulate în Oradea. Consider o reușită faptul că am finalizat pasajele din Centrul Civic și de la Piața Cetate și le-am dat în circulație, lucru pentru care le mulțumesc colegilor din Primărie și constructorilor. O reușită este și terminalul intermodal de pe Șoseaua Borșului, unde am avut probleme legate de proprietate, iar apoi am avut 6 luni să realizăm investiția din bani europeni.

În ce privește neîmplinirile, am avut anumite probleme cu viitorul stadion - am avut procese pentru terenuri, care acum s-au finalizat, dar îmi pare rău că nu am reușit să urgentăm lucrurile. De asemenea, a trebuit să fazăm pentru viitorul ciclu de finanțare proiectul de reabilitare a 30 de puncte termice din oraș, după ce am scos de trei ori investiția la licitație, dar nu s-a prezentat nimeni, precum și proiectul de modernizare a fostului spital de copii. Cea de-a treia nerealizare ar fi că nu am construit până acum parcarea supraterană din Nufărul.

- Oradea a utilizat, așadar, toți banii europeni din proiecte până pe 31 decembrie 2023?

- Da. Nu am rămas cu nicio restanță care să fie plătită din bugetul local. Mai sunt unele lucrări de făcut, dar vor fi acoperite din banii care reprezintă oricum contribuția municipiului la aceste proiecte europene. Din 2008 încoace, în Oradea s-au implementat proiecte pe fonduri europene de 1,4 miliarde de euro. De asemenea, spun în premieră că 2023 a fost pentru Primăria Oradea anul cu cele mai mari investiții din istorie, aproximativ 950 milioane de lei.

PE UMERI. În biroul din care au lucrat în ultimul secol 30 de primari, Florin Birta are, pe lângă tablouri cu scene istorice și cărți, o statuetă (dreapta) a unei ființe ce poartă un glob, o povară, pe umeri, amintind de legenda titanului Atlas. „Am primit-o cadou”, spune edilul, care recunoaște că uneori pe timpul mandatului s-a simțit la rându-i împovărat, dar mai ales presat de timp...

- Unii orădeni contestă politica de investiții a Primăriei, acuzându-vă că sunt inutile, că nu ameliorează calitatea vieții, ba sugerează și că singurul scop este să dați de lucru „firmelor de casă”. Cum răspundeți?

- În ultimii 15 ani, în Oradea s-au făcut investiții de la infrastructură rutieră, la zone pietonale, spitale, spații verzi... Am încercat să atragem investiții în Oradea în principal pentru ceea ce ne permiteau axele de finanțare. Când s-a construit drumul expres, lumea spunea: «Nu-l va folosi nimeni». Este plin! Când am construit pasajul Magheru: «Nu va folosi la nimic». Gândiți-vă doar câți oameni au murit în intersecția de la Magheru cu Parcul Traian și cât se stătea în trafic. Eu cred că investițiile și-au demonstrat sau își vor demonstra utilitatea. Lucrările sunt atribuite prin licitații publice, iar acest stereotip cu firmele de casă nu este de actualitate. Vin firme din străinătate care lucrează la noi, cum ar fi PORR sau Freyrom, firme locale ca Selina, Drumuri Orășenești, Gavella, precum și firme din București, Construcții Erbașu ș.a.m.d.

„Foarte mulțumit” de pasaje

- Lăudate de administrație și așteptate de orădeni, pasajele din Centrul Civic au „mutat” cozile pe străzi adiacente. Șoferii se plâng că de pe Averescu nu pot ajunge direct la Colegiul Gojdu. A gândit bine Primăria traseele? Cât de mulțumit sunteți?

- Eu sunt foarte mulțumit de această investiție. Proiectanții au găsit cele mai bune soluții pentru trasee, precum și pentru prioritizarea tramvaiului. Probabil în primele zile a fost aglomerație pe străzile laterale. Eu zilnic am trecut prin zonă, pe la 7 - 7.30, și de la o zi la alta s-a văzut, când s-au obișnuit oamenii cu traseele, că nu sunt aglomerații foarte mari. În niciun oraș, la orele de vârf, când toată lumea își duce copiii la școală cu mașina, nu vei avea o circulație fluentă în care să nu stai niciun minut în trafic, indiferent ce ai face...

- Traficul a fost deschis, dar lucrările nu sunt gata. Ce urmează să mai fie realizat în zonă? Vor fi trasate și noi treceri de pietoni? Și lipsa acestora a fost reclamată.

- Am văzut chiar săptămâna aceasta pe Facebook că unii reclamau că sunt balustrade legate cu sârme. Da, așa este, pentru că lucrările nu sunt gata, dar le-am cerut constructorilor ca, cel puțin acolo unde pietonii au acces, să pună acele balustrade, pentru a nu ne trezi cu anumite incidente. Mai avem lucrări la partea de balustrade, iluminat, spații verzi, piste de biciclete. Eu zic că și trecerile de pietoni vor fi suficiente. Sunt treceri la pasajul de la Piața Cetate, una într-o parte, una în cealaltă. Avem piațeta pietonală din fața Catedralei, în plus va mai fi și o trecere de pietoni pe pasajul de la Poliția Rutieră, înspre stația de tramvai de la Gojdu. Când toată lucrarea va fi finalizată, cu trotuarele și trecerile amenajate, oamenii vor vedea că sunt suficiente.

PRIMAR PE ȘANTIER. Florin Birta a fost, mai ales în 2023, un vizitator nelipsit de pe șantierele Oradiei, în special pe cele ale pasajelor subterane din Centrul Civic, discutând cu inginerii și constructorii, pentru a se asigura că lucrările mari vor fi terminate până pe 31 decembrie, ca orașul să nu piardă bani europeni. Așa a și fost...

Cel târziu în iunie vor începe zborurile

- Companiile Nokian și Stihl au început, respectiv anunțat, investiții de amploare în Oradea, de 650 milioane euro, respectiv 125 milioane euro. Ce aduc ele orădenilor? Ce investitori mai căutați pentru oraș?

- Sunt cele mai mari investiții care s-au făcut în Oradea în ultimii 30 de ani. Nokian va deschide fabrica anul acesta și va produce primele cauciucuri „made in Oradea”, iar Stihl va începe construirea fabricii de pe Șoseaua Borșului. Sunt niște investiții care vor aduce bunăstare orădenilor și bihorenilor. Rolul administrației publice locale este de a crea locuri noi de muncă, căci apare o concurență între firme ca să-și fidelizeze oamenii. Știu firme din parcul industrial care deja și-au „securizat” oamenii, să nu-i fure Nokian sau Stihl, cu salarii mai mari. Colegii de la ADLO poartă discuții cu potențiali noi investitori. Căutăm în special investitori care să facă producție.

- Air Oradea n-a adus până acum niciun zbor. În ce fază a ajuns procedura de selecție după ce compania HiSky a fost declarată eligibilă? Câți din cei 750.000 euro ceruți de HiSky pe următorii 5 ani ar fi asigurați de Primărie?

- Oferta operatorului a fost acceptată, iar acum se lucrează cu casa de consultanță la întocmirea planului de afaceri. Sperăm ca până în luna martie să semnăm contractul și din aprilie, mai sau cel târziu iunie să începem zborurile spre destinațiile București, Londra, plus zborurile charter. Din suma care va fi dată companiei respective, 60% va suporta Primăria Oradea, iar 40% Consiliul Județean, așa cum sunt procentele celor două entități în compania Air Oradea.

- Un proiect aprobat de Consiliul Local încă din 2020, cel al unui nou stadion cu 16.000 de locuri, este în stand-by. Ce șanse mai are orașul să primească finanțare de la Guvern pentru el? Se mai mută Zoo în Băile Felix, ca să facă loc hub-ului sportiv?

- Sperăm să obținem finanțarea pentru stadion și ne vom mobiliza în acest sens, mai ales că am rezolvat cam toate problemele cu terenul. Referitor la mutarea Grădinii Zoologice în Băile Felix, se pare că unii nu înțeleg cât de utilă ar fi aceasta pentru turiști. N-o să mai insistăm. Avem ca variantă de backup să o mutăm în capătul străzii Gheorghe Doja, unde municipiul are o pădure, mai ales că strada va fi asfaltată până acolo anul viitor. Zona va avea conectivitate și prin viitoarea centură metropolitană de nord.

- Cine nu înțelege oportunitatea? Administrația din Sânmartin?

- Unii nu înțeleg. Nu intru în detalii.

Tram-tren, obligatoriu pe Lacul Roșu

- Ați promis că veți fi un primar atent la problemele orădenilor. Vă țineți audiențele pentru a le afla nemulțumirile? Care sunt principalele lor doleanțe?

- Când sunt în Oradea, îmi țin audiențele, iar când sunt plecat, de pildă la București, le țin colegii mei consilieri. Problemele sunt diverse, de la spații de locuit până la neînțelegeri cu asociațiile de proprietari referitoare la parcări, la treceri de pietoni. Ne ocupăm de toate, dacă avem posibilitatea legală.

- Ați fost convins de localnicii din Nufărul să renunțați la proiectul unui drum în favoarea unui spațiu verde. Ce șanse au locuitorii din zona Lacul Roșu să-i ascultați și să nu le treacă tram-trenul prin fața blocurilor?

- În Nufărul am văzut că în zona vizată inițial era o pădure, iar drumul se putea face la 50-100 de metri distanță. Pe Lacul Roșu, în schimb, este singura posibilitate tehnică pe care proiectanții au găsit-o ca să lege linia de tramvai de calea ferată și zona Gării, căci trebuie să se respecte anumite raze, anumite curburi, pentru crearea acestor legături.

- Piața Nufărul este închisă deja de un an, iar licitația pentru găsirea unei firme care să construiască acolo o parcare din fonduri proprii a eșuat. A fost un experiment nereușit?

- Da, a fost un experiment nereușit. Am dorit să atragem investitori privați, dar am scos proiectul la licitație de două ori și nu s-a prezentat nimeni. Am luat decizia să dăm drumul la o licitație pentru proiectare și execuție și vom construi acea parcare pe banii Primăriei. Nu excludem ca la parter să funcționeze o mică piață pentru producători locali.

- Primăria a pierdut la Tribunalul Satu Mare procesul cu firma Nymphaea, controlată de Alexandru Mudura jr., care nu a mai construit hotelul promis lângă Aquapark? Ați atacat decizia? Cum vedeți soluționarea problemei?

- Am acționat în judecată firma pentru că nu și-a îndeplinit obligația de a construi acel hotel. În primă instanță am avut câștig de cauză, iar la Tribunalul Satu Mare am pierdut. Este clar că facem apel și cred că, până la urmă, vom avea câștig de cauză. Primăria vrea ca acel hotel să fie construit, este necesar pentru clienții aquaparkului.

Ce ne așteaptă în 2024?

- Realizați investiții care prioritizează transportul în comun, dar localnicii se plâng de programul curselor și de traseele OTL. Ce veți face pentru ca transportul în comun să devină o opțiune serioasă?

- Trebuie să eliberăm liniile de tramvai și autobuzele de blocajele auto. Proiectul pentru reabilitarea zonei Magheru - Republicii va prioritiza linia de tramvai, iar orădeanul va constata că va ajunge mai repede din Nufărul la Gară cu transportul în comun. Blocajele de până acum s-au creat și din cauza șantierului din Centrul Civic, dar am avut la dispoziție linia nouă de tramvai, care leagă zona Cantemir de zona centrală pe la Universitate. Se gândesc noile trasee pentru autobuze și cred că în cel mai scurt timp transportul în comun va fi bine pus la punct. Îmbunătățim și flota OTL: am semnat un contract pentru achiziția a încă 9 tramvaie și derulăm o licitație pentru 30 de autobuze.

- Ce planuri aveți pentru modernizarea ori extinderea spațiilor verzi?

- Vom scoate la licitație până la finalul lunii ianuarie reabilitarea a cinci parcuri - 1 Decembrie, 22 decembrie, Parcul de la Cetate, Brătianu și Parcul Libertății cu lunca Crișului - iar din iulie ar putea începe lucrările. Totodată, Parcul Petőfi  este în lucru, iar la parcul din Episcopia trebuie să începem lucrările. Vizăm și o finanțare pentru înființarea unei păduri urbane în zona Ioșia, pe malul Crișului.

- Cetatea se tot „revitalizează” de ani de zile, dar e tot slab populată. Cine și ce este de vină?

- Continuăm să investim în Cetate. Anul acesta mai intră un bastion în reabilitare. S-au deschis restaurante, se deschide o berărie artizanală, scoatem hotelul din Cetate la licitație pentru un hotel-școală. Încet, încet, va prinde contur. Într-adevăr, nu s-a putut dintr-odată. În plus, s-a reabilitat toată zona din fața Cetății, iar acum există conexiunea pietonală din centru până la fortăreață. În 2-3 ani, Cetatea va ajunge un reper.

- Proprietarii fostului Hotel Parc sunt supraimpozitați, dat fiind că imobilul de pe Corso nu este nici acum renovat?

- Nu sunt supraimpozitați. Au autorizație de construire pentru reabilitarea fațadei și au pus și o garanție în contul Primăriei. Au termen până pe 30 iunie să realizeze investiția. Dacă nu o finalizează, li se aplică supraimpozitarea retroactiv, vom lua banii puși drept garanție și vom reabilita fațada pe banii lor.

- La ce se pot aștepta orădenii în 2024? Ce șantiere noi se deschid?

- Au început lucrările la pasajul de peste Șoseaua Borșului, care va permite accesul facil la Parcul Industrial și legătura cu terminalul intermodal. În iunie-iulie estimăm că vom începe lucrările la pasajul de la intersecția Tudor Vladimirescu cu Decebal, vom începe lucrările la Spitalul de Boli Infecțioase, unde avem asigurată finanțarea de 135 milioane euro prin PNRR și avem un constructor desemnat, iar spre toamnă probabil și la viitoarea piațetă de pe strada Dunării, unde vor rămâne artere de trafic, dar se creează o zonă pietonală și se desființează parcările. Continuăm asfaltările în cartiere și vom pune noi covoare asfaltice pe artere importante, precum o parte din strada Primăriei, Calea Aradului și bulevardul Decebal.

„Intenționez să candidez la încă un mandat”

- PSD-iștii acuză administrația pe care o conduceți de lipsă de transparență: spun că, de pildă, Primăria nu a răspuns la o cerere veche de trei luni privind salariile de la CAO. Cum răspundeți?

- Unii oameni sunt obișnuiți cu salarii mari la companiile de apă de prin alte părți. În Oradea, salariul directorului CAO respectă unele reguli și este la nivel de viceprimar. Nu sunt salarii de sute de mii de lei pe lună, cum insinuează alții. Le-am explicat (n.r. - reprezentanților PSD), inclusiv într-o ședință de Consiliu Local, că le pune Compania de Apă la dispoziție toate datele, să meargă, să le verifice, să se uite pe statele de plată...

- În companiile private se practică autoevaluarea. Dacă ar fi să faceți una, cum ați caracteriza cei peste 3 ani de mandat la cârma Oradiei? Ce notă v-ați da?

- În administrația publică evaluarea o fac alegătorii, o dată la 4 ani. Cred că e cea mai bună evaluare pe care o poate avea un primar. Așadar, mai am vreo 6-7 luni și, dacă voi mai candida la un nou mandat, alegătorii vor evalua munca mea. Ce pot să spun este că mi-am dedicat timpul pentru Oradea și am fost prezent aici zi și noapte, dacă a fost nevoie, la fel și pe șantiere, alături de colegii din Primărie. Este o echipă în spate și vreau să le mulțumesc colegilor pentru că am reușit să ducem la bun sfârșit ceea ce s-a realizat în oraș.

- Totuși, o notă?

- O vor da alegătorii.

- Așadar, veți candida pentru un nou mandat în funcția de primar? Pe cine vedeți ca un potențial adversar de temut?

- PNL Bihor și-a desemnat de fiecare dată candidații în urma unor sondaje, este cea mai sănătoasă metodă. Dacă sondajele vor arăta că primarul Florin Birta are șanse să câștige Primăria, intenționez să candidez la încă un mandat. Un sondaj s-a făcut deja, dar se va mai face unul în primăvară. În privința altor candidați, fiecare partid și-i va desemna. Orice candidat poate fi un adversar de temut...

- Sunteți și președintele PNL Oradea. Cum vedeți șansele partidului dvs. la locale în Oradea, după ce în 2020 a obținut un procent de 65% și o majoritate comodă în Consiliul Local? Dar pe cele ale principalilor opozanți: PSD, UDMR și, mai nou, AUR?

- Cred că, dacă eu și consilierii PNL vom duce la bun sfârșit ceea ce avem de făcut până la alegerile locale, orădenii ne vor da o notă de trecere. Nu pot să dau un pronostic. Nici în ceea ce privește celelalte partide nu am cum să înaintez cifre.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
36 Comentarii
@NZF
:))) NZF, esti un caraghios lipsit de talent, daca vei mai dori sa intri in polemica cu mine, raspunde punctual la subiect, abandoneaza manipularile si introducerea in ceata, divagatiile si incercarile esuate de metafora sau ironie. Inceteaza sa le raspunzi oamenilor la continut sau fraze pe care nu le-au scris. Elucubratiile tale (probabil emise in anumite stari psihice particulare) nu ma intereseaza. Ma intereseaza in schimb, sa aud opinii si argumente contra, relativ la ce scriu, nu la ce NU scriu (cum faci tu). Daca citeai cu atentie postarea mea, chiar puteaai emite argumente contra, sau, ai citit-o cu atentie, dar nu esti in stare sa emiti o opinie articulata, ci doar un ciot din propozitii haotice si fara noima, anfasurate intr-un misto total lipsit de umor...
Postat 19 Ianuarie 2024, 19:07 de Vlady72
Frica de serpentine
@Vlady72, ce scrii tu in patru paragrafe se poate condensa asa: pasajele sunt inutile, pentru ca nu elimina complet traficul din tot orasul. In tot atatea paragrafe ne mai spui: actuala conducere trebuie schimbata, de-aia ca nu-mi place mie, ca-s "magnati". Apoi scrii "pe Stefan cel Mare se circula bine, conduci in liniste si pace", in traducere: mi-e frica sa conduc masina, dar parca ma obisnuisem cu drumurile care erau, acuma iarasi sunt stresat, ca sunt 3 benzi si serpentine". Daca vrei, de acum inainte, pot sa-ti redactez eu fiecare comment, inainte sa-l postezi.
Postat 19 Ianuarie 2024, 11:24 de NZF
Oamenii invata sa ocoleasca pasajele
Pasajele sunt foarte eficiente, daca le ocolesti sau mergi cu autobuzul (tramvaiul sau pe jos). Se fluidizeaza traficul pe o distanta de 200m, in timp ce, de la deschiderea lor, Bd Cantemir, Nufarului si mai ales Magherul sunt pline ochi la orice ora. DACA ai sansa sa prinzi unda verde, de langa 3G Nufarul pana pe Pasteur intersectie cu drum express, il parcurgi in acelasi timp ca variantaq Coreea, Velenta, Clujului drum express, ceea ce este descalificant pentru pretentiile acestei investitii. Nici nu mai are rost sa reamintim de accesul din si inspre centru de pe celelalte directii (proiectate parca, in tara lui Pacala). Se circula mai bine, in schimb in Velenta si pe drumul express. @NZF nu ai combatut nimic sau ai combatutr shit, cum ar zice un american slobod la vorba. Ai venit cu niste divagati lalaite, si solutii pe principii redundante pe care acuma vad ca le negi (circulatul cu mijloace de transport in comun), parca te faceai ca nu intelegi despre ce vorbesc. Desi nu te-am tag-uit in postare, vad ca te-ai simtit viza, inseamna ca am dreptate. In rest, citeste-ti inca odata scrierile si pe ale mele daca ai rabdare si daca tot ramai cu senzatia ca m-ai "combatut", nu stiu ce sa mai zic :)))...Tre sa recunosc ca esti simpatic: "mi-a fost usor sa le combat, una cate una"...:))))
Postat 18 Ianuarie 2024, 19:14 de Vlady72
*
Imi cer scuze @spzl, postarea anterioare era raspuns pentru @Vlady72, care s-a interpus in discutie.
Postat 18 Ianuarie 2024, 19:08 de NZF
Nu, nu am scris la alte postari.
Practic ce faci tu aici, e sa intorci povestea, sa predomine opinia ta, fervent (pasional) dar fara argumente.
Postat 18 Ianuarie 2024, 18:52 de User anonimizat
Clarificare
Nu, sustinatorii pasajelor nu spunem ca trebuie sa circulam cu tramvaiul. Ai inteles gresit. "Sa fim deschisi ideilor noi: mersul cu autobuzul" este in sens ironic. Argumentele pentru utilitatea pasajelor raman in picioare, ba se mai adauga si faptul ca acum se circula ceva mai bine chiar si la orele de varf, pentru ca oamenii invata traseele. ********* Afirmatiile ce le faci aici sunt aceleasi ce le-ai facut in alte postari si mi-a fost usor sa le combat atunci, una cate una.
Postat 18 Ianuarie 2024, 18:13 de NZF
Stefan Cel Mare, urmatoarea victima a administratiei
Pe strada/bd Stefan cel Mare se circula bine, parca cumva departe de zgomotul si traficul infernal din alte zone ale orasului, conducatorul auto care o parcurge are un sentiment de liniste si pace. Din pacate, administratia, B&B, Conducatorul i-au pus gand rau. Au observat functionalitatea si stabilitatea acestiea si ii irita, asa ca au decis sa o "rezolve". Din momentul in care vor intra buldozerele pentru a face loc traversarii caii ferate, ne vom lua adio de la circulatie decenta pe aceasta strada, faceti un exercitiu de imaginatie, pentru aceasta strada din pacate, nu exista alternativa (decat cocosatul de trafic deja, drum express). Trag speranta ca va fi ULTIMA mare gafa a acestei echipe, lovitura de gratie pe care singuri si-o vor administra, si care probabil le va aduce si sfarsitul
Postat 18 Ianuarie 2024, 16:30 de Vlady72
Birta este Bolojan
Interesant cum, dupa ce sustinatorii "investitiilor" in pasaje raman fara argumente obiective, vin si spun: sunt prea multe maasini in oras, trebuie sa circulam cu mijloacele de transport in comun, ca si cum, asta nu ar fi fost la fel de valabil si pana acum...Reproduc ce am scris intr-o alta postare: in mod normal, inainte de a aplica pentru o finantare in infrastructura, primaria ar trebui sa faca studii de oportunitate si fezabilitate (interne si externalizate) pentru TOATE oportunitatile de investitie din oras. Aceste studii trebuie dublate dupa aceea de studiile de trafic (studii reale nu comopuneri dictate de B). La final, ai o imagine clara asupra prioritatilor si oportunitatilor din oras, o adevaraqta lista a oportunitatilor, pe care trebuie sa o tratezi in ordinea prioritatilor, in situatia asta, vei decide sa incepi cu un anumit proiect, probabil cel mai potrivit la acel moment. Asa se procedeaza in mod normal, in orice administratie cu scaun la cap. La primaria Oradea, in schimb, se procedeaza asa: conducatorul se plimba prin oras si pe langa, ii vine o idee. Dupa ce ideea a aparut, este prea tarziu pentru orice alte propuneri, pareri idei sau alternative. Toate eforturile se canalizeaza ca sa ideea devina valida finatntabila euro, se comanda tot felul de studii si expertize, a caror autori stiu deja ce concluzii trebuie sa impuna (daca vor sa mai fie solicitati si la alte proiecte, cateva zeci de mii de euro pe un studiu, nu e de colea). Dupa ce acea idee este validata prin acest procedeu, se intocmesc proiectele si finantarea, se gasesc contractori, daca sunt straini si necunoscuti, vor subcontracta firme locale de casa si proiectele se finalizeaza in ciuda protestelor (justificate de lipsa utilitatii si a prioritatii discutabile) unora si a satisfactiei altora (#ebinecaseface).
Postat 18 Ianuarie 2024, 16:15 de Vlady72
Discutia a devenit sterila, argumentele scoase din context.
Faceam o analogie intre “filozofii” de urbanism/mobilitate urbana, modelul “american” importat la noi (Oradea), pasaje peste pasaje, inele, centuri, e destinat sa esueze. E necesara o diminuare a numarului de automobile in trafic, prin mijloace alternative eficiente, modelul “occidental” (Europa de Vest). Altfel, asemeni americanilor, vom petrece timp in trafic la ore de varf, indiferent de anvergura infrastructurii, chestiune de timp. In fond, e mai aplicabil sistemul “occidental” la dimensiunea orasului. De ce s-a importat cel american, e evident, satisfacerea electoratului, comod in masina si reticient la tendinte noi. Ca tendintele astea sunt considerate de orientare ecologista, socialista sau marxista, e dupa puterea fiecaruia de intelegere.
Postat 18 Ianuarie 2024, 12:57 de User anonimizat
Sa fim deschisi ideilor noi: mersul cu autobuzul
@spzl, studiile stiintifice asupra transportului urban au foarte mult de-a face cu politicul. Este bine stiut ca in marile universitati ale lumii, in special in SUA, predomina o puternica ideologie de stanga. Aceste universitati sunt bastioane de prozelitism politico-ideologic, chiar daca multi o fac subconstient si cu intentii bune. Printre creatiile acestui curent academic se numara mania "global warming", "non-binary genders", si mai nou "wokeism". Se poate face un argument puternic ca modelele de "urbanism sustenabil" de care vorbesti, sunt profund impregnate de aceste ideologii politice. ********* Chiar si facand abstractie de ideologii, un model stiintific e departe de a fi un reper de incredere, cum il prezinti tu. Un model stiintific e minunat in teorie, dar adeseori nu functioneaza deloc in practica. De exemplu modele economice "geniale" care in practica nu au nici un efect. In cazul nostru, modelele de transport in comun omit posibilitatea ca oamenii sa prefere intotdeauna masina in locul autobuzului********* Se stie ca orice model devine invalid in momentul in care apare o inovatie tehnologica care schimba total premizele. Un exemplu simplu: computere de bord in masini, care sa fie interconectate, astfel ca la fiecare pornire de la semafor toate masinile sa porneasca exact in acelasi moment. Fie si numai tehnologia asta una, ar insemna deja, poate, 30% imbunatatire. Si sunt multe altele, unele nici nu pot fi anticipate acum. ********* Dar exista un argument si mai bun dect "fanteziile science fiction", anume ca o solutie deja existenta la ambuteiajele urbane, este construirea de suburbii. Suburbiile sunt cartiere de case, la marginea urbei, care se intind pe suprafata mare avand cumulat zeci sau sute de km de drum, deci densitate foarte mica (tot american si modelul suburban). Din perspectiva asta pot spune si eu, ca modelul cu transport in comun e OBSOLET. Oricum, e ridicol sa pui laolalta "noua tendinta (inovatie urbana)" si "mersul cu autobuzul" ********* Pana la urma e o chestie de gust. Unora poate le place sa mearga cu autobuzul. Pentru noi ceilalti se vor construi suburbii.
Postat 18 Ianuarie 2024, 12:12 de NZF
Simplu.
Am explicat deja, cu transportul in comun, autobus, metrou, tren metropolitan (commuters train). Ca deschidere la noi tendinte, nu este nici o diferenta intre romani si americani, obtuzitate totala. De memorial day, thanksgiving si alte sarbatori, faci ore si ore in trafic. Nu prea inteligent, dar ce mai conteaza, bine ca exista (infrastructura). Si da, ma asteptam la asta: rusofil daca nu esti american (cu dosu in masina), argument nu gluma.
Postat 17 Ianuarie 2024, 19:33 de User anonimizat
SPZI
Esti ceva rusofil sa ai tpeul sa spui ca modelul american a dat gres, in materie de sosele. Te auzi ce vorbesti in California sunt mai multe masini ca locuitori. Orasele acolo sunt enorme, toata lumea are masina, acolo totul e construit dupa masini. De ce au dat gres, explica? Bine ca modelul rusesc cu o masina la 30 de oameni e mai bun. Ce ai vrea in America sa mearga oamenii cate 50-100 km pana la serviciu cu ce??? Te auzi ce prostii debitezi, tu crezi ca NY, Miami are suprafata Oradei. Am fost in Miami-Dade, zona aia metropolitana are cam 200km pe vreo 40-50km latime. Cum ai vrea sa se deplaseze oamenii pe asemenea distante enorme. Au un sistem foarte bun de autostrazi si e normal ca e aglomerat ca sunt milioane de masini si oameni in oras. Acolo fiecare familie are minim 2-3 masini. Toata lumea are masina, te-as vedea ce vorbesti de ar fi 200mii de masini in Oradea sa vezi atunci trafic. Tu crezi ca cineva in SUA merge 50km pana la lucru cu bicicleta cu mergi in Amsterdam 5 sau 7km din centru pana la periferie. Daca nu iti place SUA, du-te la Rusia ca face recrutari momentan pt front
Postat 17 Ianuarie 2024, 19:12 de AlexandraCiucle
Si totusi…
modelul “american” (descris mai jos) a dat gres in esenta, fluidizarea traficului prin lucrari mari de infrastructura. Cand toata lumea se intoarce acasa cu masina, concomitent, totul devine inutil. Sunt si in modelul american exceptii, trebuie sa fii sinucigas sa te deplasezi cu automobilul intr-o metropola, cand ai o retea dezvoltata, performanta, de metrouri. Aici trebuie lucrat, dat exemplu, chiar de catre decidenti (politicieni) in a folosi mijloacele de transport in comun. Nu e cazul la noi, cum spuneam, mentalitate obsoleta.
Postat 17 Ianuarie 2024, 15:13 de User anonimizat
Compromis
Fiecare obține ceva, dar nu tot ce a cerut
Postat 17 Ianuarie 2024, 14:33 de unu
Compromisul e arta de a-i supara pe toti si totusi singura solutie in politica.
E misto ca oradenii stiu sa discute si in contradictoriu respectuos si civilizat. Fiecare isi are problemele si idealurile lor, si isi argumenteaza pdv ridicand probleme specifice. Ideea mi-e doar sa fim moderati, sa nu vedem pe-a noastra ca exclusivista, sa nu dam in extremism, nici mașinișt, nici biciclist, nici capitalist, nici de frustrare, nici de a inghiti tot, nici de alte feluri. E evident ca si occidentul are problemele lui care nu le vrem importate la noi! La cele 300 de strazi marginase si mai noi neasfaltate, ceva planuri exista dar dureaza si intre timp tot apar solicitari noi si cand orasul se extinde in loc sa se densifice (cum ii e mai eficient si ieftin primariei), stirea de azi zice ca 50 vor sa asfalteze anul asta si ca in astia 10 ani ar fi terminat cu cele din vatra veche de prin centrul orasului. Era recent un protest al celor de pe Facliei care speram sa fie prioritizata, iar cu mutarea Zoo pe deal e evident nevoie ca strada sa fie accesibila cu OTL, cu statii de autobuz, cu asfalt. Impaciuitorul, m-ai facut sa rad ci voce tare, ai stil ;) si gata fac pauza, gata cu ecranele, inapoi in lumea reala.
Postat 17 Ianuarie 2024, 14:25 de unu
@spzl
Modelul american e foarte bun la ei. Ai vazit oras cu 200mii locuitori cat e Oradea ce dimensiuni are in SUA, cam 30km pe 30k. Un oras ca Los Angeles cu toate cartierele si suburbiile are cam 150km poate 200km din capat in capat. Vreau sa vad cum acolo incurajezi bicicleta si mersul pe jos. Orasele in Europa sunu mici, inghesuite. Asa ca nu vb ca America e ratata. In Los Angeles aveau autostrazi suspendate in anii 30. Acum in LA au 1600km.de autostrazi si traversezi orasul mai repede ca Bucurestiul de 25km fie 30km.
Postat 17 Ianuarie 2024, 14:05 de vasi13
Doar ca…
in cazul acesta “occident” delimiteaza o zona geografica, apoi o cultura. Altfel conceptul “american” de urbanism, mobilitate urbana, a dat gres cu brio, autostrazi cu n benzi, centuri, pasaje peste centuri, inele peste inele, unde la ore de varf se circula bara la bara. De aceea se importa modelul “occidental”, o descurajare a mersului cu automobilul prin mijloace alternative eficiente. Asta nu are legatura cu politicul, sunt studii, simulari, facute de-a lungul timpului de catre universitati renumite. Chiar si in “occident” s-a mers uneori prin trial by error, conceptul a fost imbunatatit in timp. Da, “occidentul” nu e perfect, dar e cel mai bun exemplu, place sau nu. Atunci de ce sa nu-l urmam, sa privim spre viitor, nu in urma repetandu-i greselile. Si da, au fost multe, nu doar in spatiul germanic. Tangenziale Est din Roma, cu portiuni supraelevate la nivelul balcoanelor, construita in anii ‘60, a fost dezafectata in prezent sau are portiuni cu restrictii pe timp de noapte din cauza poluarii si zgomotului. La peste 60 de ani distanta facem aceeasi greseala (viitorul pasaj elevat de pe Mestesugarilor). Cand politicul desconsidera academicul, rezultatul e inevitabil. Degeaba faci centre tehnologice daca nu incluzi mediul universitar in deciziile care definesc urbea pe urmatoarele decenii.
Postat 17 Ianuarie 2024, 12:45 de User anonimizat
Vrem sa fim occidentali
@spzl, mentalitatea anti-masina si pro transport in comun si biciclete, nu este reprezentativa pentru "occident". Verzii (ecologistii) sunt mai degraba un moft recent, in unele zone de limba germanica. Nu exista loc unde masina sa fie mai sus pe piedestal decat SUA, mai occidental decat atata nu se poate. Important aici e intrebarea de ce verzii pro-bicicleta sunt un trend asa de puternic in zonele de limba germanica, si nu in alte parti? ********* Occidentul in sine nu trebuie pus pe piedestal. E mult "talmes-balmes" si acolo, ca si peste tot. Faptul ca privesti spre occident dintr-un loc precum Romania creaza o iluzie optica, anume ca occidentul e civilizatia ideala, ca acolo toate merg bine. Nici pe departe. ********* A fi ascultator precum germanicii, nu e neaparat echivalent cu a fi civilizat. Deasemenea a fi subordonat unui sistem corporatist de tip american, "pentru profit", si asta are multe neajunsuri. ********* Dar unele lucruri sunt incontestabile. Ca sa ai bunastare trebuie sai ai economie si infrastructura. De asemenea e incontestabil ca nu societatea pune masina pe piedestal, ci faptul ca in masina nu te ploua. ********* A fi impotriva infrastructurii rutiere in Romania, e la fel cu a fi impotriva obezitatii in Somalia.
Postat 17 Ianuarie 2024, 11:57 de NZF
păpușa recunoaște cine trage sforile
Din acest interviu - servit după cum pare, îmi aduce aminte de o poantă bună, care se potrivește unu la unul. Regizor Sergiu Nicolaescu; Scenarist Sergiu Nicolaescu; Lumini Sergiu Nicolaescu; Cascadorii Sergiu Nicolaescu; Montaj Sergiu Nicolaescu; în rolul calului Sergiu Nicolaescu.
Postat 17 Ianuarie 2024, 08:36 de Impaciuitorul
@spzl
Sunt 80% de-acord cu tine, vreau o evolutie in aceeasi directie cum zici tu, dar nu o revolutie. Ci doar cu nițică moderatie, sa nu ignoram complet problemele de trafic si sa le neglijam or sa nu mai investim deloc in domeniul asta, si benzi ptr OTL vreau! De Cluj, asfaltatul unei strazi preexistente dpdv meu intra tot la zero fluidizare, nu rezolva gatuiri si puncte de conflict in trafic. E mai scump terenul la Cluj si exproprierile mai scumpe, dar sunt mai scumpe in Paris si Londra si cand trebuie tot se fac. In occident insa impozitul e ca la PJ la noi, procent din valoarea terenului. La tot ce nu am raspuns e din cauza ca imi place ce ai zis. @jiji, nu vreau sa intru in polemica aici insa ca eu sunt mai capitalist, sunt pe aceeasi idee cu primaria la pct 1,2 (nu imi plac subventiile, ca statul sa aleaga el sursa de termie ptr cetateni si sa o dea gratis, imi par miscari destepte ce au facut, dar inteleg ca altii au alte inclinatii, zic doar ca “agree to disagree”, ideile noastre sunt diferite, si pdv al tau e clar. pct 4 ai o perspectiva interesanta! pct 5 sunt de-acord.
Postat 17 Ianuarie 2024, 04:48 de unu
@unu
Referitor la cele 300 de strazi tot PMO le-a inclus in intravilan si incaseasa impozite cu duiumul. Prin comparatie am cautat pe net si in Timisoara sunt 7 astfel de strazi…In Graz(de unde zice domnul Bolojan) ca se inspira cate credeti ca sunt?? Primaria va tine cont de parerea oamenilor??? Sa fim seriosi. 1) A dat guvernu ajutor pt termie anul trecut(bani de la UE) si primaria a scazut subventia fix cu atat pretul ramanand la fel. Credeau ca oamenii sunt ok cu asta? 2) la cresa/gradi in Oradea se plateste maximul posibil prin lege. Crede primaria ca oamenii sunt bucurosi? 3) Nu exista nici un plan pentru cele 300 de strazi despre care vorbim. mai putin POIM care se implementeaza 1 data la 10 ani. Credeti ca sunt multumiti oamenii? 4) Toata lumea vorbeste de anumite proiecte( de exemplu pasaj la gara) ca sunt absolut inutile si vor gatui gratuit traficul. N am stat niciodata la gara in trafic in 20 de ani de carnet in Oradea. S a renuntat la acel proiect? 5) Asistam toti la o invazie de cersetori si o multime de vandalisme. In afara de a arata obrazul, face primaria ceva? Crede ca cetatenii sunt bucurosi? As putea continua la infinit. Nu sunt in politica. Nici nu voi fi. Doar constat cum Primaria in loc sa imi faca viata mai usoara se straduie sa mi-o faca mai grea. Daca tot s-au facut atatea poduri si pasaje si traficul e decent DE CE NU NE OPRIM ODATA?? Astept sa ma asculte primaria
Postat 16 Ianuarie 2024, 20:04 de jijijupanu
Cazuri si cazuri, exemple si exemple, situatii si situatii.
S-au reabilitat si in Cluj bulevardele principale, s-au facut benzi desemnate pentru in transportul in comun, piste de biciclete. S-au reabilitat o gramada de strazi centrale prioritizand mijloacele alternative, de la bicicleta la mersul pe jos. Nu s-a facut o centura pentru ca relieful este mai complex, nu se ingramadesc constructorii, deocamdata doar exproprierile valoreaza mai mult ca centura oradeana. Nu fac apologia Clujului, dar abordarea e diferita. Mentalitatea cetateanului e obsoleta, si nu se va schimba in curand, majoritatea au pus masina pe un piedestal. In alta ordine de idei, sa revenim la Occident, abordarea este de a se reduce spatiul destinat automobilului pe centurile ocolitoare ale centrelor. Universitatea din Weimar a facut un proiect pentru Ring-ul din Leipzig, centura ocolitoare a centrului, in care se prevede marirea spatiului destinat pietonilor, biciclistilor si transportului in comun, in detrimentul celui destinat automobilului. Am dat exemplu Leipzig pentru ca a fost dupa Cortina de Fier, devastat de razboi si mai ales a avut o interdictie pentru biciclete pe aceasta centura ocolitoare a centrului intre 1975 si 2020, eliminata abia prin sentinta judecatoreasca! Deci, sunt si in Occident cazuri “inapoiate” ca mentalitate si infrastructura (nu au nici un pasaj sub sau suprateran pe Ring). Puteam invoca si proiectul Gurtel-ului Vienez, centura ocolitoare a cartierelor centrale (ce face legatura intre Westbahnhof si AKH, printre altele), sau a Champs Elysse-ului, dar aici chiar vorbeam de “avioane”. “Avioane” pentru ca au exact ce lipseste Oradiei (din diverse motive): autostrada, centura completa, parcari de periferie legate la un transport in comun performant, alternative viabile la automobil.
Postat 16 Ianuarie 2024, 19:59 de User anonimizat
dezvoltarea include si infrastructura, infrastructura de transport, dar nu inseamna exclusiv doar strazi.
Mercer poate avea bias in care occidentul are o alta stare prezenta de la care porneste, are deja parcari si autostrazi. Nu poti insa in Romania sa te opui autostrazilor ca masina e rea. Da, nu vreau orase ptr masini, ci orase ptr oameni, cu transport public bun, cu piste de bicilete! Dar sa faci niste recomandari, topuri pe orasele occidentale, cu problemele occidentale si sa il pui in lumea 2a, poate parea uneori ca si cum impingi nuca in perete. E nevoie de siguranta, de igiena, de mediu, access la servicii (incl. recreere) dar toata infrastructura, care include cea de mediu, include si cea de transport, nu doar trasport public (care il facilitezi, binenteles inaintea masinilor). Nu poti zice ca Boc a facut mai bine la Cluj facand ZERO investitii in infrastructura rutiera, zero pasaje, 1 pod (si acela nu nou, ci doar refacut dupa ce s-a prabusit), nici centura, nici centura a centrului, si a lasat orasul sa se sufoce, militand pe faptul ca odata sufocat, iei autobuzul. Da, iei autobuzul, dar in statie de autobuz inhalezi toate noxele masinilor care stau pe loc in ambuteiaje.
Postat 16 Ianuarie 2024, 19:29 de unu
e buna critica, da, invatam din feedback sa fim mai buni
ptr fiecare, problema lui e cea mai mare. De-acord cu criticile privind retele de apa si canalizare pe strazi din oras, dar cate din cele 300 sunt la marginea orasului in noi cartiere, sau in prelungirea celor din mijlocul livezii in varful dealului, unde sunt 2 case pe kilometru, si alea construite in ultimii 5 ani? De-acord ca frecventa transportului public e redusa :( Da, s-a sacrificat circulatia adiacenta pentru a fluidiza pe o axa principala, dar astea sunt constrangeri realiste, nu ai cum, si in buget sa darami orasul sa il transformi in autostrada (si nici nu ne dorim). Inca astept si eu centura centrului, cu blvd la 2 benzi pe sens in jurul centrului istoric, pe str. Evreilor Deportati! Trebuie in continuare extinse piste de biciclete, renuntat la ingustarea trotuarelor. Primaria incearca densificarea centrului, dar lumea se plange de regulamentul de urbanism care penalizeaza alinierea cladirilor la inaltimea mai mare. Mai rau, unii chiar se plang si cand vecinul are cu un etaj mai mult ca ei! Centrul nu trebuie sa fie doar un muzeu, nu trebuie sa fie doar turistic (desi e placut si trebuie sa atraga MULTI turisti), nu trebuie sa fie doar un mall comercial, nu doar leisure si entertainment cu arta, evenimente, concerte si restaurante+ cafenele ci trebuie sa le aiba pe toate, si cate un supermarket, si locatari rezidenti, si birouri de lucru, si spatii comerciale, si totusi si MULTI turisti si evenimente. E nevoie de parcari subterane si supraterane in continuare, ptr a elimina parcarile de pe sosele, si centrale, DAR SI park and ride la limita orasului ptr cei ce fac naveta din suburbii. Din pacate insa parcarile nu sunt eligibile ptr fonduri europene (de-aia nu s-a facut nici in Nufarul in 2 ani). Drumul Ec. Teodoroiu e foarte bun, si a dovedit ca e nevoie si de inchiderea inelului de centura la nord, care anul trecut am aflat prima data ca este in plan, si chiar si cu 2-3 variante de traseu. Speram sa se faca in urmatorii 8 ani, ca sa fim realisti ca in 2 e utopie. Evident ca la campie a fost mai ieftin, si mai aproape de zona densa a orasului, si s-a construit mai mult in Sf. Andrei si Sf. Martin decat in Salbadagiu, asa ca prioritizarea la sud si deserveste mai multi cetateni. Insa centura de la sud nu e o asfaltare a celei comuniste, aia cu placi de beton era doar de la Nufarul la Calea Clujului. Tot ce e de la Nufarul la Calea Aradului si drumul express (care va fi dat in folosinta in Martie 2024) cu conexie pana la Biharea e nou, inclusiv "la fundatie". Cu totii avem prioritati diferite, logic. E bina critica obiectiva, e constructiva, speram ca primaria sa tina cont in continuare si sa analizeze parerile cetatenilor (iar cand nu tine cont, ajuta si o motivare de ce alta e prioriatea sau de ce nu e posibila).
Postat 16 Ianuarie 2024, 19:23 de unu
…”dezvoltare”…
Daca e sa ne luam dupa Mercer, Most Livable City, adica o monitorizare atenta a unor factori ce duc la imbunatatirea vietii (siguranta, educatie, igiena, sanatate, cultura, mediu, transport public, recreere, acces la servicii), infrastructura rutiera nu conteaza. Automobilul e obsolet in urbanismul modern, nu aduce un plus direct in calitatea vietii, dimpotriva, de aceea e descurajat peste tot in Occident.
Postat 16 Ianuarie 2024, 18:55 de User anonimizat
Sandu cel cu buda in curte
Doar cuvantul propaganda e in vocabularul tau?
Postat 16 Ianuarie 2024, 18:46 de vasi13
Sabia lui Bolo
Poate statea Bolojan cu sabia ca nu executi cum iti cere el.
Postat 16 Ianuarie 2024, 18:45 de vasi13
Birta nu stie nici unde e.
Birta habar nu are care e strada Independentei si care e 1 Decembrie. Tot timpul confunda 1 Decembrie cu Independentei. Si mai vreti sa asflateze cele 300 de strazi ca la sat, el nici nu stie unde sunt nici nu a fost pe acolo. El e doar sa faca figuratie la primarie.
Postat 16 Ianuarie 2024, 17:49 de AlexandraCiucle
Birta o marioneta, o sluga
MARIONETA, FARA NICI MACAR UN SINGUR PROIECT PERSONAL, NICI MACAR O IDEE PROPRIE. DOAR CE II DICTEAZA SI RACNESTE BOLOJAN EXECUTA
Postat 16 Ianuarie 2024, 17:47 de AlexandraCiucle
@@@
Probleme au fost si vor exista nu poti sa faci pe placul tuturor.Pentru fiecare problema lui e prioritar.S a dezvoltat foarte mult orasul in ultimii ani si incepe sa arate ca un oras modern.Succes in continuare !!
Postat 16 Ianuarie 2024, 17:37 de Otello
jijijupanu
Doar propaganda e scârbita de pasaje.
Postat 16 Ianuarie 2024, 14:26 de Sandu2100
@pinonel
Tu vrei avioane in conditiile expuse de mine. Stai sa avem macar un plan ca sa nu mai existe strada fara apa-canal si asfalt…Las ca isi face CAO sediu de 11 mil de euro din banii nostri… Sa mai zic ca ar trebui facute urgent niste gradinite ca sunt prea putine locuri? De termie? De subfinantarea grava a politiei locale?(astfel avand dupa 10 ani iar plin de cersetori si o gramada de vandalisme) Au facut foarte multe lucruri bune de-a lungul anilor. De aia i-am si votat de fiecare data de altfel. Dar in ultimii ani nu mai tin cont de ce vor Oradenii. PMO e o corporatie ahtiata dupa profit si voturi.
Postat 16 Ianuarie 2024, 14:02 de jijijupanu
@jupane...
... ai uitat de reteaua de gaz! Retea de apa, retea de apa menajara, retea de apa pluviala (acum apa de ploaie si kktul au acelasi drum), retea de gaz, tunel tehnologic pt tot felul de cabluri si conducte, inclusiv cele pt electricitate, trotuare+carosabil asfaltate. Nu cred ca exista vreo strada (strada, nu tronson de strada) in Oradea care sa aiba TOATE aceste dotari! Despre termoficare nu mai nimic de zis, a dat nebunu' cu batul in balta, multe nu mai poti face....
Postat 16 Ianuarie 2024, 13:49 de pinonel
Probleme mari, probleme mici.
Sunt cateva probleme mai mari, altele mai mici. Printre cele mari, sustin ca e inadmisibil ca sambata dimineata la 8.30, sa ajungi pe jos de pe Independentei la Lotus pe Nufarului (circa 25 de minute) si sa nu treaca nici un tramvai pe langa tine. Nu exista o scuza pentru asa ceva (weekend sau lucrari colaterale) pentru ca creeaza o stare de fapt: in lipsa unei alternative eficiente de transport in comun, inevitabil cetateanul va folosi automobilul si doar automobilul, cu tot pachetul de probleme ce vin cu el. In continuare se circula prost la ore de varf, cel putin pe sectiunea pasaj-parc 1Decembrie-Mihai Viteazul-intersectie cu Independentei, ori aici nu vad o solutie. Solutia (utopica sper), ar fi sa se ciupeasca din parc cate o banda de trafic. Plus, ce faci cu intersectia Independentei, aici nici macar un giratoriu (in adevaratul sens al cuvantului) nu merge, daramite un pasaj. Problema e ca s-a sacrificat circulatia adiacenta pentru a fluidiza pe cea principala. Problema si mai mare e ca s-a sacrificat orice altceva pentru aceste lucrari mari de infrastructura rutiera. S-au reabilitat o gramada de strazi centrale fara a crea alternative de mobilitate, piste de biciclete, trotuare ingustate (cel din fata blocurilor din parcul 1 Decembrie e ridicol de ingust). Parcurile principale sunt in continuare ca dupa apocalipsa, iar proiectele lor de reabilitare nu intrevad o abordare potrivita, organica, naturala. Nu doar cetatea e pustie, intreg centrul, probabil au mai ramas 100 de familii care au rezidenta permanenta. In Unirii (unde a mers muzica non-stop pe perioada targului), in afara de Casa Kovats e pustiu. Se intrevad zorii unui overtourism, combatut in prezent in occident. E un talmes-balmes in prioritati si se observa. Ambitia de a construi parcari centrale si doar centrale, contravine tendintei europene de a scoate circulatia din centre. La avantul fondurilor europene (nu putine citind cifrele), trebuia construite niste parcari de periferie si legate la transportul in comun, era principala cale de decongestionare a traficului: scotandu-l partial din oras. Simplul fapt ca drumul “expres” e plin, denota ca solutiile alese sunt gresite, o problema fara sfarsit. “Centura” continua sa fie in continuare incompleta, doar prin partea orasului unde relieful o permite, pe fundatiile celei din comunism cu placi de beton. Da, sunt multe de facut, putin timp, dar o ordine mai inteleapta se putea gasi. Cam atat, fara critica (obiectiva) nu exista progres.
Postat 16 Ianuarie 2024, 12:51 de User anonimizat
Format de interviu, sau editat la greu?
Ar fi bine ca un primar de oras important, sa poata sa dea astfel de raspunsuri ca la carte, pe loc, fluent, fara ca sa fi fost ulterior editate la greu de autoare, ziar, sau chiar de vreun consilier. Ar fi un argument bun de competenta. Poate in viitor un interviu in format video?
Postat 16 Ianuarie 2024, 12:10 de NZF
alta intrebare
In loc de cele cateva intrebari servite eu l-as intreba pe domnul Birta cum e posibil ca 30% dintre strazile Oradiei sa nu aiba pe toata lungimea apa, canalizare si asfalt? In 2024!!! Planul primariei pt ele este inexistent. Poate de aceea e satula si scarbita lumea de pasaje, proiecte si altele.
Postat 16 Ianuarie 2024, 09:15 de jijijupanu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON